Auster Largo (3-weg met Peerless HDS Exclusive)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Auster Largo (3-weg met Peerless HDS Exclusive)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

hierbij een voorstelling van mn volgend project.
Het wordt een 3-weg systeem met 5 units gebasseerd op de Dynaudio Evidence zie o.a. http://www.pbase.com/2c3d/dynaudio

De units (per box) zijn voor het laag; 2 x Peerless HDS Exclusive 8" woofers elk in een basreflexkast van 44.12 liter, poort 60 cm² 30.4 cm lang, voor het mid 2 x Peerless HDS Exclusive 5.25" midwoofers elk in een gesloten kast van 6.28 liter en voor het hoog twijfel ik nog tussen de nieuwe Peerless HDS tweeter 1" of de ScanSpeak revelator 1" tweeter D2904/710000 (ook met grijze frontplaat) =P~

De frontplaat voor de midkast zou evenals de Evidence ingevallen wangen hebben? Hier een oud probeersel
Afbeelding

Het 1ste orde filter zal in een afgesloten ruimte zitten van de midkast, met zand gevuld :D

Kastwanden allen 22 mm dik MDF (onder verstek) met loodbitumen en vloerisolatie-panelen. Kast inwendig uiteraard verstijfd met een degelijke matrix.
Frontplaten worden 44 mm MDF (voor de baskasten a-symetrisch afgeschuind)

Voetplaat wordt 66 mm MDF met zand gevuld en voorzien van 4 spike-feet (naar volgend voorbeeld)
Afbeelding

Voila, tot zover de eerste opzet.
Momenteel zijn we nog aan het schetsen en denken. Dit weekend eens om een pak nieuwe grote tekenbladen gaan en alles een beginnen uittekenen (op ware grootte).

Ik hou jullie op de hoogte.

Bart
Art
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 07 apr 2006, 19:18
Locatie: Haaglanden

Bericht door Art »

Leuk project. Wat ga je met 't filter doen? actief, passief, welke orde...?

oeps, stond er al. 1e orde dus...
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: Auster Largo (3-weg met Peerless HDS Exclusive)

Bericht door DIY_Freak »

Aquilon schreef:
Hoi,

hierbij een voorstelling van mn volgend project.
Het wordt een 3-weg systeem met 5 units gebasseerd op de Dynaudio Evidence zie o.a. http://www.pbase.com/2c3d/dynaudio

De units (per box) zijn voor het laag; 2 x Peerless HDS Exclusive 8" woofers elk in een basreflexkast van 44.12 liter, poort 60 cm² 30.4 cm lang, voor het mid 2 x Peerless HDS Exclusive 5.25" midwoofers elk in een gesloten kast van 6.28 liter en voor het hoog twijfel ik nog tussen de nieuwe Peerless HDS tweeter 1" of de ScanSpeak revelator 1" tweeter D2904/710000 (ook met grijze frontplaat)
Grappig. Ik ben die ook van plan (HDS tweeter, geen ringrad), als m'n volgende driverbestelling rond is. Maar eerst nog een paar andere projecten afmaken...
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Voor de - Largo - zal het waarschijnlijk de ScanSpeak worden (niet de ringrad, wel zelfde uitzicht maar zonder de punt, de gewone softdome dus) wegens een hoger rendement

Bart
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Aquilon schreef:
Voor de - Largo - zal het waarschijnlijk de ScanSpeak worden (niet de ringrad, wel zelfde uitzicht maar zonder de punt, de gewone softdome dus) wegens een hoger rendement

Bart
Zat even niet op te letten: ringrad zonder puntje. Maar voor het redement hoef je het niet te doen: deze is bij de HDS nagenoeg net zo hoog. Het rendement van de speaker wordt bepaald door de woofers: 2 stuks a 89.3dB minus bafflestep. Dat betekent dat je beide tweeters iets zult moeten drukken. De HDS tweeter lijkt me prijstechnisch de juiste combi met de mids/woofers.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is de HDS tweeter al te koop en wat kost ie?

BTW eerste orde filtering tussen mid en tweet lijkt me nogal een uitdaging en bepaald niet een optimaal resultaat neer te zetten zowel gehoormatig als meettechnisch. Daarvoor breekt de HDS152 excl toch net teveel op bij 4000, 5000 en 8000 Hz.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

jeroen_d schreef:
Is de HDS tweeter al te koop en wat kost ie?

BTW eerste orde filtering tussen mid en tweet lijkt me nogal een uitdaging en bepaald niet een optimaal resultaat neer te zetten zowel gehoormatig als meettechnisch. Daarvoor breekt de HDS152 excl toch net teveel op bij 4000, 5000 en 8000 Hz.
Inderdaad, de nieuwe HDS tweeter is nog nergens te koop, de data op hun site is onder voorbehoud.

Ik probeer het kantelpunt te nemen tussen 3 en 3.5 kHz, en wanneer alles goed gaat en ik de nodige kennis heb opgedaan wordt het een seriefilter, 1ste orde is dan geen 6 dB maar 9 dB. Het filter wordt toch maar gedaan nadat de kasten af zijn, de opzet kan dus nog steeds veranderen :-k

Er wordt ook maar 1 tweeter per box gebruikt, 2 x 89.3 dB wordt dan (theoretisch) 95.3 dB, bafflestep, filter .... daar nog af, komt dat schoon uit op de (weerom theoretische) 94.5 dB van de ScanSpeak

Of zie ik hier iets over het hoofd :-s Comments steeds welkom.

Bart

b.t.w.: midwoofers net aangekomen :D

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Jeroen schreef:
Daarvoor breekt de HDS152 excl toch net teveel op bij 4000, 5000 en 8000 Hz.
Deze opmerking is niet lullig bedoeld, maar is het dan niet een beetje twijfelachtige kwalitit van zo'n tweeter? Ik weet wel dat je filtertechnisch veel kunt corrigeren, maar het maakt alles wel weer een stuk duurder. Bovendien vraag ik me wel eens af of het hoorbaar zal zijn tijdens het weergeven van muziek. Ik krijg altijd de kriebels als ik dat soort gegevens van units lees.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Aquilon schreef:
Ik probeer het kantelpunt te nemen tussen 3 en 3.5 kHz, en wanneer alles goed gaat en ik de nodige kennis heb opgedaan wordt het een seriefilter, 1ste orde is dan geen 6 dB maar 9 dB. Het filter wordt toch maar gedaan nadat de kasten af zijn, de opzet kan dus nog steeds veranderen :-k

Er wordt ook maar 1 tweeter per box gebruikt, 2 x 89.3 dB wordt dan (theoretisch) 95.3 dB, bafflestep, filter .... daar nog af, komt dat schoon uit op de (weerom theoretische) 94.5 dB van de ScanSpeak

Of zie ik hier iets over het hoofd :-s Comments steeds welkom.

Bart
Rendement inderdaad 95,3 dB, haal daar 4 dB bafflestep correctie vanaf dan kom je uit op 91,3 dB. Er zijn dus meer mogelijkheden voor de tweeter.

9 dB voor seriefilter is een veelgemaakte fout, dit geldt alleen bij één specifieke afstemming van het seriefilter en dan nog alleen in het overgangsgebied. Een octaaf daaronder en daarboven wordt het gewoon weer 6 dB/oct. Dynaudio drivers zijn voor zo'n filter goed geschikt, die van Peerless niet.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 20 apr 2006, 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
Jeroen schreef:
Daarvoor breekt de HDS152 excl toch net teveel op bij 4000, 5000 en 8000 Hz.
Deze opmerking is niet lullig bedoeld, maar is het dan niet een beetje twijfelachtige kwalitit van zo'n tweeter? Ik weet wel dat je filtertechnisch veel kunt corrigeren, maar het maakt alles wel weer een stuk duurder. Bovendien vraag ik me wel eens af of het hoorbaar zal zijn tijdens het weergeven van muziek. Ik krijg altijd de kriebels als ik dat soort gegevens van units lees.
Ahum sietse, de hds152 is de mid :roll: En ja, dit soort zaken zijn hoorbaar. Maar met een 12 dB/oct laagdoorfilter op 2000 Hz hoef je verder niets te corrigeren hoor.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

sietse schreef:
Jeroen schreef:
Daarvoor breekt de HDS152 excl toch net teveel op bij 4000, 5000 en 8000 Hz.
Deze opmerking is niet lullig bedoeld, maar is het dan niet een beetje twijfelachtige kwalitit van zo'n tweeter? Ik weet wel dat je filtertechnisch veel kunt corrigeren, maar het maakt alles wel weer een stuk duurder. Bovendien vraag ik me wel eens af of het hoorbaar zal zijn tijdens het weergeven van muziek. Ik krijg altijd de kriebels als ik dat soort gegevens van units lees.
de HDS152 is niet de tweeter maar de midtoner :roll: of zie ik hier alsnog weerom iets over het hoofd #-o

Bart

edit: was blijkbaar niet snel genoeg :D
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

jeroen_d schreef:
Aquilon schreef:
Ik probeer het kantelpunt te nemen tussen 3 en 3.5 kHz, en wanneer alles goed gaat en ik de nodige kennis heb opgedaan wordt het een seriefilter, 1ste orde is dan geen 6 dB maar 9 dB. Het filter wordt toch maar gedaan nadat de kasten af zijn, de opzet kan dus nog steeds veranderen :-k

Er wordt ook maar 1 tweeter per box gebruikt, 2 x 89.3 dB wordt dan (theoretisch) 95.3 dB, bafflestep, filter .... daar nog af, komt dat schoon uit op de (weerom theoretische) 94.5 dB van de ScanSpeak

Of zie ik hier iets over het hoofd :-s Comments steeds welkom.

Bart
Rendement inderdaad 95,3 dB, haal daar 4 dB bafflestep correctie vanaf dan kom je uit op 91,3 dB. Er zijn dus meer mogelijkheden voor de tweeter.

9 dB voor seriefilter is een veelgemaakte fout, dit geldt alleen bij één specifieke afstemming van het seriefilter en dan nog alleen in het overgangsgebied. Een octaaf daaronder en daarboven wordt het gewoon weer 6 dB/oct. Dynaudio drivers zijn voor zo'n filter goed geschikt, die van Peerless niet.
een terechte opmerking, eerst even uittekenen hoe breed het front zal zijn en dan eens de bafflestep correction meten (vanaf welke frekwentie) ie begint. Mocht die beneden het kantelpunt voor mid-hoog liggen en het rendement zakt inderdaad teveel heb ik ook nog de uitstekende Morel Supreme 110 liggen (spl van 91.5 dB) :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Maakt niet zoveel uit waar het kantelpunt ligt. Ook het rendement van de woofer is opgegeven voor een oneindig grote baffle en daar moet je dus voor het laag 6 dB afhalen. Ik ga er tenminste even vanuit dat je woofers niet vlak boven de vloer zitten zodat ze daar weer 6 dB van terug krijgen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ik schreef:
beetje twijfelachtige kwalitit van zo'n tweeter
Sorry, niet goed gelezen... :oops:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Is de HDS tweeter al te koop en wat kost ie?
Een luidsprekerfee heeft me het volgende ingefluisterd: 3de week van mei. Geen idee hoe lang het duurt voor het bij de (NL) dealers ligt. Prijs nog niet bekend.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

jeroen_d schreef:
Maakt niet zoveel uit waar het kantelpunt ligt. Ook het rendement van de woofer is opgegeven voor een oneindig grote baffle en daar moet je dus voor het laag 6 dB afhalen. Ik ga er tenminste even vanuit dat je woofers niet vlak boven de vloer zitten zodat ze daar weer 6 dB van terug krijgen.
zal eerst de kasten maken, dan woofers en mids erin en meten, er is immers altijd een hemelsgroot verschil tussen theorie en praktijk, de kamer speelt ook een rol, de plaats van de speakers in de kamer, de opbouw van het frontpaneel en randen ...... daarna kan pas de tweeter gematched worden en het filter besproken

Bart
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik probeer het kantelpunt te nemen tussen 3 en 3.5 kHz, en wanneer alles goed gaat en ik de nodige kennis heb opgedaan wordt het een seriefilter, 1ste orde is dan geen 6 dB maar 9 dB.
Zeta noemt men dat bij een serie filter hier staat wat meer uitleg over de helling van serie filters: http://www.speakerbuilder.net/web_files ... kinsxo.htm

Groeten Roland

PS: Negeer deze stellingen onderaan het artikel gerust:

● A resistor alone in series with the tweeter works better than a real Lpad. The parallel resistor in the Lpad seems to dull the dynamics of the tweeter.

● Try the LR baffle step comp that Andy discusses on his website. Put it in the negative (-) return leg of the crossover, after the woofer, not before it on its positive (+) input. I'm still trying to figure this one out. It just seems to sound better there. And it does work.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Roland, bedankt voor de link.

Weet iemand of er boeken bestaan over (serie)filters. Ik heb hier een boek van Elektuur liggen over filters en dat is een goed begin maar echt diep wordt er niet over ingegaan. Uiteraard mag dit in ook in het engels zijn.

Bart
Laatst gewijzigd door Aquilon op vr 21 apr 2006, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Aquilon schreef:
jeroen_d schreef:
Maakt niet zoveel uit waar het kantelpunt ligt. Ook het rendement van de woofer is opgegeven voor een oneindig grote baffle en daar moet je dus voor het laag 6 dB afhalen. Ik ga er tenminste even vanuit dat je woofers niet vlak boven de vloer zitten zodat ze daar weer 6 dB van terug krijgen.
zal eerst de kasten maken, dan woofers en mids erin en meten, er is immers altijd een hemelsgroot verschil tussen theorie en praktijk, de kamer speelt ook een rol, de plaats van de speakers in de kamer, de opbouw van het frontpaneel en randen ...... daarna kan pas de tweeter gematched worden en het filter besproken

Bart
Het hemelsbreed verschil valt wel denk ik ;) Alleen een zeer (te) sterk gedempte kamer zou mogelijk roet in het eten kunnen gooien. De baffle heeft, als je op 'normale' afmetingen mikt, op het fullrange rendement geen invloed.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

even een update

het hout voor de midconsoles is gezaagd en ben begonnen met het frezen van de fronts

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het gat in het midden is voor de tweeter (is momenteel op de gemaakt op de afmetingen voor de ScanSpeak D2904/710000 of de nieuwe Peerless HDS tweeter, mocht ik voor de Morel Supreme 110 kiezen dient de diameter met 6mm vergroot te worden).
Het niet witte gedeelte wordt af/weggeschuurd tot holle/bolle wangen, ... zal ik ook enkele uren, dagen of weken zoet mee zijn voor ik die symetrisch heb :-s

Bart
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, ik zie dit topic nu pas :roll:

Erg interessant, want ik heb de neiging om ook deze kant op te gaan. De planning was 1x HDS Excl + tweet, maar een MTM begint in mijn hoofd steeds meer vorm te krijgen :) Ik wil echter zelf de vorm van mijn center dan als uitgangspunt aanhouden (orgineele ontwerp wordt me toch wat erg lastig :oops:

Het idee met de wangen is niet slecht. Kan optisch er mooi worden, en is ook nog eens functioneel! Ik zou wel de achterkant van je front wat meer uitfreezen (en let op de plek van de gaten ;) )

Ik blijf dit in ieder geval volgen!
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

deepspace schreef:
Ik zou wel de achterkant van je front wat meer uitfreezen (en let op de plek van de gaten ;) )
had ik ook reeds zitten bedenken, ze worden zeker nog wat schuiner afgeschuurd zodat de mids wat beter kunnen ademen, probleem is dat ik nogal dicht bij de rand zit van het front (25 mm) en ik zeker 22 moet overhouden .... maar komt wel in orde :D

Bart
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

het is eindelijk deftig weer geworden, en ik begin aan 14 dagen verlof, dus :D :lol:

deze morgen nog wat zitten schuren aan de achterzijde van de fronts

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vrije ruimte genoeg denk ik zo ...

nu eerst roeitraining voor "de slag om Gent" en dan pintje op terras, rest zal dus voor morgen zijn :D

Bart
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

relatief productieve vakantie gehad :-)

matrix voor de mid-console is af

Afbeelding

Afbeelding

en de 'wangen' voor het front van de mid-console hebben hun aanvang genomen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

van deze 'wang' wordt nu een mal getrokken (in pleister) die gebruikt wordt om de overige wangen te kunnen opmeten en symmetrisch te kunnen maken.

bart
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Zo, na een verhuis vorige maand eindelijk verder kunnen doen aan mn ontwerp.

De fronts voor de midconsoles zijn eindelijk af. De zwarte ronde draden die u ziet zijn rubber dichtingsringen voor het luchtdicht afsluiten van de kast/speakerunit combinatie en het ontkoppelen van de korf van de units van het frontpaneel

Afbeelding

Afbeelding

Ook de bodem/vloerpanelen zijn ondertussen gereed, samen met de 'spikefeet'. De gehele kastenstructuur wordt door middel van een tussenplaat op deze bodemplaat gekeild, of door middel van spikes rechtstreeks op de vloerplaat gezet (wordt nog uitgedacht)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een detail van de 'spikefeet'. Alles 4 mm dik alu, stalen geleiderstaafjes ook 4 mm doornsee. De spike wordt vervangen door een stelschroef met imbuskop en kegelpunt zodat deze van bovenaf de floorplate kan versteld worden (daarom de 3 alu afdekkapjes zoals op bovenstaande foto's te zien)

Afbeelding

Afbeelding

Ziezo, nu kan ik verder met de midconsoles samen te lijmen en een begin maken met de basconsoles (1 onder en 1 bovenop de midconsoles, 4 stuks dus die dienen gebouwd te worden :? zal dus nog een tijdje duren eer er een nieuwe update komt :wink:

bart
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”