Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
.........ben ik eens goed gaan kijken naar de prive site van Bas Hornyman waar hij een fotoserie van de bouw van een Aikido pre heeft staan. P2p. Lijkt me toch best spannend om eens te proberen. Ziet er ook niet overdreven duur uit om eens mee te experimenteren... Als het me niet bevalt gaat ie de verkoop in en val ik gewoon weer terug op mijn Thel. Ik herinner me plotseling dat ik ook nog een zakje onderdelen heb liggen voor een BoZoS van Pass. Maar vooreerst hebben de UcD's mijn prioriteit!

Jan
Dat is de ware DIY geest Jan :) P2P bouwen is lang zo moeilijk niet als je zou denken en een groot gedeelte gaat ook om het plezier in het bouwen en hoe het resuktaat zal zijn. Hoe het er uiteindelijk uit gaat zien bepaal je natuurlijk ook zelf. En die 6SN7 buisjes (of 12SN7) zijn erg fraaie buisjes vind ik. Als Sander nog wat aan zijn pre zou willen verbeteren zou hij die eens kunne proberen.

Maaruh wie is toch de Bas Hornyman? :shock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

We zullen zien...
Het nummer van de brandweer maar bij de hand.

Over Bas. Zo spreek je het uit in het Fries.

Geloof ik...


Off topic: even een kleine anekdote over mijn ouders en hun ervaring met de brandweer. Ze zijn 75 en 76. Ik woon een paar honderd meter bij hen vandaan. Op een dag vergaat het horen en zien me hier in huis van de sirenes. De hele straat komt kijken wat er aan de hand is. Niets te zien tot het moment dat een brandweerwagen komt aanracen en richting mijn ouders rijdt. Toch maar even kijken. Staat het huis achter mijn ouders in de brand. De vlammen sloegen uit het dak. Schade viel achteraf mee, maar toch een stevige brand. Op de vraag later aan mijn ouders of ze het wel gezien hadden kwam het antwoord: " We hebben wel wat gehoord maar toen we voor uit het raam keken zagen we niets." Het brandende huis staat hooguit 30 meter achter hun huis. Recht achter hun huis, vol in het zicht... :-)

En on topic dan maar weer...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
We zullen zien...
Het nummer van de brandweer maar bij de hand.

Over Bas. Zo spreek je het uit in het Fries.

Geloof ik...
Rare jongens die Friezen ... bijna net zo raar als de West-Friezen :P :lol:

Maarruh wbt die brandweer? Ga je een vv op benzine of zo maken? Gezien de hoge spanningen bij buizen kun je misschien beter rubber handschoenen aanschaffen :roll: ;)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Leeuwarden schreef:
We zullen zien...
Het nummer van de brandweer maar bij de hand.

Over Bas. Zo spreek je het uit in het Fries.

Geloof ik...
Rare jongens die Friezen ... bijna net zo raar als de West-Friezen :P :lol:

Maarruh wbt die brandweer? Ga je een vv op benzine of zo maken? Gezien de hoge spanningen bij buizen kun je misschien beter rubber handschoenen aanschaffen :roll: ;)
Zeg Jan ben je al niet stiekum aan het testen geweest met buizenamps wel toevallig dat het laatste jaar 2 patatzaken zijn afgef#$%%%kt.. helemaal platgebrand.. vraag me af waar je was :) :)

](*,) ](*,) ](*,)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bij de Aikido kan je kiezen tussen octal en noval. Er worden, als ik het goed begrijp, per buis 6 contactpunten gebruikt voor het versterker gedeelte. Ik neem aan dat bij octal de overige twee worden gebruikt voor de 6,3V gloeispanning. Bij de noval zou ik dan een contact overhouden. Is die nog ergens voor of blijft die gewoon open? Of is mijn interpretatie volledig mis?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Leeuwarden schreef:
Bij de Aikido kan je kiezen tussen octal en noval. Er worden, als ik het goed begrijp, per buis 6 contactpunten gebruikt voor het versterker gedeelte. Ik neem aan dat bij octal de overige twee worden gebruikt voor de 6,3V gloeispanning. Bij de noval zou ik dan een contact overhouden. Is die nog ergens voor of blijft die gewoon open? Of is mijn interpretatie volledig mis?
sommige novalbuisjes hebben een middenaftakking in de gloeidraad. Met als prettige bijkomstigheid dat je die dan op zowel 6.3V als 12.6V kunt gloeien.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dat zou houdt dus in dat het handig is om je PS uit te voeren met 2 x 6,3V per kanaal om zodoende een nog grotere buiskeuze te hebben?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Klopt wat Daniel zegt en daarom zijn er van de oktal 6SN7, die ik je er zeer voor kan aanbevelen, twee uitvoeringen: de 6SN7 voor 6,3V en de 12SN7 voor 12,6 V. Er er is ook wel een noval uitvoering van, de 6FQ7 en daarvan is idd 1 pin niet gebruikt. Overigens is die 6FQ7 vrijwel onvindbaar.

Maar om nu rekening te gaan houden met 2 gloeidraadspanningen is een beetje overdreven Jan. Die 6SN7 b.v. is volop verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Overigens is die 6FQ7 vrijwel onvindbaar.
http://electronics.search.ebay.com/6fq7 ... QQsaslopZ1
Zie er toch bijna 100 staan..... :)

De beste zijn de RCA cleartops....Klinken formidabel..

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Klopt wel Kees, maar met EBay heb geen goede ervaring wdb. Je weet nooit wat je krijgt en met bijkomende kosten worden ze ook een stuk duurder.

;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Kan... ik heb er toch hele goed buisjes vandaan... het verschil tussen nauwelijks te krijgen en een paar extra dollars voor de verzend kosten maakt dat wel goed. Bovendien weten ze hier in Nederland ook behoorlijke prijzen te rekenen.. Ik heb twee NOS NIB 6FQ7 RCA Cleartops gekocht voor 15$ inclusief de porto... dat is net 6 euro per stuk, lijkt mij niet onoverkomelijk, toch??
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat is zeker een nette prijs, maar ook een gelukkie dat het geen zooi is. Gelukkig kan je op ebay altijd de verkoper nachecken of hij een beetje eerlijk is...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dan heb je idd geluk Kees, die ik vorig jaar op die manier intvangen heb waren gebruikt en aardig versleten ondanks dat ze als NOS geadverteerd stonden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dan heb je toch wel een negative feedback voor 'm nagelaten?? Want dat is je wapen, bovendien als je betaald hebt met Paypal kun je dergelijke dingen ook nog financieel aankaarten..
Ik had laatst een paar buizen in Nederland gekocht voor een hoop geld en daarbij behoorlijk belazerd... Ik kreeg daar echt een behoorlijk stramme middelvinger van... en dat kun je op geen manier terugdraaien, ook financieel niet... Dat lukt wel weer bij eBay en Paypal...
Maar zo heeft alles eigenlijk wel wat...

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Kan iemand mij ook voorzien van een linkje waarin de pinlayout van buizen en buisvoetjes wordt uitgelegd? Bij voorbaat dank :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

U vraagt, wij draaien:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html

Smullen maar :lol: Staan zowat alle orginele sheets ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bedankt Peter!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Klopt wat Daniel zegt en daarom zijn er van de oktal 6SN7, die ik je er zeer voor kan aanbevelen, twee uitvoeringen: de 6SN7 voor 6,3V en de 12SN7 voor 12,6 V. Er er is ook wel een noval uitvoering van, de 6FQ7 en daarvan is idd 1 pin niet gebruikt. Overigens is die 6FQ7 vrijwel onvindbaar.

Maar om nu rekening te gaan houden met 2 gloeidraadspanningen is een beetje overdreven Jan. Die 6SN7 b.v. is volop verkrijgbaar.
Ik heb begrepen dat er in noval een bredere keuze aan dubbeltriodes is als in octal. Wat is nu wijsheid welk voetje te kiezen?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Leeuwarden schreef:
Ik heb begrepen dat er in noval een bredere keuze aan dubbeltriodes is als in octal. Wat is nu wijsheid welk voetje te kiezen?
Gewoon beide monteren ;-)
Overigens is de 6FQ7 vrijwel gelijk aan de 6CG7, die oa. in Luxman versterkers en CD spelers wel voorkomt.
Buisje is echt nog wel leverbaar.

Zonder dollen, in beide series zijn goeie buisjes te vinden, alhoewel de 6SN7 ook bij mij de voorkeur verdient.
Desalniettemin is een goede ECC88, 82 of 81 ook niet te versmaden.
Om nog maar te zwijgen van het kanon E288CC, dat helaas wel zeldzaam is.

Ik hoor ook goeie dingen over de JJ ECC99, heb er zelf geen ervaring mee, maar daar gaan we wat aan doen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

KT88 schreef:
Gewoon beide monteren ;-)
Lijkt me lastig... Ik lees wel wat reakties over mensen die er dan maar twee bouwen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
Overigens is de 6FQ7 vrijwel gelijk aan de 6CG7, die oa. in Luxman versterkers en CD spelers wel voorkomt.
Buisje is echt nog wel leverbaar.
Ja klopt, op veel exemplaren staan beide nummers vermeld. Ze zijn ook nog wel te krijgen en EI produceert ze meen ik nog steeds (of weer?). Maar de prijzen liggen ergens tussen de $20 en $40 zo in het algemeen voor betrouwbare NOS buisjes. Vind ik toch wel erg aan de prijs.

Overigens las ik laatst dat de oktal 6SN7 de voorkeur boven de noval buisjes heeft omdat deze dikkere roosterdraden zou hebben en daardoor minder gevoelig voor microfonie.
Desalniettemin is een goede ECC88, 82 of 81 ook niet te versmaden.
Een ECC81 lijkt mij een wel erg hoge versterking hebben in een Aikido voor een pre voor een UcD.
Leeuwarden schreef:
KT88 schreef:
Gewoon beide monteren ;-)
Lijkt me lastig... Ik lees wel wat reakties over mensen die er dan maar twee bouwen...
Maar die ga jij toch voor ons bouwen/testen Jan .... ? :) ;)
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 27 mei 2006, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Pjotr schreef:
Overigens las ik laatst dat de oktal 6SN7 de voorkeur boven de noval buisjes heeft omdat deze dikkere roosterdraden zou hebben en daardoor minder gevoelig voor microfonie.
De geometrie van de electroden is ook anders, hetgeen verantwoordelijk is voor verschillen inklank.
Opvallend dat de meeste buizenhobbyisten toch de octal versies prefereren.
Daarbij schijnt de 5692 red base RCA veruit favoriet te zijn (zelf geen ervaring mee).
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Maar die ga jij toch voor ons testen Jan .... ? :) ;)
Uhhh nee...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Pjotr schreef:
Maar die ga jij toch voor ons testen Jan .... ? :) ;)
Uhhh nee...
Hoezoooooooooooooooooooo............... niet? Koudwatervrees?

Jan, ik kan je garanderen dat zoiets bouwen erg leuk is en een hoop lol geeft. Mits je tenminste met je vingers van de opgeladen elco's afblijft 8)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik was een jaar of acht toen ik voor het eerst en het laatst heb kennisgemaakt met 220 uit het stopcontact. Ik weet vanaf dat moment genoeg...

Ik moet zeggen dat ik wel iemand ben die, als het een keer in elkaar zit, er niet om staat te springen om het weer open te maken.
Plaats reactie