zelfbouw cabinet (alle hulp is welkom)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Zero

zelfbouw cabinet (alle hulp is welkom)

Bericht door Zero »

ik zou graag een enorm vage vraag willen stellen: kan iedereen tips geven over het bouwen van een cabinet?
ik heb al eerder eentje gebouwd, het resultaat was wel in orde maar ik wil deze keer meer precisiewerk. vooral over de bedrading dan. normaal gezien heb ik alle materialen die je nodig hebt om dit te maken, dus dat is geen belemmering.

de cabinet zou een 4x12" celestion speaker (16 ohm, 100watt) cabinet moeten worden. (vraag mij nog niet welk soort precies want ik heb ze besteld via musicstore, maar die staan niet meer op de site) ik laat dus later weten welk type ze zijn.

alle tips en opmerkingen zijn welkom!!

oja, ik zou dus iets willen bouwen gelijkaardig aan de hughes and kettner cabs :D
richard

Bericht door richard »

O, het gaat om een gitaarluidspreker! Dan zal transport en robuustheid een grote rol gaan spelen. Ik zou zelf dan voor een multiplex gaan en er voor zorgen dat de boel niet te zwaar wordt. Bekleden met een stootvast vinyl en kunststof of metalen hoeken en draagbeugels om de boel netjes te houden en te transporteren.

Wat betreft de aansluitingen is Neutrik Speakon meestal wel de norm op PA-gebied. Degelijke aansluitingen met een goed contact. Voor de bedrading zou ik goede kwaliteit koperlitze gebruiken, met een normale dikte 2,5 of 4 mm2. Voor de verbindingen waar mogelijk een goede kwaliteit klemverbinding en geen soldeerverbinding. Massief draad en soldeerverbindingen kunnen op den duur breken door trillingen.
Zero

Bericht door Zero »

dank u!! dat zijn al wat aardig handige tips! wel één probleempje, de input zou een jack-in moeten zijn. om even een voorbeeld te geven: het zou zoiets moeten worden: http://www.jamsoundsmusic.co.uk/Hughes- ... 412a30.jpg

wel nog enkele vraagjes: waarom mag de kast best niet zo zwaar zijn? moet ik de kast vanbinnen volledig isoleren? kan ik tussen mono en stereo switchen via een schakelaar of wat is daar de beste methode voor? (voor stereo moet je 2 kabels aansluiten, left en right, voor mono 1 kabel, moet ik dus 3 inputs voorzien, of kan ik dit ook met 2?)

alvast bedankt!!
ik ben van plan slechts de laatste twee weken van augustus te werken aan mijn cabinet, dus ik ben van plan me zo goed mogelijk voor te bereiden en er zoveel mogelijk over te weten komen. de kast zelf maken is geen probleem, het is vooral over bedrading, inputs, isolatie enzovoort waarover ik niet zoveel kennis bezit.

groeten,
zero
richard

Bericht door richard »

Cabinet klinkt toch wat deftiger dan kast. :o
Zero schreef:
wel nog enkele vraagjes: waarom mag de kast best niet zo zwaar zijn?
Natuurlijk mag je de kast zo zwaar maken als je zelf wil, het is alleen zo'n gezeul met optredens en zo.
moet ik de kast vanbinnen volledig isoleren?
Dat zou kunnen, maar dat lijkt me bij een gitaarluidspreker niet zo van belang. Daarbij gaat het om een lekkere sound, daarbij mag best wat bijgeluiden van de kast komen mits het maar lekker klinkt. Wil je toch isoleren zou je wat noppenschuim langs de binnenkant kunnen plakken.
kan ik tussen mono en stereo switchen via een schakelaar of wat is daar de beste methode voor? (voor stereo moet je 2 kabels aansluiten, left en right, voor mono 1 kabel, moet ik dus 3 inputs voorzien, of kan ik dit ook met 2?)
Is een gitaar dan stereo? Voor stereo zul je ook twee luidsprekerunits moeten inbouwen. je kan dan het beste switchen met een omschakelaar, zorg er wel voor dat de beide uitgangen van de stereoversterker nooit met elkaar verbonden kunnen worden, dus niet samen op één speaker! Daar gaat de versterker kapot van. Maar als je stereo wil hebben kun je het beste twee kasten bouwen.
SARK

Bericht door SARK »

richard schreef:
Ik zou zelf dan voor een multiplex gaan
Check :!:
Zorg er ook voor dat de hoekverbindingen van de kast (multiplex) stevig zijn, wederom ivm het ruwe transport en gebruik :idea:
Daarnaast is het misschien verstandig om aansluit terminals te gebruiken die zijn verzonken, m.a.w. terminals die half in de kast zitten (in zo'n kunstof bakje) i.p.v. er op. Hiermee voorkom je dat tijdens het transport iets afbreekt, maar ik geloof dat dit in de PA wereld een beetje standaard is.
Zero

Bericht door Zero »

dankjewel!
ik snap wel nog steeds één ding niet. kijk: dit is de achterkant van de versterker http://www.hughes-and-kettner.com/image ... 123334.jpg
aan de rechterkant zie je daar vier outputs. even op een rijtje zetten:
1ste output: 16ohms
2de output: 8ohms
3de output: 1x4ohms
or
4de output: 2x8ohms

als je dit hebt als outputs, wat moet ik dan hebben van inputs aan mijn cabinet?
het is dus over zo'n dingen dat ik geen bal snap :D
ik wil gewoon voorkomen dat ik te weinig inputs plaats, waar ik dan achteraf problemen mee krijg.

bedankt! mijn kennis en plannen gaan erop vooruit!
bartsegers

Bericht door bartsegers »

bedenk trouwens dat je niet zomaar 4 speakers in een kast kan duwen.
je koopt dan wel gitaar speakers, maar dan nog, is een gitaar cabinet, geen normale box.

half open, of achterkantr helemaal open bv.
of gesloten, etc. Verdiep je daar ook eens in. dat is bepalend voor je sound.
daniel

Bericht door daniel »

Zero schreef:
dankjewel!
ik snap wel nog steeds één ding niet. kijk: dit is de achterkant van de versterker http://www.hughes-and-kettner.com/image ... 123334.jpg
aan de rechterkant zie je daar vier outputs. even op een rijtje zetten:
1ste output: 16ohms
2de output: 8ohms
3de output: 1x4ohms
or
4de output: 2x8ohms

als je dit hebt als outputs, wat moet ik dan hebben van inputs aan mijn cabinet?
het is dus over zo'n dingen dat ik geen bal snap :D
ik wil gewoon voorkomen dat ik te weinig inputs plaats, waar ik dan achteraf problemen mee krijg.

bedankt! mijn kennis en plannen gaan erop vooruit!
Is dat een buizenversterker? Die (maar wellicht andere typen ook) hebben voor iedere impedantie een eigen uitgang. Dus als je een 16 ohms cabinet hebt, doe je dat op de 16 ohms uitgang, etc.
Die 1x4ohm of 2x8 ohm staan parallel. als je twee cabinets hebt van 8 ohm elk, sluit je die op elk op een van die twee jacks aan, waarbij de totale impedantie dan weer 4 ohm is.
Je gebruikt dus slechts een uitgang.
Die 4 16 ohms speakers kun je dan ofwel allemaal parallel zetten, een aansluiten op de 4 ohms uitgang. Ofwel serie-parallel, waarbij je ze op de 16 ohms uitgang zet
Zero

Bericht door Zero »

hoe zit dat dan in elkaar die parallel en serie-parallel?
de kast gaat volledig dicht, onderandere om veiligheidsredenen (vooral beschadiging).

ik weet dat er een verschil is tussen een box en een gitaarcabinet, en dat dit daarom niet zo goed geplaatst op dit forum, maar ik denk dat ik best kans maak om er iets degelijks van te maken hier tussen jullie professionelen.

die achterkant is van een buizenversterker, maar ik koop eerst een andere (die geen buizenversterker is), maar aangezien mijn einddoel van versterker diegene van de link is, wil ik mijn cabinet daarop baseren.

oja, als ik het dus goed begrijp zal mijn cabinet meer kunnen verdragen als ik een serie-parallel schakeling maak? of zit ik ernaast?

ik weet het, ik ben een rookie op dit gebied, maar dat is toch wat mij het meest logische lijkt...

toch enorm bedankt omdat jullie mij hiermee willen helpen!!
bartsegers

Zero schreef:
de kast gaat volledig dicht, onderandere om veiligheidsredenen (vooral beschadiging).
Kijk, en zo werkt het dus niet.
Zoals ik al aangaf, kun je niet zeggen, van ik maak de kast dicht ivm. veiligheid.

Je speakers bepalen wat zij nodig vinden.

Zoek eens op welke speakers je hebt gekocht, en waar deze wel in gebruikt worden. (welke manier)
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Zero schreef:
Gitaar kabinetten zijn vaak halfopen ontwerpen, afhankelijk van de driver die je hebt zal een bassreflex ook wel mogelijk zijn.

Kevin
Zero

Bericht door Zero »

oké, de speakers zijn: celestion G12T100 (zie url onderaan)

ik heb in de bibliotheek nog enkel boeken gaan halen met toch wat nuttige info. klopt het dat als ik twee speakers parallel schakel en daaraan twee speakers serie, dat ik 6,4 ohm heb en dat dat een goed aantal is voor een gitaarversterker?

dus de berekening zou zijn: (16x16)/(16+16)=8 voor de parallelgeschakelde, en voor de seriegeschakelde 16+16=32, dus uiteindelijk (8x16)/(8+16)=6,4

klopt dit of zijn de berekeningen niet juist? en is het mogelijk om dit zo te schakelen? (ik bedoel mogelijk als gangbaar en goed)

en als mijn berekeningen niet kloppen, kan iemand dan wel de juiste berekening geven of een nog betere methode om the schakelen?

http://professional.celestion.com/guita ... .asp?ID=16

oja, hoe kan ik hier een afbeelding van mijn computer plaatsen? ben niet zo bekend met forums. dan kan ik tonen hoe ik de schakeling tussen de speakers zou doen
bartsegers

www.imageshack.us

dan de url hier plaatsen
richard

Bericht door richard »

Zero schreef:
oké, de speakers zijn: celestion G12T100 (zie url onderaan)
Zo te zien te koop in een 4 Ohm, 8 Ohm en 16 Ohm versie, koop je er 4 van 8 Ohm kun je ze twee aan twee parallel zetten (met de plussen aan elkaar en met de minnen aan elkaar) dan heb je twee paar van 4 Ohm =1/( 1/8+1/8 )

Zet je deze weer in serie (met de min van het eerste paar op de plus van het tweede paar) krijg je weer 8 Ohm =1/( 1/8+1/8 )+1/( 1/8+1/8 )
Zero

Bericht door Zero »

het zijn dus 4 16ohms.

bedoelje dan zoiets van schakeling: http://img148.imageshack.us/my.php?imag ... oos5oa.png

als ik het zo schakel krijg ik terug 16 ohm zeker?

is het dus beter dat ik dat probeer te verlagen zodat ik minder vermogen van mijn versterker moet inleveren?
richard

Bericht door richard »

Zero schreef:
het zijn dus 4 16ohms.

bedoelje dan zoiets van schakeling: http://img148.imageshack.us/my.php?imag ... oos5oa.png

als ik het zo schakel krijg ik terug 16 ohm zeker?

is het dus beter dat ik dat probeer te verlagen zodat ik minder vermogen van mijn versterker moet inleveren?
Als ze zo zijn geschakeld krijg je 16 Ohm, voor een buizenversterker een prima belasting als deze ook een 16 Ohm uitgang heeft. Als je de impedantie verlaagt moet een transistorversterker juist meer vermogen leveren.

Maar als je ze ook stereo wil aansluiten ken je het beste twee luidsprekers parallel schaelen (van luidsprekers de plussen en de minnen aan elkaar verbinden) zodat je twee paar van 8 Ohm krijgt.
Zero

Bericht door Zero »

tjah, het probleem is dat ik eerst een transistorversterker zal hebben, en pas daarna een buizenversterker (die een 16ohm uitgang heeft). maar ik kan dus eigenlijk die schakeling (die ik uitgetekend heb) gebruiken voor beiden als ik het goed begrijp?

het zijn waarschijnlijk allemaal domme vragen die ik stel, maar ik ben handig genoeg om zelf een cabinet te maken ipv er eentje te kopen en het is natuurlijk ook voor de uitdaging.

als iemand betere ideeën heeft voor de schakelingen, kan die dan een gelijkaardig bedradingschema maken als het mijne (op die manier zal ik het snel begrijpen).

sorry voor al de domme vragen, maar ik zit niet in een technische richting dus ik ken er niet veel van...
richard

Bericht door richard »

Op jouw schets heb je twee luidsprekers in serie en die parallel gezet. Met 16 Ohm kun je beter twee luidsprekers parallel zetten en die in serie schakelen.

Plaatje met een vergelijkbare schakeling met accu's:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”