Versterker maken, wat is het beste?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jan Bot
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 15:27

Versterker maken, wat is het beste?

Bericht door Jan Bot »

Hallo allemaal,

Ik ben Jan Bot en ik ben 15 jaar.

Ik heb afgelopen jaar met carnaval meegedaan en vond het volume wat weinig. Ik had een versterker van 2x 100watt van XXL. en 2 boxen die dat makkelijk aan konden.

Dit jaar beginnen we weer vroeg en we willen we iets hardere muziek. Ik heb dit keer 4 boxen geregeld. Deze kunnen elk 200 watt hebben op 4 ohm.

Ik heb al iets gevonden. Kan ik misschien deze in brug zetten?

http://europa.spaceports.com/~fishbake/amp/ca100.htm

Dus de vraag is nu, weet iemand een schema, die makkelijk, goedkoop, hard kan en het met een niet al te goede kwaliteit, want dat is niet nodig?

Hartelijk dank en vriendelijke groet,

Jan Bot
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, zo'n amp is meestal niet zo duur. Het is de voeding die erin hakt. Ik denk dat je uiteindelijk met een budget ampje gewoon beter uit bent. Kijk eens naar de DAP ampjes bij bijvoorbeeld http://www.new-line.nl . Kosten niet zoveel, en presteren niet een zo gek.
Jan Bot
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 15:27

Bericht door Jan Bot »

deepspace schreef:
Tja, zo'n amp is meestal niet zo duur. Het is de voeding die erin hakt. Ik denk dat je uiteindelijk met een budget ampje gewoon beter uit bent. Kijk eens naar de DAP ampjes bij bijvoorbeeld http://www.new-line.nl . Kosten niet zoveel, en presteren niet een zo gek.
Mwa ik weet het niet. Ik gebruik trouwens 24 volts accu's parallel en daarachter een geschakelde voeding. Voor de symetrische spanning en de hogere spanning dan 24 volt. Ik weet het gaat niet echt samen maargoed, het zal dus niet aan de voeding liggen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Als je die geschakelde voeding weg doet, en er nog wat accu bij doet (totaal 4), dan kun je een 2x 48 V symetische voeding maken. Daarmee kun je een behoorlijke amp aansturen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Voor veel lawaai kun je beter naar het rendement van je luidprekers kijken. Boxen van 100 Watt met een rendement van 90 dB kunnen veel harder dan boxen van 200 Watt met een rendement van 85 dB.
Voor de eerste boxen heb je met een versterker van 50 Watt net zo veel geluid als bij een versterker van 150 Watt bij de tweede luidsprekers.

Heb je luidsprekers met een rendement van 95 of zelfs 100 dB kun je met een heel kleine versterker heel veel lawaai maken.
Om met een luidspreker met een rendement van 100 dB een gelijke geluidsdruk te krijgen als bij de luidsprekers van 85 dB (met 150 Watt) heb je een versterker van 5 Watt genoeg. Met 150 Watt haal je oorverdovende geluiden uit zo'n luidspreker (115 dB).

Boxen met zulke hoge rendementen zijn meestal hoornluidsprekers. Als je van plan bent om zo veel mogelijk lawaai te maken raad ik je aan om je hierin te verdiepen.
Jan Bot
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 15:27

Bericht door Jan Bot »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb genoeg info, ik ga naar de eb :D
Goodtube
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 21:55

Bericht door Goodtube »

richard schreef:
Voor veel lawaai kun je beter naar het rendement van je luidprekers kijken. Boxen van 100 Watt met een rendement van 90 dB kunnen veel harder dan boxen van 200 Watt met een rendement van 85 dB.
Voor de eerste boxen heb je met een versterker van 50 Watt net zo veel geluid als bij een versterker van 150 Watt bij de tweede luidsprekers.

Heb je luidsprekers met een rendement van 95 of zelfs 100 dB kun je met een heel kleine versterker heel veel lawaai maken.
Om met een luidspreker met een rendement van 100 dB een gelijke geluidsdruk te krijgen als bij de luidsprekers van 85 dB (met 150 Watt) heb je een versterker van 5 Watt genoeg. Met 150 Watt haal je oorverdovende geluiden uit zo'n luidspreker (115 dB).

Boxen met zulke hoge rendementen zijn meestal hoornluidsprekers. Als je van plan bent om zo veel mogelijk lawaai te maken raad ik je aan om je hierin te verdiepen.
Ondanks dat dit een oud topic is wil ik Richard gelijk geven en inderdaad aangeven dat het rendement van de speaker belangrijker is dan het vermogen. Met 100 W puur RMS vermogen kun je een hele hoop lawaai maken als je er de juiste speakers aanhangt.
Vermogen in Watt is echter misleidend. Het rendement en de impedantie zeggen meer. Evenals de dempingsfactor.
Zorg dat de luidsprekers voor de carnaval zijn uitgerust met hoorns, dan krijg je ze niet stuk en bovendien leveren die luidsprekers ( PA luidsprekers hebben ook vaak hoorns) voldoende rendement!

.....maar de Carnaval is al weer voorbij
Plaats reactie