pré out maken op de UcD amp of stappenschakelaar?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

pré out maken op de UcD amp of stappenschakelaar?

Bericht door Martijn H »

Ik wil naast mijn frontluidsprekers stereo subs hebben. Van de cd speler gaat een signaal naar een stappenschakelaar en vervolgens naar de UcD amp. Kan ik op een of andere manier dat signaal aftappen?? en dus een dubbele pre out van mijn stappenschakelaar laten lopen? Of halveer ik hiermee de signaalsterkte..

Dus een stereo pre naar de UcD en een stereo pre naar de versterkers voor het laag.

Kan iemand mij vertelen hoe ik dat moet aanpakken, op een niet al te ingewikkelde manier.. :)


mvg,

Montana
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb in mijn zelfbouw het signaal van de voorversterker naar een stappenschakelaar lopen. Vandaar uit kan ik schakelen naar drie pre-outs. Je kan ze ieders afzonderlijk doen of er steeds bijschakelen, zodat je er drie of twee parallel hebt staan. In dit laatste geval is een daarvoor ontworpen tussen trapje beter i.v.m. de impedantie. Hier gaat je signaal in en komt er in meerdere lijnen weer uit. Die kun je dan parallel gebruiken.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

sietse schreef:
Ik heb in mijn zelfbouw het signaal van de voorversterker naar een stappenschakelaar lopen. Vandaar uit kan ik schakelen naar drie pre-outs. Je kan ze ieders afzonderlijk doen of er steeds bijschakelen, zodat je er drie of twee parallel hebt staan. In dit laatste geval is een daarvoor ontworpen tussen trapje beter i.v.m. de impedantie. Hier gaat je signaal in en komt er in meerdere lijnen weer uit. Die kun je dan parallel gebruiken.
Een tussentrapje is wel erg lastig (denk ik) alleen voor een extra pré out lijkt mij.. pre outs in serie zetten kan dat niet, of moet het echt parallel staan? Ik wilde een voorversterker express uit de keten laten en gelijk na mijn cd speler naar de stappenschakelaar naar de UcD.. eigenlijk speel ik dus met het signaal van de cd speler of een andere bron..

Montana
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als de uitgangsimpedantie van jou voorversterker laagohmig is, en dat zal wel, kun je denk ik gerust een extra preout parallel zetten aan je bestaande. Er zal waarschijnlijk weinig of niets van te merken zijn. In serie kan niet.
Gewoon proberen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

volgens mij moet dat sowieso kunnen. De ingangsimpedantie van de versterkers is heel hoog. De stroom is dus feitelijk verwaarloosbaar.
Dit zou je met een Y-plug moeten kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ja dat wil ik gaan testen.. Als jij vrijdag deze kant opkomt, zou je dan een Hypex Hs-200 module kunnen meenemen? Dan kan ik die voor mijn sub gebruiken via zo een parallel pre out schakeling. Kan ik het testen en gelijk zien of het iets voor mij is 8) ..

mvg,

Montana
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

als je de hs200 wilt gebruiken kun je waarschijnlijk 't best het interne crossover gebruiken. Dan moet het signaal vanaf je pot naar de hs200, en van de hs200 naar je UcD.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Deze opzet daar twijfel ik sterk over Montana. De hele grap van de passieve volumeregeling is dat je zo kort mogelijke signaalweg hebt. Een actief filter ertussen dat ingebouwd zit in de Hypex, ik weet niet wat de kwaliteit daarvan is. Wat voor opamps zijn gebruikt, hoe netjes is dat gevoed etc. Als ik jou was zou ik een ingang extra op je UcD maken en een van die twee ingangen als doorverbinding naar je sub gebruiken. Het beste om een buffertje daarvoor in de UcD te plaatsen zodat je een echte uitgang creert. Je hoofdspeaker hoeft niet gefilterd te worden, alleen een laagdoorlaatfilter voor de sub is noodzakelijk.

Afbeelding

Maar ja, dit vereist wel enige extra electronica-durf en even een voedinkje voor dat buffertje erbij bouwen. Niet moeilijk, maar wel iets wat je waarschijnlijk nog nooit hebt gedaan. Als je dit zou doen, zou je achter dat buffertje meteen een laagdoorlaatfilter kunnen plaatsen voor de sub-uitgang. Heb je alleen nog een eindtrap nodig en meer opties dus dan die Hypex.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
................ Als je dit zou doen, zou je achter dat buffertje meteen een laagdoorlaatfilter kunnen plaatsen voor de sub-uitgang. Heb je alleen nog een eindtrap nodig en meer opties dus dan die Hypex.
Extra UCD'tje er bij dan ... :D ;)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hmmz ja.. Nou ik draai m'n rug er niet voor om! Kan weinig duurs stukmaken als ik bezig ben met een doorverbinding maken voor het signaal..

Zijn daar speciale onderdelen voor te koop?


Watvoor voeding, buffers etc moet er komen? En watvoor info zou ik moeten doorlezen alvorens aan de slag te gaan..

mvg

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inclusief laagdoorlaatfilter voor de sub, 12 dB/oct sluit mooi aan, heb je dan één dual opamp per kanaal nodig. Indien je de OPA2134 pakt heb je geen DC-offset en hoef je niet eens te ontkoppelen met een condensator. Wordt erg simpel circuit dan. Voedinkje kan je aftappen van je +/-45Volt voor de UcD.

Ik heb nog wat zitten simuleren en denk dat het zelfs het beste aansluit indien de Excel/Accuton combinatie eerste orde gefilterd wordt en de sub 2de orde. Lijkt raar, maar komt een beetje uit zo in combinatie met het passieve scheidingsfilter en interactie met wooferimpedantie. Eerste orde filtering is simpel, gewoon een C-tje tussen passieve volumeregeling en UcD.

Ik praat je morgen wel bij tijdens onze kleine luistersessie.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Weet iemand in de omgeving van amsterdam een zaak die goedkope versterkerkasten verkoopt? Of misschien via een verkoopsite!

Ik wil mijn voorversterker eenzelfde soort kast geven als de eindversterker, UcD 180 moet erin passen dan.

Alvast bedankt!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

W0w, daar kom ik nogsteeds ver boven de 150 euro uit voor 2 redelijke kasten, alhoewel ze wel mooi zijn..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik vraag me af of het veel goedkoper kan...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Leeuwarden schreef:
Ik vraag me af of het veel goedkoper kan...
ik ook, miss marktplaats?
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Zelf maken
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja... dat is ook zo.
Doe ik zelf ook :-)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Gray schreef:
Zelf maken
Ja dat heb ik tot nu toe ook gedaan. Zelf bouwen werkt wel goed, maar als het er jaren moet staan is het een beetje te DIY!

80 euro voor een kastje vind ik wel veel en als ik er meer moet hebben tikt het lekker aan.. :?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Is het kastje van Finlux niet iets voor je?
Staat in dit topic.

Afbeelding

Hij heeft alleen geen prijs genoemd..........
Plaats reactie