UcD, door de bomen het bos kwijtgeraakt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

matjans
Contacteer:

Bericht door matjans »

stepped attenuator is gewoon een dure naam voor een volume-knop. Maar dan in een nette, met weerstanden opgebouwde versie

toch leuk om te zien dat zo af en toe iemand mijn ucd-handboekje af en toe nog eens leest ;) .

Hoop dat iemand er iets aan heeft!
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Je UcDhandboek is best handig. Een correctie zou kunnen zijn om het stukje van de output filtercap te wijzigen. Hypex zet daar namelijk inmiddels al een beter exemplaar. Leuk zou ook zijn Jeroen D's dc-protectie schema erbij te zetten.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Mischa »

Even iets tussendoor .

Ik wil een 2 wegje actief maken en dit met 2 ucd 180 ads . Het filter heb ik reeds gemaakt :) .

I kwil gebruiken :

2 Ucd 180 Ad
1 Transformer 160VA TR100A
1 UcD supply ST

Ik hoop dat de +12 en -12 genoeg zijn voor ucd & active filter

Als dat niet slim is zou dat betekenen dat ik 3 trafoos en 3 voedingen nodig heb en dit lijkt me een beetje onzin .

elke sugestie welkom :)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is zeker wel genoeg hoor. Zo'n filter trekt niet erg veel, evenmin het 12V deel van de UcD.
indoubt

Bericht door indoubt »

Mischien is het nog leuk te weten wat de topic starter er aan luidsprekers aan gaat hangen.

Bij 8 ohm luidsprekers kom je met 160Va per kant ruim toe. Met 4 ohm en de een wens om de volle 180W aan 4ohm te halen moet je een sterkere trafo nemen.

Als je twee trafo's neemt heb je een minimum van 4 condensatoren. Bij een enkele kun je het er eventueel met 2 af, alhoewel 4 mogelijk wel beter is.
De totale capaciteit van de condensatoren is ook afhankelijk van je wens om een 100W bij 8ohm of een 180W bij 4ohm te bouwen. Een andere reden is hoeveel reserve power je wilt hebben bij wat lastiger aan te sturen speakers.

Persoonlijk heb ik uit alle topics begrepen dat dual mono opbouw meer verbetering geeft van de geluidskwaliteit als bijvoorbeeld gebalanceerde ingangen. (alhoewel dat mogelijk een goede tweede is)

De inputcaps zijn misschien ook nog een goede en niet al te moeilijke tweak. maar anderen kunnen dat misschien beter uitleggen.

Matjans zou jij daaar enige woorden aan willen spenderen zowel voor ongebalanceerd als gebalanceerd?
markje

Bericht door markje »

Het boeltje gebalanceerd opbouwen is alleen interessant als je een gebalanceerd signaal van de bron krijgt. Als je eerst van ongebalanceerd naar gebalanceerd moet gaan, kun je beter het boeltje ongebalanceerd opbouwen, scheelt je weer onderdelen.

De inputcaps kun je overbruggen als je een goede aansturing hebt; geen offset op de uitgang dus.

Ik heb mijn versterkers beide een eigen voeding gegeven met 10.000uF buffer per rail en een 225VA trafo (160VA was even niet op voorraad). Er hangt nu een 8ohm speaker aan, maar hoe lang dat zo blijft weet ik niet, daarom heb ik bewust gekozen om de voeding dusdanig te bouwen dat ik er bij 8 en 4 ohm altijd het maximale uit kan halen.

Groeten Mark
indoubt

Bericht door indoubt »

Volgens mij kun je bij elke klasse D versterker beter niet draaien zonder input condensator. Dit heeft er volgens mij mee te maken dat de meeste klasse D versterkers een geringe DC kunnen genereren en voor zover ik weet is de UCD geen uitzondering.
Bij overbruggen van de electrolytische input condensatoren dien je dan dus een goede MKP in serie te zetten met de IN+ als je ongebalanceerd draaid en ook een op de IN- als je de versterker gebalanceerd gebruikt. Ik ben er echter niet 100% zeker van, met name van het genereren van DC aan de ingang.
Willen diegenen die het zeker weten dit misschien bevestigen?
Leeuwarden

indoubt schreef:
Volgens mij kun je bij elke klasse D versterker beter niet draaien zonder input condensator.
Deze tweak wordt zelfs door Jan-Peter aangedragen. Inderdaad wel voor zorgen dat je geen DC uit je bron krijgt.
Apparition

Bericht door Apparition »

Ok, na heel veel lezen,
heb ik de volgende vragen:

1. Wat voor voeding Caps kan ik heb beste nemen? en waar te koop? ik zat zelf te denken aan 2x 10.000uF, maar wat voor type/merk is makkelijk te krijgen en betaalbaar? en waar? is Aluminium ok?

2. Als ik voor dual mono ga, moet ik dan ook 2 softstarts nemen, of kan dat ook met 1?

3. Wat is een goede Volume potmeter en input selector, van leuke kwaliteit, maar vooral met een betaalbare prijs? en wederom, waar te koop?

4. Is het niet handig om nog een smoorspoel in de voeding te verwerken?

Mijn plannen zijn als volgt:
2x 180AD
1x Softstart
1x 300VA, 30V trafo, of 2x 160VA, 30V trafo
2x10.000uF of 2x4700uF of 4x4700uF voedings elco's
1 of 2x diode brug met snubbers

mijn speakers zijn niet de meest efficiente, impedantie ligt rond de 6 Ohm
Ik heb een redelijk kleinde kamer 15m2 en ik woon in een Flat, dus echt hard hoeft het allemaal niet te gaan

het is trouwens een 3weg systeem met Gradient drivers (21cm, 10cm en 1 cm)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zou gewoon twee standaard Hypex voedingen nemen en twee 160VA trafo's, softstart is pas nodig bij trafo's >300VA. Zeker wat de voeding betreft kan je moeilijk voor minder geld zelf gaan klussen, e.a. zit er nml. standaard op, zoals een DC beveiliging. Wat de rest van de randcomponenten betreft; potmeters etc. daar kan je zelf invulling aan geven, kijk maar eens rond bij de diverse websites die zelfbouw onderdelen verkopen en kies iets wat bij je budget past.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Apparition

ja das op zich wel OK, maar ik wil juist van dit project gaan leren, en als ik dan ook de voeding kant en klaar koop, heb ik een beetje een "grote stappen snel thuis" gevoel.
markje

Bericht door markje »

De kans dat je meer leert als je alles zelf doet is erg groot. De kans dat het niet werkt als je alles zelf doet is ook erg groot. En dat kan ik uit ervaring zeggen. De eerste versterker die ik wilde bouwen moest ook van a-z door mij gebouwd worden en uiteindelijk heeft ie het nooit gedaan en ik was 500 gulden lichter. Ik had wel een schema, maar te weinig kennis en ervaring om de fout te zoeken.

Met de UcD's kun je veel leren over de voeding en wat er komt kijken bij het bouwen van een versterker naast de eindtrappen en een voeding (beveiliging, inbouwen, bedraden enz). Dan kun je beter wat modules nemen zodat je het totaal nog kunt behappen, zelfs dan kun je toch ontzettend veel leren. Daarna kun je een stap verder gaan.

Als eerste versterker zijn de UcD's ideaal, je hoeft je niet druk te maken om koeling, printen maken, een hoop inbouwwerk, de kans op fouten is minimaal. Als het dan toch niet werkt, kun je een aantal ingewikkelde schakelingen uitsluiten (die zitten op de modules, dus er blijft weinig over).

Ik denk persoonlijk dat je door de bomen het bos niet meer gaat zien als je iets wilt bouwen vanaf alleen maar wat schema's.

Groeten Mark
Apparition

De verster modules heb ik net besteld.
Maar volgens vele ervaring op het net, en een hele fijne handleiding denk ik dat ik wel in staat ben om een voeding te maken, ik maak er maar 1.
Als dit werkt ga ik het uitbreiden met AC detectie en DC protectie.
Dan ga ik me langzaam wagen aan de tweaks en upgrades.

Ik denk dat het me op deze manier wel gaat lukken.
Ik heb net even met de mensen van Hypex aan de tel gehangen, en advies gekregen van mn oom.
Ik heb de knoop doorgehakt
Ik ga voor een 300VA trafo waarmee ik beide modules ga voeden.
Ik ga voor 2x10.000uF en zonder slowstart.

weet iemand een adres voor Potmeters en Input selectors?
Leeuwarden

Apparition schreef:
Ik ga voor een 300VA trafo waarmee ik beide modules ga voeden.
Ik ga voor 2x10.000uF en zonder slowstart.
Ik zou toch even over iets als een "slowstart" gaan nadenken. Misschien een goedkope NTC?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Om idd over bomen en bos te maken ik ben het spoor ook een beetje bijster geraakt (vooral door al die tweaks etc etc 8) )

Maargoed, ik ben niet vies van elektro (ik studeer et zelfs :P ) , maar toch wil ik gewoon standaard gaan beginnen, de rest komt later wel.

De plannen:

2 x UcD180ST
2 x TR100A
1 x UcD supply ST
2 x Hypex UcD signal cable

Dan wil ik eigenlijk gaan voor RCA ingangen. Dit ivm met compabiliteit met andere systemen. (stel ik kom ergens kan ik gemakklijk mijn versterker aansluiten). Gelukkig staat op de Hypex site hoe dat moet.

Dan heb ik nog een klein vraagje.
Waar kan ik mooie (goedkopere ?) behuizingen vandaan plukken ipv speakerworld.nl (vind ik nogal duur nmlk)
Leeuwarden

Ik beschouw de behuizingen van Speakerworld als één van de goedkoopste eerlijk gezegd. Zal misschien nog wel goedkoper kunnen maar dan zien ze er ook niet meer uit...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leeuwarden schreef:
Ik beschouw de behuizingen van Speakerworld als één van de goedkoopste eerlijk gezegd. Zal misschien nog wel goedkoper kunnen maar dan zien ze er ook niet meer uit...
Ik heb diverse andere modellen ooit gezien, die een stuk goedkoper waren. plus dat ze bij speakerworld alleen maar 1 kleur hebben. Vandaar dat ik iets anders zoek.
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

B Force,

bij Conrad hebben ze hele mooie behuizingen voor een schijntje. Voor een Euro of 16 ben je al klaar met een heel mooi bakkie waar vast wel twee UCD's in passen. Die nemen niet veel ruimte in beslag en hebben nauwelijk koeling nodig. Misschien moet je nog wat luchtgaatjes d'r in boren maar dat is alles.

Paul.
Leeuwarden

Paul Jenner schreef:
B Force,

bij Conrad hebben ze hele mooie behuizingen voor een schijntje. Voor een Euro of 16 ben je al klaar met een heel mooi bakkie waar vast wel twee UCD's in passen. Die nemen niet veel ruimte in beslag en hebben nauwelijk koeling nodig. Misschien moet je nog wat luchtgaatjes d'r in boren maar dat is alles.

Paul.
Linkje?
Paul Jenner
Contacteer:

Zucht !

Ik zoek me de krampen :(

Zoiets bijvoorbeeld:

http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgat ... chedetail=

Afbeelding

Paul.
Leeuwarden

Oh ja die zijn mooi. Maar het lijkt me wel ontzettend krap om daar een komplete mono UcD in te krijgen....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zijn er nog andere shops in nederland naast conrad ?
Paul Jenner
Contacteer:

l x b x h = 165 x 110 x 105 mm.

Herstel: Is wel een beetje krap :( Kosten E 18.95

Ze hebben vast nog andere, 19" rackeenheden bijvoorbeeld.

Paul.
Leeuwarden

Ik blijf het krap vinden.... Deze van Speakerworld is 162 x 177 x 73.

Edit... Je was me net voor :P

Afbeelding
Paul Jenner
Contacteer:

Dan vallen sommige kasten van Speakerworld nog wel mee in prijs. Is dit wat ?

Afbeelding

Kost E 65.00,

424 X 58 X 264 mm.

Paul.
Plaats reactie