Hallo allemaal,
Ik ben Jan Bot en ik ben 15 jaar.
Ik heb afgelopen jaar met carnaval meegedaan en vond het volume wat weinig. Ik had een versterker van 2x 100watt van XXL. en 2 boxen die dat makkelijk aan konden.
Dit jaar beginnen we weer vroeg en we willen we iets hardere muziek. Ik heb dit keer 4 boxen geregeld. Deze kunnen elk 200 watt hebben op 4 ohm.
Ik heb al iets gevonden. Kan ik misschien deze in brug zetten?
http://europa.spaceports.com/~fishbake/amp/ca100.htm
Dus de vraag is nu, weet iemand een schema, die makkelijk, goedkoop, hard kan en het met een niet al te goede kwaliteit, want dat is niet nodig?
Hartelijk dank en vriendelijke groet,
Jan Bot
Versterker maken, wat is het beste?
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja, zo'n amp is meestal niet zo duur. Het is de voeding die erin hakt. Ik denk dat je uiteindelijk met een budget ampje gewoon beter uit bent. Kijk eens naar de DAP ampjes bij bijvoorbeeld http://www.new-line.nl . Kosten niet zoveel, en presteren niet een zo gek.
Mwa ik weet het niet. Ik gebruik trouwens 24 volts accu's parallel en daarachter een geschakelde voeding. Voor de symetrische spanning en de hogere spanning dan 24 volt. Ik weet het gaat niet echt samen maargoed, het zal dus niet aan de voeding liggen.deepspace schreef:Tja, zo'n amp is meestal niet zo duur. Het is de voeding die erin hakt. Ik denk dat je uiteindelijk met een budget ampje gewoon beter uit bent. Kijk eens naar de DAP ampjes bij bijvoorbeeld http://www.new-line.nl . Kosten niet zoveel, en presteren niet een zo gek.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Voor veel lawaai kun je beter naar het rendement van je luidprekers kijken. Boxen van 100 Watt met een rendement van 90 dB kunnen veel harder dan boxen van 200 Watt met een rendement van 85 dB.
Voor de eerste boxen heb je met een versterker van 50 Watt net zo veel geluid als bij een versterker van 150 Watt bij de tweede luidsprekers.
Heb je luidsprekers met een rendement van 95 of zelfs 100 dB kun je met een heel kleine versterker heel veel lawaai maken.
Om met een luidspreker met een rendement van 100 dB een gelijke geluidsdruk te krijgen als bij de luidsprekers van 85 dB (met 150 Watt) heb je een versterker van 5 Watt genoeg. Met 150 Watt haal je oorverdovende geluiden uit zo'n luidspreker (115 dB).
Boxen met zulke hoge rendementen zijn meestal hoornluidsprekers. Als je van plan bent om zo veel mogelijk lawaai te maken raad ik je aan om je hierin te verdiepen.
Voor de eerste boxen heb je met een versterker van 50 Watt net zo veel geluid als bij een versterker van 150 Watt bij de tweede luidsprekers.
Heb je luidsprekers met een rendement van 95 of zelfs 100 dB kun je met een heel kleine versterker heel veel lawaai maken.
Om met een luidspreker met een rendement van 100 dB een gelijke geluidsdruk te krijgen als bij de luidsprekers van 85 dB (met 150 Watt) heb je een versterker van 5 Watt genoeg. Met 150 Watt haal je oorverdovende geluiden uit zo'n luidspreker (115 dB).
Boxen met zulke hoge rendementen zijn meestal hoornluidsprekers. Als je van plan bent om zo veel mogelijk lawaai te maken raad ik je aan om je hierin te verdiepen.
Ondanks dat dit een oud topic is wil ik Richard gelijk geven en inderdaad aangeven dat het rendement van de speaker belangrijker is dan het vermogen. Met 100 W puur RMS vermogen kun je een hele hoop lawaai maken als je er de juiste speakers aanhangt.richard schreef:Voor veel lawaai kun je beter naar het rendement van je luidprekers kijken. Boxen van 100 Watt met een rendement van 90 dB kunnen veel harder dan boxen van 200 Watt met een rendement van 85 dB.
Voor de eerste boxen heb je met een versterker van 50 Watt net zo veel geluid als bij een versterker van 150 Watt bij de tweede luidsprekers.
Heb je luidsprekers met een rendement van 95 of zelfs 100 dB kun je met een heel kleine versterker heel veel lawaai maken.
Om met een luidspreker met een rendement van 100 dB een gelijke geluidsdruk te krijgen als bij de luidsprekers van 85 dB (met 150 Watt) heb je een versterker van 5 Watt genoeg. Met 150 Watt haal je oorverdovende geluiden uit zo'n luidspreker (115 dB).
Boxen met zulke hoge rendementen zijn meestal hoornluidsprekers. Als je van plan bent om zo veel mogelijk lawaai te maken raad ik je aan om je hierin te verdiepen.
Vermogen in Watt is echter misleidend. Het rendement en de impedantie zeggen meer. Evenals de dempingsfactor.
Zorg dat de luidsprekers voor de carnaval zijn uitgerust met hoorns, dan krijg je ze niet stuk en bovendien leveren die luidsprekers ( PA luidsprekers hebben ook vaak hoorns) voldoende rendement!
.....maar de Carnaval is al weer voorbij
