bashoorn.. (uhm in de auto)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

alles bij elkaar kwam op 61 euro +/-praat ik over compleet.
want ik moest tin hebben en alles.
en aleen een rolletje zilvertin kost al 10 euro.
het was aardig wat geld voor even.
maarja ik zeg altijd hobbys kosten altijd geld.
en ik denk er niet meer aan nieuw project nieuwe kansen.
materiaal dikte van die kist 18 mm mdf voldoet dat.
of moet ik 22 mm mdf nemen.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

ik zit aleen even met de diepte van de sub die is 18 cm diep.
de ruimte die jij aangeeft in de kist is op het diepste punt is 18,75.
buiten maat
nu gaat daar een keer 18 mm van af de plaat bij het magneet .
dan hou ik nog 17 cm over dat is te ondiep voor mijn sub.
kan ik dit oplossen door een extra plaat op de voorkant te monteren .
waardoor mijn sub verder naar buiten komt.
zo ja hoe veel ruimt moet ik achter de magneet van mijn sub hebben.
die zal toch niet strak op het hout mogen komen denk ik.
want dan sluit je dat gat achter af in de magneet.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Robnie, je hebt een beste sub idd!

ik zal eventueel een andere TL kunnen maken welke een andere verloop heeft. wordt misschien ietwat groter.

werken met extra ringen kan natuurlijk zeker!

18mm voldoet met af en toe een kleine bracing.

ik zou een 2-3 cm open houden voor je Pole ventilatie
zeker met 1,8 kilowatt...
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

maak er maar iets moois van ik vertrouw je voledig.
hij mag in de breedte nog 5 cm groter en in de hoogte mag hij buitenmaats 45 cm worden en in de diepte mag hij 37,5 worden buitenmaats ik hoop dat je hier genoeg aan hebt
sub komt naar de kentekenplaat gericht dat is zeker
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een ietwat sterker toelopende TL dus.
van 2x je SD oppervlak naar een 0,5 maal SD oppervlak.
het is de lanste TL die je kwijt kan...

De lengte (een kleine 2 meter) lijkt wat kort, echter geplaatst in de auto zal deze zeer diep gaan. vergelijkbaar model met een 10" is getest en er ontbrak niets aan laag. (ook niet laagste laag).

zeker het (schot) bracen met wat verbindingen met voor/achterzijde.

zeker achter de woofer, als er zoveel power op komt.

Test eerst alles rustig. het is altijd afwachten wat een ksit doet met een woofer...

hier de tekening..
Laat je weten wat het is geworden?
Afbeelding
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

zeker laat ik weten hoe het geworden is
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

ik kan op mijn werk spaanplaat 18 mm krijgen met een gladde toplaag. word ook veel gebruikt in de beton bekisting.
ik heb gelezen dat dit kwa eigenschappen gelijk is aan mdf 18 mm.
kan ik dit ook gebruiken voor de kist.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

tuurlijk kan dat.

bedoel je betonplex?

Dat is erg stevig spul.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

nee het is geen beton plex want dat is multiplex met een speciale toplaag .
nee het is echt spaanplaat aleen glad afgewerkt
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

give it a shot. wat kan er fout gaan?

Zolang je maar de wandjes verbind met elkaar.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

De gladde kant van betonplex of betonspaanplaat verlijmt misschien wat lastig. Goed schuren of onder verstek verlijmen.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

er worden zeker over de hele lengte van de te verlijmen delen lamellen gebruikt
dat maakt het stevig en lucht dicht.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

hoi bart ik heb een vraag aan jou.
jij hebt laatst een kist berekend voor mij.
voor die rockford sub.
de kist heb ik helaas niet meer kunen bouwen.
omdat ik de sub geruild heb tegen 3 anderen subs.
3x10 inch hx2 subs van rockfor fosgate.
nu is mijn vraag zou het mogelijk zijn om voor deze subs.
ook zo een kist te berekenen.
de kisten mogen per stuk niet groter worden als.
45 cm hoog dan zit ik vast onder de hoedenplank.
31,5 cm breed ik krijg er dan 3 en kom op 94,5 cm uit.
meer krig ik niet tussen mijn wielkasten.
en dan kan ik denk ik boven in 50 cm kwijt.
onder kan hij groter de achterbank staat onder een hoek van 70 graden.
dit zal onder in ongeveer 65 cm zijn wat ik kwijt kan.
ik weet ook niet of het mogelijk is om 1 schuine wand.
te gebruiken in dit soort kist.
t/s van de sub post ik in het volgende berichtje.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

hallo bart hier zijn de t/s van de sub.
het is de rechtse sub met de 2x4 ohm spoel.ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn met deze sub.

http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ ... 1065548252
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zal eens kijken of er een TL mogelijk is.
met een opp van 3 10" drivers, wordt het geen kleine, maar wie weet!
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

bart zou jij mij nog eens willen helpen met 1 tl voor 1x 12 inch sub.
hij is van het merk resonant engineering type se
komt +/- 1500 watt rms op te staan en is voor in de auto.
ik heb 2 van deze subs maar ik denk dat dan de kist wat aan de grote kant wordt.
mag ook een kist voor 2 subs worden maar hij moet dan binnen de 130 liter blijven en inwendig maximaal 95 cm breed en 45 cm hoog.
als er 2 subs in komen krijgen ze zamen +/- 2000 watt + rms te voorduren.
hier de ts van de subs .
12”
Electrical Q Value -Qes: 0.49
Mechanical Q Value -Qms: 4.5
Total Speaker Q Value -Qts: 0.44
Free Air Resonance -Fs: 25.1 Hz
Equivalent Compliance -Vas: 72.9 liters
One-Way, Linear Excursion -Xmax: 18 mm
Efficiency -SPL 1W/1m: 86.1 dB SPL
Effective Piston Area -Sd: 480 cm^2
DC Resistance -Re: 2.8 ohm
Nominal Impedance -Znom: Dual 4 ohm
Thermal Power Handling -Pe: 600 W
Force Factor -Bl: 17.7
12”
Mounting Depth - 6.5”
Mounting Hole Diameter - 11”
Overall Diameter - 12.5”
Bolt Hole Circle - 11.75”
Motor Width - 6.25”
Motor Depth - 3.25”
Basket Depth - 3.25”
Displacement - 0.15 cu. ft.
Weight - 21 lbs.

al vast bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

én, heo staat het met dat monster?

Je zult wel een van de weinigen zijn met een TL in de auto. (ken er twee, mijzelf incluis)

(is trouwens een 35 hz tl geworden met een 5:1 verloop(taps) incl een 12" woofer. dit even voor de overige forummers.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

ik ben zeer tevreden over kijk hier naar wat fotos van het tussen stadium

Afbeelding

hier is de kist nog maar half klaar wat opbouw betreft.
aan de voorkant en achterkant moet nog een plaat 15 mm multiplex bij.
de kist wordt namelijk rondom en het schot in de kist helemaal 3 cm dik multiplex.

hier klikken voor een grotere foto.

http://img213.imageshack.us/img213/2448/afb024yu7.jpg

als hij werkt tenminste.

hij speelt mooier als elke kist die ik hier voor heb gehad.

hij speelt mooi strak als het nodig is en hij gaat ook erg laag in frequentie als het nodig is.
in de kist zit zoals door bart aangegeven 1x 12 inch met een belastbaarheid van 600 watt rms van resonant enginering dit is een dubbelspoels woofer 2x4 ohm.

hij zit gebrugt op 2 ohm aangesloten op een mono versterker.
deze zorgt voor 1700 watt rms op die 2 ohm.
dit oververmogen zal waarschijnlijk ook ten goede zijn van het geluid.
verder gaat hij ook aardig hard dit hebben we gemeten met 1 wedstrijd meter ofwel een termlab.
ik heb nu een meting gedaan van 142 decibell met 1 deur open.
er zit meer in maar door een spanningsval en een radio die overslaat.
zit ik hier nu op vast.
maar dat wordt opgelost.

verder al met al ben ik zeer tevreden over mijn kist.
ik ga in de toekomst nog iets proberen met dempen.
kijken of de kwaliteit nog beter wordt.
bij deze bart knap reken werk en heel erg bedankt voor de hulp.
als ik er weer eens 1 nodig heb weet ik jou te vinden ha ha ha.
maar dat zal niet zo snel gebeuren ik heb nog 1 reserve sub liggen mocht deze bezwijken onder het vermgen van de versterker.
het idee van 2 subs veeg ik even van de baan.
want deze vult alles mooi aan en ik denk dat 2 subs even te veel van het goede wordt wat bass betreft.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik moet eerlijk zeggen dat het ook een erg mooi en "sleaky" TL´letje is geworden. Mijn TL staat nog even op de lange baan, en wordt iets minder extreem, ook kwa bezetting (axx1010 raveland). Alhoewel die combinatie ook 135 db+ had gehaald (in de tl die ik maak) maar ik heb maar een normale installatie die wat meer kwaliteits gericht is.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Bericht door robnie »

volgens mij is er uiteindelijk 139 db mee gedraaid met dat kistje en die sub als ik mij niet vergis

nou bart jij zegt nu soundquality.
maar deze sub wordt verkocht bij resonant engineering.
ook met het verhaal dat hij eigenlijk gemaakt is voor soundquality.
maar ik denk als ik alles op orde heb.
een zekering heb ik al gehaald 150 ampere.
100 ampere knalt er steeds uit is te licht.
de radio kan ik niet tot het uiterste draaien want dan slaat hij over.
die moet even naar de dokter.
mijn accu spanning was wat te laag.
en op de frequenty van de auto kan ik helemaal niet draaien.
dan gaat de radio bij volume 25 al gek doen hij kan tot 35.
de eerste meting toen ik de auto even had laten draaien.
had ik met de deuren dicht een verassende score van 147db.
maar dat zal wel 1 foutje zijn geweest.
maar ik denk dat ik al met al toch de 145 db ga halen of er over heen.
maar dat hoor je nog wel tegen die tijd als het zo ver is.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

145 dB Is dat niet een beetje veel?

Menig pro-PA-kast haalt dat niet eens.
Dan spreken we wel over SPL.

Je wilt toch niet zeggen dat jouw autosub wint van bijv met D&B C7 die wordt ingezet in feestzalen?
http://www.dbaudio.com/en/systems/c_series/c7_sub/
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

robnie schreef:
nou bart jij zegt nu soundquality.
maar deze sub wordt verkocht bij resonant engineering.
ook met het verhaal dat hij eigenlijk gemaakt is voor soundquality.
Het is maar net hoe dat wordt bedoeld: een hoge geluidskwaliteit op luisterniveau staat feitelijk loodrecht tegenover een hoge output met een zo goed mogelijke geluidskwaliteit.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Beatpower schreef:
145 dB Is dat niet een beetje veel?

Menig pro-PA-kast haalt dat niet eens.
Dan spreken we wel over SPL.

Je wilt toch niet zeggen dat jouw autosub wint van bijv met D&B C7 die wordt ingezet in feestzalen?
http://www.dbaudio.com/en/systems/c_series/c7_sub/
Dat is 147db in de ruimte van de wagen, dus met behoorlijke room gain! Ik zou dus durven denken dat dit niet onmogenlijk is.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Cabin gain van een auto levert je zo 15-20dB extra op inderdaad en zodoende haal je vrij eenvoudig 135dB in een auto rond de 55Hz.
Boven 150dB wordt weer een ander verhaal.
Rob.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Coowl 8) , ik had wel een vermoeden dat de grootte van de omgeving een rol speelde.
Dat komt natuurlijk omdat de bewegende lucht gevangen blijft in de kleine cabine; er word een grote druk opgebouwd.
Plaats reactie