Seas 2-weg : Classic 180
Moderator: Beheerdersteam
Nu weet ik het ook niet meer..... Ik heb de hele avond zitten luisteren en kom telkens tot dezelfde conclusie. Het oude filter klinkt beter.
OK, het is soms wat sherp, maar het heeft zoveel meer openheid en detail. Het is veel levendiger, sprankelender.
Ik denk dat ik de speakers nog eens in de woonkamer moet zetten. Da's een veel grotere ruimte. Eens luisteren wat daar het effect is.
Zoals het filter nu is, na de aanpassingen, klinkt het saai, dof en hol.
Bijkomend probleem is dat ik op het moment zwaar verkouden ben en niet zeker ben of ik m'n oren wel mag vertrouwen.
Toch denk ik dat het verstandig is om de spoel voor de laagmid kleiner te maken. 2,5mH is inderdaad een stuk te groot.
....terug bij af? Er staat me toch zeker weer een hele dag meten en tunen te wachten. Alleen kl*te dan ik dat enkel in het weekend kan doen...en dan nog niet elk weekend.
Ik denk dat ik de speakers nog eens in de woonkamer moet zetten. Da's een veel grotere ruimte. Eens luisteren wat daar het effect is.
Zoals het filter nu is, na de aanpassingen, klinkt het saai, dof en hol.
Bijkomend probleem is dat ik op het moment zwaar verkouden ben en niet zeker ben of ik m'n oren wel mag vertrouwen.
Toch denk ik dat het verstandig is om de spoel voor de laagmid kleiner te maken. 2,5mH is inderdaad een stuk te groot.
....terug bij af? Er staat me toch zeker weer een hele dag meten en tunen te wachten. Alleen kl*te dan ik dat enkel in het weekend kan doen...en dan nog niet elk weekend.
rho, die spoel mag wel ietsje kleiner denk ik.
Maar blijf daar niet teveel bij hangen. Probeer dat hoogdoorlaatfilter te tunen zoals ik heb aangegeven. De tweeter wat minder dempen, een half dB-tje meer of minder doet al heel veel. En verder, door verandering van de Q varieer je het niveau tussen 2 en 4 kHz. Dat is erg belangrijk om de juiste levendigheid erin te brengen. Levendigheid door oplopend hoog gaat uiteindelijk toch irriteren en tot luistermoeheid leiden. Het is dus de kunst om de karakteristiek vlak te maken én het levendig en sprankelend te laten klinken. Dat geeft op de lange termijn het meest bevredigende resultaat.
En als laatste tip, eerst die verkoudheid weg voordat je verder gaat
.
Maar blijf daar niet teveel bij hangen. Probeer dat hoogdoorlaatfilter te tunen zoals ik heb aangegeven. De tweeter wat minder dempen, een half dB-tje meer of minder doet al heel veel. En verder, door verandering van de Q varieer je het niveau tussen 2 en 4 kHz. Dat is erg belangrijk om de juiste levendigheid erin te brengen. Levendigheid door oplopend hoog gaat uiteindelijk toch irriteren en tot luistermoeheid leiden. Het is dus de kunst om de karakteristiek vlak te maken én het levendig en sprankelend te laten klinken. Dat geeft op de lange termijn het meest bevredigende resultaat.
En als laatste tip, eerst die verkoudheid weg voordat je verder gaat
Vadaag weer een dagje zitten meten en veranderen. Aan de HP is nauwelijks iets verandert. De C is iets groter geworden.
De LP is anders ook niet zoveel verandert. L is wat kleiner gemaakt en de C een stukje groter.
Natuurlijk hebben we wat verder proberen ontwikkelen maar niet met de gewneste resultaten.
Dus heb ik alles maar weer terug gezet zoals toen het het beste resultaat gaf.....geen idee waarom, maar plots speelde de tweeter een dB of 1½ zachter.
Tja, dan maar de speakers weer in de luiterkamer gezet. Klankmatig is ie er wel iets op vooruit gegaan. Ik heb een alternatief L-pad netwerkje klaar liggen om de tweeter weer een dBtje luider te zetten. Ik heb zo al eens geprobeerd en het klinkt wel ietsje frisser.
Als er iemand wil komen luisteren... altijd welkom.
De LP is anders ook niet zoveel verandert. L is wat kleiner gemaakt en de C een stukje groter.
Natuurlijk hebben we wat verder proberen ontwikkelen maar niet met de gewneste resultaten.
Dus heb ik alles maar weer terug gezet zoals toen het het beste resultaat gaf.....geen idee waarom, maar plots speelde de tweeter een dB of 1½ zachter.
Tja, dan maar de speakers weer in de luiterkamer gezet. Klankmatig is ie er wel iets op vooruit gegaan. Ik heb een alternatief L-pad netwerkje klaar liggen om de tweeter weer een dBtje luider te zetten. Ik heb zo al eens geprobeerd en het klinkt wel ietsje frisser.
Als er iemand wil komen luisteren... altijd welkom.
Zo, ik heb dus beide filters een keertje identiek gemaakt. Ik kon niet kiezen tussen de extra details die het oorspronkelijke filter liet horen en de neutralere klank van de "herwerkte" filters. Dus besloot ik maar om beide filters maar eens de herwerkte versie te geven. De eerste versie had ik namelijk al in stereo kunnen testen.
Mijn eerste luisterproeven waarbij ik het eerste filter met de herwerkte versie vergeleek lieten duidelijk horen dat de herwerkte versie wat details achter liet en dat stemmen redelijk donker en overtrokken klonken. Echt tevreden was ik dus niet maar ik wou het effect van een stereo-paar met elk een identiek filter nog eens horen. ('t is niet leuk luisteren als je 2 verschillende speakers in huis hebt staan)
Nou het resultaat is dus niet echt wat ik verwacht had. Ik ging er vanuit dat als ik met 1 speaker al wat hoog en mid tekort kom en ik er nog eentje bij zet met hetzelfde karakter, het resultaat minstens even overtrokken, zoniet nog erger zou worden. Niet dus!! Het eindresultaat is een aardig fris klinkend stel speakers met veel meer detail dan één enkel exemplaar en de overtrokkenheid en dofheid in de stemmen is ook spoorloos verdwenen.
Nu kan ik natuurlijk niet meer vergelijken met het eerste exemplaar maar ik denk dat ik straks de "Katie Melua"-test nog eens ga uitvoeren.
Als ze daar voor slagen denk ik dat ik wel erg dicht bij een finaal design ben gekomen. 
Tip van de dag: Luister nooit stereo-muziek op slecht 1 kanaal, als je je speaker wil evalueren!
Volgende stap is het tunen van de BR-poort. Ik heb een extra buisje gekocht. Ik kan dus telkens een klein beetje inkorten tot ik een ideaal punt vind. En dan maak ik dus 2 buisjes met de juiste lengte.
Mijn eerste luisterproeven waarbij ik het eerste filter met de herwerkte versie vergeleek lieten duidelijk horen dat de herwerkte versie wat details achter liet en dat stemmen redelijk donker en overtrokken klonken. Echt tevreden was ik dus niet maar ik wou het effect van een stereo-paar met elk een identiek filter nog eens horen. ('t is niet leuk luisteren als je 2 verschillende speakers in huis hebt staan)
Nou het resultaat is dus niet echt wat ik verwacht had. Ik ging er vanuit dat als ik met 1 speaker al wat hoog en mid tekort kom en ik er nog eentje bij zet met hetzelfde karakter, het resultaat minstens even overtrokken, zoniet nog erger zou worden. Niet dus!! Het eindresultaat is een aardig fris klinkend stel speakers met veel meer detail dan één enkel exemplaar en de overtrokkenheid en dofheid in de stemmen is ook spoorloos verdwenen.
Nu kan ik natuurlijk niet meer vergelijken met het eerste exemplaar maar ik denk dat ik straks de "Katie Melua"-test nog eens ga uitvoeren.
Tip van de dag: Luister nooit stereo-muziek op slecht 1 kanaal, als je je speaker wil evalueren!
Volgende stap is het tunen van de BR-poort. Ik heb een extra buisje gekocht. Ik kan dus telkens een klein beetje inkorten tot ik een ideaal punt vind. En dan maak ik dus 2 buisjes met de juiste lengte.
[quote="rho"]....
Als je de curve van de Besie ziet weet je direct waarom. Daar is de tweeter niet op het midden afgesteld maar de bult van de baffle-step zit er toch in. Daardoor zit het hoog ongeveer gelijk met het laag maar het midden overheest. Dat stoort helemaal zo erg niet omdat de speaker niet overdreven schel klinkt maar eerder érg open.
Dat is wel wennen nu. Je hebt soms de indruk dat je iets mist, maar als je wat langer luisterd en omschakeld hoor je dat het midden bij de Besie echt wel te luid staat t.o.v. de rest van de muziek.
....
quote]
Rick,
Niet dat het uitmaakt voor je nieuwe luidspreker maar heb je destijds nog filteraanpassingen gemaakt voor Bessie? Ik heb de mijne laten nameten by Tony en de frequentiecurve kon je zo ongeveer langs een lineaal leggen.
Wel mooi project trouwens. Ik ben benieuwd hoe het klinkt met het uiteindelijke filter.
Bij mij begint de bouwkriebel toch ook weer een beetje.
Als je de curve van de Besie ziet weet je direct waarom. Daar is de tweeter niet op het midden afgesteld maar de bult van de baffle-step zit er toch in. Daardoor zit het hoog ongeveer gelijk met het laag maar het midden overheest. Dat stoort helemaal zo erg niet omdat de speaker niet overdreven schel klinkt maar eerder érg open.
Dat is wel wennen nu. Je hebt soms de indruk dat je iets mist, maar als je wat langer luisterd en omschakeld hoor je dat het midden bij de Besie echt wel te luid staat t.o.v. de rest van de muziek.
....
quote]
Rick,
Niet dat het uitmaakt voor je nieuwe luidspreker maar heb je destijds nog filteraanpassingen gemaakt voor Bessie? Ik heb de mijne laten nameten by Tony en de frequentiecurve kon je zo ongeveer langs een lineaal leggen.
Wel mooi project trouwens. Ik ben benieuwd hoe het klinkt met het uiteindelijke filter.
Bij mij begint de bouwkriebel toch ook weer een beetje.
Ik heb de Besie gebouwd naar voorbeeld van een Tjechische site. Ik heb ook wel een tijdje gespeeld met het serie-filter van de DD8, maar heb uiteindelijk gekozen voor het parallel-filter van de Besie1. Misschien toch nog maar eens het serie-filter uit de kast halen en een meting doen.
Zoals ie nu is heeft ie een bult in het midden. Het is op zich een curve zonder bulten en dalen, maar niet vlak. Neem een perfect vlakke curve en zet 'm dan mooi bol. Zoiets heb ik nu. Veel mid, iets te weinig hoor en te weinig bas. Daardoor klinkt ie ook wat plastiekerig.
Ik heb ondertussen wel zin om een nieuwe speaker te bouwen met dezelfde units. Je hoort duidelijk dat die dingen meer in hun mars hebben dat wat ik er tot nu toe altijd heb uitgehaald.
De nieuwe speaker klinkt veel evenwichtiger en met iets meer detail in het hoog.
Als je de curve bekijkt van de Besie kan ik me wel voorstellen dat jij altijd tevreden bent geweest over de bas-prestaties van jou glasvezel woofertje. Die zal veel meer in evenwicht zijn met je middentonen en dan krijg je niet zo de indruk dat je bas achterop blijft.
Mja, al doende leert men he. Da's het leuke aan zo'n hobby als deze.
Zoals ie nu is heeft ie een bult in het midden. Het is op zich een curve zonder bulten en dalen, maar niet vlak. Neem een perfect vlakke curve en zet 'm dan mooi bol. Zoiets heb ik nu. Veel mid, iets te weinig hoor en te weinig bas. Daardoor klinkt ie ook wat plastiekerig.
Ik heb ondertussen wel zin om een nieuwe speaker te bouwen met dezelfde units. Je hoort duidelijk dat die dingen meer in hun mars hebben dat wat ik er tot nu toe altijd heb uitgehaald.
De nieuwe speaker klinkt veel evenwichtiger en met iets meer detail in het hoog.
Als je de curve bekijkt van de Besie kan ik me wel voorstellen dat jij altijd tevreden bent geweest over de bas-prestaties van jou glasvezel woofertje. Die zal veel meer in evenwicht zijn met je middentonen en dan krijg je niet zo de indruk dat je bas achterop blijft.
Mja, al doende leert men he. Da's het leuke aan zo'n hobby als deze.
Tja, ik was het schema van m'n fiter effe kwijt en ben ook wat met andere zaken bezig geweest. Ik heb de speaker dus maar even op z'n kop gezet (letterlijk) en het filter even terug op papier gezet.
Dus even tekstueel hoe het er uitziet:
High-pass (2de orde):
In serie met de tweeter staan 3 condensatoren in parallel zodat ze een totale waarde vormen van 7,16µF. Ik heb hiervoor een MKP 0,56µF, een MKP 5,6µF en een KpSn 1µF gebruikt.
Parallel over de tweeter staat een luchtkern spoel met een waarde van 0,47mH en een draaddikte van 1mm.
Als L-pad heb je 2 keuzes. De eerste versie zat in het filter op de luisterdag in Breda en bestaat uit 2 weerstanden van 1ohm (4W) in serie, in serie en 1 x 6,8ohm (10W) in parallel met de tweeter.
Als je het hoog een extra dB wil laten zakken kan je het L-pad vervangen door een parallelschakeling van 2 weerstanden van 4,7ohm in serie en een parallelschakeling van 2 weerstanden van 10ohm in parallel met de tweeter te zetten.
Low-pass:
In serie met de laag-mid staan een spoel van 1,5mH en eentje van 0,68mH in serie daarmee. (je zou dus ook een 2,2mH spoel kunnen gebruiken) Beiden zijn luchtspoelen met een draaddiameter van 2mm.
Parallel over de laagmid staat een 10µF MKP.
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Moest er nog iemand meer verduidelijking willen laat ie het maar horen.
Dus even tekstueel hoe het er uitziet:
High-pass (2de orde):
In serie met de tweeter staan 3 condensatoren in parallel zodat ze een totale waarde vormen van 7,16µF. Ik heb hiervoor een MKP 0,56µF, een MKP 5,6µF en een KpSn 1µF gebruikt.
Parallel over de tweeter staat een luchtkern spoel met een waarde van 0,47mH en een draaddikte van 1mm.
Als L-pad heb je 2 keuzes. De eerste versie zat in het filter op de luisterdag in Breda en bestaat uit 2 weerstanden van 1ohm (4W) in serie, in serie en 1 x 6,8ohm (10W) in parallel met de tweeter.
Als je het hoog een extra dB wil laten zakken kan je het L-pad vervangen door een parallelschakeling van 2 weerstanden van 4,7ohm in serie en een parallelschakeling van 2 weerstanden van 10ohm in parallel met de tweeter te zetten.
Low-pass:
In serie met de laag-mid staan een spoel van 1,5mH en eentje van 0,68mH in serie daarmee. (je zou dus ook een 2,2mH spoel kunnen gebruiken) Beiden zijn luchtspoelen met een draaddiameter van 2mm.
Parallel over de laagmid staat een 10µF MKP.
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Moest er nog iemand meer verduidelijking willen laat ie het maar horen.
Ahzo. Ja, ik heb dat Speakerworkshop van m'n pc gezwierd. Ik vind 'm zo gebruiksonvriendelijk dat ik er de kriebels van krijg.
Software moet naar mijn mening volledig intuitief zijn. Zonder helpfile zou je er toch 60% van moeten kunnen gebruiken, wat bij Speakerworkshop absoluut niet het geval is. (ofwel ben ik er te dom voor.
)
Software moet naar mijn mening volledig intuitief zijn. Zonder helpfile zou je er toch 60% van moeten kunnen gebruiken, wat bij Speakerworkshop absoluut niet het geval is. (ofwel ben ik er te dom voor.
Ik ben het met je eens als het over het meten gaat, maar filterdata invoeren en filters ontwerpen gaat echt eenvoudig hoor.
Je begint gewoon Bestand->Nieuw en gebruikt dan de knop 'bronnen' om meetdata (frd en zma) in te voeren, een nieuw filter te beginnen en een aantal nieuwe luidsprekerunits te benoemen. Als je dan vervolgens op een van die units gaat staan en rechtermuisknop klikt en 'eigenschappen' kiest, kun je in het tabblad 'data' de ingevoerde frd en zma files koppelen aan de gekozen luidsprekerunit. Zo ga je alle units af (midwoofer en tweeter in jouw geval).
Vervolgens dubbelklik je op 'filternaam', zodat het filterscherm in het rechtergedeelte van het scherm weer naar voren komt. De bron staat er dan al in. Dan kun je hier via je rechtermuisknop de luidsprekerunits invoeren. Ook kun je in dat witte scherm met rechtermuisknop spoelen, condensators en weerstanden invoeren. Eigenlijk kun je vanaf dat moment alles met dubbelklikken en rechtermuisknop contextmenu. Filtercomponenten en units verbind je door aan te klikken en een lijn te trekken. Bij een knooppunt moet je daarbij SHIFT ingedrukt houden.
Als je filter klaar is, ga je ergens op het filterschema staan, rechtermuisknop voor contextmenu en knop 'bereken response' kiezen. Je ziet in de linkerboomstructuur een aantal frd's verschijnen. Als je op de 'filternaam.Total Freq' klikt verschijnt de voorspelde grafiek van je speaker. Ook weer met rechtermuisknop op de grafiek kun je alle afzonderlijke responses toevoegen aan de grafiek en ieder lijntje een apart kleurtje geven. Amplitude en fase, hoeveelheid grafieklijnen, lineair of logaritmisch, het kan allemaal
.
Ik reken geen kosten voor deze beknopte handleiding
.
Je begint gewoon Bestand->Nieuw en gebruikt dan de knop 'bronnen' om meetdata (frd en zma) in te voeren, een nieuw filter te beginnen en een aantal nieuwe luidsprekerunits te benoemen. Als je dan vervolgens op een van die units gaat staan en rechtermuisknop klikt en 'eigenschappen' kiest, kun je in het tabblad 'data' de ingevoerde frd en zma files koppelen aan de gekozen luidsprekerunit. Zo ga je alle units af (midwoofer en tweeter in jouw geval).
Vervolgens dubbelklik je op 'filternaam', zodat het filterscherm in het rechtergedeelte van het scherm weer naar voren komt. De bron staat er dan al in. Dan kun je hier via je rechtermuisknop de luidsprekerunits invoeren. Ook kun je in dat witte scherm met rechtermuisknop spoelen, condensators en weerstanden invoeren. Eigenlijk kun je vanaf dat moment alles met dubbelklikken en rechtermuisknop contextmenu. Filtercomponenten en units verbind je door aan te klikken en een lijn te trekken. Bij een knooppunt moet je daarbij SHIFT ingedrukt houden.
Als je filter klaar is, ga je ergens op het filterschema staan, rechtermuisknop voor contextmenu en knop 'bereken response' kiezen. Je ziet in de linkerboomstructuur een aantal frd's verschijnen. Als je op de 'filternaam.Total Freq' klikt verschijnt de voorspelde grafiek van je speaker. Ook weer met rechtermuisknop op de grafiek kun je alle afzonderlijke responses toevoegen aan de grafiek en ieder lijntje een apart kleurtje geven. Amplitude en fase, hoeveelheid grafieklijnen, lineair of logaritmisch, het kan allemaal
Ik reken geen kosten voor deze beknopte handleiding
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 08 jul 2006, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit vind ik erg vermakelijk. Zit ik je draadje nog eens door te lezen en kom ik op pagina 4 deze post van Edo tegen. Blijkt die rode lijn precies hetgene te zijn waar je met je filter uiteindelijk op bent uitgekomen...Edo schreef:Is inderdaad een handige sheet. Je hebt een parallel en een serie versie. (beide handig)
Ik kwam nog een meting tegen van je woofer (vraag me niet waar vandaan, ooit een keer gekregen en niet zelf gemeten), maar hier heb ik even uitgezet wat die spoel zou kunnen betekenen als je hem wat stapjes vergroot. De 10uF heb ik bij de 5 simulaties hetzelfde gelaten, alleen de spoel iets vergroot.


