Visaton G20sc kapot;Een hele nieuwe of een "Spare diaph
Moderator: Beheerdersteam
Visaton G20sc kapot;Een hele nieuwe of een "Spare diaph
Dag,
Ik vrees dat ik mijn tweeters heb 'opgeblazen'. Bij het inpluggen van de stereo in de pc is vaak een vrij luide 'brom' te horen, maar dit heeft in 5 jaar nog niet voor problemen gezorgd. Nu echter heb ik alleen nog maar geluid ergens tot 3khz en dan begint het al snel af te vallen: de tweeters doen 't compleet niet meer. Het filter lijkt niet aangetast..
Nu ben ik net terug van de stad met twee nieuwe tweeters, maar ik zie op Visaton.com ook nog:
http://www.visaton.com/en/1/40/ersatzdi ... index.html
Wat gaat er stuk als je een tweeter 'opblaast'? Zou het ergens inwendig fout zijn of is zo'n los vervangings dome-pje een oplossing? Twee van die dome-pje-s zijn nog minder prijzig dan 1 hele tweeter en dat spreekt me wel aan..
Wat zeggen jullie?
Groeten,
Niels
Ik vrees dat ik mijn tweeters heb 'opgeblazen'. Bij het inpluggen van de stereo in de pc is vaak een vrij luide 'brom' te horen, maar dit heeft in 5 jaar nog niet voor problemen gezorgd. Nu echter heb ik alleen nog maar geluid ergens tot 3khz en dan begint het al snel af te vallen: de tweeters doen 't compleet niet meer. Het filter lijkt niet aangetast..
Nu ben ik net terug van de stad met twee nieuwe tweeters, maar ik zie op Visaton.com ook nog:
http://www.visaton.com/en/1/40/ersatzdi ... index.html
Wat gaat er stuk als je een tweeter 'opblaast'? Zou het ergens inwendig fout zijn of is zo'n los vervangings dome-pje een oplossing? Twee van die dome-pje-s zijn nog minder prijzig dan 1 hele tweeter en dat spreekt me wel aan..
Wat zeggen jullie?
Groeten,
Niels
Ik dacht dat een tweeter kwetsbaarder zou zijn dan een filter, maar (gelukkig!) lijkt dit in mijn geval niet zo te zijn. De tweeters, losgekoppeld, doen het nog prima.
Ik weet niet of mijn denkwijze klopt maar ik denk dat de condensator stuk is..
Als ik tussen + en - de multimeter zet (op weerstand) meet ik voor de condensator nog wel wat maar na de condensator niet.. Wisselspanning meet mijn metertje niet echt. De woofer geeft wel enige uitslag maar de hoge uitgang 0.00

Dus de groene streep is waar ik nog wel iets meet en de rode, na de condensator, daar gebeurt niets..
Is het dan de condensator?
Ik weet niet of mijn denkwijze klopt maar ik denk dat de condensator stuk is..
Als ik tussen + en - de multimeter zet (op weerstand) meet ik voor de condensator nog wel wat maar na de condensator niet.. Wisselspanning meet mijn metertje niet echt. De woofer geeft wel enige uitslag maar de hoge uitgang 0.00

Dus de groene streep is waar ik nog wel iets meet en de rode, na de condensator, daar gebeurt niets..
Is het dan de condensator?
Die zou inwendig onderbreking kunnen hebben, maar dat komt zelden of nooit voor.
Een meer voor de hand liggend onderdeel is die weerstand.
Als die in serie zit met de tweeter, en hij is onderbroken, hoor je ook niets.
Overigens: is je PC wel geaard?
Door het netfilter in de voeding van de PC komt er 115V op de (kast) massa te staan via twee condensatoren, dat moet geaard worden aan de randaarde van het lichtnet.
Zoniet, dan kans op brom en/of defecte apparatuur.
Het is niet dodelijk voor de gebruiker, vaak wel voor de aangesloten apparaten.
Ik heb legio input selector ICs in receivers e.d. moeten vervangen wegens ongeaarde PCs.
Een meer voor de hand liggend onderdeel is die weerstand.
Als die in serie zit met de tweeter, en hij is onderbroken, hoor je ook niets.
Overigens: is je PC wel geaard?
Door het netfilter in de voeding van de PC komt er 115V op de (kast) massa te staan via twee condensatoren, dat moet geaard worden aan de randaarde van het lichtnet.
Zoniet, dan kans op brom en/of defecte apparatuur.
Het is niet dodelijk voor de gebruiker, vaak wel voor de aangesloten apparaten.
Ik heb legio input selector ICs in receivers e.d. moeten vervangen wegens ongeaarde PCs.
Bedankt voor je reactie!
90% van de stopcontacten in dit huis zijn niet voorzien van een aarde, dus geaard aansluiten van de PC is helaas geen optie
Over de weerstand meet ik wel een weerstand. Ditzelfde als ik beide uiteinden achtereenvolgens met de - meet... Ik zou zeggen dat het dan daar nog niet onderbroken wordt..
90% van de stopcontacten in dit huis zijn niet voorzien van een aarde, dus geaard aansluiten van de PC is helaas geen optie
Over de weerstand meet ik wel een weerstand. Ditzelfde als ik beide uiteinden achtereenvolgens met de - meet... Ik zou zeggen dat het dan daar nog niet onderbroken wordt..
Als de onderdelen nog aan elkaar geknoopt zijn (maw. nog vastgesoldeerd) dan weet je niet wat je aan het meten bentniels007 schreef:Over de weerstand meet ik wel een weerstand. Ditzelfde als ik beide uiteinden achtereenvolgens met de - meet... Ik zou zeggen dat het dan daar nog niet onderbroken wordt..
Lijkt me het beste om de onderdelen los te solderen dan pas te gaan meten
Nog even over het aarden van je PC: de ground van je geluidskaart zit ook aan de kastmassa vast, dus neem je 115V AC mee naar je versterker.
op zich hoeft dat nog niet echt een probleem op te leveren, als je de versterker maar niet aardt.
Maar er is nog een probleempje: als je een tuner, DVD of videorecorder op je set hebt aangesloten, en daar hangt de kabel aan, dan kun je mooi vonken trekken.
De kabel ground ligt nl. bij het aansluitpunt naar je huis, ook aan ground.
Dan wordt het potentiaalverschil van 115V ineens wel gevaarlijk.....
Ook daar is wel een oplossing voor, nl. een zgn. mantelstroomfiltertje, wat de ground van de kabel galvanisch scheidt van de signaal ground, maar in feite blijft dit lapwerk.
Goed, dat verder terzijde.
Wat meet je met de ohmmeter over die weerstand?
Is de print nergens onderbroken? DWZ. zijn de printbanen van de ingang, via de weerstand en condensator naar de tweeteruitgang onbeschadigd?
Een van de spoeltjes zit nog in parallel over de tweeteraansluitingen.
Alle solderingen OK? Kabeltjes naar de tweeter niet defect?
Kabelschoentjes of -oogjes goed aangeknepen of gesoldeerd?
Als dat alles OK is, dan mag je aan de condensator gaan twijfelen.
op zich hoeft dat nog niet echt een probleem op te leveren, als je de versterker maar niet aardt.
Maar er is nog een probleempje: als je een tuner, DVD of videorecorder op je set hebt aangesloten, en daar hangt de kabel aan, dan kun je mooi vonken trekken.
De kabel ground ligt nl. bij het aansluitpunt naar je huis, ook aan ground.
Dan wordt het potentiaalverschil van 115V ineens wel gevaarlijk.....
Ook daar is wel een oplossing voor, nl. een zgn. mantelstroomfiltertje, wat de ground van de kabel galvanisch scheidt van de signaal ground, maar in feite blijft dit lapwerk.
Goed, dat verder terzijde.
Wat meet je met de ohmmeter over die weerstand?
Is de print nergens onderbroken? DWZ. zijn de printbanen van de ingang, via de weerstand en condensator naar de tweeteruitgang onbeschadigd?
Een van de spoeltjes zit nog in parallel over de tweeteraansluitingen.
Alle solderingen OK? Kabeltjes naar de tweeter niet defect?
Kabelschoentjes of -oogjes goed aangeknepen of gesoldeerd?
Als dat alles OK is, dan mag je aan de condensator gaan twijfelen.
Gelukkig is Okaphone een goede zaak waar je probleemloos je geld terug kan krijgen.. Ik vertelde de verkoper al dat ik het nog niet 100% zeker wist.. (of het wel de tweeters waren) en 't was allemaal geen probleem.
Meestal zoek ik het eerst uit en ga dan naar de winkel, maar nu was ik toevallig bij de winkel voordat e.e.a. uitgesloten was.
En het kan erger voor deze winkelier; ik zal een bas/mid driver ter vervanging aanschaffen omdat 1 exemplaar hier inwendig aanloopt o.i.d. wat bij bepaalde tonen tot een nare resonanie leidt..
Meestal zoek ik het eerst uit en ga dan naar de winkel, maar nu was ik toevallig bij de winkel voordat e.e.a. uitgesloten was.
En het kan erger voor deze winkelier; ik zal een bas/mid driver ter vervanging aanschaffen omdat 1 exemplaar hier inwendig aanloopt o.i.d. wat bij bepaalde tonen tot een nare resonanie leidt..
Ja, vast minder. Maar het kan het verschil betekenen tussen een evenwichtig geluidsbeeld en een geluidsbeeld dat aan de heldere kant is.
Die Visaton tweeters zijn vrij eenvoudig nog beter te maken door een klein schijfje vilt achter de dome tegen de poolplaat te lijmen. Dit vermindert reflecties tegen deze poolplaat. Er wel op letten dat dit vilt niet tegen de dome of spreekspoel schuurt.
Die Visaton tweeters zijn vrij eenvoudig nog beter te maken door een klein schijfje vilt achter de dome tegen de poolplaat te lijmen. Dit vermindert reflecties tegen deze poolplaat. Er wel op letten dat dit vilt niet tegen de dome of spreekspoel schuurt.
euh volgens mij heeft elke Visaton tweeter dit al standaardrichard schreef:Die Visaton tweeters zijn vrij eenvoudig nog beter te maken door een klein schijfje vilt achter de dome tegen de poolplaat te lijmen. Dit vermindert reflecties tegen deze poolplaat. Er wel op letten dat dit vilt niet tegen de dome of spreekspoel schuurt.
Kevin