subsoon filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
lepain
Contacteer:

subsoon filter

Bericht door lepain »

Dit is een subsoon filter uit "luidsprekerkasten ontwerpen". In het boek staat niet dat het belangrijk is het filter aan te passen aan de woofer en het ontwerp van de kast.

Afbeelding

Nu zou ik het filter wel aan de woofer en de kast willen aanpassen. Ik begrijp echter niet hoe dit subsoon filter werkt, en hoe ik het zou kunnen aanpassen aan verschillende woofers en kasten. Zou iemand het me kunnen uitleggen.
Aan de hand van deze situatie: wooferimpedantie: 3,4 Ohm, afkapfrequentie: 40 hz. :roll:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dit is een line level filter, voor in je cinch kabel zeg maar. je luidspreker heeft daar geen invloed op, versterker wel
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Aha. Dit filter moet dus tussen bijvoorbeeld mijn cdspeler en mijn versterker. En ik zou de ingangsimpedantie van mijn versterker moeten meten voordat ik kan gaan rekenen. Klopt dit?
vigier

Bericht door vigier »

Hoi lepain,

klopt als een bus! Maar je hoeft de ingangsimpedantie niet te berekenen hoor, vaak staat die namelijk in de specs van je apparaat. Meest voorkomende waarden zijn 10k, 23k5, 47k, 50k en 1M.
Anders kun je altijd even aan de binnenkant van de versterker kijken welke weerstand daar gebruikt wordt.

Ik zou alleen een iets lagere filterfrequentie kiezen: Als je voor 40 Hz kiest, dan betekent dat niet dat alles onder de 40 hz wegvalt, en boven de 40 Hz alles gelijk blijft. je hebt dan namelijk bij 40Hz al een aardige verzwakking.

Ik zou eerder voor iets tussen de 20 en 30 Hz kiezen op zijn hoogst. Anders is het nogal zonde van je bas.

Stel dat je dit filter zou nemen, dan is het als volgt (beetje afgerond, en uitgegaan van 47k ingangsimpedantie)
- 40 Hz = -0,6 dB
- 30 Hz = -1 dB
- 20 Hz = -1,9 dB
- 10 Hz = -4,9 dB
- 5 Hz = -10 dB

Groeten, Joris
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ok, ik zou het toch graag wat omhoog schuiven vanwege de hoge afstemming van mijn basreflexbox.
De ingangsimpedantie van de versterker zal ik moeten meten, want het is een tweedehandsje waar geen specs bij zaten, en van het binnenwerk van die versterker snap ik helemaal niets. :P

Ik snap niet veel van elektronica, maar als uit deze formule

X = 1/ C 2πf
dus 1/ (0,47E-6 2π20) = 16931.4

blijkt dat

16931.4 Ohm de weerstand van C1 bij 20 hz is.

mag ik de waarden van de condensatoren dan als volgt aanpassen:

1/X = C 2πf

1/ 16931.4 = C 2π40 (<frequentie veranderd)

waaruit volgt dat de waarde van C1 0,235 microfarad moet zijn om dezelfde afzwakking bij 40 hz te geven als een condensator van 0,47 microfarad bij 20 hz.

Als ik C2 op dezelfde manier verander is daarmee de overdrachtsfunctie van het filter een octaaf opgeschoven? Kan ik de weerstanden nog aanpassen om de flankstijlheid van het filter te veranderen?

Bedankt Vigier.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”