Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat kun je op bovenstaande foto al zien.

De voorste elco zit met zijn + aan de voorste 1k weerstand (bruin-zwart-zwart-bruin) boven op het bordje. Precies daarachter zit nog zo'n weerstand en daar soldeer je de - aan van de andere elco. De andere pootjes van de elco's komen samen op dat massapunt waar die bruine SMD condensator zit. Kijk naar de voorste elco, daar kun je zien dat het pootje van de elco is omgebogen en tegen die condensator is aangesoldeerd. Het pootje van de andere elco is niet zichtbaar op de foto maar ik neem aan dat dat met deze uitleg voor zichzelf spreekt. Dat pootje zit ook tegen dat punt aangesoldeerd.

Maar wellicht dat onderstaande foto nog wat extra helpt :) .

Afbeelding
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

super !. . Dan ga ik 2 dingen nu proberen met mn 2 weg . 2 keer ucd 180 met active filter en een zelfde 2 weg met een ucd400 en passive filter .

Ik ben benieuwd of ik deze 2 systemen zou kunnen herkennen met een gezonde a/b vergelijking .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Lijkt me wel omdat je wel heel nauwkeurig te werk moet gaan om het actieve en passieve filter exact dezelfde respons mee te geven.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg. Als je geen DC hebt kun je de input caps van de UcD weghalen. Dat is duidelijk.

Maar wat nu als je de hem echt balanced gaat gebruiken? Hoe zit het dan met eventueele common mode spanningen? Zijn die ook een gevaar, of worden die netjes door het balanced ontwerp werggewerkt?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, dan nu mijn allerlaatste tweak volgens aanbeveling Bruno Putseyz. Althans, hij was aardig enthousiast over de BC Components 136 serie.

Ik heb nu dus de onboard 470uF standaard elco's vervangen door 470uF/63V BC Components 136 exemplaren. Daar ga ik straks eens lekker naar luisteren. Aan de onderkant gemonteerd want bovenop de print paste net niet.

Afbeelding

Wat kan ik nu nog verder tweaken? Ik heb nu de volgende reeks aanbevelingen opgevolgd:
- dual mono opbouw
- alle voedingsleidingen getwist en ook de leidingen naar de luidsprekerterminals
- elco's in de signaalweg tussen onboard opamp AD8620 en UcD-modulator overbrugd
- de PSRR van de onboard voeding verbeterd met de 100uF/63V elco's
- de lokale buffercondensatoren vervangen door low ESR exemplaren van BC Components 136
- niet de uitgangscondensatoren vervangen want ik had die mooie bruine Panasonics er al op zitten.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

om een active en passive idd totaal gelijk te krijgen is bijna onmogelijk. Ik doel meer op beleving van het geluid . Zal ik dus met active verus passive een beduidend andere klanbeeld krijgen .

Op active gebied heb ik winst op filter maar wel veel meer opamps in het signaal weg . Met passive kan ik de ucd direct gebalanceerd aansturen en zitten er na de versterker wat componenten . We zullen horen .

Weet iemand hoeveel mv een ucd nodig heeft om vol uit te sturen ?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tjonge passen daar niet eens 16 mm caps meer in :oops: . Wel een goedkope tweak zo te zien :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Ik denk dat Bruno overtuigd was van de potentie van de BC136 condensatoren na een luistersessie met mijn UcD400 dual-mono, maar om echt 't onderste uit de kan te halen zul je toch iets meer werk moet verrichten, die merkloze condensatoren moeten er iig. uit, kies daarvoor bv. een BC036 of een Elna RJH, of een Panasonic ECA. Ook moet je aan de opamp-buffer zelf een paar wijzigingen aanbrengen, namelijk 't vervangen van de weerstanden in de tegenkoppeling (560R/1K) door 1K8/3K3 mini-melf metaalfilm in 0805 bouwvorm. Ook kan je net zoals ik nu doe alle delen van de versterker apart gaan voeden, dus de opamp, de driver voor de MOSFET's, de eindtrap en de perifirie eromheen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

argg houd dat upgraden nu nooit op :)

Eigelijk moet er eens een luisterdag komen met een hele rij ucds van de standaard tot de meest getweakte versie . Ik verwacht zelf dat de hoe meer er getweakt is ( ten goede ) hoe subtieler de verschillen worden van elke stap .
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

helemaal stoer zal zijn als er iemand meedoet aan wedden dat en dan tussen 30 amps zijn eigen eruit kan pikken .
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Om mezelf maar ff te quoten:
deepspace schreef:
Zeg. Als je geen DC hebt kun je de input caps van de UcD weghalen. Dat is duidelijk.

Maar wat nu als je de hem echt balanced gaat gebruiken? Hoe zit het dan met eventueele common mode spanningen? Zijn die ook een gevaar, of worden die netjes door het balanced ontwerp werggewerkt?
:-({|=

Wel 30 UcD's testen dan :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Jeroen,

Ik denk dat Bruno overtuigd was van de potentie van de BC136 condensatoren na een luistersessie met mijn UcD400 dual-mono, maar om echt 't onderste uit de kan te halen zul je toch iets meer werk moet verrichten, die merkloze condensatoren moeten er iig. uit, kies daarvoor bv. een BC036 of een Elna RJH, of een Panasonic ECA. Ook moet je aan de opamp-buffer zelf een paar wijzigingen aanbrengen, namelijk 't vervangen van de weerstanden in de tegenkoppeling (560R/1K) door 1K8/3K3 mini-melf metaalfilm in 0805 bouwvorm. Ook kan je net zoals ik nu doe alle delen van de versterker apart gaan voeden, dus de opamp, de driver voor de MOSFET's, de eindtrap en de perifirie eromheen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com
Hoi Sander,

Welke merkloze condensatoren bedoel je? Die bootstrap condensator soms? Ik heb begrepen dat je aan die condensatoren bij elke mosfet niet moet zitten omdat de hoge ESR daar een onderdeel van het ontwerp is.

Groet, Jeroen

P.S. die BC Components 136 als vervanging voor de buffercondensatoren is een MUST DO!!! Dit is de vetste tweak tot nu toe na een half uurtje inspelen! Alle kilte die mogelijk nog in het geluid zat is verdwenen. Nu wil ik die MF A1 er nog wel eens naast horen...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Ook die kan je vervangen, maar daar doelde ik feitelijk niet op, het ging mij om de condensatoren die je hebt toegevoegd voor de verbetering van de PSRR. De bootstrap en buffercondensatoren op de module zijn ook te vervangen, ikzelf heb daar Panasonic ECA voor gekozen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De elektronica boer om de hoek heeft vaak niet elco's van allerlei merken op voorraad zodat je kan kiezen.

Waar kan ik als particulier aan elke gewenste elco komen tegen niet al te hoge extra verzend/transportkosten? Ook om aan die mini melf metaalfilms te kunnen komen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Via Farnell, leveren ook aan particulieren, alleen natuurlijk niet als je vier elco's besteld en wat weerstanden :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Via Farnell, leveren ook aan particulieren, alleen natuurlijk niet als je vier elco's besteld en wat weerstanden :)
En je moet voor minimaal 50 euro bestellen :(

Gelukkig kan ik het een en ander via het werk regelen :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Mijn onderdelenleverancier in Leeuwarden (de Onderdelenspecialist, www.idd-electronics.nl ) besteld zelf bij o.a. Farnell. Desnoods mag ik daar zelf door de catalogus bladeren. Zijn marge gaat er nog wel overheen natuurlijk maar als geen bulten van iets nodig hebt is het een bevredigende oplossing.

edit... Op hun site staat lang niet alles dus...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben via een collega aan een ander adres gekomen, www.audio-cube.nl en daar heb ik maar meteen 24 stuks elna cerafine 100uF/63V besteld. Kan ik die voedingscaps en ook de bootstrap mooi vervangen en de rest gebruik ik voor mijn CD-speler en actieve filter.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

jeroen_d schreef:
Nu wil ik die MF A1 er nog wel eens naast horen...
Dat kan geregeld worden :)


Paul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Iemand misschien nog een antwoord op mijn vraag toevallig?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geen gevaar.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Geen gevaar.
Bedankt, weet ik weer even voldoende voor een volgende brainstorm sessie!

Ben benieuwd of die nieuwe capjes nog wat gaan uitmaken. Ik hoor zoveel tegenstreidige berichten hierover...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Ben benieuwd of die nieuwe capjes nog wat gaan uitmaken. Ik hoor zoveel tegenstreidige berichten hierover...
Zoals?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Zoals?
Zoals Jeroen ook al zei, dat bepaalde condensatoren al op hun eigenschappen waren uitgekozen, en dat ze dus bepaalde eigenschappen hebben die op die plek van belang zijn, en dus misschien betere presteren als kwalitatief hoogwaardigere exemplaren. Zoeiets heb ik in ieder geval op DIY audio een keer gelezen..
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door matjans »

sander, hoe staat het met je 'bomdiggy' ucd?
Plaats reactie