Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
- Locatie: loppersum
Er word erg veel gesproken over vervorming . Maar als ik zo kijk hoeveel een luidspreker vervormd vraag ik me soms wel eens af of de hele dure opamps door deze vele malen hogere vervormings cyfers de meerwaarde wel waard zijn .
Met luidsprekers praat je snel over hele % en opamps 0,001
Wat is de zwakste schakel in een actief luidspreker netwerk ?
Met luidsprekers praat je snel over hele % en opamps 0,001
Wat is de zwakste schakel in een actief luidspreker netwerk ?
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
- Locatie: loppersum
Ik vraag me soms wel eens af of er wel een referentie is . Als ik kijk naar de gemiddelde afluistering in de betere studioos is dit zeker niet het beste wat haalbaar is . Sterker nog dit zijn ruimtes met 100 den meters normale kabels met meestal een set yamaha ns10 en een stel pa speakers ala jbl / genelec om indruk te maken op de klanten . De opnames waar ik van kan genieten zijn de binaural,s en live .
bekijk dit eens . http://www.fivefish.net/diy/RP8/default.asp
Dit is een bekende en populaire monitor . Plate amp zonder eigen behuizing ? die demping ? de opamps de voeding .. En volgens de proos een erg nette neutrale monitor . Als ze iets horen wat wel neutraal is zeggen ze dat deze kleuren omdat het anders klingt als op hun (( referentie systeem )
bekijk dit eens . http://www.fivefish.net/diy/RP8/default.asp
Dit is een bekende en populaire monitor . Plate amp zonder eigen behuizing ? die demping ? de opamps de voeding .. En volgens de proos een erg nette neutrale monitor . Als ze iets horen wat wel neutraal is zeggen ze dat deze kleuren omdat het anders klingt als op hun (( referentie systeem )
Kijk! Mischa gebruikt gewoon zijn boeren verstandMischa schreef:Er word erg veel gesproken over vervorming . Maar als ik zo kijk hoeveel een luidspreker vervormd vraag ik me soms wel eens af of de hele dure opamps door deze vele malen hogere vervormings cyfers de meerwaarde wel waard zijn .
Met luidsprekers praat je snel over hele % en opamps 0,001
Wat is de zwakste schakel in een actief luidspreker netwerk ?
Helemaal met je eens.
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
- Locatie: loppersum
Het hele leuke aan de hobby is dat je vaak voor een paar euro meer betere componenten kunt krijgen . Het doel is zo goed mogelijk binnen het budget . In mijn beleving zijn er 2 soorten diy-ers . Mensen die een zo mooi mogelijke vervorming willen hebben en mensen die alles zo schoon mogelijk willen . Nu heb ik zelf een kleine ruimte met een aantal m3 rockwool om zo min mogelijk reflecties te hebben . In deze kleine ruimte heb ik niet de mogelijkheid om op een hoek van 30 of 60 graden te luisteren . Met sommige opnames hoor ik duidelijk dingen rechts achter en zelfs boven en onder omdat de ruimte niks geen reverb toevoegt aan het originele materiaal . Verder zijn de luidsprekers ingebouwd in een stevig muurtje . Op normale volumes is het gewoon kraak helder totdat ik naar de 90 db plus ga , dan hoor je gewoon dat de vervorming begint toe te nemen van de luidsprekers . Gelukkig is een 85 a 90 db meer dan genoeg voor mij . Nadeel van dit geheel is dat maar een klein deel van de opnames erg goed zijn . Als je zelf muziek gaat maken kom je er vanzelf achter dat de ruimte nr 1 is en dat je niet nadenkt over de phase van je gitaar omdat hier een eq tussen zit . Je wilt zoveel mogelijk muziek stoppen tussen de 20 / 20 000 en dit moet als het even kan ook blijven klinken op een goedkoop setje .
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik denk toch dat je niet moet onderschatten wat de invloed van welke vervorming dan ook kan zijn op het zeer kleine ingangssignaal. Ik meen toch vrij duidelijk verschil in opamps te horen terwijl ze allemaal onhoorbare vervorming zouden hebben. Er zijn er die het vooral ook aan de PSRR wijden, dat de niet-idealiteiten van de voeding doorlekken in het signaal.
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
- Locatie: loppersum
Zeker weten dat de voeding belangrijk is . Alles is belangrijk maar de grootste winst is imho te behalen met een betere akoestiek van je ruimte . Helaas zijn mensen niet digitaal en kunnen ze niet zeggen hoeveel % iets beter klingt . Voor de ene is een minimale nuance al genoeg om het velen malen beter te noemen . Om de zoveel tijd gaan de diy handen weer jeuken en word er iets geupgrade . Dit is het leuke aan de hobby .
Akoestiek is belangrijk en bij een goede akoestiek wordt de ellende van elektronica alleen maar erger. Maar zelfs bij mindere akoestiek blijf je die horen. Hij is anders van karakter dan fouten door slechte akoestiek. Hetzelfde geldt voor speakers. Die hebben een grotere vervorming dan elektronica, maar ook die klinkt weer anders. Naarmate ik meer ervaring krijg op dit gebied (en die is nog niet heel erg groot moet ik toegeven) begin ik te geloven dat de schakels in de keten afzonderlijk hoorbaar zijn. De vervorming is onderling qua specs van een andere orde maar toch hoor je de invloed van elk schakeltje. Vooral in het hele hoog, waar een goede tweeter een zeer lage vervorming heeft doordat ie niet hard hoeft te werken bij een normaal muzieksignaal, wordt de invloed van de elektronica relatief groot en niet meer te verwaarlozen. Tenminste, zo kijk ik er op het moment tegenaan.
Standaard en goede decoupling is een parallelschakeling van een 100uF elco en een 100nF keramische condensator. Deze combinatie plaats je zowel tussen VS+ en massa als tussen VS- en massa, zo dicht mogelijk op de pinnen van de opamp en met het gemeenschappelijke massapunt daar weer zo dicht mogelijk bij om inductiviteit van bedrading uit te sluiten. Dit is dus lokale ontkoppeling als toevoeging op de ontkoppeling die al op je voeding zit.
In de voorlaatste pagina van de datasheet van de AD829 is dit getoond, hoewel daar in plaats van 100uF slechts 1 uF wordt gebruikt. Bij zo'n lage waarde van 1 uF wordt vaak gebruik gemaakt van een tantaal elco terwijl zo eentje van 100uF vaak een aluminium elco is. Ik heb hiervoor onlangs een voorraad 100uF/63V Elna Cerafine besteld.
In de voorlaatste pagina van de datasheet van de AD829 is dit getoond, hoewel daar in plaats van 100uF slechts 1 uF wordt gebruikt. Bij zo'n lage waarde van 1 uF wordt vaak gebruik gemaakt van een tantaal elco terwijl zo eentje van 100uF vaak een aluminium elco is. Ik heb hiervoor onlangs een voorraad 100uF/63V Elna Cerafine besteld.
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
- Locatie: loppersum
10 uF tantaal en een 100 nf parallel samen is ook een optie lijkt me .. Bah wat is er veel te leren . Gezien de hoge kosten van de genoemde opamps is het thel filter niet eens zo duur meer . Ik blijf dit een leuk alternatief vinden . Wat ik zoek is een 2 weg filter met laag en hoog correctie . Baffle step en een all pass filter als het even kan ook . Inclusief een nette 12 volt voeding wil ik het op een 100 euro houden .
Als ik dat zelf zou willen voor een 2-weg actieve monitor dan zou ik de bafflestep al in de input buffer doen. Vervolgens splitsen naar hoog en laagdoorlaatfilter. Die zou ik gewoon 2de orde maken en de juiste frequentie en Q-factor tunen zodanig dat fase en amplitude verloop van woofer en tweeter goed bij elkaar passen. Eigenlijk net dus als bij een passief filter. Zo werk ik namelijk ook voor mijn dipoolbas overgang naar monitor. Ik vind standaard filters te weinig mogelijkheden hebben. Dit kan je nooit kant en klaar kopen, behalve dan in een compleet concept systeem af.
De 'brute force' methode hou ik niet van. Wat ik daarmee bedoel is afzonderlijke bafflestep, luidsprekers equalizen zodat ze recht zijn, faseverloop corrigeren met allpass, en pas dan ben je klaar om er een standaard Linkwitz-Riley filter op te zetten (vaak 4de orde). Op die manier heb je al gauw vier tot vijf opamps in de signaalweg zitten terwijl ik met twee stuks toe zou kunnen. En dan lukt het best om onder 100 euro te blijven, zeker als je uitgaat van de AD826. Je zou ook kunnen combineren, AD829 voor input buffer met bafflestep en dan de dual AD826 voor het hoog- en laagdoorlaatfilter.
Ach, het kost wat maar je bent wel lekker bezig. Werk met kwaliteits IC-voetjes, kun je altijd nog opamps wisselen. Voor een paar euro wat andere filtercomponenten kopen en je kunt lekker verder optimaliseren.
De 'brute force' methode hou ik niet van. Wat ik daarmee bedoel is afzonderlijke bafflestep, luidsprekers equalizen zodat ze recht zijn, faseverloop corrigeren met allpass, en pas dan ben je klaar om er een standaard Linkwitz-Riley filter op te zetten (vaak 4de orde). Op die manier heb je al gauw vier tot vijf opamps in de signaalweg zitten terwijl ik met twee stuks toe zou kunnen. En dan lukt het best om onder 100 euro te blijven, zeker als je uitgaat van de AD826. Je zou ook kunnen combineren, AD829 voor input buffer met bafflestep en dan de dual AD826 voor het hoog- en laagdoorlaatfilter.
Ach, het kost wat maar je bent wel lekker bezig. Werk met kwaliteits IC-voetjes, kun je altijd nog opamps wisselen. Voor een paar euro wat andere filtercomponenten kopen en je kunt lekker verder optimaliseren.
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
- Locatie: loppersum
Het is in mijn geval een gebrek aan kennis . Daarom lijkt mij het beter dat ik eerst met kant en klaar printjes ga experimenteren .Dit is niet de juiste weg natuurlijk maar ik ken zo niemand die me wil ondersteunen om de hele layout te ontwikkelen en pcbs te maken .
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2300
Ik heb gewoon 20 normale opamps besteld die ik dan later vervang door de betere als het goed werkt .. Heb geen zin in stinkende chips van 10 euro per stuk
Jou manier om met een enkele en 1 dubbele opamp het filter te maken lijkt me idd de beste oplossing om binnen het budget te blijven .
Ik ga als 1e met een dcx en metingen bepalen welke x-over ik presies wil en wat de correcties moeten zijn in het x- over gebied .
Dit lijkt me de juiste basis .
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2300
Ik heb gewoon 20 normale opamps besteld die ik dan later vervang door de betere als het goed werkt .. Heb geen zin in stinkende chips van 10 euro per stuk
Jou manier om met een enkele en 1 dubbele opamp het filter te maken lijkt me idd de beste oplossing om binnen het budget te blijven .
Ik ga als 1e met een dcx en metingen bepalen welke x-over ik presies wil en wat de correcties moeten zijn in het x- over gebied .
Dit lijkt me de juiste basis .
Of we gaan voor de 120 paginasjeroen_d schreef:Kun je straks net als Juul je eigen draadje over "Actief 2weg filter" beginnen.
Nah, zou je een eigen topic kunnen aanmaken? Anders wordt het zo onoverzichtelijk om mee te lezen
Het is iig wel extreem leerzaam!
Zoiets leer je (helaas
Toen veel bezig met andere projecten (sub is nu klaar -nog keer foto's plaatsen- en volumeregelaar ook zo goed als)jeroen_d schreef:Hoe gaat het met de metingen? Of teveel bezig met andere projecten?
Nu enorm druk met school, maar het zit me nog niet lekker wat betreft die metingen.
De speakers klinken iig niet alsof hij strak doorloopt, die enorme bult neem je zeker wel waar.
Zoals ik eerder zei denk ik dat die bult van die woofer komt (zie woofer meting). Eigenlijk heb ik een andere speaker nodig of ik moet een 1 of andere notch filter gebruiken. Eigenlijk had ik toendertijd toch die 165KEP moeten kiezen, deze sluit veel beter aan op de tweeter (heeft ook niet zo'n bult).
Misschien een keer een andere kast maken met 2x 165KEP en de Seas tweeters, want de afmetingen van de speakers zijn verschillend.
De uitvoering hiervan kan nog wel eens lang op zich laten wachten, ben erg druk op het moment
-edit
Ik doe gewoon iets goed fout, als je kijkt wat voor resultaten Edo hiermee kan halen. Ik zal mijn versterker incl filter eens mbv RMAA doormeten en kijken hoe dat zit.
De metingen met RMAA heeft ook een enorme verbetering opgeleverd voor mijn volumeregelaar.
Wat ik wel heb gemerkt is toen ik een tweeter had vervangen (pff stukje metaal, sluiting V+ en output... lang verhaal, veel pech) merkte ik wel dat die nieuwe tweeter een stuk gedetaileerder was!
Net alsof ik de tweeters ietwat had mishandeld ofzo... Ik cross ze op 1600Hz. Of het komt daardoor of de lichtelijke DC bij het in/uitschakelen.
Heb jij ervaringen hiermee?
Anyway, nog veel om te leren
Beschouw het ook als leerproject en heb er enorm veel van geleerd.
Net alsof ik de tweeters ietwat had mishandeld ofzo... Ik cross ze op 1600Hz. Of het komt daardoor of de lichtelijke DC bij het in/uitschakelen.
Heb jij ervaringen hiermee?
Anyway, nog veel om te leren
Hij klinkt al een stukkie beter!
Ik had de hele tijd een filter voor mijn vumeter. Maar dat filter zat dus ook bij mijn input signaal...
Ook een stel kabels ingekort (nog lang niet allemaal). Hij klinkt al een stuk dynamischer!
Ik moet gewoon wat verder tunen en meten, tunen meten, ...
Meting met RMAA is er nog niet van gekomen.
Btw, die Peerless XXLS sub: GEWELDIG! écht een aanvulling voor de fronts
Ik heb er nog steeds geen fatsoenlijke foto's van gemaakt, ik zal eentje plaatsen van hoe hij er nu bij staat.
Dat is het mooie van audio he, je wilt steeds beter en overal iets tweaken waardoor het steeds mooier gaat klinken.
Maar desondanks moet ik nog gaan meten, ook acoustisch. Komt nog wel een keertje.
Ik had de hele tijd een filter voor mijn vumeter. Maar dat filter zat dus ook bij mijn input signaal...
Ook een stel kabels ingekort (nog lang niet allemaal). Hij klinkt al een stuk dynamischer!
Ik moet gewoon wat verder tunen en meten, tunen meten, ...
Meting met RMAA is er nog niet van gekomen.
Btw, die Peerless XXLS sub: GEWELDIG! écht een aanvulling voor de fronts
Ik heb er nog steeds geen fatsoenlijke foto's van gemaakt, ik zal eentje plaatsen van hoe hij er nu bij staat.
Dat is het mooie van audio he, je wilt steeds beter en overal iets tweaken waardoor het steeds mooier gaat klinken.
Maar desondanks moet ik nog gaan meten, ook acoustisch. Komt nog wel een keertje.
