Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok, dus dat weet je dan al :D Ben je al een heel eind ;)
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

KT88 schreef:
Zonder dollen, in beide series zijn goeie buisjes te vinden, alhoewel de 6SN7 ook bij mij de voorkeur verdient.
Desalniettemin is een goede ECC88, 82 of 81 ook niet te versmaden.
Om nog maar te zwijgen van het kanon E288CC, dat helaas wel zeldzaam is.
Tja, ik volg dit draadje met veel interesse, maar zo komen we er niet ben ik bang.
Jan en ik willen toch eens wat met buisjes doen, maar wat is er aaan ontwerpen /kits voor ons soort "op de markt"?

Paar opties die nog betaalbaar zijn:
De pre amps uit australie? (circa €200, kun je meteen een stappenscakelaar mee laten komen)
Het bekende setje van Thel?
Of iets met een hoger diy gehalte als dit Maar wel met pcb's
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Leeuwarden schreef:
Ik moet zeggen dat ik wel iemand ben die, als het een keer in elkaar zit, er niet om staat te springen om het weer open te maken.
dan ben je met buizen slecht af, er is altijd wel wat te tweaken.
Ander buisje, even een ander koppelC-tje, even een SRPP-tje erin, smoorspoel ja, smoorspoel nee, die choke load klonk toch beter....

Tenminste zo gaat het hier, en bij de meeste buizenhobbyisten die ik ken.

Het leuke is dat je met weinig moeite zoveel kunt veranderen, en dat de basisbegrippen van buizen zo simpel zijn.
Zo'n 6SN7 trappetje bouw je in een avond op, lekker zwevend aan de draadsteuntjes.
Chassisje van koperprintplaat, gaatje erin prikken voor de buisvoet en je bent los. Doe dat eens met een kant-en-klare transistorbak..........
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

ovni schreef:
Jan en ik willen toch eens wat met buisjes doen, maar wat is er aaan ontwerpen /kits voor ons soort "op de markt"?
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/f ... eplay3.htm ?

Ik weet niet wat je onder "ons soort" verstaat, maar zoals ik hierboven ook al schreef, zodra je met een print begint, zit je vrijwel vast aan het ontwerp.
Vrije lucht bouwen, al dan niet met draadsteunen of turret boards, geeft veel meer vrijheid.

Diegenen die vandaag mijn 6BX7 triodegebakje hebben gezien, hebben vast ook wel bemerkt dat het kastje vol met extra gaten zat.
Het kastje is een permanent testlaboratorium voor schakelingetjes, er hebben denk ik al zo'n 5 verschillende schakelingen opgestaan.

Wie het slechts om een eenmalig te bouwen en daarna nooit meer te veranderen buizenvoortrapje gaat (kan me het niet voorstellen), die neme een van de preamps hierboven, of de Velleman van Audiomaniacs (met goede onderdelen opgebouwd en gewijzigd naar Sander Sassen's voorbeeld).

Het staat er wat bot, maar in mijn ervaring is het zo dat wie eenmaal door het buizenvirus is gepakt, geen genoegen meer neemt met wat een ander voor je heeft bedacht.........
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
Chassisje van koperprintplaat, gaatje erin prikken voor de buisvoet en je bent los.
Klinkt een beetje als een mock-up (zo heet dat toch? :? )
Bij buisje ben ik ook wel voor hardwired, ook in het uiteindelijk resultaat.
How about een leuk mu-stage-je of chokeload met een duitse postbuis of een 27... Al met al zijn er weer zoveel alternatieven dat de keuze echt moeilijk gaat worden :) ergens moet een knoopje gehakt worden..
ik heb eventueel nog een zak novalvoetjes, nieuw... wat ik er voor betaald heb weet ik niet meet maar de adspirant buizenfreak kan er wel een paar krijgen van me om te experimenteren (tegen verzendkosten) Ik gebruik toch alleen maar Yamamoto's.. Niet allemaal tegelijk!!!
Kees Soeters (voor vrienden... zijn jullie toch allemaal??? :roll: )
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Kan helaas geen lang/goed antwoord geven op dit moment. Moet van m'n vrouw nu mee naar Ikea.

Maar het probleem van de Aikido is dat het als snel teveel versterking geeft. Voor een eerste buis van 6bx7 bijvoorbeeld al iets van 7.

Ten tweede is de hype. Het rare is dat ik niet eens goed kan mee babbelen omdat ik nouwelijks met de aikido gespeeld heb thuis. Ik wilde alleen een printplaatje maken omdat er zo veel belangstelling voor was en zoveel mensen met de hobby bezig zijn zonder dat ze het vertrouwen hebben om een p2p aikido in elkaar te solderen.

Er zijn echter een aantal mensen zeer blij met de Aikido..en anderen vinden het niet "my cup of tea"

Wat ik kan doen is even een voorbeeldje in elkaar trappen....en dan kan je (Jan uit Leeuwarden) die ff beluisteren en een mening vormen omtrent een versie van de aikido.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bas Horneman schreef:
Moet van m'n vrouw nu mee naar Ikea.
Houd je met die nieuwe meubeltjes nog wel wat ruimte voor die nieuwe Gallehus-kasten, Bas??? :lol:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Tja, naar ik begreep heeft de starter (Leeuwarden) van dit topic de wens om een simpel buizenontwerp te bouwen en in dat geval lijkt mij dat australische voorbeeld erg interessant. Als je toevallig daar ook zo'n stepped attenuator + weerstanden (gebouwd of als kit) gaat kopen, dan zou ik er graag ook eentje willen. Misschien samen overlaten komen?

Miss. off-topic: Of weet iemand anders misschien een adres dichterbij huis waar je dezelfde kits/voorgebouwde attenuators kan kopen?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Houd je met die nieuwe meubeltjes nog wel wat ruimte voor die nieuwe Gallehus-kasten, Bas???
;) gelukkig was het maar een matras en wat plankjes voor in de kamers van de kids.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

ovni schreef:
KT88 schreef:
Zonder dollen, in beide series zijn goeie buisjes te vinden, alhoewel de 6SN7 ook bij mij de voorkeur verdient.
Desalniettemin is een goede ECC88, 82 of 81 ook niet te versmaden.
Om nog maar te zwijgen van het kanon E288CC, dat helaas wel zeldzaam is.
Tja, ik volg dit draadje met veel interesse, maar zo komen we er niet ben ik bang.
Jan en ik willen toch eens wat met buisjes doen, maar wat is er aaan ontwerpen /kits voor ons soort "op de markt"?

Paar opties die nog betaalbaar zijn:
De pre amps uit australie? (circa €200, kun je meteen een stappenscakelaar mee laten komen)
Het bekende setje van Thel?
Of iets met een hoger diy gehalte als dit Maar wel met pcb's
Hoi Ger,

Had je deze al gezien?
http://eshop.diyclub.biz/index.php?lang ... t_info.php

Het woord "clone" moet geloof ik wel met een korreltje zout genomen worden...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

KT88 schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik moet zeggen dat ik wel iemand ben die, als het een keer in elkaar zit, er niet om staat te springen om het weer open te maken.
dan ben je met buizen slecht af, er is altijd wel wat te tweaken.
Ander buisje, even een ander koppelC-tje, even een SRPP-tje erin, smoorspoel ja, smoorspoel nee, die choke load klonk toch beter....

Tenminste zo gaat het hier, en bij de meeste buizenhobbyisten die ik ken.

Het leuke is dat je met weinig moeite zoveel kunt veranderen, en dat de basisbegrippen van buizen zo simpel zijn.
Zo'n 6SN7 trappetje bouw je in een avond op, lekker zwevend aan de draadsteuntjes.
Chassisje van koperprintplaat, gaatje erin prikken voor de buisvoet en je bent los. Doe dat eens met een kant-en-klare transistorbak..........
Absoluut waar. Je moet het niet te letterlijk nemen. Maar als het eenmaal inelkaar zit kan het wel even duren voordat het weer open gemaakt wordt. En vervolgens vraag ik me meestal af waarom ik dat niet eerder heb gedaan... :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bas Horneman schreef:
Kan helaas geen lang/goed antwoord geven op dit moment. Moet van m'n vrouw nu mee naar Ikea.

Maar het probleem van de Aikido is dat het als snel teveel versterking geeft. Voor een eerste buis van 6bx7 bijvoorbeeld al iets van 7.

Ten tweede is de hype. Het rare is dat ik niet eens goed kan mee babbelen omdat ik nouwelijks met de aikido gespeeld heb thuis. Ik wilde alleen een printplaatje maken omdat er zo veel belangstelling voor was en zoveel mensen met de hobby bezig zijn zonder dat ze het vertrouwen hebben om een p2p aikido in elkaar te solderen.

Er zijn echter een aantal mensen zeer blij met de Aikido..en anderen vinden het niet "my cup of tea"

Wat ik kan doen is even een voorbeeldje in elkaar trappen....en dan kan je (Jan uit Leeuwarden) die ff beluisteren en een mening vormen omtrent een versie van de aikido.
Hallo Bas,

Er zijn een aantal dingen aan de Aikido die ik prettig vind. De meeste staan hier genoemd:
http://glass-ware.stores.yahoo.net/aikamp9pinbo.html

Dat het niet iedereen zijn "cup of tea' is... tja, smaken verschillen. Wat ik erover lees stuit het me beslist niet tegen de borst.
Maar het probleem van de Aikido is dat het als snel teveel versterking geeft. Voor een eerste buis van 6bx7 bijvoorbeeld al iets van 7.
Dit begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dat de Aikido bij de eerste buis al een gain heeft van 7 en bij de tweede buis er nog een schepje bovenop doet? En wat zijn precies de gevolgen als je teveel gain hebt?

Je aanbod om "even" een Aikido in elkaar te schroeven wordt zeer gewaardeerd. Niets is mooier om een project eerst te kunnen beluisteren. Ik ga er graag op in. Maar dan wel onder de voorwaarde dat je er ook echt tijd voor hebt en dat het niet een "must" wordt.

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

De EF86 (ofE80F) in triode is een heel mooi klinkend buisje, alleen weer de vraag: waar heb je een gain van 25 voor nodig???

Wie slechts CD of DVD gebruikt, heeft in principe geen voorversterker nodig (afgezien van een eventuele klankregeling), hooguit een kathodevolger achter de volumepot.

Wie platen draait, gebruikt een aparte pre, waaruit ook wel een 2 volt is te trekken.

Ik meen begrepen te hebben dat een UcD 4 Veff nodig heeft voor volle uitsturing, dan is een gain van 2...5 dus voldoende.
Dat is prima te bereiken met een 6SN7 in GKS, eventueel gevolgd door een kathodevolger.
De kathode van de GKS dan on-ontkoppeld laten, verlaagt ook nog eens de vervorming.
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 28 mei 2006, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wat is het nadeel van zoveel gain?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb het even moeten nazoeken maar mijn Thel VX-PRO heeft een gain van 6,5. Dat gaat uitstekend met mijn UcD's
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Een hoge gain is onnodig en ongewenst, je CD geeft voldoende output.
Meer gain = slechtere S/N, minder regelbereik van je volumeregelaar, kans op oversturing.............

Ik vergelijk het altijd met het rijden met aangetrokken handrem.

De gain van die Thiel is genoeg, verstandige ontwerper.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Okee duidelijk. Thanks.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

KT88 schreef:

De gain van die Thel is genoeg, verstandige ontwerper.
Ik had ook eindtrappen van Thel. Op een gegeven ogenblik ben ik bij Holger Stein (steinmusic.de) langs geweest. Ik vertelde hem wat ik had en dat ik bezig was met het bouwen van een setje Aleph 5's van Pass. Zijn opmerking daarover: " Then you are in for a surpise when you have finished the Alephs." En hij had gelijk. Ik rolde haast van mijn stoel toen ik mijn Alephs voor het eerst hoorde. Later is mij dat nog eens overkomen toen ik een UcD 700AD hoorde. (mijn eigen UcD400 is inmiddels ook AD ipv ST) Ik vraag me af of ik in staat ben zo'n zelfde gevoel bij een voorversterker te krijgen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Ik vraag me af of ik in staat ben zo'n zelfde gevoel bij een voorversterker te krijgen...
Daar kom je alleen achter door het te bouwen :D

Al is het wel zo dat eindversterkers wat het "Van je stoel vallend vermogen" betreft wel meer zoden aan de dijk zetten dan VV's ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Een "beetje" vallen is voldoende... :mrgreen:

Nog even over de gain: zit dan met de Aikido weer in de goede richting.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ja, klasse A single ended MOSFETs (als ik de "goede" Aleph in gedachten heb) is nog iets anders dan welke andere technologie dan ook.

Een voortrap moet in mijn optiek niets, maar dan ook *niets* toevoegen of weglaten.
Als je ineens van je stoel valt omdat er een andere voortrap tussenzit, dan is die of niet goed, of je oude voortrap was niet goed.
Dat heb ik maar weer gemerkt bij de luisterdag in Breda, waar mijn voortrapje even heeft gespeeld.
Verwisselen van buisje leidde tot een heel ander beeld.
Grappig ook dat de een een voorkeur had voor het eerste buisje, de andere weer voor de tweede........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja vrij aardig denk ik Jan. Bij zo'n SRPP trapje is de versterking ongeveer 0,5 x Mu. Waarbij Mu de spanningsversterking van het buisje is.

Als je gebalanceerd uit wil dan kun je er nog een lijntrafo achter hangen en als je daarvoor een lijntrafo van b.v. 4:1 neemt dan kom je alweer een factor 4 lager uit.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

KT88 schreef:
Ja, klasse A single ended MOSFETs (als ik de "goede" Aleph in gedachten heb) is nog iets anders dan welke andere technologie dan ook.
Dat zijn de goeie Alephs!
Een voortrap moet in mijn optiek niets, maar dan ook *niets* toevoegen of weglaten.
Als je ineens van je stoel valt omdat er een andere voortrap tussenzit, dan is die of niet goed, of je oude voortrap was niet goed.
Dat heb ik maar weer gemerkt bij de luisterdag in Breda, waar mijn voortrapje even heeft gespeeld.
Verwisselen van buisje leidde tot een heel ander beeld.
Grappig ook dat de een een voorkeur had voor het eerste buisje, de andere weer voor de tweede........
Kijk, ik ben het met je eens. Maar hier gaan we ook gelijk de "Twilight Zone" in. Snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Ja vrij aardig denk ik Jan. Bij zo'n SRPP trapje is de versterking ongeveer 0,5 x Mu. Waarbij Mu de spanningsversterking van het buisje is.

Als je gebalanceerd uit wil dan kun je er nog een lijntrafo achter hangen en als je daarvoor een lijntrafo van b.v. 4:1 neemt dan kom je alweer een factor 4 lager uit.
Ik houd het voorlopig even ongebalanceerd, Peter. Alles is in hier ongebalanceerd...
Plaats reactie