Wat zijn de voordelen van crossovers van lage orde?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja Jeroen en uiteindelijk belanden we toch altijd weer bij persoonlijke smaak. En wat je daar laatst ook al es over hebt geschreven ben ik helemaal met je eens.
geef mij maar dipool
Ooit hoop ik die nog es te beluisteren, als het kan bij je thuis. Maar ik moet eerst nog even wat anders oplossen voor ik dat kan doen. En dat heeft niks met audio te maken :?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

jeroen_d schreef:
Arjank, vlak ook de agressieve akoestiek in Zutphen niet uit. In die ruimte gaat een echte piano ook beroerd klinken . Maar dat doet niets af aan je opmerking, ik gaf je toen al gelijk daarin toen je dat zei, ik hoorde het zelf ook meteen.
Zeer zeker, die ruimte was inderdaad niet wat je zegt het optimum! Wat in die ruimte wel erg mooi naar voren kwam en bij andere speakers absoluut niet, was de laag weergave van jouw dipool.

En wat je zegt over bijv. viool+pickup (+eventueel effecten etc.) klopt. Als je een goede referentieopname wilt hebben maak dan een puur akoestiche opnamen met een B&K microfoon en een goede ruimte (of close miken)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Tja persoonlijke smaak..... het kan natuurlijk prima zijn dat een andere persoon met de zelfde referentie het totaal anders beleefd (hoogst waarschijnlijk). Maar is het niet zo dat de freq waarop gefilterd wordt hier ook erg veel mee te maken heeft? Dat bijkt ook uit jullie test met de breedbanders.

Ik vond die filtertest erg leerzaam, maar het blijft een test met 1 soort driver met specifieke eigenlschappen. Lastig door te trekken naar een woofer/mid, mid/tweeter, breedband/woofer, etc. filter. Hier komen zaken als verschillend afstraalgedrag een stevige duit in het zakje doen.

Mijn persoonlijke smaak is juist dat er een mate van levendigheid te horen is die niet met vervorming te maken heeft. De drivers werken beide in het gebied dat ze goed aan kunnen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JeroenKV schreef:
Mijn persoonlijke smaak is juist dat er een mate van levendigheid te horen is die niet met vervorming te maken heeft. De drivers werken beide in het gebied dat ze goed aan kunnen.
Hoe heb je dit getest en welke systemen heb je vergeleken om tot deze conclusie te komen?

Ik heb, ook in de test met de breedbandertjes het typische eerste orde filtergeluid kunnen horen als je op een frequentie van 2 of 3 kHz zit. Het is moeilijk te omschrijven maar het is nu juist dat typische levendige geluid, een bepaalde frisheid en helderheid die je erin brengt. Maar die is dus kunstmatig want de driver in zijn eentje klinkt helemaal niet zo. Het klinkt wel lekker. Het heeft niet zozeer met vervorming en afstraalgedrag te maken in het horizontale vlak, wel met interferentie van de drivers in het verticale vlak.

Ook heb ik wel eens luidsprekers gehoord, eerste orde gefilterd en gewoon woofer en tweeter in fase aangesloten, die geen mooie faseoptelling hadden omdat de drivers zelf ook al de nodige fasedraaiing meebrachten. Eigenlijk een brede, niet heel diepe, dip on-axis die gecompenseerd werd off-axis. Zodat de balans toch redelijk in orde was. Ook deze klonken heel mooi helder en ruimtelijk, erg levendig. Maar die viool, zoals eerder genoemd, was niet te pruimen...

Als jij je ervaringen baseert op de NEO8, dan kan ik daar eigenlijk helemaal niets over zeggen. Ik heb veel te weinig gewerkt daarvoor met dipoolmiddentoners. Het afstraalgedrag van zo'n systeem zorgt voor een extra dimensie in het filterverhaal.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

eventjes kort offtopic:
het nut van dipool in het laag snap ik. Wat is echter het voordeel voor het midden?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

jeroen_d schreef:
JeroenKV schreef:
Mijn persoonlijke smaak is juist dat er een mate van levendigheid te horen is die niet met vervorming te maken heeft. De drivers werken beide in het gebied dat ze goed aan kunnen.
Hoe heb je dit getest en welke systemen heb je vergeleken om tot deze conclusie te komen?

Ik heb, ook in de test met de breedbandertjes het typische eerste orde filtergeluid kunnen horen als je op een frequentie van 2 of 3 kHz zit. Het is moeilijk te omschrijven maar het is nu juist dat typische levendige geluid, een bepaalde frisheid en helderheid die je erin brengt. Maar die is dus kunstmatig want de driver in zijn eentje klinkt helemaal niet zo. Het klinkt wel lekker. Het heeft niet zozeer met vervorming en afstraalgedrag te maken in het horizontale vlak, wel met interferentie van de drivers in het verticale vlak.

Ook heb ik wel eens luidsprekers gehoord, eerste orde gefilterd en gewoon woofer en tweeter in fase aangesloten, die geen mooie faseoptelling hadden omdat de drivers zelf ook al de nodige fasedraaiing meebrachten. Eigenlijk een brede, niet heel diepe, dip on-axis die gecompenseerd werd off-axis. Zodat de balans toch redelijk in orde was. Ook deze klonken heel mooi helder en ruimtelijk, erg levendig. Maar die viool, zoals eerder genoemd, was niet te pruimen...

Als jij je ervaringen baseert op de NEO8, dan kan ik daar eigenlijk helemaal niets over zeggen. Ik heb veel te weinig gewerkt daarvoor met dipoolmiddentoners. Het afstraalgedrag van zo'n systeem zorgt voor een extra dimensie in het filterverhaal.
Ik filter op 1000hz, dat is een ander verhaal, zoals je zelf al aangaf in je test. Vervorming kun je goed testen door alleen naar de Neo8 te luisteren, dus zonder de woofer. Hoe hard ik ook speel hij blijft zuiver en ik weet uit testen met DIY electrostaten hoe e.a. gaat klinken bij vervorming. 8) Als de woofer veel zou bijdragen, dan zou het geluid juist doffer moeten worden, door kastklank en mindere prestaties naar boven toe. Wat wel klopt is dat de freq curve off axis recht is en on axis niet. Hij loopt dan wat op in het hoog, maar dat maakt hem minder richtingsgevoelig. Ik luister dus met de speakers niet ingedraaid.
Het zou trouwens zomaar kunnen dat de levendigheid komt door de Neo8 natuurlijk, dan heeft het filter er weinig mee te maken... 8) :wink:

Het blijft echter zo dat je met 2 uniforme drivers hebt getest. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat het doet met een woofer en een tweeter op 2 of 3khz. Het gaat wat ver om jullies conclusies zonder nieuwe test door te trekken.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Zelf heb ik eigenlijk totaal geen voorkeur voor een bepaald type filter. Je moet toch altijd de beste combinatie voor de gebruikte units inzetten. Zo heb ik met mijn eigen tweewegsysteem met 13cm alu bas en magnetostaat hoog een eenvoudig 12db/oct filter. Heb andere filters geprobeerd, maar het klonkt allemaal "slechter" in de breedste zin van het woord. Bij het 12db/oct filter klonkt het geheel het meest homogeen, je kunt geen verloop horen tussen woofer en tweeter.
Ik heb ook wel eens voor iemand een studiomonitor gebouwd waar ik in eerste instantie een 24db/oct LR filter wilde toepassen. Uiteindelijk is het een 6db in de laagsectie geworden en een 12 in het hoog. Dit klonk in die combinatie het homogeenste.

DIe neo8 is toch ook een magnetostaat?, ik heb die wel eens gehoord in een tweewegsysteem met de excel w26(nog wat). Scheidingsfreq. 1000Hz, klonk erg mooi en zeer homogeen. Diezelfde persoon had ook nog een driewegsysteem met excel w15(nog wat), woofer weet ik niet meer en een hiquphon tweeter. Deze vond ik beduidend minder natuurgetrouw en homogeen klinken. Ik kan natuurlijk niet bepalen of het de drivers waren of het filter wat hier de oorzaak van was.

Zelf moet ik zeggen dat sinds ik die magnetostaat gebruik ik dat (zeker met wat hogere geluidsniveaus) beter met piano en viool vindt klinken dan softdome tweeters (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Laatst had ik ook een tweewegsysteem gebouwd met de noferro12 van seas, een geprezen speaker om zijn sublieme prijs/prestatie verhouding, lage vervorming en gladde frq. karakteristiek. En toch was de "sound" nog mijlenver verwijderd van de magnetostaat. Ach ja, hopenlijk worden we wijzer met de ervaringen die ieder in dit forum post!!!
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik ben het helemaal met je eens arjank!

De speaker die je gehoord hebt zijn, denk ik, Van Duppens: http://www.van-duppen.nl/
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

De speaker die je gehoord hebt zijn, denk ik, Van Duppens: http://www.van-duppen.nl/
Zeer correct! Deze persoon woont vlak bij mij en daar ben ik eens langs geweest en lekker gebabbeld.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

arjank schreef:
De speaker die je gehoord hebt zijn, denk ik, Van Duppens: http://www.van-duppen.nl/
Zeer correct! Deze persoon woont vlak bij mij en daar ben ik eens langs geweest en lekker gebabbeld.
Interessant! Had hij nog e.a. te vertellen over zijn producten?
Ze klinken erg goed, maar ik blijf het een gek idee vinden om dipole magnetostaten in een kast te stoppen. Het vlies in de unit is zo dun dat het terugkomende geluidsgolven niet tegen houdt. Dat is de rede dat ik nu dipole aan het proberen ben.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

JeroenKV schreef:
Interessant! Had hij nog e.a. te vertellen over zijn producten?
Ze klinken erg goed, maar ik blijf het een gek idee vinden om dipole magnetostaten in een kast te stoppen. Het vlies in de unit is zo dun dat het terugkomende geluidsgolven niet tegen houdt. Dat is de rede dat ik nu dipole aan het proberen ben.
Zover ik me kan herinneren had hij een 24db/oct filter gebruikt (in iedergeval voor de w26 om de hoge piek te onderdrukken). Verder hebben we gewoon wat gepraat over onze ervaringen en wat het allemaal niet kost om werkelijk je brood ermee te verdienen.

Ik weet niet precies wat voor vlies erin zit. Wat ik wel weet is dat ik het vlies in mijn magnetostaten (de originele van Dayton) eruit heb gehaald en vervangen heb door schijfjes vilt, verdeeld in de ruimte achter de mylar folie. Dit bracht een zeer grote verbetering te weeg, niet alleen in het hoog maar ook de resonantiebult verdween compleet. Tevens is de vervorming lager.
Laatst gewijzigd door arjank op za 01 jul 2006, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Hij Gebruikt de B&G Neo8 in zijn speakers. Te koop bij http://www.partsexpress.com/webpage.cfm ... N=73241533
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JeroenKV schreef:
Het blijft echter zo dat je met 2 uniforme drivers hebt getest. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat het doet met een woofer en een tweeter op 2 of 3khz. Het gaat wat ver om jullies conclusies zonder nieuwe test door te trekken.
Dat is zo. Maar doortrekken zonder test kan best indien je verstandig extrapoleert. Dat kan als je de belangrijkste conclusie meeneemt, namelijk dat het verticale interferentiepatroon tussen woofer en tweeter hoorbaar is. En dat de hoorbaarheid vooral wordt verminderd indien het interferentiegebied klein is en het filter oneven orde is.

Bij hoge frequenties betekent dit: BW3.
Voor lage frequenties kan dit ook betekenen dat eerste orde heel goed gaat. Dit kan indien de drivers dicht bij elkaar staan en de frequentie niet te hoog gekozen wordt.

Verder moet je dan inderdaad meenemen in gedachten dat bij combinatie van een woofer en een tweeter in het overnamegebied de tweeter rondstraalt en de woofer bundelt. Dit beinvloedt het interferentiepatroon, ook in het horizontale vlak. In het horizontale vlak is LR2 dan ook heel gunstig. LR4 niet, dit verklaart voor mij waarom ik nooit echt tevreden werd met dit type filter. Het geeft een relatieve bult bij ongeveer 4000 Hz in de power response als je een woofer en tweeter combineert. Op madisound zijn ze het er nu ook langzamerhand over eens dat LR2 of BW3 het beste is voor woofer en tweeter.

En dan mijn laatste ervaring met combinatie van monopool en dipool meenemend: Géén tweede orde linkwitz-riley want dan doven dipool en monopool elkaar teveel uit.

Dus dipoolmagnetostaat en monopool woofer zou ik, indien ze dicht bij elkaar staan en de frequentie niet te hoog is, laten we zeggen 500 Hz, nog wel op eerste orde willen filteren. Op 1000 Hz zou ik toch mijn levendige klank allereerst ook weer met BW3 gaan proberen.

JeroenKV en Arjank, ik word steeds nieuwsgieriger naar die NEO8. DIY_Freak gaat er nu ook al mee aan de gang!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”