Heeft iemand al eens iets geprobeert met een eliptisch filter? Slechts één component per 'weg' meer dan 4e orde en veel stijlere hellingen.
Hier http://ldsg.snippets.org/FILTERS/Cuadra/elliptic.php3 stond een leuke opzet voor een dergelijk filter. Nu heb ik met de data van Jeroen_d 2 filters gesimuleerd, eentje met zijn filter (3e orde Butterworth) en een met eliptish filter.
Nu vroeg ik me af om iemand hier wel iets mee gedaan heeft en of het ook 'beter' kan klinken dan conventionele filtertypes.
Voordelen die ik zag waren:
- betere bescherming voor de tweeter (waardoor lager te filteren -> beter afstraalgedrag)
- smaller overgangsgebied waardoor beter afstraalgebied
met als nadelen:
- meer componenten (duurder, gevoeliger voor afwijkingen compnenten)
- meer componenten in de signaalweg (zou slechte invloed kunnen hebben)
Dus, hoe denken jullie hierover?
eliptisch filter
Moderator: Beheerdersteam
eliptisch filter
- Bijlagen
-
- response 3e orde Butterworth
- 27tdc+152excl_3rd.GIF (48.73 KiB) 1796 keer bekeken
-
- response eliptisch filter
- 27tdc+152excl_eliptical_2k.GIF (48.18 KiB) 1796 keer bekeken
- dekkersj
- Contacteer:
Nou, fase is niet zo belangrijk. De groepslooptijd wel, deze moet binnen zekere grenzen constant blijven.Boppo84 schreef:faseverdraaiing....fase verschilt toch gewoon per filterype/orde
watvoor invloed heeft t op de weergave?
en nee, niet gekeken naar de groepslooptijd...wat heeft die voor invloed?
Groet,
Jacco
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Ik heb gisteren nog wat gesimuleerd met dit type filter. Je kan het ook zien als een 3e orde filter met een zuigkring erbij. Die zuigkring zorgt voor de steile afval in de buurt van fx. Buiten dat gebied werkt die zuigkring niet meer (omdat die immers is afgestemd op een bepaalde resonantie frequentie) dus dan wordt de filterwerking minder maar dan zit je op een dusdanig laag nivo dat dat geen problemen oplevert (zoals onvoldoende bescherming van de tweeter bijvoorbeeld). Of het nou een superieur filter is hangt ervan af wat voor criteria je aan een filter stelt. Een groot voordeel is natuurlijk dat je de tweeter heel laag kunt inzetten zonder dat ie snel buiten adem raakt, dat kan handig zijn als je een 2-weg wilt maken met een 10" woofer. Een "nadeel" kan zijn dat er veel filter componenten nodig zijn, een lage orde filter heeft ook zijn voordelen.
Hangt een beetje van de toepassing af.