Beste forummers
Tja, toch nog maar iets over de klasse D versterkers op de luisterdag.
Ik heb er vandaag op mijn glazenwasserladdertje diversen malen aan moeten denken.
Maar eerst even dit voor alle duidelijkheid en voor sommigen misschien al bekend of niet.Een klein stukje achtergrond van mezelf.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen techneut ben en elke geluidsbeleving afhangt van mijn OREN.
Deze oren zijn mijn adviseurs.
Laat ik dat eerst wat verder uitleggen.....
Inmiddels ben ik zo'n ruim 25-30 jaar bezig met deze prachtige hobby en heb heel veel verschillende componenten gehoord in deze jaren. In het verleden heb ik heel veel geleerd van Menno van der Veen in de periode dat hij schreef voor de Homestudio.Zo ging ik elke test van hem die hij schreef voor de Homestudio in het weekeinde testen bij mijn Hifizaak destijds.Op die manier heb ik heel veel testen van Menno van der Veen overgedaan op mijn manier en met maar 1 doel en dat was : wat Menno op schreef of ik dat met dezelfde testmuziek ook die beschreven verschillen kon horen.Op deze manier heb ik mijn gehoor getraind en ook mijn bewustwording in klankverschillen van apparatuur.
Overigens kende ik in die tijd de bedrijfsleider van die Hifizaak heel goed en daardoor kon ik vaak heel veel voor elkaar krijgen met het lenen van apparatuur of het beluisteren ervan.Ook werd ik weleens gevraagd om iets nieuws te horen thuis bij mij.Ik mocht dan op vrijdagmiddag het nieuwe spul ophalen om er vervolgens een lang weekeinde naar luisteren en moest dan wel bij het terug brengen wel precies vertellen wat ik ervan vond.(men was uiterts kritisch)
Ik heb toch zeker dit een 5 jaar volgehouden,totdat de bedrijfsleider weg ging en de desbetreffende Hifizaak een complete reorganisatie doorvoerden waar alle oudere personeelsleden werden vervangen voor jonge electronica studenten.(geen aanval of zo)Enne in ene mocht er haast niks meer.Alle High-end verdween terug naar het hoofdfiliaal in Amsterdam.Inmiddels is de High-end ook weer teruggekeerd in Hilversum een paar jaar geleden,maar ik ben er geen klant meer inmiddels.
Ik ben van huisuit een buisfanaat en evenzo een groot analoogfanaat.
De muziekale klanken van de buis als van een draaitafel is in mijn oren zooooooo natuurlijks.Men heeft mijn weleens uitgeprobeerd te leggen dat ik de bovenharmonische klank prefereer en kennelijk ben ik daar gevoelig voor.
Ik wil nog graag een opmerking erbij plaatsen.
Ik heb ooit Magnat MSP-200 speakers gehad en vanaf het begin vond ik dat er tussen de 2 speakers een klankverschil zat.De ene speaker speelde luider in het hoog dan de andere speaker.Mijn hifiadviseur van destijds hoorde het niet,mijn luistermaten hoorde het niet.Ik dus wel. Uiteindelijk ben ik naar de importeur gegaan met de speakers en heb ze daar door laten meten met een soort sweep of zo.
(Sorry ik ben geen techneut dus weet niet of ik de juiste term gebruik).
Uit die sweep kwam duidelijk naar voren dat de ene speaker 2dB in de hoogunit luider speelde dan de andere speaker. Het probleem werd opgelost met een andere hoogunit.
Heeeee,had ik het toch goed gehoord.
Maar goed,wat wil ik ermee zeggen en wat heeft het te maken met Klasse D versterkers?
Nou niet zoveel en toch ook weer juist wel. Op de luisterdag heb ik verschillende Klasse D versterkers gehoord en waarvan sommige op verschillende speakers. Ik heb verschillen gehoord tussen de verschillende Klasse D versterkers en ook verschillen tussen verschillende UcD versterkers.
1 UcD versterker vond ik er bovenuit komen in vergelijking met die andere UcD versterkers en volgens mij was dat die van Wowly als ik het goed heb.Deze UcD was krachtiger en had een breder en dieper soundstage.Deze Ucd zou ik nog weleens willen horen,maar dan langer.
Deze Ucd stond ook te spelen in de benedenruimte op het eind van de dag met de dipoolspeakers en wowly speakers,volgens mij.Deze Ucd kwam in mijn beleving het dichts bij mijn norm (gevaarlijke uitspraak,bedoel er niets mee). Ik wil ermee zeggen dat die UcD mij wel kon bekoren en ik denk (heb het eerder al opgemerkt) dat de klasse D heel veel heeft ingelopen op de gevestigde buizen en transitoren klasse A en AB enz versterkers.Edoch zijn ze er in mijn beleving nog net niet en dat is ook wat ik in mijn eerdere antwoord ook wilde zeggen.Toch blijf ik een compliment geven aan de klasse D wat ik eergisteren heb gehoord.Het klonk niet verkeerd,maar ik ben meer gewend aan buizen en transitoren en klasse A en thats all.
Ik ben pas sinds 4 jaar bezig met zelfbouw en dan nog maar heel mondesmaat.Ik heb tot nu alleen maar mijn B&W speakers verbeterd met betere componenten en heb daarover weleens op dit forum gepost.
zoals ik al eerder zei ik ben dus geen techneut en zeker geen ervaren zelfbouwer.
Hoewel ik best wel wat luisterervaring heb en toch ook wel in de loop der jaren een (eigen)geluidsreferentie heb ontwikkelt,begin ik nu in het volgende stadium van deze prachtige hobby te komen en te ontdekken en dat is dus zelfbouw.Voor mij is dat dus totaal iets anders,maar ik neem wel een referentiekader mee voor mijn optimale geluidsbeleving.
Daarom vond ik het op de luisterdag ook zo leuk om ervaringen te horen van jullie en soms wat vragen te stellen.Ik leer daar veel van,ondanks dat ik veel niet begrijp of half begrijp.Net zo als ik leer van de verschillen in klank in jullie zelfbouw speakers.Overigens ik vond ze allemaal prachtig om te zien,Maar goed met deze opgedane indrukken kan ik weer iets mee in mijn eigen zelfbouw toekomst.
Misschien begrijpen sommigen nu iets beter mijn eerdere antwoord en met wat meer achtergrond informatie van mijzelf wordt het ook wat duidelijker,zo hoop ik maar.
Enne weet men ook een beetje wie ik ben en waar ik vandaan kom als ik ergens op antwoord.
Met een eet smakelijk groet voor nu,