LM3886 Amplifier Kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

StevenW

Bericht door StevenW »

Inmiddels heb ik een duidelijk beeld voor mijzelf kunnen maken over de componenten die uiteindelijk in een kast moeten.

Deze kast is het geworden:

Afbeelding

Ja, de goudkleurige!

En nu weer verder...
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

thefinlux schreef:
Inmiddels heb ik een duidelijk beeld voor mijzelf kunnen maken over de componenten die uiteindelijk in een kast moeten.

Afbeelding

Ja, de goudkleurige!

En nu weer verder...
Ik vind hem mooi 8)
rho

Bericht door rho »

Jan-Willem schreef:
thefinlux schreef:

Afbeelding

Ja, de goudkleurige!

En nu weer verder...
Ik vind hem mooi 8)
Bij mij valt ie ook wel in de smaak.
StevenW

Bericht door StevenW »

Die setjes van BrianGT zijn nog steeds niet binnen. Het begint mij inmiddels lichtelijk te irriteren. Ik vind het niet netjes van ze, dat ze na ontvangst van mijn geld, zoveel tijd nodig hebben om mijn materiaal te leveren. Wat dat betreft krijgen ze van mij een dikke onvoeldende voor klantvriendelijkheid en service. Ik ben ook nooit op de hoogte gesteld van een eventuele vertraging. Zo, dat moest er even uit...

Vraagje: moet ik bij de schakelaar (aan/uit) zowel de fase-, als de nuldraad laten schakelen? Of hoef ik er slechts één te schakelen en moet ik de andere draad gewoon door laten lopen?

Laatste lijkt mij minder veilig, maar ik heb hier dan ook geen verstand van. Het valt mij op dat veel schakelaars 2-polig zijn of in ieder geval méér dan één draad kunnen in/uitschakelen. Wat is het beste/veiligste?

Alvast bedankt!
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Altijd beide draden schakelen, je weet immers nooit hoe de stekker in de WCD zit...........

Mooi kastje trouwens, kun je vast beginnen met de mechanica!
StevenW

Bericht door StevenW »

Dan nog even wat esthetiek. Men neme deze kast:

Afbeelding

Aan de voorzijde komen een aantal LED's voor voeding links, voeding rechts, wacht-functie en error. Vier stuks dus. Ik wil niet van die kleine gaatjes maken voor deze ledjes. Ze komen netjes in een houdertje. Deze houders worden zwart, evenals de volumeknop en de behuizing van de aan/uit-schakelaar. Allemaal zwart. Ik vind dit mooi. Punt.

Waar ik echter aan twijfel is de kleur van de verlichting. Ik wil alle LED's in dezelfde kleur, evenals de verlichte wip van de schakelaar. Kom ik tot de volgende mogelijkheden:

*groene verlichting
*blauwe verlichting
*gele verlichting
*rode verlichting
*witte verlichting
*oranje verlichting

Snappie? Neem dus die gouden kast, met zwarte accenten in gedachten. Welke kleur zou jij nu gebruiken?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt en vriendelijke groetjes,

Steven
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik stem voor wit
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik zou ff fotoshoppen :P, ik denk rood/blauw
SARK

Bericht door SARK »

Blauw
rho

Bericht door rho »

Oranje of wit. Eerder wit.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Hoewel iedere (Chinese) Jan Doedel tegenwoordig blauwe ledjes gebruikt, en dat voor mij nu juist weer een reden zou zijn om het niet te doen (SNOBlesse Oblige, nietwaar) , lijkt het me in combinatie met de goudkleurige kast wel het mooiste.
Rood, geel en oranje zijn niet duidelijk genoeg, groen misstaat, en wit.....tja.... :shock:
SARK

Bericht door SARK »

Kijk aan, de keus lijkt me makkelijk aangezien iedereen eensgezind is wat de kleur betreft :shock:
Ehmm ... good luck, you're on your own :!:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wat een mooie versterker kast! :D

Wil je me zeggen waar je die vandaan hebt?

mvg,

Montana
StevenW

Bericht door StevenW »

StevenW

Bericht door StevenW »

Update:

De kast is binnen en ziet er buitengewoon netjes en verzogd uit. Op het plaatje ziet hij er al leuk uit, maar in het echt vind ik hem nog mooier. Echt een hartstikke leuke kast. Wel een beetje prijzig...

De amplifier-kitjes en de voedingen zijn nu ook binnen. Ik heb ze al in elkaar geflanst. Foto's maken vind ik op dit moment niet nodig. Op http://www.chipamp.com staan meer dan voldoende foto's en informatie betreffende deze kitjes. Laat niets te wensen over!

Ik wil hier wel aan toevoegen dat het geheel goed voor elkaar is. Netjes verpakt, duidelijk en erg goede componenten. De PCB's zijn van uitzonderlijk goede kwaliteit! Ik heb inmiddels ook ervaring met een aantal PCB's van bijvoorbeeld Velleman, maar de PCB's van BrianGT zijn echt veel beter!

Eigenlijk heb ik nu dus vrijwel alle componenten en kan ik de kast gaan inrichten. Ik houd jullie (ook met foto's) op de hoogte!

Alvast bedankt voor al jullie hulp. Ik hoop dat ik met dit topic meer leken kan helpen. Ik ben hier namelijk als een sukkel ingedoken en ik ben nu aardig ervaren. Echt heel erg leerzaam, zo'n projectje als deze. Ik kan iedereen aanraden eerst eens een goedkopere versterker te maken om ervaring op te doen. Daarna kan je met die ervaring veel makkelijker een duurdere versterker in elkaar schroeven, zonder het risico dat je iets verkeerd doet.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

maar wat voor kleur LEDjes worden t nu.............
JuuL

Bericht door JuuL »

RGB LED :P
StevenW

Bericht door StevenW »

BLAUW!!!!!!!!!!! :D
StevenW

Bericht door StevenW »

Fotootjes kunnen doorgaans wel gewaardeerd worden, nietwaar?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien is op een aantal foto's, heb ik één luidspreker-beveiliging. Ik wil er eigenlijk TWEE, omdat de setup in de kast dan beter uitkomt en omdat ik dan met LED's de toestand van het hele linker- en rechter-kanaal kan aanduiden.

Maar kan ik één zo'n ding van velleman wel gebruiken voor één kanaal?

http://www.vellemanprojects.com/downloa ... 0_mono.pdf

http://www.vellemanprojects.com/downloa ... stereo.pdf

Moet ik een "bridged" versterker hebben?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Denk je dat je bij deze opzet genoeg ruimte op de achterzijde hebt voor alle pluggen en ook nog voldoende koeling voor de versterker modules?

Uit de datasheet van de LM3886 blijkt overigens dat dit geen bridged versterker is dus kun je die beveiliging in stereo gebruiken.. Je hebt er dan dus maar een nodig.
Ik zou die beveiliging ergens tussen de gelijkrichters in zetten, zodat je de versterkers zelf wat meer ruimte geeft en eventueel op de bodem van de kast kan koelen... dat oppervlak is groter en heb je wat meer ruimte voor de pluggen. Eventueel een ingeouwd koellichaam gebruiken. 0,5 graad/Watt lijkt me wel een minimum.. ruimte genoeg zo te zien. Eventueel een heel stil ventilatortje in de bodem gebruiken, maar dat moet je even testen.

Kees
StevenW

Bericht door StevenW »

Ik weet dat ik maar één zo'n beveiliging nodig heb, maar ik wil er juist twee! Niet omdat het nu zo nodig is, maar ik wil nog iets meer oefenen met solderen en daar is zo'n kitje van velleman goed voor te gebruiken. Voordeel is dan ook dat ik met LED's precies kan zien wat er gebeurt en waar er iets gebeurt. De beveiliging kan dan ook uit het midden weg blijven, zodat ik juist weer meer ruimte heb voor de potmeter en zijn as.

De vraag is dus: KAN ik één zo'n K4700 van Velleman gebruiken voor één kanaal? Ook al is het geen "bridged" versterker?

Ik wil graag nog wat meer aandacht besteden aan de koeling. In de handleiding staan hele duidelijke richtlijnen, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit precies ga doen. Misschien monteer ik de versterkertjes ergens anders. Een andere mogelijkheid is het gebruik van extra koellichamen die ik monteer onder het rooster van het deksel van de versterker-kast. De koeling is in dat geval optimaal, maar de positionering niet. Beete wikken en wegen dus...De opstelling zoals die te zien is op de foto's is niet definitief.
SARK

Bericht door SARK »

Misschien dat iemand bij het zien van het schema een tip kan geven:
Afbeelding
audiomanics
Contacteer:

ja, ik heb even in het schema gekeken. je kunt zo'n kit wel enkelzijdig gebruiken.
Ik zou alleen, in dat geval in het ene kanaal de diodes D1 en D3, alsmede het relais RY1 weglaten en in het andere kanaal D2 en D4 en het relais RY2.
Eventueel kun je dan in het eerste kanaal tevens R21, R1, R3, R8, R12, C1, C2, C7 en C8 wippen en in het andere kanaal R22,R2, R4, R9, R13, C3, C4, C9 en C10.
Of beide gelijk opbouwen, met weglaten van een deel, en gelijk aansluiten (het linker kanaal komt dan op rechts of andersom.

Ik denk overigens dat een koellichaam met de hoogte van de kast, aan beide zijden dan beter zou staan als een op het deksel... Hoe ga je de IC's tegen het deksel monteren dan? (of lees ik het verkeerd?)
audiomanics
Contacteer:

SARK schreef:
Misschien dat iemand bij het zien van het schema een tip kan geven:
Wil je dat ik het hele schema ga uitleggen in jip- en janneketaal?
Kan hoor.... is even typen..
SARK

Bericht door SARK »

audiomanics schreef:
Wil je dat ik het hele schema ga uitleggen in jip- en janneketaal?
Kan hoor.... is even typen..
Niet voor mij hoor :wink: ik ben niet zo'n held in het uitpluizen van dit soort schema's :oops: en heb het plaatje alleen maar gepost zodat andere forummers er iets mee kunnen :mrgreen: .
Plaats reactie