Contrabas versterker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ok, perfect!

Waar kan ik die goedkoop vinden?
Hypex verkoopt geen 300VA transformatoren.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

De 500 VA van hypex heeft ook 2 x 12V aan boord.
Als je dat niet wil zou ik eens bij Amplimo kijken.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

:) Hee interessant! Ik zou ook wel een flinke basversterker willen hebben, alleen om een vette in de winkel te kopen gaat me te veel in de papieren lopen, maar als ik dit zo lees... 8)

800 watt.....

Zou je in principe een bas direkt op zo'n module aan kunnen sluiten trouwens?


Ik ben wel benieuwd wat voor units e.d. je gaat gebruiken... Ik ga dit verhaal volgen!! Succes!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

mijn 5 cent, ik speel ook al zo'n 16 jaar el.bas en heb in de loop der jaren flink wat speakerkastjes gebouwd. Mijn laatste setup bestaat uit een 4x8" kast met ringradiator, en een 2x10" kast met een hoorntweetertje. Ik speel voornamelijk 4-snarige bas dus lager dan 42hz hoeft het niet te gaan. Vandaar dat ik geen 15" of 18" gebruik (ik heb nog wel twee 15" woofertjes liggen voor een bandpasssub die ik eventueel kan gebruiken voor grote podia. Verder gebruik ik een BBE tube preamp, en dus, een aparte eindtrap. Die eindtrap is sinds kort een goedkope behringer, ja lach maar, het is de ep2500 2x750watt aan 4ohm voor 370euro (b-stock bij feedback voor 270euro). Dus, meer watts per euro krijg je niet, en die amp is als bassamp uitstekend, als hij het vermogen maar kan leveren.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Arjan,

ik heb toevallig ook naar die Behringer amps zitten kijken om eventueel voor audio te gebruiken. Wel jammer dat die dingen een fan hebben.

Klinkt het en een beetje,
en wat bedoel je met je opmerking "en die amp is als bassamp uitstekend, als hij het vermogen maar kan leveren." ???


Paul.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik speel zelf al een tijd gitaar, maar heb ook wel wat bas gespeelt. Die Behringer amps zijn wel aardig, maar niet top. Het is het allmeaal net niet zegmaar.

Er zijn ook een hoop schema's te vinmden van bas amps. Een nederlandse site is bv www.drtube.nl waar ze ook een aantal bas amp schema's hebben (maar voornamelijk normale gitaar amp schema's)

Als je de mogelijkheid hebt om pcb's te bouwen en te etsen is het denk ik zeker wel de moeite waard. Zonder wordt het echter een erg groot gepiel denk ik zomaar. Kasten maak je gewoon van MDF, alleen als je Tolex wil gebruiken is dat nog een beetje duur, maar hoeft opzich ook niet.

Zelf zit ik er ook al lang over na te denken. Echter wil ik een combo en geen top + buik kast. Dit ivm ruimte en gewicht. En een goeie combo is goed genoeg (vind ik)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Paul Jenner wrote:
Arjan,

ik heb toevallig ook naar die Behringer amps zitten kijken om eventueel voor audio te gebruiken. Wel jammer dat die dingen een fan hebben.

Klinkt het en een beetje,
en wat bedoel je met je opmerking "en die amp is als bassamp uitstekend, als hij het vermogen maar kan leveren." ???
Die behringer ep1500 en ep2500 zijn kwa prijs/vermogen verhouding niet te verslaan. Maar ik denk dat ze als (audiofile)hifi versterker minder geschikt zijn. Eerst had ik een ouwe Bell9024 versterker, deze klonk"natuurlijker". De behringer klinkt daarintegen iets feller.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben ook aan het zoeken naar versterkers om mijn subs mee aan te sturen straks. 2 18"woofers hebben behoorlijk wat vermogen nodig!!

minstens 2* 500 watt 8 ohm, 1000 watt 4 ohm Zo een goedkopere Pa amp zal wel de oplossing zijn dan! Tot hoeveel vermogen gaat behringer?

2 complete UcD's 700 amps gaan al snel over de 1300 euro.. Beetje zonde van het geld tot 70 Hz vind ik! :lol:

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Montana,

Waar heb je zoveel vermogen voor nodig?? Ga je op 120dB+ spelen? :P
Ik heb mijn 75Watt versterkertje nooit vol open bij mijn sub... (15")
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Boppo84 schreef:
Montana,

Waar heb je zoveel vermogen voor nodig?? Ga je op 120dB+ spelen? :P
Ik heb mijn 75Watt versterkertje nooit vol open bij mijn sub... (15")
Die 18"woofers zijn niet erg zuinig met energie.. 100 watt geeft 98 dB op 20 Hz.. Bij 200 watt zit je maar iets hoger.. X Max haal ik nieteens met 1000 watt!! Ik hou ook wel van reserves :wink: :lol:

mvg,

Montana
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Staar je ook niet te blind op vermogens specs. De amp moet het natuurlijk wel kunnen leveren. Of die goedkopere daartoe in staat zijn, durf ik te betwijfelen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bart_M schreef:
Staar je ook niet te blind op vermogens specs. De amp moet het natuurlijk wel kunnen leveren. Of die goedkopere daartoe in staat zijn, durf ik te betwijfelen.
Daar ben ik ook bang voor. Ik heb eens in een macro krantje een set zien staan die 2 keer 2000 watt "leverde" incl. cd speler equalizers cassette decks luidsprekers etc etc voor 1000 gulden.

Misschien een zware goedkope :roll: tweedehands stereo eindversterker!
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Gewoon op de tweedehands markt kijken.
Ik heb €700 voor mijn bakkie betaald. Was zeker de moeite waard. :wink:
Bijlagen
BGW Amp_tumb.jpg
bwg1500.jpg
bwg1500.jpg (21.39 KiB) 2333 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Erg mooi ja! Zal je adire blij mee zijn! Zelfs daar haal je echter niet het volle potentieel uit je subwoofer!

En met stereo 18" sub? Word al gauw erg duur dan, dus zal wel wachten worden op een koopje..

Met 2 keer 100 watt kom je al op een volume aardverschruiving, maar de grens ligt een stuk hoger. Het zou in mijn geval ook nutteloos zijn om met mijn sub harder te kunnen dan met mijn frontluidsprekers!

Sorry voor de deels off topic! :) Hoewel voor een contrabas versterker hetzelfde geld!

mvg,

Montana
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik geloof niet dat ik hiermee power tekort ga komen.
Dit ding is stabiel tot 1 Ohm en er zitten dus 4 sub aansluitingen op. Het is er dus echt op gemaakt om op 1 Ohm te blijven werken.
Het is een speciale subwoofer amp die 1500 watjes levert. Er zit zoveel reserve in, dat je nooit een powerdipje hebt. Daar hebben die goedkopere dus wel last van.

Nadeel is wel dat het een monoblock is. Dus voor stereo subs kan dit niet gewenst zijn.

Anyways, vermogen hoeft dus niet boven de €1000 te kosten.
Gesloten