Hulp bij bouwen korrekt II XT

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Hulp bij bouwen korrekt II XT

Bericht door ApaX »

Hoi,

Ik wil de volgende speaker gaan bouwen. http://www.vifa.de/produkte/bausatz/KorrektII-XT.pdf

Deze speaker is op basis van vifa units en is ontworpen door ASE. Voor het diep/midden gebied wordt een vifa 17WN 225/8 gebruikt. http://www.vifa.de/produkte/DB17WN225.pdf.

Ik wil deze unit vervangen door een VIFA XG 18 http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=108

Ik zie dat de units qua ts parameters niet echt overeen komen, de Qts is wel nagenoeg gelijk. Verder weet ik eigenlijk niet hoe ik dit moet aanpakken. Aan de kast wil ik eigenlijk niks veranderen, hooguit ietsje kleiner.

Maar goed, hoe pak ik dit aan...? Alvast bedankt voor de reacties!

Gr
Sjoerd
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Kwa kast kun je zelf even kijken of het zou passen. FF winISD downloaden, en parameters invoeren.

Kwa responseverloop en impedantie zijn de speakers redelijk gelijk. Groot verschil is echter de efficientie. 90 db t.o.v 86 dB is een behoorlijk verschil. Je zult dan zeker het filter moeten aanpassen, op zijn minst het L-pad van de tweeter.

Maar gezien de complexiteit van het filter voor de woofer lijkt het me niet verstandig om deze zonder verdere aanpassingen te vervangen.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

deepspace schreef:
Kwa kast kun je zelf even kijken of het zou passen. FF winISD downloaden, en parameters invoeren.

Kwa responseverloop en impedantie zijn de speakers redelijk gelijk. Groot verschil is echter de efficientie. 90 db t.o.v 86 dB is een behoorlijk verschil. Je zult dan zeker het filter moeten aanpassen, op zijn minst het L-pad van de tweeter.

Maar gezien de complexiteit van het filter voor de woofer lijkt het me niet verstandig om deze zonder verdere aanpassingen te vervangen.
Hoi,

Wat bedoel je precies met het L-pad? Heeft dat iets te maken met de zelfinductie van de spoelen in het hoog doorlaat filter?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nee, het L-pad zijn de twee (in dit getal 2x2) weerstanden die zorgen voor de spanningsdeling voor de tweeter (om deze aan te passen aan de efficientie van de woofer).
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Bericht door gugi100 »

Hallo Apax,

Het ontwerp wat jij wil bestaat volgens mij al het is de "nederlandse" korrekt II. Kijk maar eens op http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... jn_ned.htm.

Groet Gert-Jan

(Bezig met een "nykron" 2x xg 18 + xt 25)
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

gugi100 schreef:
Hallo Apax,

Het ontwerp wat jij wil bestaat volgens mij al het is de "nederlandse" korrekt II. Kijk maar eens op http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... jn_ned.htm.

Groet Gert-Jan

(Bezig met een "nykron" 2x xg 18 + xt 25)
Hoi,

De korrekt xt die ken ik, ik wil echter geen vloerstaander. Of is het handiger om deze speaker aan te passen?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ApaX schreef:
Hoi,

De korrekt xt die ken ik, ik wil echter geen vloerstaander. Of is het handiger om deze speaker aan te passen?
Tja, je moet even kijken in wat voor een kast die Vifa woofer die jij wil hebben past. Kan best dat ie ook in een kleinere kast zijn werk kan doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

deepspace schreef:
...Groot verschil is echter de efficientie. 90 db t.o.v 86 dB is een behoorlijk verschil. Je zult dan zeker het filter moeten aanpassen, op zijn minst het L-pad van de tweeter.

Maar gezien de complexiteit van het filter voor de woofer lijkt het me niet verstandig om deze zonder verdere aanpassingen te vervangen.
Bovendien vreet zo'n complex filter ook een hoop energie. Je hebt een potente versterker nodig om er dan nog wat leven uit te krijgen.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

deepspace schreef:
ApaX schreef:
Hoi,

De korrekt xt die ken ik, ik wil echter geen vloerstaander. Of is het handiger om deze speaker aan te passen?
Tja, je moet even kijken in wat voor een kast die Vifa woofer die jij wil hebben past. Kan best dat ie ook in een kleinere kast zijn werk kan doen.
Als ik een beetje wat van de ts parameters begrijp, dan is dat voornamelijk afhankelijk van de de volgende TS parameters: Qts, Vas en Fs.

Met een QB3 afstemming zou dit een inhoud van 27 liter zijn. Hierbij gebruik ik direct de Qts van alleen de woofer.

Als ik kijk op wikipedia, dan geven ze voor de Q-factor de volgende definitie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwaliteitsfacto
De reactantie gedeeld door de weerstand.

Welke weerstanden worden hiermee bedoeld? Zijn dit alle inserie geschakelde acoustische en electrische weerstanden?
Is er iemand bekend met de reactantie? Dit is gedefineerd als het complexe deel van de impedantie? Welke impedantie, en hoe kan ik deze beinvloeden?

Hoe kan ik de nieuwe Qts dan bepalen?
Laatst gewijzigd door ApaX op zo 18 jun 2006, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

richard schreef:
deepspace schreef:
...Groot verschil is echter de efficientie. 90 db t.o.v 86 dB is een behoorlijk verschil. Je zult dan zeker het filter moeten aanpassen, op zijn minst het L-pad van de tweeter.

Maar gezien de complexiteit van het filter voor de woofer lijkt het me niet verstandig om deze zonder verdere aanpassingen te vervangen.
Bovendien vreet zo'n complex filter ook een hoop energie. Je hebt een potente versterker nodig om er dan nog wat leven uit te krijgen.
Ik heb laatst een NAD L70 gekocht, ondanks dat deze maar 5x45 watt is heeft hij behoorlijk wat power. Ik weet niet of ik me daar zorgen over hoef te maken.

Daarnaast snap ik niet helemaal wat jullie bedoelen met een complex filter. De afbeelding van het filter is een soort standaard sjabloon. Voor de diep/midden unit blijft er slechts een LCR netwerk over. Een normaal 2de orde filter. Dit geldt ook voor de tweeter, al zit daar een extra weerstand in voor de spannings deling.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Niet moeilijk doen.. gewoon proggie downloaden en simuleren ;) Dan neem je veel meer parameters mee dan je met de hand kan doen, en je ziet meteen wat je aan het doen bent:

Afbeelding
Afbeelding

Bijvoorbeeld...
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

deepspace schreef:
Niet moeilijk doen.. gewoon proggie downloaden en simuleren ;) Dan neem je veel meer parameters mee dan je met de hand kan doen, en je ziet meteen wat je aan het doen bent:

Afbeelding
Afbeelding

Bijvoorbeeld...
Dat is waar, als ik het simuleer dan zie ik het wel makkelijker. Ik wil voor nu vooral wat meet gevoel ontwikkelen als het om de ts parameters gaat.

Daarintegen had ik de speakers het liefst gister al af!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik snap wat je bedoelt ;) Leren is ook een belangrijk punt natuurlijk!

Dus: doe een combo van simulatie en zelf uitzoeken. Dan heb je het beste van twee werelden te pakken.
Daniel_SJD
Berichten: 26
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 20:29
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Daniel_SJD »

Even als reactie op jouw vraag in dat andere topic: Het geheel komt in een 12L BR kast met een BR pijpje van 17 cm, 5cm dia (getuned op 45hz). De meest ideale kast zou idd een litertje of 30 zijn maar dan zit je met een vloerstaander en daar heb ik de ruimte niet voor. Dus kijken of dit wat wordt zo :) . Grtz...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Daniel_SJD schreef:
Het geheel komt in een 12L BR kast met een BR pijpje van 17 cm, 5cm dia (getuned op 45hz).
Afbeelding

:?:

Als je het mij vraagt is dat verre van ideaal...
Daniel_SJD
Berichten: 26
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 20:29
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Daniel_SJD »

Tja, weet je, het is naar een ontwerp van een Deense zelfbouwer die al 10 jaar voor een zelfbouwaudiozaak werkt. Zelf ben ik niet zo'n ervaren zelfbouwer, maar kon deze units voor weinig op de kop tikken en heb toen gezocht op i-net naar een bestaand ontwerp voor een boekenplank luidspreker. Toevallig kwam ik die dus tegen met deze afmetingen. Ik heb zelf natuurlijk ook gesimuleerd en zag ook wel dat het volgens winISD niet de meest ideale inhoud is. Maar aan de andere kan, jij weet zelf waarschijnlijk als geen ander dat al die grafiekjes e.d. niets meer zijn dan een indicatie en dat je nooit weet hoe een speaker klinkt totdat ie af is. En dat de metingen niet ideaal uitkomen wil niet zeggen dat een speaker niet geweldig kan klinken. Jammer alleen dat ik hem nog nooit gehoord heb :wink: ! Dus ik ga hem gewoon bouwen, en is het niks, dan is het niks... kan er altijd nog wat anders van maken maar vond de 'roots' waaruit dit speakerontwerp gekomen is redelijk betrouwbaar klinken dus wie weet :D .
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

deepspace schreef:
Daniel_SJD schreef:
Het geheel komt in een 12L BR kast met een BR pijpje van 17 cm, 5cm dia (getuned op 45hz).
Afbeelding

:?:

Als je het mij vraagt is dat verre van ideaal...
Het is dus ook de vraag of de XG18 wel geschikt is voor kleine kasten, ik heb te weinig ervaring om daar echt een uitspraak over te doen. De Qts kan wel aangepast worden zodat deze wat lager wordt, hiermee zou hij in wat kleine kasten passen. Ik durf alleen niet te zeggen of het randement hier niet heel erg onder te leiden heeft. Daarnaast weet ik niet in hoeverre de verandering van QTS weer invloed heeft op de Vas.

Een mogelijke optie is het bouwen van een VIFA Nykron, al vind ik deze iets te groot. Weet iemand of deze ergens in nl te beluisteren zijn?
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Daniel_SJD schreef:
Tja, weet je, het is naar een ontwerp van een Deense zelfbouwer die al 10 jaar voor een zelfbouwaudiozaak werkt. Zelf ben ik niet zo'n ervaren zelfbouwer, maar kon deze units voor weinig op de kop tikken en heb toen gezocht op i-net naar een bestaand ontwerp voor een boekenplank luidspreker. Toevallig kwam ik die dus tegen met deze afmetingen. Ik heb zelf natuurlijk ook gesimuleerd en zag ook wel dat het volgens winISD niet de meest ideale inhoud is. Maar aan de andere kan, jij weet zelf waarschijnlijk als geen ander dat al die grafiekjes e.d. niets meer zijn dan een indicatie en dat je nooit weet hoe een speaker klinkt totdat ie af is. En dat de metingen niet ideaal uitkomen wil niet zeggen dat een speaker niet geweldig kan klinken. Jammer alleen dat ik hem nog nooit gehoord heb :wink: ! Dus ik ga hem gewoon bouwen, en is het niks, dan is het niks... kan er altijd nog wat anders van maken maar vond de 'roots' waaruit dit speakerontwerp gekomen is redelijk betrouwbaar klinken dus wie weet :D .
Heb je een link naar het ontwerp?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

deepspace schreef:
Daniel_SJD schreef:
Het geheel komt in een 12L BR kast met een BR pijpje van 17 cm, 5cm dia (getuned op 45hz).
Afbeelding

:?:

Als je het mij vraagt is dat verre van ideaal...
Lijkt me inderdaad niet ideaal, maar tóch een goede oplossing.
Ter compensatie van wat diepe bas kun je wat midbas/hogere bas toevoegen (dmv poort-tuning) om tóch de suggestie van lage tonen te wekken.
Zeker niet ideaal, maar een goed compromis als je deze units gebruikt.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Martijn M schreef:
deepspace schreef:
Daniel_SJD schreef:
Het geheel komt in een 12L BR kast met een BR pijpje van 17 cm, 5cm dia (getuned op 45hz).
Afbeelding

:?:

Als je het mij vraagt is dat verre van ideaal...
Lijkt me inderdaad niet ideaal, maar tóch een goede oplossing.
Ter compensatie van wat diepe bas kun je wat midbas/hogere bas toevoegen (dmv poort-tuning) om tóch de suggestie van lage tonen te wekken.
Zeker niet ideaal, maar een goed compromis als je deze units gebruikt.
Wat zou volgens jou een beter unit zijn?
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Bericht door gugi100 »

Hallo Apax,

Misschien een idee om een gesloten box te maken.
http://www.lonesaguaro.com/speakers/XG12/XG12.htm
Volgens mij moet je dan met zoeen ruime 15 liter uitkomen. -3db zal dan op ongeveer 65 Hz zitten. Bouw je later eens een keer een sub erbij.

Groet Gert-Jan

(heeft nog geen Nykron te beluisteren maar binnenkort toch hopenlijk wel)
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Bericht door RobT »

Apax,
gebruik dat filter maar van de dat bouwontwerp, die XG12, zul je horen dat dat beter klinkt dan van die Nederlandse Korrekt eerder genoemd.
Ik gebruik de XT18 en die is qua filtering behoorlijk gelijk aan de XG18, je zal te veel midden hebben met het filter gebruikt bij die Korrekt.

Qua grootte, de nieuwe kast die ik gebruik is 46h 36d en 23b buitenmaat en is netto 18,5 liter, is toch niet zo groot? Wanden zijn 30 mm dik, baffle is 44 mm, daarnaast veel bracing toegepast.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

De gesloten versie vind je ook terug in mijn simulaties trouwens :)

Ik denk dat dat zeker geen verkeerde optie is.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

deepspace schreef:
De gesloten versie vind je ook terug in mijn simulaties trouwens :)

Ik denk dat dat zeker geen verkeerde optie is.
Ik ga van het weekend ook is een simulatie opzetten. Ik heb nog nooi tmet winisd gewerkt, dus dat wordt nog wat....:D
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Ik heb nu een simpele simulatie kunnen doen. Is het eigenlijk mogelijk om filters toe te passen?

Dit is het resultaat:

Geel: Korrekt
Rood: Vifa XG18 in een 16 liter kast (Korrekt II-xt van ASE)
Wit: Nykron

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”