Gainclone - laatste onderdelen
Moderator: Beheerdersteam
Gainclone - laatste onderdelen
Hallo, ik heb nu bijna alle spullen om een gainclone in elkaar te zetten. Alleen de behuizing en de interne bekabeling ontbreken nog.
Nu vroeg ik mij af wat voor interne bekabeling het beste is en welke diameter de draden minimaal moeten hebben.
Ook is het lastig om een geschikte behuizing te vinden, alleen conrad heeft een beetje betaalbare behuizingen maar die zijn ook niet echt mooi te noemen. Misschien dat iemand nog een tip heeft en anders moet ik maar iets van hout in elkaar flansen.
Nu vroeg ik mij af wat voor interne bekabeling het beste is en welke diameter de draden minimaal moeten hebben.
Ook is het lastig om een geschikte behuizing te vinden, alleen conrad heeft een beetje betaalbare behuizingen maar die zijn ook niet echt mooi te noemen. Misschien dat iemand nog een tip heeft en anders moet ik maar iets van hout in elkaar flansen.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Re: Gainclone - laatste onderdelen
Misschien zoiets: http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htmcruor schreef:Ook is het lastig om een geschikte behuizing te vinden, alleen conrad heeft een beetje betaalbare behuizingen maar die zijn ook niet echt mooi te noemen. Misschien dat iemand nog een tip heeft en anders moet ik maar iets van hout in elkaar flansen.
Of deze : http://www.rt-audio.nl/
Re: Gainclone - laatste onderdelen
pffff die dingen zijn niet bepaald goedkoop, misschien dat ik bij de kringloopwinkel een oude versterker koop en dan het binnenwerk eruitsloopEdo schreef:Misschien zoiets: http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htmcruor schreef:Ook is het lastig om een geschikte behuizing te vinden, alleen conrad heeft een beetje betaalbare behuizingen maar die zijn ook niet echt mooi te noemen. Misschien dat iemand nog een tip heeft en anders moet ik maar iets van hout in elkaar flansen.
Of deze : http://www.rt-audio.nl/
heb je de gainclones op www.platenspeler.com gezien? Die behuizingen koop je ook bij Conrad.
@wijx: waarom 625VA?
Deze dus:
Deze dus:
- Bijlagen
-
- geenkloon_front_af.jpg (32.36 KiB) 3427 keer bekeken
Ja die had ik inderdaad al gezien. Nu bedenk ik me opeens dat ik ook nog koelblokken nodig heb maar volgens mij hoeven deze niet absurd groot te zijn.daniel schreef:heb je de gainclones op www.platenspeler.com gezien? Die behuizingen koop je ook bij Conrad.
Deze dus:
Ik lees op het net wel eens dat er bij de gainclones zilveren interne bedrading wordt gebruikt, draagt dit (veel) bij aan de kwaliteit?
nee, alhoewel er best mensen zullen zijn die dat niet met me eens zijn. Zorg liever voor degelijke (voldoende dikke) bedrading, met name voor voeding en luidsprekerkabels. En let op je aarding, lees daarvoor de andere gainclonetopics hier maar eens door.
Voor wat betreft die koelblokken: beetje afhankelijk van de voedingsspannign en de luidsprekerimpedantie is zo'n alu behuizing opzich al wel voldoende koeling. Net zoals Maarten dat dus heeft gedaan. Als je geen koelblok meer hoeft te kopen, is dat kastje ineens niet zo heel erg duur.
Alternatief voor koelblokken: kijk eens op baco-army-goods.nl Die verkoopt zogenaamde 'power units' (effe zoeken op die site waar ze staan, wellicht onder 'technisch'). Daar heb je verder niks aan, anders dan dat daar voor 4 euro 8 mooie alu koelblokjes opzitten, en 10 mooie philips LL elco;s van 4700uF/40V.
Misschien vind je daar ook nog wel een mooi kassie
Voor wat betreft die koelblokken: beetje afhankelijk van de voedingsspannign en de luidsprekerimpedantie is zo'n alu behuizing opzich al wel voldoende koeling. Net zoals Maarten dat dus heeft gedaan. Als je geen koelblok meer hoeft te kopen, is dat kastje ineens niet zo heel erg duur.
Alternatief voor koelblokken: kijk eens op baco-army-goods.nl Die verkoopt zogenaamde 'power units' (effe zoeken op die site waar ze staan, wellicht onder 'technisch'). Daar heb je verder niks aan, anders dan dat daar voor 4 euro 8 mooie alu koelblokjes opzitten, en 10 mooie philips LL elco;s van 4700uF/40V.
Misschien vind je daar ook nog wel een mooi kassie
Het liefst zou ik ook voor een psu en twee monoblokjes gaan maar dan heb ik dus 3 behuizingen nodig en ik heb al moeite om er 1 te vinden. Bovendien kan ik later altijd nog uitbreiden.Digidoo schreef:Wil je het eigenlijk allemaal in een behuizing? Ik heb een psu en twee monoblokjes, werkt ook goed. Behuizingen komen van Radio Twenthe (Den Haag) en kostte in totaal ongeveer 80 euro. Welke schakeling ga je eigenlijk gebruiken? En welke chips?
Ik maak gebruik van de lm3886 dual mono kit van brian (van diyaudio.com). Op het moment heb ik 1 psu pcb en de 2 amplifier pcb's in elkaar zitten en zo ga ik ze voorlopig ook gebruiken (heb ook maar 1 ringkerntransformator).
Wat koelblokken betreft heb ik nog wel van die oude koperen pentium1 koelblokken liggen maar ik betwijfel of die goed genoeg zijn.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
@ Juul,
Je hebt me geholpen met mijn gainclone, maar ik durf te wedden dat die pentium koelblokken het best zouden kunnen doen. Ik heb absoluut geen grote koelblokken in mijn gainclones en ze worden nooit te heet. Ten alle tijden kan ik mijn vinger op het koelblok zetten. Bovendien kostte ze ook maar 2 euro per koelblok, zo niet minder.
Overigens gebruik ik wel iets andere chips: LM3875, ongeisoleerd. Dus wellicht dat de hitte daarom zo makkelijk verdwijnt...
Je hebt me geholpen met mijn gainclone, maar ik durf te wedden dat die pentium koelblokken het best zouden kunnen doen. Ik heb absoluut geen grote koelblokken in mijn gainclones en ze worden nooit te heet. Ten alle tijden kan ik mijn vinger op het koelblok zetten. Bovendien kostte ze ook maar 2 euro per koelblok, zo niet minder.
Overigens gebruik ik wel iets andere chips: LM3875, ongeisoleerd. Dus wellicht dat de hitte daarom zo makkelijk verdwijnt...
- De LM3875 (die van jou) zijn 56W ipv 68W. Ongeissoleerd maakt wel ietsjes uit, maar niet zo heel erg veel.
- Het ligt er wel aan of welke speakers je er aan gaat hangen, 4 Ohm heb je meer koeling voor nodig dan bijv 8 ohm
- Tuurlijk maakt met/zonder FAN ook uit
- Ligt ook aan je voedingsspanning uiteraard
Ik heb 8 Ohm speakers met flinke koelblokken voor mijn LM3886, maar dat wil wel lauw worden als je flink speelt. Bij 4 Ohm speakers, zonder FAN en die koelblokjes gaat het niet lukken hoor.
Maar kan ook best dat het wel wil hoor, met 8 Ohm speakers en niet de volledige 68 W.
- Het ligt er wel aan of welke speakers je er aan gaat hangen, 4 Ohm heb je meer koeling voor nodig dan bijv 8 ohm
- Tuurlijk maakt met/zonder FAN ook uit
- Ligt ook aan je voedingsspanning uiteraard
Ik heb 8 Ohm speakers met flinke koelblokken voor mijn LM3886, maar dat wil wel lauw worden als je flink speelt. Bij 4 Ohm speakers, zonder FAN en die koelblokjes gaat het niet lukken hoor.
Maar kan ook best dat het wel wil hoor, met 8 Ohm speakers en niet de volledige 68 W.
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 07 mei 2006, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Het uitproberen van onze collega gainclone bouwer zal het antwoord geven... 
Wat betreft de moeite om een goede/leuke behuizing te vinden, die is nihil. Als je er al vanuit gaat dat een gainclone zoals Cruor 'm bouwt hooguit 120 euro kost (excl. behuizing en geschat op de kwaliteit van de componenten), dan heb je voor hooguit 80 euro prima 19 inch dingetjes bij bijvoorbeeld bmm.
Wat betreft de moeite om een goede/leuke behuizing te vinden, die is nihil. Als je er al vanuit gaat dat een gainclone zoals Cruor 'm bouwt hooguit 120 euro kost (excl. behuizing en geschat op de kwaliteit van de componenten), dan heb je voor hooguit 80 euro prima 19 inch dingetjes bij bijvoorbeeld bmm.
Gelukkig heb ik brian om 2 extra lm3886 chipjes gevraagd voor in het geval het misgaatDigidoo schreef:Het uitproberen van onze collega gainclone bouwer zal het antwoord geven...
Het is inderdaad een redelijk low-budget projectje, maar het speelt ook mee dat ik eigenlijk totaal geen DIY spullen heb. Dus die 120 euro voor de componentjes en de pcb's is alleen het begin, heb ook soldeerspullen en bv stekkers en zekeringen aan moeten schaffen. Dat is ook de reden dat ik niks heb om mee te testen, alles moet ik nieuw kopen en ik heb het liefst dat het dan ook nog werkt
Maarja, ik moet ergens beginnen he
Dan raad ik je aan om een goede soldeerbout te kopen als je vaker wilt gaan solderen. Weller of ersa zijn hele goede bouten, alleen moet je er wel flink wat voor betalen. Maar zo'n bout gaat dan ook een jaartje of 10 mee, de punten ongeveer een jaar.
Bij goedkope bouten (een of ander Japans merk oid) zijn de punten in een week al vergaan...
Bij goedkope bouten (een of ander Japans merk oid) zijn de punten in een week al vergaan...
-
Digidoo
- Contacteer:
Ook ik heb een Velleman. Geen bijzonder ding, maar zou inderdaad ook de punt moeten vervangen.
@ Cruor; Het is zeker de moeite waard. De GainClone is gewoon een ontzettend leuk en relatief simpel project. Jij zal 'm zelfs netter opbouwen dan ik, want ik heb geen pcb's gebruikt. Eerst zelfs nog zitten klooien met p2p solderen, maar dat kan ik je afraden als beginner. Uiteindelijk zelf gaatjesprint gebruikt en dat werkt prima.
De LM3886 en Lm3875 zijn allebei zeer stabiele chips en kunnen ontzettend veel aan. Daarom dus zeer geschikt als eerste project. Vanzelf krijg je (zoals ik) de smaak te pakken en neem je alle elektronica in je omgeving onder de loep om het zo goed mogelijk te verbeteren.
Ik ben benieuwd naar het resultaat!
@ Cruor; Het is zeker de moeite waard. De GainClone is gewoon een ontzettend leuk en relatief simpel project. Jij zal 'm zelfs netter opbouwen dan ik, want ik heb geen pcb's gebruikt. Eerst zelfs nog zitten klooien met p2p solderen, maar dat kan ik je afraden als beginner. Uiteindelijk zelf gaatjesprint gebruikt en dat werkt prima.
De LM3886 en Lm3875 zijn allebei zeer stabiele chips en kunnen ontzettend veel aan. Daarom dus zeer geschikt als eerste project. Vanzelf krijg je (zoals ik) de smaak te pakken en neem je alle elektronica in je omgeving onder de loep om het zo goed mogelijk te verbeteren.
Ik ben benieuwd naar het resultaat!
het enige waar je zo'n beetje rekening mee moet houden met gainclone behuizingen is dat het een beetje redelijk moet afschermen. Anders krijg je problemen met radio (ik had geloof ik rtl huppeldepups ooit). Zelf met deze hammond kastjes goede ervaringen.
- Bijlagen
-
- IMG_0011.JPG (28.55 KiB) 3038 keer bekeken
-
- IMG_0008.JPG (31.4 KiB) 3038 keer bekeken
-
- IMG_0003.JPG (39.08 KiB) 3038 keer bekeken
Volgens mij heeft niemand nog een antwoord op de bedrading vraag geleverd.
Voor een eerste project moet je hier geen halszaak van maken. Vooral zo kort mogelijk houden en je lost al een hoop problemen op.
Ik heb inderdaad zilverdraad gebruikt maar ik had dat gewoon nog liggen dus dat was een envoudige keuze. Volgens mij is het 0.8mm^2. Ik weet niet of het een groot verschil maakt, de andere clones die ik heb zijn ook met zilverdraad. Ik denk niet dat er grote verschillen zijn.
Kijk maar eens naar de dikte van de secundaire wikkeling van je trafo en gebruik dat als richtlijn voor de dilte van je draad, zowel voor power supply asl voor luidspreker aansluitingen. Indien je een externe PSU maakt zou ik wel dikker draad nemen.
Bednke wel dat afhankelijk van je voedingspanning en de impedantie van je luidsprekers de versterkers ruim de helft van de toegevoerde energie in warmte omzetten. In de praktijk valt de warmteafgifte trouwens erg mee. Ik heb een clone met 2 LM3875's en een 120VA trafo in een enkel kastje zoals die van platenspeler(b*h*d=110*55*165mm) geprutst en die word toch nauwelijks warm, ook niet bij luidere volumes. De power output zal vanwege het rendement en de relatief kleine Trafo blijven steken op 2 maal 30 watt of zo (puur een PSU kwestie, effe snel: 120Va, 50% efficient, 2 chips) Ik heb wel >10000uF PSUcaps dus misschien dat het vermogen nog wat hoger komt.
Kortom met een redelijk alu kastje en de chipies netjes tegen de wand (goede koelpasta, niet te dunne wand etc.) heb je geen koelblokken nodig
Edit: fotootje

Voor een eerste project moet je hier geen halszaak van maken. Vooral zo kort mogelijk houden en je lost al een hoop problemen op.
Ik heb inderdaad zilverdraad gebruikt maar ik had dat gewoon nog liggen dus dat was een envoudige keuze. Volgens mij is het 0.8mm^2. Ik weet niet of het een groot verschil maakt, de andere clones die ik heb zijn ook met zilverdraad. Ik denk niet dat er grote verschillen zijn.
Kijk maar eens naar de dikte van de secundaire wikkeling van je trafo en gebruik dat als richtlijn voor de dilte van je draad, zowel voor power supply asl voor luidspreker aansluitingen. Indien je een externe PSU maakt zou ik wel dikker draad nemen.
Bednke wel dat afhankelijk van je voedingspanning en de impedantie van je luidsprekers de versterkers ruim de helft van de toegevoerde energie in warmte omzetten. In de praktijk valt de warmteafgifte trouwens erg mee. Ik heb een clone met 2 LM3875's en een 120VA trafo in een enkel kastje zoals die van platenspeler(b*h*d=110*55*165mm) geprutst en die word toch nauwelijks warm, ook niet bij luidere volumes. De power output zal vanwege het rendement en de relatief kleine Trafo blijven steken op 2 maal 30 watt of zo (puur een PSU kwestie, effe snel: 120Va, 50% efficient, 2 chips) Ik heb wel >10000uF PSUcaps dus misschien dat het vermogen nog wat hoger komt.
Kortom met een redelijk alu kastje en de chipies netjes tegen de wand (goede koelpasta, niet te dunne wand etc.) heb je geen koelblokken nodig
Edit: fotootje
Kan perfect werken zonder afschermingmatjans schreef:het enige waar je zo'n beetje rekening mee moet houden met gainclone behuizingen is dat het een beetje redelijk moet afschermen. Anders krijg je problemen met radio.
Dan heb jij een aardlus gehad en je gnd niet goed aangelegd (=antenne).
Ik zie dat jij geen afgeschermde kabels hebt gebruikt aan de input, ik zou dat eens eerst veranderen als ik jou was.
De manier van het aanleggen van de kabels is 100000000000000000x (:roll:)belangrijker dan zilver / koperen kabels
ok ok, verkeerd gezegd. ipv "krijg je problemen" moet "kan je problemen krijgen met" staan.
(En ja, maar dat was al een tijdje geleden met een p2p soldeerdingetje waar achteraf idd een aardedraadje gebroken was
)
Heb met deze kloon nergens last van. Afgeschermde kabels is nodig in een omgeving met veel emi & rf herrie in de lucht maar hier is geen greintje ruis/radio te horen.
(En ja, maar dat was al een tijdje geleden met een p2p soldeerdingetje waar achteraf idd een aardedraadje gebroken was
Heb met deze kloon nergens last van. Afgeschermde kabels is nodig in een omgeving met veel emi & rf herrie in de lucht maar hier is geen greintje ruis/radio te horen.