Vannacht schrok ik wakker (kast voor Ucd700AD)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Vannacht schrok ik wakker (kast voor Ucd700AD)

Bericht door audiomanics »

Ja, vanmorgen schrok ik wakker: ik had een idee :idea:
Al een tijdje heb ik een heel fraai exemplaar van een sierplaat van een hele oude radio in mijn bezit: Een bronzen exemplaar van 10x16 cm.
Hiermee wil ik al een tijdje een fraaie kast maken om iets moderns in te bouwen en vanmorgen wist ik 't...
Afbeelding
De verhoudingen moeten nog wel aangepast worden op de inhoud, mogelijk een UcDtje.. Donker hardhout met een licht Hardhouten frontje, op vergulde spikes... Mooi?
Laatst gewijzigd door audiomanics op za 08 jul 2006, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Niet helemaal mijn ding, maar wel apart
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

dito hiero

Wowly
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Same here. Ik zou er ook van wakkerschriken :P

Maar in het echt denk ik dat het iests heel apparts en unieks kan worden. Erg cool!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

erg origineel! Mijn zegen heb je 8)
amen
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Is dat trouwens zo'n audiofiele volumeknop van $500? :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bart_M schreef:
Is dat trouwens zo'n audiofiele volumeknop van $500? :lol:
Nee, een blok hout om dat geval aan- en, vooral, uit te kunnen schakelen :twisted: .. het blauwe oog verandert dan naar diep rood..
Maar je mag rustig $500 voor dat knopje betalen hoor... hoeveel wil je er hebben??? :)
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Nogal Kitsch ;) Maar wel uniek :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

DualdudE schreef:
Nogal Kitsch ;) Maar wel uniek :)
Een stuk vakmanschap van rond 1930 is absoluut cult, zeker in combinatie met hedendaagse techniek uniek te noemen.. Dat ding heeft zooooo'n geschiedenis dat 't net geen kitsch meer is. Dat zou 't zeker zijn als het een stukje hedendaags glimmend plastic replica was.. Dat wil ik ook zeker niet gebruiken..
Eerst maar eens maken en dan zien hoe het er uit ziet.. Dit is maar even een vlug tekeningetje om mijn idee vast te leggen...
Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

De sierplaat heeft wel een hoog 'art deco' gehalte (in ieder geval 't juiste jaartal), misschien eens in die hoek wat inspiratie opdoen :?:

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Lijkt er wel erg op, he? Ook van die streepjes elementen... Volgende ontwerp in Jugendstiel.... Opname uit Schindler's list? (Zwart/wit met een klein rood elementje er in?)
Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hahaha, sorry dat ik nog een plaatje post maar dit TV toestel uit 1939 kwam ik tegen tijdens het googelen:

Afbeelding

Grootbeeld :roll:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het hout is aangekocht (voor 194 euro :? )
Front, Top en achterpaneel: Birdseye =P~
Zijkanten en toplamellen: Coromandel 8)
Frontstrips en knop : Zwart Eboniet :P
Knop met inleg van zwart koraal :twisted: (ligt al eeuwen bij de grootouders dus niet vers opgedoken... voor de milieuactivisten onder ons.. O:) )
Het aluminium voor het frame (10mm Toolingplate) is onderweg.. op weg naar de freestafel. [-o<
De vulling van de kast: 2 x UcD700AD plus dubbele voeding en inschakelvertraging. Ingangen: XLR-balanced. Uitgangen: WBT 0702.11 Signature \:D/

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Zie een typeplaatje van Klipsch "Heresy" te pakken te krijgen en plak dat pontificaal op de plek waar nu dat "Howard" staat.

In zo'n kast horen lampen, nog niet eens buizen.

But that's just me.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Vanmorgen lekker zitten beitelen in het hout.. Hopelijk medio volgende week aan het frame beginnen, dan kunnen de Hypex brokjes gemonteerd worden..
Afbeelding
Afbeelding
Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Nice :!:
Laat je het 'trapje' zo of ga je dat nog glad maken :?:
(Ik vinnut wel passen bij de rest namelijk)

[edit]Laat maar, die bronzen plaat komt er nog op.[/edit]
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Vind het wel mooi Kees, al zou ik het zelf niet in de kamer willen hebben. Heeft tcch iets van die Romijnse tempel wat het Witte Huis blijkt te zijn :lol:

Ovirigens vind ik het ook wel iets weg hebben van die gietijzeren kasten van Mission een jaar of 25 geleden.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Op zich ook niet helemaal mijn smaak, maar je maakt er wel vakwerk van blijkbaar.
Het resultaat gaat wel leuk worden volgens mij.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Tja ... smaak... Ik houd er van om heel oud met hypermodern (of Hypex-modern) te combineren. Ik denk dat ik daar met dit model aardig in geslaagd ben, wederom. Het is in ieder geval een stuk minder saai dan de standaard 19" rekjes (of bij de buizenversterkers: de houten bakjes met boven en onder een plaat metaal) die je overal ziet. Misschien is het even wennen, zo'n extravagant design. Het voldoet ook zeker niet meteen aan het beeld dat de meeste mensen van een versterker hebben.
Door zijn formaat van ca 41 x 44 x 18 cm wordt het wel een imposante bak, niet alleen qua formaat maar natuurlijk ook qua prestaties: 2 x UcD700AD is geen kattenpis op hoornluidsprekers....
Ik ben ook heel blij dat ik die freesmachine gemaakt heb. Zonder dat ding zou 't nooit zo kunnen worden, zeker niet als je ziet wat er aan aluminium frame onder die kap gezet wordt. Dat ding gaat alleen al een kilo of 10 wegen, maar dat ben ik ondertussen wel gewend.
De houten kap wordt dan met zes boutjes op dat frame gebout. Truuk met de aan uitschakelaar: Een tuimelaar zit in de kap gemonteerd en de microswitch zit op een paneeltje op het frame, samen met de ledjes.
TZT zal ik weer eens wat pictoires posten.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Gaaf... gewoon gaaf...

:D
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het aluminium is binnen... meteen maar weer hakken dus.. Zie hier het achterpaneeltje, vers van de frees:
Afbeelding
Kees
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Erg fraaie platen. 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Kijkje in het binnenste..
Afbeelding
Trafo is toch groter dan in de datasheet :? .. maar weer even wat van de koelribben affrezen dus..

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Dus toch een "beauty-kees".... :lol:

Die man kan wel bouwen zeg!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

audiomanics schreef:
Trafo is toch groter dan in de datasheet :? .. maar weer even wat van de koelribben affrezen dus..
zwakke smoes, je wilde gewoon weer wat frezen :lol:

maaruh t resultaat mag je (weer) trots op zijn!
Gesloten