Bouw twin Tumult subs

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Robbo

Bouw twin Tumult subs

Bericht door Robbo »

Momenteel draai ik met een B&W ASW4000 subwoofer. Een prima ding als je het mij vraagt, prima muzikaal, mooi strak laag en ook weer niet te ver doordreunend (ivm buren).

MAAR, ik heb toch het idee dat met 2 subwoofers een betere kamervulling te verkrijgen is, dus mede toekomstige ontwikkelingen in acht nemend (ander huis met dedicated HT), ben ik van plan 2 Adire Audio Tumult drivers aan te schaffen. Om deze voorlopig in een compacte kast te bouwen en in een later stadium in de nieuwe HT volledig ongetemd in te zetten :D

De maten van de kasten zullen ongeveer 50x50x50 gaan bedragen en opgebouwd worden uit 2 lagen 18mm MDF met horizontale en verticale bracing (matrix) waar de magneet van de woofer in komt te hangen.

Vraagjes:

- Het zagen van het MDF besteed ik uit. Kan ik de maten van de buitenste kast tov de binnenste kast strak uitrekenen of moet ik een of een paar mm speling aanhouden?

- En mogelijkheid is om ipv 2x18mm MDF, 1x35mm MDF te gebruiken. Ik weet dat Kharma dit gebruikt, maar is dezeregulier te krijgen? Of is 2 lagen van 18 toch de betere keuze.

- Aangezien ik momenteel niet het absolute laag eruit wil halen, is daarom een gesloten kast de beste optie ?

- Ik heb ooit begrepen dat je een woofer niet in de midden van de kast mag plaatsen ivm interne staande golven. Maar is dit nog wel een probleem indien je gebruik maakt van een matrix ?
richard

Re: Bouw twin Tumult subs

Bericht door richard »

Robbo schreef:
Vraagjes:

1- Het zagen van het MDF besteed ik uit. Kan ik de maten van de buitenste kast tov de binnenste kast strak uitrekenen of moet ik een of een paar mm speling aanhouden?

2- En mogelijkheid is om ipv 2x18mm MDF, 1x35mm MDF te gebruiken. Ik weet dat Kharma dit gebruikt, maar is dezeregulier te krijgen? Of is 2 lagen van 18 toch de betere keuze.

3- Aangezien ik momenteel niet het absolute laag eruit wil halen, is daarom een gesloten kast de beste optie ?

4- Ik heb ooit begrepen dat je een woofer niet in de midden van de kast mag plaatsen ivm interne staande golven. Maar is dit nog wel een probleem indien je gebruik maakt van een matrix ?
Antwoorden:
1- Dat ligt er aan, de meeste bouwmarkten zagen toch wel met enkele mm's afwijking. Als je zelf de gelegenheid hebt de planken exact op maat te maken (frees?) zou ik dat doen. Kun je dat niet dan zul je een goede vullende lijm kunnen gebruiken, ingedikte epoxy werkt wat dat betreft het beste.

2- 35 mm MDF zal best wel bestaan maar ik ben het nog nooit tegengekomen. Bovendien is de dichtheid van MDF naar het midden toe wat geringer dan de buitenzijden. Ik zou dan kiezen voor 2 lagen MDF of nog beter een laag spaanplaat aan de binnenzijde en aan de buitenzijde een laag MDF. Een matrix heeft trouwens meer effect dan een dubbele wanddikte.

3- Naar mijn idee wel, het laag houdt eerder op maar loopt geleidelijker af dan bij een basreflex, wat met een beetje mazzel wordt gecompenseerd door kamerinvloeden. Bovendien is het laag bij een gesloten kast makkelijker in de hand te houden. Maar er zijn ook perfecte basreflexsystemen.

4- voor een subwoofer maakt dat niets uit, de golflengte van de weer te geven tonen is veel groter dan de afmetingen van de kast.

(erg leuke film Amelie)
Laatst gewijzigd door richard op vr 24 dec 2004, 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
michiel

Re: Bouw twin Tumult subs

Bericht door michiel »

Robbo schreef:
- Het zagen van het MDF besteed ik uit. Kan ik de maten van de buitenste kast tov de binnenste kast strak uitrekenen of moet ik een of een paar mm speling aanhouden?
Geen speling berekenen, en maar hopen dat er nauwkeurig gezaagt wordt!

- En mogelijkheid is om ipv 2x18mm MDF, 1x35mm MDF te gebruiken. Ik weet dat Kharma dit gebruikt, maar is dezeregulier te krijgen? Of is 2 lagen van 18 toch de betere keuze.
1x35 werkt makkelijker omdat je niet hoeft te lijmen (panelen lijmen). Maar 2x18 gaat ook prima! Je kan bij de lokale houtboer ff vragen of MDF in die diktes te leveren zijn. Je zit dan waarschijnlijk wel aan een plaat vast.

- Aangezien ik momenteel niet het absolute laag eruit wil halen, is daarom een gesloten kast de beste optie ?
Gaat prima!!
- Ik heb ooit begrepen dat je een woofer niet in de midden van de kast mag plaatsen ivm interne staande golven. Maar is dit nog wel een probleem indien je gebruik maakt van een matrix ?
Dit verhaaltje gaat niet op voor subs.

Bij de weg, ik heb hier nog een 100 liter gesloten kast staan voor 15" welke ik niet gebruik. 22 mm met 44 mm baffle. Misschien heb jij er wat aan als tijdelijke kast? De kast is gewoon kaal, ik zou er zelf nog een laag MDF overheen doen om nog meer massa te krijgen. Eventueel met daklood werken. Zit trouwens versteviging in.
michiel

Bericht door michiel »

Net te laat. :roll:
Rademakers

Bericht door Rademakers »

Kan ik de maten van de buitenste kast tov de binnenste kast strak uitrekenen of moet ik een of een paar mm speling aanhouden?
Ik zou de binnenmaat van de buitenste kast een mm groter maken als de buitenmaat van de binnenste kast.

Heb je naderhand een mm over, dan wordt dit teniet gedaan door de (hout)lijm en klemmen, zeker als je bison d4 gebruikt.
Maar ik maak het wel vaker mee dat ik achteraf blij ben dat ik een mm extra heb genomen, omdat het anders net niet past.

Je kunt het natuurlijk ook altijd nog in twee keer laten zagen.

Mvg Johan
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Hi Robbo, kom anders straks eerst eens luisteren als ik die van mij af heb.
Ik zit nu midden in een verhuizing, maar daarna bouw ik de kast met de passives helemaal af.
De Tumult die je nu gehoord heb is de basreflex. Deze vonden we allen beter klinken dan de gesloten.
Hij had nl dezelfde strakheid als een gesloten, maar meer output onderin.

Aangezien ik nu in een apartement komt te wonen is mijn sub nu wellicht iets te zwaar. (tis ook nooit goed :roll: )
Als het echt niet doenbaar is, dan maak ik ook een kleinere gesloten sub. Maar dan wel met wat actieve correctie.

Wat ga je als versterker(s) gebruiken?
Ik zou minimaal 800 Watt's per speaker inzetten.
Als je actief gaat corrigeren, dan zou ik zelfs nog meer pakken.

Die 50*50*50, zijn dat binnen of buitenmaten?
Robbo

Bericht door Robbo »

@Krunk, uiteraard kom ik een keer bij je luistern :-) Dan kan ik meteen die Peerless/Focal D'appolitos meepakken, want zo'n speaker bevalt me op papier ook wel.

Dat appartement probleem, daar zit ik dus ook mee. Vandaar dat de ASW qwa tuning eigenlijk perfect is, en vandaar dat ik ook aan een kleine gesloten kast zit te denken. Het gaat mij ook meer om de spreiding van het laag dan het absolute laag er uit halen.

Qwa versterking denk ik aan een of twee PA versterkers, of de 2x ADA1200 van Adire Audio. Daar zitten ook twee EQ's op dus dat scheelt wederom een component zoals een DEQ2496 in mijn huidige setup. Voor de toekomst gezien is de eerste oplossing natuurlijk weer gunstiger want dan pleur ik toch alles in een 19" rack.

Hoe moet ik zo'n actieve correctie zien ? Ontwerp je die naar de plaatsing/roommodes van de kamer ?

50x50x50 zijn de buitenmaten. Met 35mm wanden (daar neig ik toch wel naar, in verstek gezaagd op een precieze bank) wordt dat dus 79,5 liter - 5 liter voor de Tumult en nog wat voor de bracing. Waarmee kan ik dat het beste mee simuleren??
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Hi Robbo,

lees dit maar eens door:
http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm
Met deze correctie kan je zelfs de Q van je subwoofer bepalen.

Als versterker zou ik gaan voor een dikke tweekanaals of een echt monoblock. Geen speciale subwoofermodule.
Dan zou ik ook nog een PEQ (Behringer) kopen om de boel echt goed af te regelen in de ruimte.

P.s.
* de Tumult is trouwens 7 liter. :wink:
* ik zou eerst 2 testboxen bouwen om te kijken hoe het klinkt. Je krijgt dan al voor 80% een idee hoe het straks echt gaat worden. Kijk maar naar de flutdozen waar je de Tumult tot nu toe in gehoord hebt.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

En hoe staat het met de plannen vor deze botergeile sub? (of ga ik nu te ver... :lol: )
Plaats reactie