Pulse Protector of Luidsprekerrelais?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Pulse Protector of Luidsprekerrelais?

Bericht door Digidoo »

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Pulse Protector van "Essential Audio Tools". Ben het ding nu aan het proberen.

Mijn zelfbouw GeenKloons hadden wel eens last van ploppen als ik ze aanzette en dit ding heeft die ploppen aardig verwijderd, maar niet helemaal. Ik zou eerder willen omschrijven dat het geluid is teruggebracht tot een tik, minder hard dan de plop, maar toch nog aanwezig. Wat ik verder merk is dat er zo af en toe toch opeens, als de amps allang aanstaan, een tik klinkt.

Verder merk ik wel dat het geluidsbeeld wel gelijkmatiger is verdeeld en de lichte ruis van de buizenvoorversterker is bijna helemaal verdwenen. Het geluid komt verder allemaal wat meer naar voren.

Fototje:
Afbeelding
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik gebruik de Pulse Protector nu al ruim een week en mijn mening er over is richting het negatieve overgestoken. Zo af en toe heb ik toch weer aanzetploppen en zoals ik al eerder noemde; er volgt soms een tik als ik gewoon een tijdje de versterker aan heb.

Die tik had ik eerst niet en ik wil niet het ene probleem voor het andere inruilen. Daarom wil ik dus een luidsprekerrelais gaan inbouwen in mijn GeenKloons. Nu heb ik een paar vrij goedkope (goede?) relais gevonden bij Amplimo. Ik vroeg mij af of deze gewoon goed genoeg zijn en hoe ik deze dan aansluit.
sietse

Bericht door sietse »

Ik gebruik in mijn zelfbouw versterkers al jaren de relais van Amplino en dat werkt prima. Ze zitten wel aangesloten op een inschakelvertraging met DC beveiliging.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoe sluit je die "Pulse Protector" eigenlijk aan? Gewoon in je stekkerblok erbij steken? Dan lijkt het mij niet meer dan een transient suppressor zoals in de meeste PC stekkerdozen ook zit. Helpt dan meer tegen nettransients zoals van de koelkast.

Wbt die Amplimo relais: Die zijn gewoon goed. Aansluiten via een inschakelvertraging zoals er al meerdere voorbij gekomen zijn. Maar de Geenkloontjes die ik in het verleden gebouwd heb hadden nauwelijks of niet last van in/uit schakelploppen/tikken. Is toch meer een layoutkwestie.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

@ Pjotr:

Wat bedoel je precies met "layoutkwestie"?

Ik vind het trouwens ook zeer vreemd dat ik last heb van inschakelploppen, dat probleem moet ik volgens mij toch uiteindelijk in de voeding verhelpen, niet? Overigens begin ik nu weer te twijfelen, want ik draai nu een tijdje zonder de Pulse Protector en ik bemerk net een dergelijke tik die ik met de PP ook hoorde, alleen dan harder. De PP onderdrukte dus blijkbaar die tikken ook. Waar komen die tikken dan vandaan? Mijn recent gemodificeerde voorversterker? *zucht* :?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Digidoo schreef:
@ Pjotr:

Wat bedoel je precies met "layoutkwestie"?
Hoi Digidoo,

Denk dan aan het uit de buurt houden van ingangssignaalleidingen van netdraden, voedingsdraden en speakerdraden zodat daar geen overspraak kan ontstaan. En het kiezen van goede aardpunten zoals b.v. een steraarde.
Digidoo
Contacteer:

Tikken door de koelkast!

Bericht door Digidoo »

Juist. Dat heb ik overigens zo goed mogelijk geprobeerd in al mijn projecten. Ook uitwendig is alles zo ver mogelijk van elkaar gescheiden.

News Flash

Wat is nu het geval? Het tikken komt door de koelkast? Als ik "tik" hoor op mijn speakers, springt mijn koelkast aan! Of eerder andersom natuurlijk! Wat doe ik daar aan? Elco's in mijn koelkast? Wellicht wat overdreven. Ik gebruik namelijk de randaardestekkers uit de keuken (daar heb ik alleen randaarde) voor mijn stekkerblok van mijn audio apparatuur.

Wat nu?[/b][/i]
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ai, dan wordt het lastig.

Andere koelkast kopen ..... 8)

Nee serieus, moderne koelkasten mogen dat verschijnsel niet meer veroorzaken maar een 30 jaar oude kan er nog flink wat van.

Probleem is dat de in en uitschakel nettransients van de koelkast kennelijk dermatig heftig zijn dat ze dwars door je trafo's gaan. Je zit er dan toch aan vast om je audio op een andere groep te zetten met een aparte randaarde.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Na een hoop gedoe met mijn huisbaas heb ik eindelijk mijn koelkast op een andere groep kunnen zetten. Voorlopig nog even de koelkast zonder aarde. De tikken zijn ondertussen bijna weg. Blijkbaar zijn die in- en uitschakel "nettransients" zo sterk dat ze zelfs dwars door die groepen heen gaan. Hopelijk gaat het klote ding snel kapot, dan kan ik een nieuwe kopen...

Ondertussen heb ik trouwens nog steeds last van inschakelploppen van mijn eindversterker. Wat ik overigens raar vind, want ik hoor nergens van andere GainClone bouwers dat zij daar last van hebben.

Nu kan ik die relais gaan kopen van Amplimo, maar helpt dat? Zo ja, hoe sluit ik dat eigenlijk aan? Waar in mijn schakeling plaats ik het ding?
hilbren

Bericht door hilbren »

is een online ups hier geen oplossing? In dit type UPS wordt de spanning omgezet naar de accu spanning. Vanuit de accuspanning wordt er opnieuw een 230 volt gegenereerd die volledig onafhankelijk (galvanisch gescheiden) van het net is. ideaal lijkt mij?

http://en.wikipedia.org/wiki/Uninterrup ... wer_supply
zie "Dual conversion online"
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”