Scan Speak 15W8530K00 + 2904/70000*

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Scan Speak 15W8530K00 + 2904/70000*

Bericht door fireman »

Binnenkort ga ik beginnen met een nieuw projectje met mooie units. officieel is het de ultimini maar dan zonder passieve unit.

Te weten de 15W8530K00 + 2904/70000

AfbeeldingAfbeelding

het filter wat ik hierbij toepas is:

Afbeelding

Waarbij de + amp aan de bovenzijde is en de min onder. Bij de units zit de + bij beide boven.

Officieel is dit een ontwerp met een passieve radiator ( SS18W00.00 ) Deze laat ik weg. Kan dat kwaad mbt het filter?

Iemand nog suggesties om dit geheel zo perfect mogelijk te laten verlopen?

En de inhoud wordt ca. 11 liter. Maakt het nog iets uit in welke vorm dit volume verdeeld wordt? Ik heb vernomen dat ik priemgetallen moet gebruiken ( lengtes van de zijden )
Ik kan natuurlijk ook intern een schuine plaat neerleggen om de (mogelijk) staande golf tegen te gaan.

En kan ik er zomaar een bassreflexpoort in prakken? van orgine is het een gesloten systeem ( passive unit ) Die passieve unit is eigenlijk de basspoort. Maar hoe groot mag dan dat bassreflexpijpje worden?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Of mag ik straffeloos deze kast gebruiken -> mooi kastje
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ik vind die schele tweeters erg lelijk. De drivers uitgelijnd in het midden staat mooier, imo.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Scan Speak 15W8530K00 + 2904/70000*

Bericht door richard »

fireman schreef:
...
En de inhoud wordt ca. 11 liter. Maakt het nog iets uit in welke vorm dit volume verdeeld wordt? Ik heb vernomen dat ik priemgetallen moet gebruiken ( lengtes van de zijden )
Priemgetallen hebben niet zo veel met de verhouding te maken. Het is wel goed voor de verhoudingen de gulden snede te gebruiken: dat is de verhouding van 1 : 1,618 : 2,618 (breedte : diepte : hoogte).
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

sphere schreef:
Ik vind die schele tweeters erg lelijk. De drivers uitgelijnd in het midden staat mooier, imo.
Ik vind dat ook mooier en zo wordt het ook. Zie mijn vorige A4 project.

Ben benieuwd hoe het nu met die ringstraler zal worden.

Vanmiddag even langs S&Co geweest en opzicht is het goed te toen met de A4 kast. Incl. bass pijp. Is immers de zelfde woofert die er gebruikt wordt.

Ik maak eerst een proto type kast en probeert het een en ander uit. Dan hoor je gauw genoeg of het karakter er in zit of niet.

Paar planken in elkaar schroeven is zo gedaan. Effe frezen en voilá.

Eerst even mijn 9700 binnen hebben en dan kan ik 'm omgooien.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Fireman,

als uitgangspunt voor het filter zou je de configuratie kunnen nemen van mijn met ringstraler omgebouwde A4.

Dat staat hier viewtopic.php?t=1438&postdays=0&postorder=asc&start=15

Groeten,
Ed.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Zo vandaag even hout gehaald en gewoon maar aan de slag gegaan. Het ziet er allemaal grof uit. Maar een mooie schuurmachine doet een hoop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Kijk aan, het begin is er...
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Jan-Willem schreef:
Kijk aan, het begin is er...
En dat gaat best rapido. Heb de twee kastjes klaar ( op de zijkant na dan ) Morgen even de bracing opmaat maken, aftekenen, demping erin ( is dat nog nodig in zo'n klein kastje met bracing)

Waar kan je het beste een basspoort plaatsen? recht achter de tweeter of achter de woofert?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

fireman schreef:
Waar kan je het beste een basspoort plaatsen? recht achter de tweeter of achter de woofert?
In mijn geval dan wel te verstaan. Ik maak het A4 kastje ( klein model )
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

fireman schreef:
fireman schreef:
Waar kan je het beste een basspoort plaatsen? recht achter de tweeter of achter de woofert?
In mijn geval dan wel te verstaan. Ik maak het A4 kastje ( klein model )
Achter de tweet, als de poort direct achter de woof zit is er kans dat er door de poort wat midden naar buiten glipt :roll:
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

SARK schreef:
fireman schreef:
fireman schreef:
Waar kan je het beste een basspoort plaatsen? recht achter de tweeter of achter de woofert?
In mijn geval dan wel te verstaan. Ik maak het A4 kastje ( klein model )
Achter de tweet, als de poort direct achter de woof zit is er kans dat er door de poort wat midden naar buiten glipt :roll:
OK, stem ik mijn "binnenframe" daarop af.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Gaat vlot zo. Heb je nog rekening gehouden met een bepaalde verhouding tussen de afmetingen?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

richard schreef:
Gaat vlot zo. Heb je nog rekening gehouden met een bepaalde verhouding tussen de afmetingen?
Om eerlijk te zijn niet omdat ik het A4 kastje gepakt heb. Zelfde woofer zit daar in. Alleen de tweeter is anders.

Het is een experiment dus ben benieuwd hoe het zal gaan klinken. Het is een mix van de ultimini, A4 MK I

Eerste klas units dus dat moet bijna garant staan voor goed geluid. Maar ook daar kan men zich soms wel eens in vergissen.

We zullen horen.

hier het volgende. Interne "bracing/frame" werkje. Is een relatief klein kastje dus maak het niet te zwaar allemaal.





Afbeelding
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Net even de laatse onderdelen voor mijn filter & kast opgehaald en een paar 9700 opgehaald.

Vanavond de eVe's "down graden"

Hier de opzet van het filter:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Dit volg ik met veel aandacht!

Ik was al aan het kijken voor een ScanSpeak Reference Monitor of een Scan Speak A4....

Maar dit ziet er echt heel leuk uit. Kleine monitor, maar volgens mij een super geluid...
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Dinobe schreef:
Dit volg ik met veel aandacht!

Ik was al aan het kijken voor een ScanSpeak Reference Monitor of een Scan Speak A4....

Maar dit ziet er echt heel leuk uit. Kleine monitor, maar volgens mij een super geluid...
Voorheen heb ik al eens de A4 MK III gemaakt. Zie mijn WWW Super speaker. Echter alleen in zijn eigen klasse. De eVe's welke ik ook gemaakt heb is van een ander kaliber. Kan ook niet anders omdat het een totaal andere speaker is.

Dit moet wel heel erg strak worden. Ik verwacht nog beter dan de MK III versie.

Momenteel het pritex aan het knippen :) en het filter aan het maken op een plankje.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Freeswerk zit erop. Ik moet zeggen dat het wéér heel goed gelukt is :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu even het filter afmaken.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

en een mooi filter:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fireman op vr 23 jun 2006, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

mooi gedaan dat filter zo :lol:
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

hovingtim schreef:
mooi gedaan dat filter zo :lol:
Dan kan ik alles aan de onderkant in mooie banen leiden. Het geheel komt in een mooi bakje dus je zal ( als je de deksel open maakt ) alleen de filteronderdelen zien en geen soldeerwerk :)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

fireman schreef:
hovingtim schreef:
mooi gedaan dat filter zo :lol:
Dan kan ik alles aan de onderkant in mooie banen leiden. Het geheel komt in een mooi bakje dus je zal ( als je de deksel open maakt ) alleen de filteronderdelen zien en geen soldeerwerk :)
Daar is over nagedacht 8)
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

En in een mooi bakje gemaakt. Nog niet af, maar op de goede weg.
Per toeval het filterplaatje iets groter dan de inwendige lengte van het bakje waardoor het filterplaatje iets schuin blijft staan. Kan ik mooi de bekabeling er mooi afwerken zonder dat het geheel op de bodem gaat drukken. Plan was om gewoon pritx op de bodem te leggen maar nu is het ook opgelost.

Afbeelding

Bakjes nog mooi schuren en aflakken met een blanke lak.
CBR600
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 10:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door CBR600 »

fireman schreef:
En in een mooi bakje gemaakt. Nog niet af, maar op de goede weg.
Per toeval het filterplaatje iets groter dan de inwendige lengte van het bakje waardoor het filterplaatje iets schuin blijft staan. Kan ik mooi de bekabeling er mooi afwerken zonder dat het geheel op de bodem gaat drukken. Plan was om gewoon pritx op de bodem te leggen maar nu is het ook opgelost.

Afbeelding

Bakjes nog mooi schuren en aflakken met een blanke lak.
Ziet er mooi uit. Gaat je de filter kastjes ook nog met zand vullen?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

CBR600 schreef:

Ziet er mooi uit. Gaat je de filter kastjes ook nog met zand vullen?
Denk je echt dat ik dat zou horen? :wink:

Wat voor een effect heeft dat? ( dat zand )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”