Vraagt u maar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

RUben

Bericht door RUben »

mluyben schreef:
RUben schreef:
Ik heb de gewone W100s (aria2 light dus), ik had er gewoon niet bij nagedacht toen ik ging bestellen..
Aha..dat verklaard :D
Dus bij jou hielp die plaat niet, of eerst wel maar later niet?
Heb je er uiteindelijk compensatie magneten opgeplaatst?
toen ik die plaatjes er gewoon onder de speaker heb gelegd, leek het wel iets minder maar nog steeds groen in the hoeken.

Als ik nu met iets van metaal dat staal aanraak, blijft ie plakken omdat het magnetisch is geworden.

Compensatie magneten?

Het heeft trouwens wel een voordeel, als ik op de zijkant klop, dat klinkt het als massief!
Fraenk

Bericht door Fraenk »

Ik heb zelf een aantal beginnersvragen:

1. Nadat ik de houten panelen heb gelijmd, wil ik aan de binnenkant de naden voorzien van een laagje kit, om er zeker van te zijn dat de kast goed afgedicht is (of is dit overbodig?). Welke kit kan ik hiervoor gebruiken, er mee zeker houdend dat er geen oplosmiddelen inzitten die de units kunnen aantasten.

2. Plaatsen jullie het filter onder de Pritex (in geval er Pritex wordt gebruikt uiteraard) of er bovenop? Erop geeft namelijk geen demping t.p.v. het filter. Is dit een probleem?

3. Plaatsen jullie Pritex ook op het voorpaneel (binnenkant) of is dit niet nodig en zijn de overige wanden voldoende? Ik ben de Vifa Center 1 aan het bouwen, maar er is niet zoveel plaats voor Pritex op de voorwand, door de kleine baffle met drie units erin.

Hopelijk kan iemand mij helpen :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

1. Niet nodig, of je moet wel erg grove naden en kieren zien door onnauwkeurig zagen. Feitelijk moet je zoveel lijm gebruiken dat je die bij het samendrukken van de panelen er aan beide kanten uitdrukt. Nu simpelweg een natte doek erlangs en er blijft een mooie ril lijm liggen in de kier die 100% afsluit.

Afbeelding

2. Ja, anders heb je de eerste harde reflecties op 't filter en da's niet de bedoeling. Ook kan je gewoon een stuf Pritex of BAF extra voor het filter bevestigen, maar de kast verder wel gewoon rondom bekleden.

3. Nee, op het voorpaneel is niet nodig, ook omdat daar de verhouding gaten-kast (voor de luidsprekers) erg groot is, dempingmateriaal is daar dan ook weinig effectief. Alleen bij vloerstaande luidsprekers heeft 't zin om onder de drivers ook dempingsmateriaal aan te brengen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Fraenk

Bericht door Fraenk »

Bedankt! Duidelijke antwoorden :D

Zal ik binnenkort aan de slag :)
ovni

Bericht door ovni »

ff dit topic nieuw leven in blazen ...

Waarom wordt er nooit full dipool gebouwd

Ik kom alleen dipool bassen tegen en een uitzondering, een fostex in dipool met een dipool bas eronder.

Stel je neemt een hele dikke plank en schroeft daar een tweeter, een mid een mid bas en 2 dikke woofers in. Op de tweeter na staat alles in dipool te draaien. Klnkt dat geweldig of is dat vragen om problemen :?:
sietse

Bericht door sietse »

Gaan we ff verder denken. Wij, met z'n allen, zijn al jaren bezig met een box links en rechts. Want dat hoort zo. Vanwege dat zo gewenste stereo plaatje in de ruimte. Maar,

Hoe zou het zijn stereo te hebben met 1 box?

Goed, het leven van een produktontwikkelaar gaat niet over rozen, omdat er stekels aan die stengels zitten, bovendien worden de meeste kunstenaars pas beroemd na hun dood, maar gekken zoals ik worden meestal opgesloten. Als ze ons te pakken kunnen krijgen dus hé.... :D

Maar,

ff de fantasie laten werken.
Wij bouwen een baskast. Daar bovenop een driehoekige kast met de punt naar voren. Dan heb je twee naar voren gerichte zijkanten alwaar je de mids en tweets in zet. De linker zijkant voor het linker kanaal en de rechter zijkant voor het rechter kanaal. Achterkant weg laten.
Die twee zijkanten dus open zoals bij een dipool.

Wat zal het resultaat zijn..... :roll:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

ovni schreef:
Stel je neemt een hele dikke plank en schroeft daar een tweeter, een mid een mid bas en 2 dikke woofers in. Op de tweeter na staat alles in dipool te draaien. Klnkt dat geweldig of is dat vragen om problemen :?:
Zoiets Ger?

http://www.jamo.com/Default.aspx?ID=225 ... ctID=17862
ovni

Bericht door ovni »

sietse schreef:
Maar,

ff de fantasie laten werken.
Wij bouwen een baskast. Daar bovenop een driehoekige kast met de punt naar voren. Dan heb je twee naar voren gerichte zijkanten alwaar je de mids en tweets in zet. De linker zijkant voor het linker kanaal en de rechter zijkant voor het rechter kanaal. Achterkant weg laten.
Die twee zijkanten dus open zoals bij een dipool.

Wat zal het resultaat zijn..... :roll:
Zover wil ik nou ook weer niet gaan Sietse.

Ik had het er gisteren met Tony nog over. Maar ik was daar niet om dit onderwerp even uit te diepen. Ben nalv dit onderwerp wat gaan zitten fantaseren tijdens de retour rit; vandaar die zwalkende rode 306 op de afsluitdijk.
ovni

Bericht door ovni »

Ja zoiets. Moet zeker helemaal actief?
Leeuwarden

Volgens mij is de 909 een passief systeem.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Aangezien een midje meestal ook open is aan de achterzijde komt zijn konusje in het vizier van de woefjes.. Ik hoef je niet te vertellen dat hoe groter het klankbord hoe lager je kan weergeven.. Tweetje is geen probleem omdat die meestal toch dicht zijn aan de achterzijde maar het midje krijgt ruzie met het woefje.
Als het om een stereobox gaat: kijk eens hoe Terugnaaraf zijn speakers heeft opgesteld... tegen elkaar aan met een schot ertussen.. Lees dan ook even wat voor stereobeeld dat oplevert. Ik heb het nog niet mogen horen maar "insiders" weten me te vermelden dat dit fenominaal is..

Kees
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ovni,

Antwoord is simpel, zowel Tony als ik hebben met full range dipool gespeeld, dwz. met een open mid (of mids in dit geval). Nadeel is dat je door de sterke reflecties van de wand achter de luidspreker een duidelijke versmering krijgt van 't geluidsbeeld. Enigste oplossing is de luidspreker verder van de muur zetten. Bij ongeveer één meter vanaf de wand valt alles veel beter op z'n plek, alleen staan de luidsprekers dan bij mij midden in de huiskamer.

Kortom, ondanks de voordelen verliest de full range dipool 't om praktische reden van een systeem met dipool laag met daarboven een conventionele kast. Ik heb e.e.a. in een ander topic op dit forum eens uitgebreid uit de doeken gedaan, kan alleen de bewuste post zo snel niet vinden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ovni

Bericht door ovni »

Dat klinkt een beetje als het plaatsing probleem zoals bij Magnapan's Sander. (Ik weet niet hoe de andere Sander dit heeft opgelost)

Als maggie's goed staan is dat wel het ultieme hifi genot wat mij betreft.

Ik kan er natuurlijk altijd voor de grap eens een plank hout tegen aan gooien ...
Een cm of 70 a 80 vd wand en op de wand eventueel wat pitrex?

Ik wist overigens niet dat je zo klein behuist was :wink:
audiomanics
Contacteer:

SSassen schreef:
Bij ongeveer één meter vanaf de wand valt alles veel beter op z'n plek, alleen staan de luidsprekers dan bij mij midden in de huiskamer.
Wat is dan je luisterafstand? :shock: :roll:

Kees

PS ik heb nog een huis te koop met grooooote woonkamer hoor, Als je tenminste niet net als veel nederlanders met de computer verbannen wordt naar een klein kamertje, boven.. (die zijn in mijn huis ook groooot hoor..)
weidok

Bericht door weidok »

ovni schreef:

Ik kom alleen dipool bassen tegen en een uitzondering, een fostex in dipool met een dipool bas eronder.

He.... zit ik al de hele wintermaanden met boxsim te stoeien
(kun je open baffle in simuleren) met
4 Visaton W 200 (serie/parr.) of 2 W 250 crossen op 200/300 Hz
mn midden hoog een Fostex Fe 167 E of Fe 206 E ...
2 of 1 woofer (s) naar achteren laten stralen .. hmmmmm
dus daarom lees je nog niet over....

Idee is er al zie draadje "getrapte baffle"

Hier een voorbeeld
Bijlagen
voorbeeld
voorbeeld
sietse

Bericht door sietse »

kijk eens hoe Terugnaaraf zijn speakers heeft opgesteld.
@ Kees, waar vind ik dat?
audiomanics
Contacteer:

sietse

Bericht door sietse »

Juist ja, interessant. Ergens in het verleden heb ik dat eerder gezien. Hoe wie wat en waar weet ik niet meer.
Ik ga morgen es voor de aardigheid die dome's in het midden leggen onder een hoek naar buiten gericht. Ben toch ff aan 't spelen.. :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

ovni schreef:

Zie de discussie die ontstond nadat ik de laatste ervaring van Linkwitz postte:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7597#67597

Na mijn aanvankelijke enthousiasme heb ik toch besloten zoiets maar te laten voor wat het is, deels door mijn eigen ervaringen in het verleden met open baffle en gesterkt door de ervaringen van Sander die ook merkte dat een open baffle mid echt voldoende ver van de achterwand moet staan. Gewoon genieten van wat ik nu heb. Tenslotte heb ik het ook zo 2 jaar geleden al bedacht om precies de reden die Sander aangaf. 1 jaar later, toen ik mijn ultieme monitor af had, bleek de bas dusdanig achter te blijven dat ik het experiment begon om een monopool midhoog te combineren met een dipoolbas.
Leeuwarden

Een meter van de wand is toch niet zo extreem?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

ovni schreef:
Dat klinkt een beetje als het plaatsing probleem zoals bij Magnapan's Sander. (Ik weet niet hoe de andere Sander dit heeft opgelost)
Nou, gewoon zo dus:
Als maggie's goed staan is dat wel het ultieme hifi genot wat mij betreft.
Het heeft me wel een jaar schuiven gekost, maar ik maak het mezelf ook wel weer moeilijk doordat ik zo nodig 4 vliezen moest hebben :twisted:

Voordeel: niets te klagen over laag, zeker niet met de WK erachter.

:mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Een meter van de wand is toch niet zo extreem?
1,20 meter is nog beter. Als jij van je vrouw je boxen zover de kamer in mag zetten, dan zou ik serieus zo'n full range dipool overwegen. Klinkt echt heel mooi dan.
slak

Bericht door slak »

ik zit zo eens te denken, aangezien ik nogal veel met caraudio doe
zou het echt super makkelijk zijn om een zware 12v voeding in huis te hebben om daar mee een car audio versterker te voeden.
zo kan ik met de cd speler, speaker en de woonkamer goed de onderlinge verschillen beluisteren.
zou dit zelf te bouwen zijn?
waar haal ik welke onderdelen weg?
wat zou zoiets kosten?

mvg, xander
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”