2Gebrugde UCD400AD op sub

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

2Gebrugde UCD400AD op sub

Bericht door Gray »

Hallo iedereen
Heb net tijd voor een leuk projectje.:D
Het is de bedoeling om 2 gebrugde ucd400 modules op een enkelspoel 3ohm JL-audio subwoofer aan te sluiten. Daardoor komt de impedantie per module op 1.5ohm en zou ik 900-1000W op de sub kunnen krijgen.
Hiervoor heb ik natuurlijk nog enkele vraagjes. (staan in het rood)

Stuklijst.
Versterker
-2x UCD 400AD modules
Afbeelding
Voeding
-Softstarter
Is de uitgebreide versie nodig of is een ntc-weerstand ook voldoende?
-Voorlopig 1 transfo TR501 - Hypex transformer 2 x 42V and 2 x 12V 500VA
Is dit voldoende want lees in de ucd400 manual `Power supply min 45 max 65V?`
Afbeelding
Gelijkrichting
-1 diodebrug. Wat is een kwalitatief `goede` diodebrug?
stabilisatie
-4 of 6 slit-foil 10.000uF condensatoren per versterker.
Afbeelding
-fasedraaier voor het bruggen
Afbeelding
Afbeelding
-1 stepped attenuator, maar welke? <50euro :?:
-2 cinch aansluitingen
Afbeelding
-1 speakeraansluiting
Afbeelding
-1 JL-audio 12W7 met impedantie van 3 Ohm
Afbeelding

Opmerkingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Gray op za 03 jun 2006, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Korte opmerking: als je voor 2 van die UCD's gaat, en je wil er 1000W uit persen, dan heb je 2 trafo's nodig, voor elke UCD 1.

Als ik naar de impedantie-curve van een 12W7 in een 150 liter bassreflex kijk, dan komt de weerstand niet beneden de 4,1 Ohm tussen 20 en 60 hz. Ik neem tenminste ook niet aan dat je lager dan dat gaat filteren.
Dat zou betekenen 2 Ohm per UCD.

Is de 13W7 trouwens veel duurder? Die heeft namelijk 2 spoelen, en kun je fijn per spoel 1 UCD aansluiten. Heb je ook geen fasedraaier nodig. Ik weet trouwens niet eens of UCD's wel brugbaar zijn (niet alle eindversterkers kunnen gebrugd worden).

Ook gezien de belastbaarheid van de 12W7, waarom ga je niet gewoon voor 1x de UCD700 module? Heb je ook maar 1 dikke trafo nodig.

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Je hebt mi sowieso geen fasedraaier nodig voor de UcD's ondat ze gebalanceerde ingangen hebben die je in tegenfase parallel kunt aansluiten.

Overigens Joris, zou ik 2 UcD's WEL op 1 voeding zetten voor een brugschakeling! Je belast dan de voeding veel beter en gaan er geen grote aardstromen lopen door aardverbindingen op signaalniveau.
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Ok, miss moet ik toch maar direct 2 transfos kopen (of èèn dubbele?), bespaart me de verzendingskosten later. :wink:

De sub heb ik al en per toeval aan de helft van de prijs `nieuw` kunnen kopen. (anders zou ik er nooit zoveel geld aan uitgegeven hebben)
Sub komt waarschijnlijk in een gesloten kist van 40liter. filter moet ik ook nog maken.
13W7 had gemakkelijk geweest, helaas :(
Dus moeten we onze plan maar trekken met de fasedraaier.

De ucd modules zijn gelukkig `brugbaar` en stabiel tot 1ohm
en de reden waarom ik juist voor 2 ucd400 kies is omdat ik hem dan in een gewone stereo set ook nog kan gebruiken.
Pjotr schreef:
Je hebt mi sowieso geen fasedraaier nodig voor de UcD's ondat ze gebalanceerde ingangen hebben die je in tegenfase parallel kunt aansluiten.

Hoe werkt dat juist?

groetjes
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

De UcD heeft een + en een - signaal ingang. Van de ene helft van de brug leg je de - ingang aan massa en sluitje het signaal aan op de de + ingang. Van de andere helft leg je de + ingang aan massa en sluit je de - ingang aan op het signaal. Zo staan beide helften automatisch in regenfase.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

De "regenfase" ??

Daar waren we net doorheen toch ? :lol:


Paul.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Tips:
- Modules in-fase en uit-fase aansturen.
- een trafo, bijv de 500VA die we leveren.

De versterker gaat dan zo'n 800W/900W leveren in 4 ohm... ;)

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Paul Jenner schreef:
De "regenfase" ??

Daar waren we net doorheen toch ? :lol:


Paul.
<off-topic>
Hij wil er toch "donderslagen" uit krijgen :P :lol:

Nu weer on-tipic ;)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Jan-Peter schreef:
Tips:
- Modules in-fase en uit-fase aansturen.
- een trafo, bijv de 500VA die we leveren.

De versterker gaat dan zo'n 800W/900W leveren in 4 ohm... ;)

Jan-Peter
Met een trafo van 500 Watt kun je toch nooit aan de versterker 900 Watt leveren?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

richard schreef:
Jan-Peter schreef:
Tips:
- Modules in-fase en uit-fase aansturen.
- een trafo, bijv de 500VA die we leveren.

De versterker gaat dan zo'n 800W/900W leveren in 4 ohm... ;)

Jan-Peter
Met een trafo van 500 Watt kun je toch nooit aan de versterker 900 Watt leveren?
Gaat prima, sluit maar eens een trafo kort. Moet je eens zien hoeveel power er (kortstondig uit komt), wel niet vergeten om de trafo te zekeren.... ;)

Een trafo is gespecificeerd voor een bepaalde maximale temperatuur stijging bij een bepaalde belasting. Dit geeft het vermogen van de trafo, kortstondig kan je er makkelijk veel meer uit krijgen.

Muziek bestaat namelijk uit pieken.

In onze nieuwe subwoofer, gebruiken we de 500VA TR501 trafo. En die levert zo'n 900W in 4 ohm schoon aan de haak. Daarin zit ook een gebrugde UcD400!

Jan-Peter
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Pjotr schreef:
Overigens Joris, zou ik 2 UcD's WEL op 1 voeding zetten voor een brugschakeling! Je belast dan de voeding veel beter en gaan er geen grote aardstromen lopen door aardverbindingen op signaalniveau.
Ik bedoelde er eigenlijk meer mee aan te geven dat je met 500VA maar genoeg hebt voor 1 UCD module.
Maar goed... als ik Jan-Peter lees, is dat blijkbaar niet nodig!

Groet, Joris
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik kan wat Jan-Peter zegt alleen maar onderschrijven, kortstondig kan er veel meer vermogen uit een (ringkern) trafo gevraagd worden, met als gevolg een grotere temperatuurstijging, de VA-rating is puur een nominale waarde bij een bepaalde maximale temperatuurstijging.

Als ik het verhaal van de topic starter zo lees kan hij er ook voor kiezen om nog even te wachten op de nieuwe 800W Hypex subwoofer versterker, ook hier wordt een gebrugde UcD400 gebruikt maar wel met aangepaste uitgangsspoelen die meer stroom kunnen leveren bij lage impedanties, volgens mij het wachten meer dan waard, of je moet echt erg haast hebben.

E.a. is goedkoper dan zelfbouw, maar vooral 100% bedrijfzeker en volgens de regelen der kunst opgebouwd. Als je niet regelmatig versterkers in elkaar schroeft is dit m.i. het beste alternatief voor een goed eindresultaat. Hieronder even een indruk van de nieuwe Hypex brugversterker:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Ik ga toch voor de ucd400, die kan ik in stereo laten spelen.(en ik wil eigenlijk niet wachten :P )

Welke gelijkrichtdiode heb ik eigenlijk nodig?
Ik hoor sommige zeggen dat een brugcel beter is dan 4 losse diode?
deze?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

die kan ik in stereo laten spelen.
Je wilt een stereo signaal aanbieden op de brugversterker en zo een woofer met een enkele spreekspoel aansturen? Helaas gaat dat niet werken! Ook dien je er rekening mee te houden dat een zelf gefabriceerde voeding een aantal voorzieningen moet ontberen, zoals bv. een DC-beveiliging. Een brugcel is eenvoudiger te gebruiken, maar ik zou in jouw geval toch eens kijken naar een Hypex HG voeding, daar zit alles al op en dat voor een schappelijke prijs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Ik bedoel natuurlijk op andere speakers waar ik men modules in stereo kan op aansluiten :wink:

U raad dus een brugcel aan?
Omdat dat beter is of omdat het weinig uitmaakt en goedkoper is?
Zit namelijk te twijfelen tussen 1 brugcel 400V35A of vier apparte diodeshfa25pb60 met een snelheid van 23ns 600V 25A maar dus ook 4 maal zo duur.

2de vraagje:
Is de softstart via NTC-weerstand voldoende?
#-o
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door matjans »

in antwoord op je vragen:

42v secundaire windingen levert na gelijkrichting met de natte vinger 42*1,4=~59 volt op dus je zit netjes binnen het bereik van de ucd's. Ik hou zelf voor de elco's altijd 10% ruimte voor de maximale spanning aan. Dit vanwege onregelmatigheden in de netspanning en regulatie van trafo's. Elco's van 63v voldoen hier net niet aan maar kan op zich wel. Levensduur wordt misschien iets korter (zeg negen jaar ipv tien jaar).

Geen ntc nemen. Dat kan prima bij versterkers die constant stroom trekken (klasse a bakken) maar een klasse d doet dat dus juist niet. De ntc's worden niet warm genoeg om hun laagste impedantie te bereiken en dat resulteert in een weerstand in de voeding. Dat wil je juist niet !(hier heeft texas instruments leuke application notes over overigens! daar gaat het over miliohms en weerstand van stekkertjes e.d.)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Uhhh... mijn huidige UcD400AD's zijn voorzien van NTC's. Kost je een kleine 5 procent vermogen maar de zekering blijft heel...
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

ok, nog een vraagje
4 keer 10.000 of 4 keer 22.000uF? per module?

Bruno had hiervoor ook een regeltje dacht ik?

groetjes
Laatst gewijzigd door Gray op ma 05 jun 2006, 1:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Twee stuks 10.000uF per module is meer dan voldoende, dit is een klasse-D versterker met bijna 90% efficiency, dus je hebt geen grote ruststroom lopen zoals bv. bij klasse-A versterkers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Ok, ik zal er toch maar 4 nemen want met die sub en lage ohmse waarden zal het wel geen kwaad kunnen. :)

en nog een vraagje,
Is de volumeregelaar nodig of kan je ook gewoon de voorversterker gebruiken?

groetjes
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

VV is voldoende, zelfs erg makkelijk. Hangt naturlijk de sound van de Ucd wel erg vanaf wat voor vv je hebt, maar dat zal met een echte sub geen grote boodschap zijn.

Wowly
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg, je gaat je sub toch niet direct via een volumeregelaar aansluiten? Je hebt nog een filter nodig. Minstens een instelbare low-pass, liefst nog fase draaing en misschien nog boost (of misschien een LT). Dan kon je niet om een voorversterker heen.
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Er komt nog een actieve filter maar dat kost ook nog eens zoveel kluiten dus zal nog een tijdje duren... :(

Tips welke crossovers, pijs-kwaliteit in aanmerking komen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Waarom koop je niet gewoon een kant-en-klare Hypex DS4.0 dan ben je klaar, geen geklooi, geen gerommel. Want als ik 't zo lees heb je er (erg) weinig kaas van gegeten en kon je nog wel eens voor grote teleurstellingen komen te staan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Je moet ergens beginnen :wink:
Plaats reactie