LM3886 Amplifier Kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

thefinlux schreef:
EDIT: Ik lees net, dat je, indien je een netfilter wil gebruiken, het apparaat geaard moet aansluiten. In mijn woonkamer bevindt zich echter nergens een stopcontact met aarding! Heeft dus helemaal geen zin???
Dan heeft het idd geen zin.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ach...ik denk dat ik een beetje overenthousiast ben geraakt. Er zijn zoveel leuke en interessante dingen om aan je versterker toe te voegen...

Ik heb mezelf inmiddels voorgenomen om het volgende juist NIET te gaan gebruiken. In een ander project (lees: toekomstige UcD) zal ik e.e.a. zeer zeker WEL gaan toepassen:

*netfilter
*softstart
*DC-beveiliging
*stappenschakelaar voor volume
*apart aan/uit schakelaar
*visuele aspecten

Kortom...dit wordt een hele simpele, sobere en goedkope versterker.

Heb ik wel een vraagje: Ik ben dus niet van plan een softstart te gaan gebruiken, maar doe ik daar wel goed aan?

Bedankt!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik denk niet dat een softstart echt nodig zal zijn. Je kunt ook prima een NTC gebruiken bijvoorbeeld.

Als je toch een pre-amp inbouwt, dan is bronkeuze misschien ook wel handig.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Nee, een softstart is niet nodig voor deze vermogens.

Volgens mij heeft de uitvoering van de kitjes die je gekocht heb al een zobel aan de uitgang waardoor het risico van DC op je uitgang al minder wordt. Indien je geen DC aan je ingang het is het zelfs mogelijk om deze zobel ook weg te laten. Ik heb geen grote verschillen kunnen vaststellen met of zonder zobel maar heb wel redelijk hoogwaardige componenten gebruikt (Audyn MKP 630Volt). Wat er in de kit zit weet ik niet.

Ik heb een nette Nobel potmeter (circa 35€) en die doet het heel behoorlijk, verschil met een stappenregelaar is waarschijnlijk gering. Neem niet een heel slechte potmeter zoals een radioohm van 2,95€, dat ga je wel horen namelijk. Met een leuke Alps blue of zo ben je al een heel eind.

Er is ook nog een heel klein goedkoop (5 GBP of zo) stereopotmetertje waar hele goede resultaten mee zijn geboekt. Ik zal eens kijken of ik daar nog info over heb, ik wilde deze zelf ook een keer uitproberen. Ze schijnen beter te zijn als de alps blue
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zobel tegen DC :?:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

thefinlux schreef:
Ik heb mezelf inmiddels voorgenomen om het volgende juist NIET te gaan gebruiken. In een ander project (lees: toekomstige UcD) zal ik e.e.a. zeer zeker WEL gaan toepassen:

*netfilter
Inderdaad weinig zinvol als je niet aardt.
*softstart
Bij deze vermogens ook niet nodig.
*DC-beveiliging
Wel nuttig en nodig, je speakers hangen er tenslotte aan.
Zo'n schakeling kan heel simpel zijn, zie daarvoor oa. de schema's die Sander Sassen heeft gepost, er zijn nog veel meer mogelijkheden.
Dit zou ik er toch echt wel inzetten.
*stappenschakelaar voor volume
Kan, die kun je dan straks ook weer gebruiken in je UcD versterker.
Als je dit als apart project ziet, wat je niet naderhand weer gaat uitkleden om een ander project mee op te bouwen, dan zou ik voor een gewone, maar mooie potmeter gaan als Alps of Noble.
Kan ik je eventueel ook wel aan helpen (ruilen voor je Marantz printjes :lol: )
*apart aan/uit schakelaar
Waarom zou je die er niet inzetten?
Wat betreft de dubbele zekering, dat zou nuttig zijn als je twee aparte trafo's hebt..
*visuele aspecten
:mrgreen:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

deepspace schreef:
Zobel tegen DC :?:
Is voor mij ook nieuw.

Een Zobel netwerkje (R in serie met C van uitgang versterker naar aarde) dient primair het doel om de versterker bij hoge frequenties, waar de luidsprekerimpedantie oploopt, toch een zekere belasting te geven.
Dat is met name belangrijk voor een correcte werking van de (loop) tegenkoppeling.

Er bestaat ook nog een Boucherot netwerkje, dat in transistorversterkers de vorm kan aannemen van een spoel in parallel met een weerstand, het geheel in serie met de versterkeruitgang en de luidspreker.
Dit heeft als doel om capacitieve belastingen te compenseren (fasedraai), ook weer grotendeels vanwege correcte werking van de tegenkoppeling.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Een zobel netwerkje is GEEN DC beveiliging. Ik heb dat ook niet als zodanig willen presenteren. Wel wordt de DC die je vaak in enkele tientallen millivolts op je uitgang hebt meestal lager als je een zobel netwerkje plaatst.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

De potmeter wordt een Alps.

Een bronkeuze-schakelaar heb ik niet nodig. Ik heb maar één bron en dat zal ook altijd zo blijven.

Wat betreft de DC-beveiliging. Ik heb de hele thread gelezen over dit onderwerp. Toch blijf ik me afvragen of dit nu wel nodig is. Immers, de kans dat er iets misgaat is toch erg klein? En is het ook niet zo dat vele kant-en-klare versterkers niet eens over deze functie beschikken?

En als ik toch die beveiliging er bij in ga bouwen, moet ik dan zo'n beveiliging nemen met een externe voeding of is zo'n ding dat je in de signaalweg zet voldoende?

KT-88, wil jij mij uitleggen waarom er twee zekeringen nodig zijn? Ik meen dat niet iedereen het met je eens is. Een aparte schakelaar ziet er heel leuk uit, maar nodig is het niet echt. Het is meer bedrading, meer werk en meer geld. Je kan immers prima van die euro-ingangen gebruiken waar een zekeringhouder en een schakelaar bij ingebouwd zijn. Lekker makkelijk, netjes, goedkoop. Natuurlijk gebruik ik straks bij de UcD een hele mooie aan/uit schakelaar met exotische kleurtjes...

En PB mij even je personalia. Kan ik je het spul toesturen, OK?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

thefinlux schreef:
KT-88, wil jij mij uitleggen waarom er twee zekeringen nodig zijn? Ik meen dat niet iedereen het met je eens is. Een aparte schakelaar ziet er heel leuk uit, maar nodig is het niet echt. Het is meer bedrading, meer werk en meer geld. Je kan immers prima van die euro-ingangen gebruiken waar een zekeringhouder en een schakelaar bij ingebouwd zijn. Lekker makkelijk, netjes, goedkoop. Natuurlijk gebruik ik straks bij de UcD een hele mooie aan/uit schakelaar met exotische kleurtjes...
Ik denk dat KT88 het zo bedoeld:
Bij 2 aparte trafos 2 aparte zekeringen zei KT88. Hierdoor kan je de zekeringen veel kleiner nemen dan als je 1 zekering zou nemen en alles hieraan zou hangen. Bij geval van kortsluiting gaat de zekering er sneller door waardoor de kans kleiner wordt dat er iets stuk gaat.

Nietwaar KT88? :)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Klopt helemaal Juul, dat geldt dan als je twee kanalen met aparte voedingen in 1 kast bouwt.

Wat betreft de DC-beveiliging: ik heb weinig tot geen ervaring met IC versterkers, maar elke versterker kan kapot.
Het is dan wel zo prettig als dan je speakers niet ook worden meegesleurd in die mini-catastrophe, toch?
De voeding van de protectieschakeling kan vanuit de bestaande versterker-transformator komen.
Terwijl ik dit schrijf, moet ik bekennen dat mijn hybride eindversterkers ook niet beschikken over enige vorm van protectie.
Ik heb in ruim 10 jaar nog nooit een MOSFET defect gehad, of anderszijds behoefte gehad aan beveiliging.
Maar ik kan hier moeilijk gaan beweren dat het daarom niet hoeft, toch? :lol:

Finlux, je hebt een PB. Reactie graag voor mij per e-mail, ik zie PB altijd te laat of helemaal niet..........
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

KT88 schreef:
Finlux, je hebt een PB. Reactie graag voor mij per e-mail, ik zie PB altijd te laat of helemaal niet..........
Ik krijg altijd een mail dat ik een PB heb.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Interessant. Tja, die beveiliging. Voor de versterker hoeft het niet, maar ja, die A4tjes die ik straks aan het spelen heb, die wil ik wel graag heel laten. Voeg daaraan toe dat ik een beginner ben en dat er dus best wel eens iets mis kan gaan en dan lijkt het me toch wel een verstandig idee om beveiliging in te bouwen.

Ik ga ook maar twee zekeringen gebruiken.

En dan die modules...zucht...

Thel:
Afbeelding
Velleman:
Afbeelding
Afbeelding
AmpsLab:
Afbeelding
White Noise Audio:
Afbeelding
Quasar:
Afbeelding
Afbeelding
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Die onderste Velleman moet je niet gebruiken, dat hele principe is verkeerd. Op die print zitten enkele zeners en pas met een DC die daarboven komt knalt het relais open. Dus dat haalt niet uit. De bovenste werkt wel, die heeft hetzelfde principe als de beveiliging in de velleman MOSFET en werkt met DC vanaf 1V.

Je kunt ook de hypex beveiliging bouwen... is alleen geen bouwpakket.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Nou, de eerste onderdelen zijn binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het wachten is nu op het kitje met 2xversterker en 2xvoeding. Van Amplimo verwacht ik twee ringkerntransformatoren.

Met de behuizing wacht ik voorlopig nog even. Ik wil er een net geheel van maken en daarom wil ik eerst weten wat er allemaal in de kast moet, wat de afmetingen zijn en dus hoe groot de kast straks moet zijn.

Steven
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dat lijkt me een verstandige volgorde !


Paul.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Dat dingetje van Velleman heb ik nu in elkaar geflanst, maar ik weet niet of ik bepaalde weerstanden met gebruiken. Volgens de handleiding mag ik die weerstanden NIET installeren indien ik beschik over een versterker met een "symmetrical power supply".

Heb ik dat? Of heb ik het hier over een versterker met een a-symmetrische voeding? In het laatste geval moet ik die weerstanden er nog even op zetten.

Alvast bedankt!

Steven

P.S. Het apparaatje functioneert prima, maar de gele LED (wait) blijft branden, terwijl hij volgens de gebruiksaanwijzing uit moet gaan op het moment dat de relais de boel in werking laten treden. Iemand een idee?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Een symetrische voeding wil zeggen dat je voeding een + en - heeft met daartussen een massa. Een a-symetrische wil zeggen dat je alleen een + en massa hebt. Een UcD heeft dus een symetrische voeding.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Als je LM3886 kitje bij BrianGT vandaan komt heb je ook een symetrische voeding. Brian maakt over het algemeen gebruik van dubbele brugschakelingen met MUR680 diodes

edit: moet MUR860 zijn natuurlijk
Laatst gewijzigd door indoubt op za 24 jun 2006, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

indoubt schreef:
Als je LM3886 kitje bij BrianGT vandaan komt heb je ook een symetrische voeding. Brian maakt over het algemeen gebruik van dubbele brugschakelingen met MUR680 diodes
Mijn kitje komt inderdaad van BrianGT. Moet hem overigens nog wel ontvangen...duurt wel een beetje lang...

De transformatoren van Amplimo en de connectoren zijn al wel binnen gekomen vandaag.

Ik heb dat beveiligings-ding van Velleman in elkaar geflanst en hij lijkt prima te functioneren, m.u.v. de gele LED die aangeeft dat hij in de wacht staat. Op het moment dat de relais inschakelen, zou de gele LED moeten dimmen. Dit doet hij echter niet. De LED blijft branden.

Alles tien keer nagelopen. Nergens kortsluiting, of foute verbindingen. De juiste componenten op de juiste plaats op de juiste manier aangesloten. Ik kan geen fouten ontdekken.

Waar kan het aan liggen? Moet ik uitgebreide metingen verrichten aan alle componenten om te zien of er een component defect is of niet juist functioneert? Op het oog ziet alles er prima uit, kan geen fouten ontdekken. Tips?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Niemand die mij kan helpen? :cry:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke, hier de informatie: (voor ons)
http://www.vellemanusa.com/us/enu/produ ... ?id=350552

Het relais schakelt zeg je, maar de LED blijft branden.

komt ie:
Als je in het schama kijkt (blz 14):
http://www.vellemanusa.com/downloads/0/ ... _k4700.pdf
Kan je zien dat Transistor T3 de LED wait aanstuurt. Controleer die transistor nog eens heel erg goed, heb je hem niet verkeerdom toevallig?
Het kan ook zo zijn dat je een transistor van een ander merk hebt gekregen met een andere pinout bijvoorbeeld, dan gaat het ook niet werken.

Meet eens de spanning over de basis en V- van de transistor en kijk of dat veranderd. Ook zou je de weerstand R17 kunnen bekijken en meten of die wel goed contact maakt. Diode D9 ook niet verkeerdom?

In die hoek daar moet je het zoeken.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Btw, let wel goed op, je schakeling is met het lichtnet verbonden!
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

JuuL schreef:
Btw, let wel goed op, je schakeling is met het lichtnet verbonden!
I've been there! 8)

Denk dat iedereen hier wel eens een tik gehad heeft, nietwaar?

Ik wil trouwens wel even zeggen dat ik vind dat veel forum-leden hier terecht op wijzen. Netspanning is bepaald niet ongevaarlijk, dat weten we wel, maar het siert velen van jullie dat jullie dit toch vaak nog even vermelden. Mijn complimenten.

Juul, hartstikke bedankt voor je geweldige hulp. Hoewel je de oplossing niet direct bracht, heb je mij wel doen kijken naar de transistoren. Bleek dat er ééntje (van de vier) van een ander type was. Dit stond wel erg slecht aangegeven in de handleiding! Echt tien keer kijken voordat ik door had dat hier iets niet goed was.

Het apparaat functioneert nu echter prima, dus ik ben tevreden. Op naar de volgende stap.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

thefinlux schreef:
JuuL schreef:
Btw, let wel goed op, je schakeling is met het lichtnet verbonden!
Het apparaat functioneert nu echter prima, dus ik ben tevreden. Op naar de volgende stap.
Oke mooi! :lol:

Een foutje zit in een klein hoekje, het is handig als je ongeveer weet waar je moet testen.

Test de schakeling ook ff meteen of hij wel afschakelt bij DC (zonders speakers uiteraard ;) ook onnodig om te vermelden waarsch :) )
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

JuuL schreef:
Test de schakeling ook ff meteen of hij wel afschakelt bij DC (zonders speakers uiteraard ;) ook onnodig om te vermelden waarsch :) )
Die test-procedure staat inderdaad ook beschreven in de handleiding. Vele malen gevolgd en met positieve resultaten. Het ding doet het.

Groetjes!

Steven
Plaats reactie