Visaton? Waarom hier niet zoveel gebruikt?
Moderator: Beheerdersteam
Visaton? Waarom hier niet zoveel gebruikt?
Ik vroeg me af waarom er niet veel met Visaton wordt gewerkt, zijn deze units van mindere kwaliteit?
Ik denk deels een 'Jamo syndroom': Bekend staan als slecht; en wat je daarna ook op de markt zet, het blijft slecht, ook al zijn de producten van behoorlijke kwaliteit.
Visaton heeft een breed assortiment waar vast veel matige drivers in zitten. Er zijn ook goede drivers waarmee je volgens mij een uitstekende luidspreker kan bouwen.
Visaton heeft een breed assortiment waar vast veel matige drivers in zitten. Er zijn ook goede drivers waarmee je volgens mij een uitstekende luidspreker kan bouwen.
Re: Visaton? Waarom hier niet zoveel gebruikt?
Een echte duitse firma met groot assortiment in allerlei prijsklassen en kwaliteiten. Ze hebben heel voordelige luidsprekertjes voor low budget toepassingen maar ook kwalitatief hoogstaande units die dan ook niet echt goedkoop zijn.FrankG schreef:zijn deze units van mindere kwaliteit?
Hoi
Ik vindt de W100S uitzonderlijk goed. Daar heb ik veel ervaring mee, de keramische tweeter van visaton meet erg goed, de frs 8 is een erg mooi breedbandertje, de frs 10 kan ik dan weer helemaal niks mee. De W200S vondt ik wel aardig. De bg 30 (ng?) is het ook weer net niet, gaat te snel stuk voor pa gebruik.
Er zitten zeker erg mooie units tussen, maar je moet wel elke driver op zich beoordelen. Een uitspraak als de w-xxx-s lijn is niet goed, gaat niet op. (de 10 cm is erg goed en staat ver boven de 20 cm uit diezelfde lijn)
Groeten Roland
Ik vindt de W100S uitzonderlijk goed. Daar heb ik veel ervaring mee, de keramische tweeter van visaton meet erg goed, de frs 8 is een erg mooi breedbandertje, de frs 10 kan ik dan weer helemaal niks mee. De W200S vondt ik wel aardig. De bg 30 (ng?) is het ook weer net niet, gaat te snel stuk voor pa gebruik.
Er zitten zeker erg mooie units tussen, maar je moet wel elke driver op zich beoordelen. Een uitspraak als de w-xxx-s lijn is niet goed, gaat niet op. (de 10 cm is erg goed en staat ver boven de 20 cm uit diezelfde lijn)
Groeten Roland
De W xxx S zijn veel gebruikte drivers die niet veel kosten en daarmee moet je er ook geen wonderen van verwachten. Volgens mij is het niet slechter als wat Vifa in het verleden op de markt bracht/brengt.
De nieuwere series zijn zeker niet slecht. [AL serie, TI100 en de nieuwere tweeters MHT12 en KE25SC]. De woofer serie is nu ook aangepast in de kleinere maten [TIW serie]. Enige nadeel is dat ze ook niet goedkoop zijn maar zijn wel te vergelijken met de betere units van andere merken.
Een groot deel is nog de reputatie van vroeger en door hun ALTO serie met niet al te beste units die veel verkocht wordt maar niet echt geweldig is.....kost ook niet echt veel.
Ik ben zelf net over gegaan van de oude serie units [Titanium/PP] naar de nieuwe AL/TI/KE serie en ik kan zeggen dat deze echt beter klinken dan de oude series.
Het zou voor Visaton waarschijnlijk niet slecht zijn om een nieuwe serie papier/composiet konus units uit te brengen daar er nogal wat weerstand is tegen Aluminium ..
Op het Duitse forum is al sprake van een proto [AL]130 maar dan met papier/composiet konus wel dezelfde motor en frame.
De nieuwere series zijn zeker niet slecht. [AL serie, TI100 en de nieuwere tweeters MHT12 en KE25SC]. De woofer serie is nu ook aangepast in de kleinere maten [TIW serie]. Enige nadeel is dat ze ook niet goedkoop zijn maar zijn wel te vergelijken met de betere units van andere merken.
Een groot deel is nog de reputatie van vroeger en door hun ALTO serie met niet al te beste units die veel verkocht wordt maar niet echt geweldig is.....kost ook niet echt veel.
Ik ben zelf net over gegaan van de oude serie units [Titanium/PP] naar de nieuwe AL/TI/KE serie en ik kan zeggen dat deze echt beter klinken dan de oude series.
Het zou voor Visaton waarschijnlijk niet slecht zijn om een nieuwe serie papier/composiet konus units uit te brengen daar er nogal wat weerstand is tegen Aluminium ..
Op het Duitse forum is al sprake van een proto [AL]130 maar dan met papier/composiet konus wel dezelfde motor en frame.
- bartsegers
Al snel heb je een slechte ervaring met Visaton.. Ik had de Alto 2 gemaakt
W170s 4 ohm
DT94
Een verschrikking die tweeter! Gelukkig vond ik ergens een Alto2-g met een andere tweeter en filter met lagere overnamefrequentie. Wat een verschil zeg, heerlijke hoge tonen, wel.. ja.. hoe zeg je het, sprankelend maar niet schel.
De w170s lijkt me niet verkeerd. Ik gebruik een behoorlijk gedempte kast (wol-achtig-spul) wat de basreflex poort wat minder efficient maakt. Het valt me op dat er behoorlijk wat 'punch' nog in de bas zit ook al is het niet te aanwezig. Ik denk dat het 12db filter bij 3khz altijd nog wat teveel 'hoog' aan de w170s geeft, maar er zijn denk ik niet veel 17cm woofers die dan niet in de problemen komen.
Mijn grootste probleem met deze driver / speaker is de lage impendantie. Ik moet bij luid luisteren (en met deze temperaturen niet eens zo luid).. een computerventilator op 5V (onhoorbaar) op de versterker zetten om m'n handen niet te branden aan de kast. Heel erg jammer, maar het geluid spreekt me erg aan, en het is te bouwen voor niet veel meer dan 100 euro per speaker!
W170s 4 ohm
DT94
Een verschrikking die tweeter! Gelukkig vond ik ergens een Alto2-g met een andere tweeter en filter met lagere overnamefrequentie. Wat een verschil zeg, heerlijke hoge tonen, wel.. ja.. hoe zeg je het, sprankelend maar niet schel.
De w170s lijkt me niet verkeerd. Ik gebruik een behoorlijk gedempte kast (wol-achtig-spul) wat de basreflex poort wat minder efficient maakt. Het valt me op dat er behoorlijk wat 'punch' nog in de bas zit ook al is het niet te aanwezig. Ik denk dat het 12db filter bij 3khz altijd nog wat teveel 'hoog' aan de w170s geeft, maar er zijn denk ik niet veel 17cm woofers die dan niet in de problemen komen.
Mijn grootste probleem met deze driver / speaker is de lage impendantie. Ik moet bij luid luisteren (en met deze temperaturen niet eens zo luid).. een computerventilator op 5V (onhoorbaar) op de versterker zetten om m'n handen niet te branden aan de kast. Heel erg jammer, maar het geluid spreekt me erg aan, en het is te bouwen voor niet veel meer dan 100 euro per speaker!
Ik heb hier eens luidsprekers voor mijn broer mee gemaakt (10 jaar geleden of zo). Het waren grote vloerstaanders, transmissielijn (ivm met de qts van 0,56). De basweergave was uitzonderlijk goed, en het rendement behoorlijk.Ik heb nog 2x W300NG liggen, is dat wat?
Verder heb ik best goede ervaringen met visaton. De keramische tweeters is erg mooi, verder heb ik zelf nog zo'n w170s die toch een behoorlijke portie bas weet te produceren in een reflexkast van ca. 30 liter. De midweergave in een tweewegsysteem is ook best goed te noemen (mits je 12db filterd met een LCR-netwerkje voor de resopiek bij de 4khz). Verder is de AL130 een ZEER goede alu mid-woofer, de harmonische vervorming van deze unit doet niets onder voor de scanspeak units, en de xmax mag er ook zijn.
arjank schreef:Ik heb hier eens luidsprekers voor mijn broer mee gemaakt (10 jaar geleden of zo). Het waren grote vloerstaanders, transmissielijn (ivm met de qts van 0,56). De basweergave was uitzonderlijk goed, en het rendement behoorlijk.Ik heb nog 2x W300NG liggen, is dat wat?
Verder heb ik best goede ervaringen met visaton. De keramische tweeters is erg mooi, verder heb ik zelf nog zo'n w170s die toch een behoorlijke portie bas weet te produceren in een reflexkast van ca. 30 liter. De midweergave in een tweewegsysteem is ook best goed te noemen (mits je 12db filterd met een LCR-netwerkje voor de resopiek bij de 4khz). Verder is de AL130 een ZEER goede alu mid-woofer, de harmonische vervorming van deze unit doet niets onder voor de scanspeak units, en de xmax mag er ook zijn.
Was dat niet de ATLAS van visaton?
Wat een onzinb_force schreef:Visaton heeft aardige drivertjes. De W xxx S serie (bv de w170 S) is wel aardig.
Maar volgens mij zeg je daarmee ook alles. Het is wel aardig. Ik ben er iig op afgeknapt. Het zijn best leuke speakertje om mee te beginnen (ik ben er ook mee begonnen), maar ik vond er geen karakter aan zitten. Ze doen hun werk maar niet echt super bijzonder. En ik heb het idee dat de rest van Visaton ook redelijk zo is.
En ik kan het weten, ik ben ooit begonnen met budget drivers van Visaton maar werk nu nog steeds vaak met de High End modellen omdat de prijs kwaliteit verhouding gewoon erg goed ligt.
Kevin
- voodooless
- Contacteer:
Ik heb zelf de 2x AL170 en de G25FFL in mijn huidige speakers zitten.
Ben er best tevreden mee. De tweeter is helaas niet erg belastbaar, en de conus van de AL's is me te gevoelig. Een deukje zit er zo in
Voor mij dus geen Visaton meer voorlopig, al denk ik dat de genoemde units zeer goed zijn: G25KE, TI100, maar ook de grote bassen!
Ben er best tevreden mee. De tweeter is helaas niet erg belastbaar, en de conus van de AL's is me te gevoelig. Een deukje zit er zo in
Voor mij dus geen Visaton meer voorlopig, al denk ik dat de genoemde units zeer goed zijn: G25KE, TI100, maar ook de grote bassen!
Dat de G25FFl niet zo hoog belastbaar is klopt, hij breekt op hoge vollumes makkelijk op. Hier zou dan de KE25SC beter op zijn plaats zijn, die modeficatie ben ik zelf ook nog van plan.deepspace schreef:Ik heb zelf de 2x AL170 en de G25FFL in mijn huidige speakers zitten.
De konus van de AL is niets gevoeliger als aluconussen van andere merken.
Verkeerde driver keuzes of het niet voorzichtig om kunnen gaan met luidsprekers zijn niet erg goede redenen om niet meer voor Visaton te gaan
Ohja de G25KE bestaat niet, je bedoeld vast de KE25SC
- voodooless
- Contacteer:
Klopt, maar voor mij rede zat om geen alu conus meer te nemen.Hififiel schreef:De konus van de AL is niets gevoeliger als aluconussen van andere merken.
Wat betreft de tweeter wist ik toen niet beter. Het is een ding van het begin van min DIY tijd. De schade aan de konus is meer te danken aan de poetsvouw een de lompe plaatsing van mij speakers. Ik heb het gewoon erg krap en dan zit een ongelukje gewoon in een klein hoekje (letterlijk en figuurlijk)Verkeerde driver keuzes of het niet voorzichtig om kunnen gaan met luidsprekers zijn niet erg goede redenen om niet meer voor Visaton te gaan![]()
Maar goed, de AL units blijven toch wel prima dingen imho. Ik denk echter dat je voor vergelijkbaar geld ook beter spul kan krijgen. Dat is vooral de rede dat ik het voorlopig even zonder visaton doe. De erg goede units passen niet in de door mij beoorde concepten, anders zou ik ze zeker overwegen.
Dat zeg ikOhja de G25KE bestaat niet, je bedoeld vast de KE25SC
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik weet ook wel dat de Highend serie beter is, daar heb ik ook weleens naar gekeken. Alleen als je andere drivers vergelijkt voor hetzelfde geld als deHififiel schreef:Wat een onzinals je afgeknapt bent op een W170s dan heb je nog niet een goed gebouwde combi gehoord met de high end drivers van Visaton, bijv de TI100, AL serie , niewe TIW series, de GF200 en 250 woofers DSM tweeters, G25HE, RHT12 of de KE25sc zijn volledig andere driver als de budget modellen van Visaton en zijn ook niet te vergelijken kwa klank.
En ik kan het weten, ik ben ooit begonnen met budget drivers van Visaton maar werk nu nog steeds vaak met de High End modellen omdat de prijs kwaliteit verhouding gewoon erg goed ligt.
Kevin
W sxx S serie zijn er een hoop betere drivers, vind ik tenminste. Ik heb ook weleens een aantal units van de "High-end serie" de setup/combi was alleen niet echt optimaal.
Mjah toch is het vaak zo dat als je eenmaal een slechte ervaring ergens hebt, die toch lbijft hangen. Ik ontken ook niet dat ze slecht zijn, in tegendeel, voor dat geld heb je echt wel een leuk setje dat sowieso veel beter is dan een suf setje uit de winkel.
Ik heb er sowieso al een aantal mensen blij meegemaakt
Trouwens, het lijkt toch soms wel dat een bepaald merk toch altijd weer ergens een typisch klank heeft. Ik ben nu helemaal verzot op Seas en Peerless. Daar zitten ook modellen tussen die niet klinken, maar toch lijkt er soms iets herkenbaars in te zitten. Waarschijnlijk een beetje psychoakoestische beoordeling
De W xxx S serie is geen 'High End' hoor. In die prijs klasse zal het allemaal elkaar niet veel ontlopen.b_force schreef:Ik weet ook wel dat de Highend serie beter is, daar heb ik ook weleens naar gekeken. Alleen als je andere drivers vergelijkt voor hetzelfde geld als de
W sxx S serie zijn er een hoop betere drivers, vind ik tenminste. Ik heb ook weleens een aantal units van de "High-end serie" de setup/combi was alleen niet echt optimaal.
Dat met die slechte ervaringen heb ik enigzins met Vifa. Alles wat ik ervan gehoord heb [S&C] of zelf heb vind ik 'onder de maat' en daarmee slechter dan Visaton. Moet ik wel zeggen dat dit allemaal in de prijs klasse was van de W xxx S serie. Dus inderdaad dat soort dingen spelen mee.b_force schreef:Mjah toch is het vaak zo dat als je eenmaal een slechte ervaring ergens hebt, die toch lbijft hangen.
Er zal wel goed spul te koop zijn van Vifa anders werd het niet zoveel gebruikt.
Het kan inderdaad ook zijn dat Vifa een bepaalde 'sound' heeft die mij niet kan bekoren en zo kan ik me dat ook voorstellen van Visaton.b_force schreef:Trouwens, het lijkt toch soms wel dat een bepaald merk toch altijd weer ergens een typisch klank heeft. Ik ben nu helemaal verzot op Seas en Peerless. Daar zitten ook modellen tussen die niet klinken, maar toch lijkt er soms iets herkenbaars in te zitten. Waarschijnlijk een beetje psychoakoestische beoordeling, maar soms is het alleen al hoe drivers er uit zien waar je totaal op af kan knappen. Stom maar waar, maar ach het oog mag ook wat
Daarom is het ook zo belangrijk om eigenlijk een luidspreker eerst te kunnen beluisteren, of je moet al zoveel bezig zijn met luidsprekers dat je weet welke 'sound' verschillende merken hebben.
En inderdaad het uiterlijk van de units moet ook ooglijk zijn. Zo vind ik sommige SS units niet eens het overwegen waard ivm de 'kreukel' look.
Visaton zou hun AL serie van mij ook een Alu stofkap mogen geven, dat is gewoon niet mooi.
Ik zag wel dat de nieuwe SS XXLS woofer die uitkomt ook Alu is en dezelfde zwarte stofkap....hmmmm...ze zouden toch beter moeten weten dat dat er niet echt fraai uitziet.
Ik wil dus eigenlijk eens iets doen met Peerless of de 'sliced paper' van SS. Ik vind deze drivers er mooi uitzien en zijn ook nog goed. Ik moet alleen de tweeters van SS eens beter beluisteren. Bij S&C vond ik ze er niet erg uitspringen op de ring radiator na..
De KE25SC vond ik er bv wel uitspringen, die heb ik nu dus ook...
Misschien dempt die zwarte stofkap wel beter de resonanties die vrij snel in een aluminium membraan ontstaan. Ook de hardheid van het aluminium zal een rol spelen, een harde legering zal feller opbreken dan een zachter materiaal. Nadeel van een zachter membraan is dat het kwetsbaarder is.mluyben schreef:Visaton zou hun AL serie van mij ook een Alu stofkap mogen geven, dat is gewoon niet mooi.
Burmester gebruikt ook Visaton aluminium speakers in enkele van hun modellen, ze zijn dan zwart gecoat.
- voodooless
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: Visaton? Waarom hier niet zoveel gebruikt?
Per ongeluk kwam ik in dit topic terecht. Nu ik e.e.a. eens teruglees, vind ik dat er in 3 jaar tijd erg veel veranderd is. Niet in de luidsprekers van Visaton, die zijn in grote lijnen nog hetzelfde. Maar wel in de manier hoe er tegenaan gekeken werd en wordt.