Ik gebruik gewoon witte houtlijm.
Zoals gezegd rol ik 'm uit met zo'n verfrolletje uit de gamma. Kost niks en je kan die witte lijm er zo uitspoelen. Je gebruikt dan wel wat meer lijm dan nodig is omdat dat rolletje redelijk wat opzuigt, maar het resultaat is een zeer vlak gefineerd oppervlak zonder druipertjes aan de ribben. Je moet zeker niet teveel lijm tussen je MDF en fineer aanbrengen. Daar kreeg je oneffenheden van en de lijm druipt af aan de ribben van je behuizng. Dat veroorzaakt dan weer plekken op de reeds gefineerde oppervlakken.
Ja, inderdaad. Ik gebruik een MDF stuk van 4cm dik en 6 tot 8 lijmklemmen om het fineer aan te drukken. Iets meer dan een uurtje laten zitten en hij plakt.
Daarna frees ik 'm mooi op maat en schuur ik de kantjes nog heel lichtjes zodat er geen rafels meer op zitten.
Jammer, maar, of het stukje een beetje verder uitsnijden en dan een nieuw stukje er in, of schuursel van dat fineer mengen met houtlijm en dat als plamuur gebruiken.
Wat misschien ook kan, als je van plan bent ze te lakken, schuursel mengen met die lak en dat als plamuur gebruiken.
Dat stukje uitsnijden gaat niet zo'n mooi resultaat geven denk ik. (vrees ik toch)
Dat idee met dat schuursel in de vernis heeft me Gcools als aanbevolen. Dit lijkt me tot nu toe nog het beste idee. Lukt dat ook met acryl vernis? Hoe en wanneer breng je de reapratie best aan? (vlak voor de eerste vernislaag of liefst zo lang mogelijk op voorhand?)
Kan ook, maar met schuursel heeft het in ieder geval de zelfde kleur. Wel zoveel mogelijk schuursel mengen met die vernis. Dikke pasta van maken.
edit: pas wel heeeeel goed op als je het daarna gaat vlakschuren. Ik weet nog van heeeel erg vroeger dat je zomaar door fineer heen schuurd....
Kan ook, maar met schuursel heeft het in ieder geval de zelfde kleur. Wel zoveel mogelijk schuursel mengen met die vernis. Dikke pasta van maken.
edit: pas wel heeeeel goed op als je het daarna gaat vlakschuren. Ik weet nog van heeeel erg vroeger dat je zomaar door fineer heen schuurd....
Ik ben wel voorzichtig met schuren. Ik heb al meerdere verhalen gelezen van mensen die wat te enthousiast aan het schuren waren, met de nodige nare gevolgen.
Misschien nog een optie, in plaats van schuursel fineer splintertjes ? Nooit geprobeerd, maar misschien geeft dat een nog betere aansluiting op de houtnerf van de omgeving.
Misschien nog een optie, in plaats van schuursel fineer splintertjes ? Nooit geprobeerd, maar misschien geeft dat een nog betere aansluiting op de houtnerf van de omgeving.
En als ik dan toch aan het doordraven ben, is het misschien zelfs wel mogelijk om met vernis wat grotere splinters op die plek in te voegen, zodat je uiteindelijk een zo klein mogelijke naad overhoud.
Er is een klein stukje fineer afgebroken bij het aan de maat frezen van de eerste zijkant.
Iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?
Ik zie dat je witte houtlijm hebt gebruikt om het fineer te verlijmen. Is het dan niet mogelijk om met een strijkijzer het fineer (en daarmee de lijm) te verwarmen en het geheel er dan af te halen?
Dan kun je er een nieuw stuk op doen (en hopen dat het frezen dan wel goed gaat....