Cross-over overpeinzingen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

Cross-over overpeinzingen

Bericht door rho »

Ik was hier al even niet meer geweest in dit forum-onderdeel, maar ik had volgende gedachtengang al even klaar staan om te posten. Het past misschien een beetje in
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2378
en
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2356

Nu dat de behuizngen van de Joseph Audio RM7si wat verder af geraken begin ik al wat over het cross-over na te denken. Vooral de vraag of ik me met het infinite slope x-over zou bezig houden of weer voor een gewoon klassiek parallel type ofwel een serie-x-over zou gaan.
Ik heb geen slechte ervaringe met een serie-x-over, maar ik heb ook nooit het gevoel gehad dat het echt iets extra brengt. Daarbij ligt het rendement van de speaker lager dan bij een parallel filter.
Dat doet me eigenlijk meer naar het parallel exemplaar neigen. Het ontwikkelen van een parallel filter lijkt me ook iets gemakkelijker. (bij mensen die geen overschot aan vrije tijd hebben kan dat belangrijk zijn)
Een ander punt is dat ik met een parallel filter blijkbaar tot erg goede resultaten kan komen. Nu lees ik niets anders dan erg goede reviews over de speakers van Joseph Audio en die mensen gebruiken een infinite slope x-over in hun speakers. Ik heb ondertussen al een modelletje gevonden dat bruikbaar is als start voor het verder ontwikkelen van een gschikt exemplaar voor mijn eigen clone-speaker. Toch druist het hele infinite slope verhaal helemaal in tegen m'n eigen idee ivm waarom filter van lage orde goed klinken.
Ik heb altijd al het idee gehad dat wanneer de overlap tussen de 2 units die van elkaar gescheiden worden redelijk groot is, dat de klank ten goede komt. Het is namelijk moeilijk om een tweeter en een laag-mid of mid identiek dezelfde klankkleur mee te geven. Ook zaken zoals de waterval zullen op het x-over-punt niet gelijk zijn bij beide speaker-units.
Stel nu dat je exht een theoretisch infinite slope filter kan bouwen. Dan zou de overgang tussen HP en LP toch redelijk fel opvallen.
Een voorbeeld: Het (relatief) zware membraan van de laag-mid of mid (vul in wat best past) heeft op het bovenste uiteinde van z'n nuttig frequentie gebied een compleet ander uitswing-gedrag dan het licht membraantje van een dome-tweeter aan het onderste eind van z'n bruikbare spectrum. Ook het aandeel in THD kan voor beide units heel wat verschillen. Naar mijn idee kreëer je zo een speaker met erg weinig samenhang tussen laag en hoog (bij gebruik van een filter met oneindig hoge orde). De muziek zal veel minder een geheel zijn dan bij filters van een lage orde waar de 2 units elkaar aanvullen in het overname-gebied.
Dit zou ook verklaren waarom een breedbander zo'n specifieke atmosfeer meebrengt. Dit heeft naar mijn idee zeker en vast niet alleen met de betere staging te maken.
Dit alles speekt natuurlijk wel al de goede ervaringen met JosephAudio speakers tegen. Daar ik een kloon van een JA aan het bouwen ben vind ik het toch wel interessant om een infinite slope filter te overwegen. De tijd om er mee te experimenteren ontbreekt me wel. (en da's jammer natuurlijk) als dat niet zo was kon ik natuurlijk beide filters een keertje ontwikkelen en naast elkaar zetten.

Hoe denken jullie hierover?

Ik ken wel een winkel waar ze JA verkopen. Ik heb er ooit over gedacht om met een smoes m'n eigen Classic 180's met de RM22si te vergelijken. Da's een redelijk gelijkaardige speaker maar dan met infinite slope x-over (heeft wel een alu laag-mid). Ik zou ze kunnen wijs maken dat ik overweeg om een echte JA te kopen maar me eerst wil vergewissen van de kwaliteiten van het speciale filter in vergelijking met een gewoon parallel filter. (een echte aankoop van een set JA's zal natuurlijk nooit volgen) Maar dat vind ik een beetje bot om daar iemand z'n kostbare tijd aan te besteden. Voor die mensen is dat natuurlijk hun broodwinning en ik zou me dan wel een beetje een bedrieger voelen. ...toch ben ik er wel héél erg nieuwsgierig naar... :twisted:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je gewetensbezwaren hebt kun je ook gewoon volledig open kaart spelen. Misschien zijn ze zo overtuigd van hun produkt en/of zelf nieuwsgierig wat zo'n zelfbouwbox kan doen dat ze je gewoon de gelegenheid geven.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Juist!
Kom ook niet op zaterdagmiddag met zo'n verzoek, maar doe dat ergens op een doordeweekse morgen, dan nemen ze meestal wel de tijd voor je.
Helaas ken ik in België geen shops waar je dat zou kunnen vragen, mocht je het in Nederland willen proberen heb ik nog wel wat adresjes voor je.
rho

Bericht door rho »

Ik zou het eens kunnen proberen. Ik vrees toch dat ze er niet op zullen ingaan. Maar wie weet....
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”