JAT: CD5400
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Hi Christiaan,
Da's een design-note, daar behandelen ze alleen het meer theoretische aspect van een schakeling, de praktische implementatie is toch even anders, wel of geen DC op de ingang/uitgang laat men aan de ontwerper over.
MKP's hoeven niet zo duur te zijn, ook goede MKT's zijn een optie, bv. Wima MKS4 is prima te doen, kosten slechts een paar euro voor 4.7uF. Een andere goede optie is BlackGate N of Nx, deze passen ook gewoon op de print, in plaats van de huidige elco's. In jouw geval zou ik gaan voor 100 of 220uF (meer folie-oppervlak en dus meer micro-detail) bij bv. 6.3 of 16V. Leeuwarden (Jan v.d. Wal) heeft er nog vier stuks in de verkoop.
Maar meet voor de zekerheid eerst even de DC spanning na die over de condensator staat, dan weet je 't zeker. Gezien de voedingsspanning van de DAC (5V) denk ik dat je met 6.3V net wegkomt, anders wordt 't 16V.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Da's een design-note, daar behandelen ze alleen het meer theoretische aspect van een schakeling, de praktische implementatie is toch even anders, wel of geen DC op de ingang/uitgang laat men aan de ontwerper over.
MKP's hoeven niet zo duur te zijn, ook goede MKT's zijn een optie, bv. Wima MKS4 is prima te doen, kosten slechts een paar euro voor 4.7uF. Een andere goede optie is BlackGate N of Nx, deze passen ook gewoon op de print, in plaats van de huidige elco's. In jouw geval zou ik gaan voor 100 of 220uF (meer folie-oppervlak en dus meer micro-detail) bij bv. 6.3 of 16V. Leeuwarden (Jan v.d. Wal) heeft er nog vier stuks in de verkoop.
Maar meet voor de zekerheid eerst even de DC spanning na die over de condensator staat, dan weet je 't zeker. Gezien de voedingsspanning van de DAC (5V) denk ik dat je met 6.3V net wegkomt, anders wordt 't 16V.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
En inderdaad, het is gelukt. Ze staan alle 4 rechtop. 0,0 mV DC op de uitgang zonder extra cap 
Mischien kom ik er deze week nog aan toe om het mute curcuit te vervangen.
Momenteel ben ik erg tevreden met de sound. Ik heb het vermoeden dat het toch wel flink (en beter) anders is dan de orgineele speler.

(never mind the ghosting in the pic, heb mijn eigen cam niet bij de hand
)
Mischien kom ik er deze week nog aan toe om het mute curcuit te vervangen.
Momenteel ben ik erg tevreden met de sound. Ik heb het vermoeden dat het toch wel flink (en beter) anders is dan de orgineele speler.

(never mind the ghosting in the pic, heb mijn eigen cam niet bij de hand
Laatst gewijzigd door voodooless op do 05 jul 2007, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Contacteer:
In de tussentijd heb ik niets meer aangepast. Geen tijd enzo 
Maar goed, het is wel genieten zo, al erger ik me steeds meer aan mijn pre-amp (HT receiver). Maar goed, geen gezeur daarover...
Wel iets anders,
Na de mod merk ik dat mijn speler vaker dan normaal overslaat (normaal namelijk nooit
). Nu slaat hij zo ongeveer een a twee keer per gehele CD een keer over. Niet dramatisch veel, maar wel consistent bij iedere CD.
De vraag is: wat kan het zijn, en wat kan ik eraan doen? Alle input is welkom!
Maar goed, het is wel genieten zo, al erger ik me steeds meer aan mijn pre-amp (HT receiver). Maar goed, geen gezeur daarover...
Wel iets anders,
Na de mod merk ik dat mijn speler vaker dan normaal overslaat (normaal namelijk nooit
De vraag is: wat kan het zijn, en wat kan ik eraan doen? Alle input is welkom!
- voodooless
- Contacteer:
Clock ligt nog gewoon zonder iets op de print (wel geisoleert). lijkt me niet dat het daar aan ligt.Digidoo schreef:Het kan aan je clock liggen. Zit die nog steeds met plakband vast? Lijkt me dan erg gevoelig voor trillingen. Anders wellicht het loopwerk zelf, al lijkt me dat sterk.
Ze hadden niet minderWaarom heb je bij die Audyn caps 400V genomen? Lijkt mij nogal overbodig, je werkt hier toch niet met zulke hoge spanningen?
- voodooless
- Contacteer:
Zo.
Zoals jullie misschien wel op niet gemerkt hebben heb ik mijn moddingactie nog niet helemaal afgemaakt.
Goed nieuws is dat de speler nu niet meer overslaat sinds een tijdje
Rede dat ik niet verder ben gegaan is dat ik eigenlijk hete hele output stuk wil verniewen. ik wil er dus een compleet nieuw output bordje op zetten, en wel met de mogelijkheid voor een balanced output. Het handige is dat de DAC al balanced is. Dus eigenlijk moet ik alleen het output filter aanpassen (veel meer is er ook niet momenteel, buiten het mute circuit).
De vraag is? Hoe pak ik dat aan? Ik weet niet wat de respons van het huidige filter precies is. De vraag is ook of dat ueberhaupt wel correct is opgebouwt. er wordt immers wel vaker geprutst. Dat blijkt ook wel, want het single ended filter laat mooi de common mode spanning door
Voor het filter zijn er dus nu caps geplaats om dat tegen te gaan.
De datasheet zegt wat over een 2e orde butterworth filter. 2e vraag is op welke frequentie? Als het goed is gebruikt de DAC 128x oversampling komt overeen met 5.6 Mhz.. Lijkt me niet dat men het output filter zo hoog legt?
Hier is er ook nog een buffer tussen dac en filter gezet. Is dat zinvol, of niet ? Er staat dat het door de extra gain de ruiscontributie van het filter verlaagt zodat je meer dynamic range krijgt..
Alle tips zijn welkom dus!
Zoals jullie misschien wel op niet gemerkt hebben heb ik mijn moddingactie nog niet helemaal afgemaakt.
Goed nieuws is dat de speler nu niet meer overslaat sinds een tijdje
Rede dat ik niet verder ben gegaan is dat ik eigenlijk hete hele output stuk wil verniewen. ik wil er dus een compleet nieuw output bordje op zetten, en wel met de mogelijkheid voor een balanced output. Het handige is dat de DAC al balanced is. Dus eigenlijk moet ik alleen het output filter aanpassen (veel meer is er ook niet momenteel, buiten het mute circuit).
De vraag is? Hoe pak ik dat aan? Ik weet niet wat de respons van het huidige filter precies is. De vraag is ook of dat ueberhaupt wel correct is opgebouwt. er wordt immers wel vaker geprutst. Dat blijkt ook wel, want het single ended filter laat mooi de common mode spanning door
De datasheet zegt wat over een 2e orde butterworth filter. 2e vraag is op welke frequentie? Als het goed is gebruikt de DAC 128x oversampling komt overeen met 5.6 Mhz.. Lijkt me niet dat men het output filter zo hoog legt?
Hier is er ook nog een buffer tussen dac en filter gezet. Is dat zinvol, of niet ? Er staat dat het door de extra gain de ruiscontributie van het filter verlaagt zodat je meer dynamic range krijgt..
Alle tips zijn welkom dus!
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 07 jun 2006, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Contacteer:
Op de Analog website heb ik een mooie filter designer gevonden:
http://www.analog.com/Wizard/filter/filterUserEntry/
Dat ziet er erg handig uit
Ik denk dat een filter op zo'n 50 Khz wel handig zal zijn.
Ik zal vanavond eens wat gaan spelen met die website en kijken of ik eruit kom.
Vraag: CS voegt een extra versterking toe in hun reference design met een gain van 3. Is dat gelijk aan die gain direct door het filter te laten doen?
Dien ik voor een balanced setup gewoon het filter twee maal uit te voeren?
http://www.analog.com/Wizard/filter/filterUserEntry/
Dat ziet er erg handig uit
Ik zal vanavond eens wat gaan spelen met die website en kijken of ik eruit kom.
Vraag: CS voegt een extra versterking toe in hun reference design met een gain van 3. Is dat gelijk aan die gain direct door het filter te laten doen?
Dien ik voor een balanced setup gewoon het filter twee maal uit te voeren?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
heej relaxt,
Dat ik dit nu pas lees
, maaroged beter laat dan nooit. Laat ik nu dezelfde cd speler hebben (we hebben wel een hoop hetzelfde heh
)
Ga eens kijken wat ik hier kan fixen. Maar een ander vraagje, waar heb je die datasheet/service manual vandaan. Heb eens op google gezocht, maar er is weinig meer wat het doet. Wellicht valt er nmlk ook ergens een schemaatje van de SR5200 te vinden
.
Om de cd speler stiller te krijgen heb ik al vaker gezien dat ze bitumen of dempingmatten gebruiken in de behuizing. Voor het loopwerk zelf is het meestal wel lastig, aangezien de kans groot is dat je het loopwerk zelf enigsinds perongeluk verkeerd uitlijnt en er dan niet veel meer klopt. T zit meganisch altijd vrij cmoplex (in de zin van nauwkeurig) in elkaar. Gepruts daarmee is dan ook vrij moeilijk.
Dat ik dit nu pas lees
Ga eens kijken wat ik hier kan fixen. Maar een ander vraagje, waar heb je die datasheet/service manual vandaan. Heb eens op google gezocht, maar er is weinig meer wat het doet. Wellicht valt er nmlk ook ergens een schemaatje van de SR5200 te vinden
Om de cd speler stiller te krijgen heb ik al vaker gezien dat ze bitumen of dempingmatten gebruiken in de behuizing. Voor het loopwerk zelf is het meestal wel lastig, aangezien de kans groot is dat je het loopwerk zelf enigsinds perongeluk verkeerd uitlijnt en er dan niet veel meer klopt. T zit meganisch altijd vrij cmoplex (in de zin van nauwkeurig) in elkaar. Gepruts daarmee is dan ook vrij moeilijk.
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
Oke, bij gebrek aan hulp ben ik maar zelf aan de slag gegaan:

Klik voor grote versie.
Het is een nieuw filter:
- 2x Butterworth 2e orde op ongeveer 50 Khz, met een jumper om eventueel extra gain te geven. Dit is direct de output buffer naar een XLR output.
- aftakking naar een balanced naar singe-ended convertor. Deze heb ik geript van de ESP pages.
Dit dus dubbel uitgevoerd voor stereo. De filters worden AD8620's, de rest de ingetekende BB.
De grote vraag is: gaat dit zo werken?
De voeding heb ik even weggelaten voor het gemak..

Klik voor grote versie.
Het is een nieuw filter:
- 2x Butterworth 2e orde op ongeveer 50 Khz, met een jumper om eventueel extra gain te geven. Dit is direct de output buffer naar een XLR output.
- aftakking naar een balanced naar singe-ended convertor. Deze heb ik geript van de ESP pages.
Dit dus dubbel uitgevoerd voor stereo. De filters worden AD8620's, de rest de ingetekende BB.
De grote vraag is: gaat dit zo werken?
De voeding heb ik even weggelaten voor het gemak..
Laatst gewijzigd door voodooless op do 05 jul 2007, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Dit gaat zo niet werken, je common mode is nu afhankelijk van de symmetrie van de beide filters. Ik zou gewoon de schakeling gebruiken in de Cirrus application note, degene die handelt over filters voor DA convertors.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- voodooless
- Contacteer:
Die heeft geen differencieele output... Daar heb ik dan toch niks aan?SSassen schreef:Dit gaat zo niet werken, je common mode is nu afhankelijk van de symmetrie van de beide filters. Ik zou gewoon de schakeling gebruiken in de Cirrus application note, degene die handelt over filters voor DA convertors.
Of moet ik daarna weer naar differencieel gaan?
Laatst gewijzigd door voodooless op vr 16 jun 2006, 9:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Tsja, beter een goede single-ended dan een halfbakken differentiele output, niet dan? Spiek anders even bij andere applicatie notes van andere fabrikanten, wellicht dat je daar vindt wat je zoekt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- voodooless
- Contacteer:
Dat is natuurlijk waarSSassen schreef:Tsja, beter een goede single-ended dan een halfbakken differentiele output, niet dan? Spiek anders even bij andere applicatie notes van andere fabrikanten, wellicht dat je daar vindt wat je zoekt.
Ik nog eens wat verder speuren..
Overigens is het orginele filter gelijk aan dat van de application note.. Ik kan je zeggen, die doet niks tegen common mode spanningen, want die komt er zonder caps gewoon doorheen.
hier: http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/dsd1792.pdf, blz 28 en 30, doen ze exact hetzelfde als ik doe, twee losse I/V's, en dan een singe ended converter (waar wel het filter in zit). niet helemaal hetzelfde, maar lijkt er wel verdacht veel op.
- voodooless
- Contacteer:
En hier: http://www.wolfson.co.uk/uploads/docume ... WM8740.pdf , blz 22.
Vrijwel gelijk aan wat ik gedaan heb! dus volgens mij was mij idee zo gek nog niet.

Vrijwel gelijk aan wat ik gedaan heb! dus volgens mij was mij idee zo gek nog niet.

- SSassen
- Contacteer:
Ja, maar het feit dat meer applicatie notes dezelfde oplossing gebruiken maakt 't nog geen goede oplossing; voor het differentieel verwerken van een signaal gebruik je ook een differentiele opamp, de OPA1632 bv. geen twee aparte opamps. Tenminste als je vooruitgang wilt boeken, anders kan je natuurlijk gewoon hiermee gaan experimenteren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- voodooless
- Contacteer:
Hmm, biedt perspectiefSSassen schreef:Ja, maar het feit dat meer applicatie notes dezelfde oplossing gebruiken maakt 't nog geen goede oplossing; voor het differentieel verwerken van een signaal gebruik je ook een differentiele opamp, de OPA1632 bv. geen twee aparte opamps. Tenminste als je vooruitgang wilt boeken, anders kan je natuurlijk gewoon hiermee gaan experimenteren.
Maareh, hoe maak ik daar een filter voor? ff lezen
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
Oke, ik heb vandaag het filter uitgerekend en wat spullen besteld. Als alles goed is kan ik dan deze week een testversie maken...
Iemand nog een idee hoe ik SOIC in een DIL voetje krijg? Ik had geen zin in 10 euro voor een adapter
en de mijn vorige poging om het er halverwege op te solderen is niet echt succesvolverlopen 
Iemand nog een idee hoe ik SOIC in een DIL voetje krijg? Ik had geen zin in 10 euro voor een adapter
- voodooless
- Contacteer:
Nou, dit zou het nieuwe schema moeten zijn:

Filter doet zijn werk op zo'n 50 Khz, 2e orde. Naast de XLR output zit er nog een simpele conversie naar single ended.
De vraagen zijn nu:
- kan ik de common mode output van de DAC direct hierop aansluiten, of moet er wat tussen?
- Moet ik nog meer dingen ontkoppelen?
SOIC chipje op een DIL voetje solderen was weer geen succes
dan kan ik beter voor het geld dat die twee adaptertjes kosten een PCB laten maken 

Filter doet zijn werk op zo'n 50 Khz, 2e orde. Naast de XLR output zit er nog een simpele conversie naar single ended.
De vraagen zijn nu:
- kan ik de common mode output van de DAC direct hierop aansluiten, of moet er wat tussen?
- Moet ik nog meer dingen ontkoppelen?
SOIC chipje op een DIL voetje solderen was weer geen succes
- voodooless
- Contacteer:
Tja zelf etsen hedeepspace schreef:Oke, ik heb vandaag het filter uitgerekend en wat spullen besteld. Als alles goed is kan ik dan deze week een testversie maken...
Iemand nog een idee hoe ik SOIC in een DIL voetje krijg? Ik had geen zin in 10 euro voor een adapteren de mijn vorige poging om het er halverwege op te solderen is niet echt succesvolverlopen