LM3886 Amplifier Kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

LM3886 Amplifier Kit

Bericht door StevenW »

Ik wil deze versterker gaan bouwen, maar voordat ik dat ga doen, zou ik graag het volgende willen weten:

1. Is deze versterker in staat om mijn Monitor A4's aan te sturen? Ik heb een kleine huiskamer, echt snoeihard hoeven ze niet te kunnen spelen.
2. Is het de moeite waard om voor DualMono te gaan? Zo ja, moet ik voor deze kit 2 transformatoren hebben?
3. Het is een relatief erg goedkope versterker. Is er voor dit geld echter beters te krijgen? Of iets soortgelijks?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je wil wel erg graag iets goedkoops maken, he?
Mijn opinie is dat dergelijke gegoten modules niet heel geweldig zijn.. er zijn vast wel uitzonderingen op maar daar hangt dan ook een enorm prijskaartje aan.
Elke verbetering is er een, maar in verhouding tot de modules zullen de extra kosten die je maakt om een dubbele voeding te maken in geen verhouding staan.
Als het niet snoeihard hoeft en je een kleine huiskamer hebt kun je met die speakers (85,5 dB, als ik het goed gelezen heb) best wel geluid maken met minder vermogen.. Reken voor het gemak maar dat iedere verdubbeling van vermogen een paar dB verhoging geeft.. Met die ongeveer 70W van die versterker zou je zo'n 98dB op 1 meter kunnen halen, voor mijn gevoel.. In 99% van de gevallen zet je de versterker zo hard dat het vermogen niet eens een hele Watt is..
Veel geluidsdruk is op te lossen door speakers met een hoog rendement (>100dB) of er veel vermogen in te persen.. (met mijn 2 x 12W kom ik dicht in de buurt van 120dB, maar die kasten zijn ook best wel groot..)
Een goedkoop alternatief is een leuke versterker tweede hands kopen op een van de veilingsites.. maar dan valt er niets te kneuen natuurlijk..
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Mauro Penasa's MyRef Rev-c. misschien wat?

http://www.twistedpearaudio.com/revc.html

Van wat ik in het topic lees zijn de meesten behoorlijk enthousiast er over, en zou deze versie van de lm3886 chipamp meer laag geven dan andere ontwerpen, waarbij men laag vaak nogal matig vindt. (Just what i've read ;))
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Chip amps kunnen heel goed klinken, maar je moet dan met zo ontzettend veel kleine dingen rekening houden dat ik er zelf al geen zin meer in had.

Op diyaudio.com staat erg veel over gainclones.

Groeten Mark
Laatst gewijzigd door markje op za 10 jun 2006, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb hier nog een versterker staan op basis van de LM4780. Als je die eens wil proberen mag je altijd eens langs komen. Dan heb je een idee wat een chipamp kan en hoe ie klinkt.
Hij is gebouwd om 60W/ch in 8 ohm te leveren. De voeding is wel erg vet uitgevoerd met een 300VA ringkern en >40000µF cap op de voeding. (was eerst bedoelt om een stereo P3a van ESP te voeden)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

rho schreef:
Ik heb hier nog een versterker staan op basis van de LM4780. Als je die eens wil proberen mag je altijd eens langs komen. Dan heb je een idee wat een chipamp kan en hoe ie klinkt.
Hij is gebouwd om 60W/ch in 8 ohm te leveren. De voeding is wel erg vet uitgevoerd met een 300VA ringkern en >40000µF cap op de voeding. (was eerst bedoelt om een stereo P3a van ESP te voeden)
Waarom heb je voor die 4780 gekozen ipv de P3a?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

audiomanics schreef:
Je wil wel erg graag iets goedkoops maken, he?
Nee. Ik ben op zoek naar een goedkope, tijdelijke en leerzame oplossing. De bedoeling is dat er straks een hele mooie UcD-versterker gaat komen, maar ik wacht nog even totdat Sander met een heel interessante kit gaat komen :D

Alternatief is trouwens een goede, tweedehands eindversterker kopen en er een fatsoenlijke volume-regeling op knutselen. Vermogen is er dan genoeg, maar dan mis ik wel een beetje het DIY'en en dus de ervaring om straks zo'n UcD-ding in elkaar te flansen.

Dus: goedkoop, leerzaam, voldoende voor mijn A4's...tips?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wat een heel leerzaam project is en ook niet te duur is dat project van Menno van der Veen..
Dik 100 verschillende configuraties mogelijk, met alleen omprikken van een paar draadjes, van weinig to iets van 80 Watt.. Krijg je ook goed inzicht in wat de diverse uitvoeringen doen en hoe ze klinken... Heel leerzaam..
Als je uit geexperimenteerd bent kun je 'm gewoon verkopen en met die kennis echt iets goeds maken... 't zijn wel buizen, dat wel.. Maar dan kun je over een heleboel dingen meepraten..

Kees
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Leeuwarden schreef:
rho schreef:
Ik heb hier nog een versterker staan op basis van de LM4780. Als je die eens wil proberen mag je altijd eens langs komen. Dan heb je een idee wat een chipamp kan en hoe ie klinkt.
Hij is gebouwd om 60W/ch in 8 ohm te leveren. De voeding is wel erg vet uitgevoerd met een 300VA ringkern en >40000µF cap op de voeding. (was eerst bedoelt om een stereo P3a van ESP te voeden)
Waarom heb je voor die 4780 gekozen ipv de P3a?
Zomaar. Ik kwam er bij uit en vond het wel eens interessant om uit te proberen. De onderdelen voor de P3a liggen hier nog, maar ik ben eigenlijk niet van plan om er nog ooit werk van te maken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

P3a vond ik erg goed klinken in vergelijk met een gainclone...
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Voor de kosten die je er aan kwijt ben is een goede gainclone moeilijk te verslaan qua geluidskwaliteit. Ik kan het zeker aan raden en heb er enkele gemaakt. Voor je luidsprekers is de 3886 beter als de 3875. De 3886 kan hogere stromen aan. Up DIYAUDIO.com vindt je goede suggesties voor de voeding, tenzij je een all-in kit koopt, dan is dat al geregeld. Het vermogen is ruim voldoende voor de gemiddelde huiskamer.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Nou, het is fijn om te horen dat deze amp het klusje kan klaren. Ik las leuke dingen hier en daar en het kitje lijkt me hartstikke leuk om eens mee te beginnen en ervaring op te doen met solderen enzo.

BrianGT levert zowel een gewoon setje als een DualMono setje. Laatsgenoemde heeft twee voedingen en zal dan ook wel twee transformatoren gebruiken. Dit lijkt mij als beginners-setje niet echt nodig, of is het verschil zo groot dat ik dat kleine beetje extra geld er toch maar in moet steken?

En neemt het vermogen ook toe als ik kies voor de DualMono-opbouw?

Steven
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

thefinlux schreef:
het kitje lijkt me hartstikke leuk om eens mee te beginnen en ervaring op te doen met solderen enzo.

Dit lijkt mij als beginners-setje niet echt nodig, of is het verschil zo groot dat ik dat kleine beetje extra geld er toch maar in moet steken?

En neemt het vermogen ook toe als ik kies voor de DualMono-opbouw?

Steven
Als je nog soldeerervaring op wil doen: sloop eens een oude radio en oefen wat met die componentjes.. Zo'n versterkertje is toch altijd te kostbaar om BOEM te horen en rook te zien.. Ik kan je wel vertellen hoe je goed soldeert maar dat kun je vast ook wel vinden op het internet..

Een dubbele voeding is een verbetering, maar in deze context marginaal.
Als de enkele voeding twee keer zoveel capaciteit heeft blijft het als buffer lood om oud ijzer.. de lading die nodig is om de bas-klappen op te vangen (daar gaat de meeste energie/lading in zitten) is dan gelijk (Q=UxC)
Als de dubbele voeding twee maal de enkele voeding is heb je dus twee maal zoveel energie/lading beschikbaar en zal het geheel wat minder snel door de hoefjes gaan.
In dat geval kun je er ook iets meer "onvervormd" vermogen uithalen, maar dit is gemiddeld genomen ook marginaal..
Het verschil kun je pas beoordelen als je ze allebei geprobeert hebt.
Redelijkerwijs zou ik, zeker omdat het je eerste versterker is, gaan voor enkele voeding... voordelen: kleiner en goedkoper en eenvoudiger..
Je kunt met goede bekabeling, een doordachte opstelling en netjes werken in verhouding veel betere prestaties halen voor hetzelfde geld.
Suczeven.
Kees
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Nou, ik heb de zooi besteld. Ik ben toch maar gegaan voor de DualMono. Kan geen kwaad denk ik. Dat kleine beetje extra geld dat ik er nu aan kwijt ben...heb ik in ieder geval niet dat ik achteraf spijt heb...

Ik ben druk bezig andere onderdelen te bestellen. Net zoals een aantal anderen hier, heb ik gekozen voor aansluit-terminals van hollandlink. Ik vind dat die lui het gewoon voor een hele nette prijs verkopen.

Ik heb straks twee transformatoren nodig. Welke moet ik hebben? Welke waardes en welk merk? En waar kan ik die het beste kopen?

Alvast bedankt!

Steven
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Leeuwarden schreef:
P3a vond ik erg goed klinken in vergelijk met een gainclone...
Ik heb er gewoon geen tijd meer voor. Een project starten waar ik op voorhand al van weet dat ik er geen tijd voor a hebben brengt enkel frustraties met zich mee. (ervaring leerde me dat. ;) )
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Voor een trafo-keuze, lees hoofdstuk 2.1 van het volgende document.

http://www.chipamp.com/docs/lm3886-manual.pdf

Voor een tip m.b.t. merk trafo....

http://www.amplimo.nl


Veel bouwplezier !!
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Hey Homer, bedankt!
2.1 Choosing a transformer
For the transformer, a transformer with dual secondaries producing between 18vac and
25vac is recommended. One DIYer has used a 2x30vac transformer without issues,
but 2x25vac should work best for a wide variety of loads.
One can choose a variety of VA ratings and rail voltages. Keep in mind that after
rectification, the rail voltages are somewhat higher than the non-rectified AC secondary
rating of the transformer. The secondary voltage averages to 1.4 * the AC voltage,
minus diode losses. The transformer regulation is also a factor, dependent on the size
and regulation characteristic of the transformer in question. Suffice it to say that a
commonly used 18V transformer results in approximately 25V rectified, while a
common 22V supply produces around 34V rectified.
Referencing the National datasheet LM3886.pdf, you can find the practical maximum
rail voltage rating for the average impedance of your speaker. The Output Power vs.
Supply Voltage chart is a good indication of the maximum rail voltages for a given
speaker that you will design to. When looking over the curves a speaker with a nominal
impedance of 4 ohms tend toward 25V rails with a reasonable margin of safety, while
voltages above 35V are still well within the range for 8 ohm speakers. This shows that
transformers with 18-22V secondaries are well within reason for many common
commercial and DIY speakers. A transformer with 25V transformer secondaries can
also be successfully with less of a safety factor.
The VA ratings on transformers is also a consideration. Within reason, a larger
transformer has more constant regulation under load, but this chip operates very
successfully without extremely large transformers. Many have successfully used
160VA transformers, while the 220VA range seems to be adequate for almost all stereo
implementations, not straining the transformer. The price point between 220VA and
330VA, however might lead one to purchase the larger of the two. Anything above this
could be considered frivolous for a stereo pair, unless one happens to be on the shelf
or in a surplus vendors stock. Don’t be tempted to buy an extremely large transformer
such as used for Class-A applications as it is simply not required. The fuse required
will be dictated by the size of the transformer, due to the inrush current when power is
first applied. A 2 amp slo-blo typically works fine for transformers around 220VA or
less, while a 3 amp slo-blo fuse might be required if using a larger transformer.
Welke ringkerntransformator moet ik nu hebben voor DualMono? Ik weet dat ik er twee moet hebben, maar met welke waarden?

160VA of 225VA voor DualMono?

En is er vreschil tussen V en VAC? Zo ja, wat dan?

Bedankt!

Steven

EDIT: Ik heb bovenstaand artikel nog eens aandachtig doorgenomen en ik ga zowieso voor 225VA. Bij amplimo kan ik dan kiezen tussen 2x18V en 2x22V. Volgens het artikel is dit respectievelijk+/- 2x25V en 2x34V gerectificeerd.

2x25V is een redelijke waarde voor luidsprekers met een nominale impedantie van 4ohm, terwijl 2x34V dit is bij 8ohm.

Gezien het feit dat ik A4-monitorsSE heb (deze zijn volgens mij 4ohm) lijkt het mij het beste om dus NIET te kiezen voor 2x22V, maar voor 2x18V.

Klopt mijn denken?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

225VA per kanaal? Da's wel heavy zeg!
Of voer je enkel de buffel-elco's en de gelijkrichting dubbel uit?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als je voor dual-mono gaat, neem ik aan dat je ook twee transformatoren gaat gebruiken. Gezien het vermogen van de versterker zou 80VA al voldoende zijn.. Een beetje overgedimensioneerd zou je de 120VA kunnen gebruiken... Die 225VA is ruim voldoende voor twee versterkers dus niet volledig dual-mono.
De spanning die je nodig hebt: 28VDC/1,41 + 1,4 = 21,2VAC > 22V
dus wat je nodig hebt:
2 x Amplimo 38015 (80VA) of 2 x Amplimo 48015 (120VA)... scheelt 8 Euro ex.
Die keuze is aan jou.
Kees
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hey thefinlux,

Ik heb zelf mijn actief 2weg ook met de LM3886 uitgerust en 2 chipamps voor het hoog.
Ik woon in Losser, je mag wel een keer langskomen, dan weet je meteen wat zo'n beestje kan doen (klinkt goed hoor!).
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

rho schreef:
225VA per kanaal? Da's wel heavy zeg!
Of voer je enkel de buffel-elco's en de gelijkrichting dubbel uit?
Ik heb dat artikel gelezen dat hierboven staat. Ik maak daaruit op dat 225V goed is, maar ja...ik ben maar een leek op dit gebied...
JuuL schreef:
Ik woon in Losser, je mag wel een keer langskomen, dan weet je meteen wat zo'n beestje kan doen (klinkt goed hoor!).
Juul, afspraak. Stuur me even je tel.nr. en adres.

Ja, ik ga ook twee transformatoren gebruiken. Zoals ik al eerder aangaf, is het mijn bedoeling VOLLEDIG DualMono te gaan. Ik heb dit kitje bij www.chipamp.com besteld.

Afbeelding

2 x Amplimo 38015 (80VA) of 2 x Amplimo 48015 (120VA), Kees, ik weet dat het mijn keuze zou moeten zijn, maar wat zou jij doen? Bedankt trouwens voor deze geweldige hulp. Ik moet het hier echt van hebben! Bloemetje voor je!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

thefinlux schreef:
rho schreef:
225VA per kanaal? Da's wel heavy zeg!
Of voer je enkel de buffel-elco's en de gelijkrichting dubbel uit?
Ik heb dat artikel gelezen dat hierboven staat. Ik maak daaruit op dat 225V goed is, maar ja...ik ben maar een leek op dit gebied...
Lijkt me ook veels te veel.
Juul, afspraak. Stuur me even je tel.nr. en adres.
Ok, vanaaf geef ik ze je.
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 12 jun 2006, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet wat 't kastje moet worden.. De ene is 35mm hoog en de andere 49mm... dat scheelt bijna anderhalve centimeter.. Beide trafo's zijn 91mm rond.. Ringkern trafo's kun je, overigens, ongestraft stapelen. zolang de montagebout maar niet aan beide zijden geaard wordt (dan heb je een kortgesloten winding) Dan kom je op 70 resp. 98mm (plus nog wat rubbertjes)
Als je de ruimte hebt en "geld speelt geen rol" zou ik voor de 120VA gaan.
Pas daar wel je zekering op aan... een zgn SlowBlow (Traag) is wel het minste. Je zou ook een NTC van 5 Ohm (hebben ze ook bij Amplimo... als je er naar vraagt doen ze 'm er soms zo bij) in de 230V leiding kunnen opnemen zodat je netschakelaar niet meteen met een dikke vlamboog het leven laat.. Er staan namelijk een paar enorm hongerige dikke elco's op een maaltje electronen te wachten na de trafo en ook de trafo zelf speelt in de eerste paar microseconde voor kortsluiting voor dat hij door heeft dat hij een trafo is, dus een spoel.
Hoe zwaarder de trafo hoe meer je daar mee te maken gaat krijgen.. Nu is 2x120VA nog "kinderspul" gelukkig..
Kees
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Geld speelt wel een rol in dit project. Ik wil graag leren en ervaring opdoen, alvorens ik een UcD-versterker ga maken. Ik wil het dus graag klein en goedkoop houden.

Die 80VA levert geen enkel probleem op? Kan ik deze prima gebruiken? Zo ja, dan gaat mijn voorkeur hiernaar uit, omdat hij kleiner, lichter en goedkoper is.

Of heeft die 120VA een aantal zeer belangrijke specifieke voordelen?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Het gaat er ook om welke speakers je eraan gaat hangen. Hoe kleinere impedantie hoe meer stroom ze zullen trekken en hoe groter je trafo moet zijn. 80 vs 120 W kan ik niet zeggen.
Plaats reactie