Leek is klaar met bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudy

Bericht door Rudy »

Ziet er goed uit Marcel

Over die RCA connector, als je hem simpel kan verkrijgen zou ik zeggen, ga ervoor, maar daar vrees ik een beetje voor, ikzelf gebruik meestal gewoon vergulde RCA's van intertechnic zelf, gewoon niet te duur, geisoleed en aan beide kanten aanschroefbaar wat een strakke montage mogelijk maakt, niet zoiets dat na 4 maal inpluggen los komt.

deze had je nog niet ( niks verbergen he :D )
http://www.bmm-electronics.com/images/k ... 190017.JPG

Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marcel schreef:
Al surfend over internet kwam ik weer wat (voor mij) bijzonders tegen, waar ik toch nog vraagtelens bij krijg. Wat ik heb ontdekt zijn de RCA of Cinch connectoren maar dan niet verguld, maar in Rhodium uitvoering. Kan iemand mij vertellen waar we het hierover hebben?
Rhodium wordt gebruikt ipv vergulden. Het oxideert ook niet en waarborgt een goed contact. Voordeel van rhodium tov goud is is dat het harder is en er minder makkelijk afkrast. Dat is alles. WBT is meen ik met het plateren van audioconnectors met rhodium begonnen. Voor klein-signaalrelaisjes wordt al heel lang toegepast.

Worden mooie kasten Marcel, heel benieuwd naar het eindresultaat ;)
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Bedankt collega forumleden voor jullie raecties, ik heb gisteren de 2 eindversterkers 4009 besteld bij BMM.

Ik heb gisteren (al surfend op internet) deze rhodium RCA/Cinch connectoren t.b.v. inbouw achter in de kast, gezien bij een Nederlandse onderdelen aanbieder. De prijs was € 25,00 per 4 (ik heb geen idee of dit duur is) maar voor dat geld zou ik denk ik wel een gokje kunnen wagen. Ik weet hier niet (zit nu op mijn werk) welke aanbieder dit was, maar heb hem thuis bij "favorieten" opgeslagen. Dus kan jullie indien wenselijk hierover informeren.
Nu ben ik in het bezit van die hele mooie vergulde Neutrik inbouw connectoren.
Maar omdat ik in het begin al heb aangegeven om een eindversterker te bouwen die zo goed is als voor mij haalbaar is, dan lijkt het mij wel de moeite waard. Tenzij jullie er andere ideeen of ervaringen over hebben, dan hoor ik dat graag want die Neutriks zijn ook niet slecht.
V.w.b. de foto's ga ik proberen om van elke fase toch het e.e.a. vast te leggen en te publiceren.

Groeten,

Marcel
rho

Bericht door rho »

Marcel,

Ik zou het mooi bij die Neutrics houden. Je gaat er nooit van ze leven iets van kunnen horen of die connectoren nu met goud of met rho-dium ;) bedekt zijn.
Duurder is niet altijd slechter, maar ZEKER niet altijd beter. Prijs, heeft tegenwoordig weinig met kwaliteit te maken.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Het is even rustig in de bouw, door de feestdagen natuurlijk, maar ook omdat er niet veel spectaculairs te melden valt. Ik ben nu bezig om de MDF-panelen te lakken en weer te schuren enz. gaat dit weekend voor de 5e keer in de lak.
De stalen 19" kast zit nu van binnen compleet in de loodbitumen en klinkt zo dood als een pier. Ik ben in de tussentijd van alles aan het vergaren m.b.t. de losse onderdelen zoals RVS moertjes en boutjes, speakerconnectoren, afstandsbusjes en wat nog meer.
Ben nog wel op zoek naar een "luxe" eurostekker (zie forum "kabels") om mijn versterker te voorzien van een goede/mooie powercable. Zoiets als van Furutech/Wattgate/Marinco, maar dan niet voor die hoofdprijs. ben al in het bezit van de Ölflexkabel en Bals 220V steker (mooie blauwe).

Tot zover de tussenstand en laat gauw weer wat van mij horen en hoop dan ook foto's te kunnen laten zien van de behuizinmg die dan gereed zal zijn.

Groeten,

Marcel
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

OK, een maand niets meer laten horen, om twee redenen; nare familie omstandigheden en enige vertraging in het aanleveren van de versterker onderdelen.
Maar ik ben er weer en kan weer wat melden, te weten de kast is zo goed als gereed. In de achterwand zijn met een stappenboor de gaten gemaakt voor de overmaatse speakerterminals 2,5 cm doorsnee, de RCA-ingangen van Neutrik, de gaten voor de twee zekeringhouders en de vierkante opening voor de eurosteker 220V ingang.
De zijwanden zijn gereed voor de koellichamen met de openingen die in de kastzijwand gemaakt zijn om de eindversterker er doorheen te steken en ik heb geheel vakkundig in de koellichamen schroefdraad laten tappen M5 voor zowel het bevestigen van de eindversterker tegen het koellichaam alswel het koellichaam tegen de kastzijwand aan te monteren. Dit is een perfecte montage manier voor de eindversterker aan het koellichaam, want zoals ik ergens al eerder op het forum heb gelezen dat sommige proberen om zo te boren dat zij recht tussen de koelribben uitkomen en dan ook nog ruimte moeten hebben voor het plaatsen van een moertje hiertussen, dit is dus een tijdrovende en moeilijke manier voor een minder mooi resultaat. In de frontplaat zit al de aan/uit schakelaar en de 3mm LED-houders. Alles heeft en krijgt nog een zeer degelijke uitstraling en is voor mij als leek in een behoorlijke gebouwde staat te noemen.
Het enige waar het nu nog wachten op is zijn de voedingen die BMM levert. Zij krijgen de printen pas rond 17 feb. binnen waarna de prefab gaat beginnen en waarna ook pas het verzenden plaats vind.

Zo, voorlopig weer even een update van een leek.

Groeten

Marcel
Marcel
Contacteer:

Stilte

Bericht door Marcel »

Geachte forumleden,
het valt mij op dat het behoorlijk stil is op de site (en dan metname natuurlijk mijn onderwerp).
Ik was hiervoor al gewaarschuwd dat als je als nieuweling op dit forum verschijnt er een heleboel "betweters" over je heen vallen (laat dit alleen van toepassing zijn op diegenen die zich aangesproken voelen) met allemaal hun eigen tips en adviezen en afkeuringen omdat een ieder het altijd beter weet en dat je na verloop van tijd niemand meer hoort omdat er geen eer meer aan "die nieuweling" te behalen valt.

Ik wilde dit eerst niet geloven, maar wat schetst mijn verbazing? De enige die nog op dit onderwerp reageert ben ikzelf en wat ik hierboven heb geschetst blijkt toch een heel eind de realiteit te wezen en verdere interesse blijft dan uit. Jammer dat wij (en met WIJ bedoel ik audio/muziek liefhebbers) zo met elkaar om moeten gaan terwijl wij allemaal hetzelfde nastreven en dat is de perfecte klank en die is voor iedereen anders.

Ik geef toe dat ik misschien best een eigenwijze opdonder ben, maar als ik een bepaald gevoel heb over een produkt (en dat was/is in dit geval BMM) en daar heb ik dan ook nog de middelen voor dan ga ik daar ook voor, alle goede adviezen ten spijt.

Ik heb nu alles van BMM binnen (2 trafo's, 2 eindversterkers 4009 en 2 voedingen 2010R1) en moet toegeven dat ik gewelig mooie producten heb ontvangen van Jean Benoist (BMM).
Nu komt het op mijn eigen kunnen aan om deze mooie producten ook om te zetten naar een hoogwaardig audioproduct (aan BMM zal het niet liggen) zonder daar eerst een heel regiment veiligheden nodig te hebben of erger.

De modules van BMM zijn werkelijk schitteren opgebouwd en zullen straks ook perfect in mijn daarvoor beschikbaar gestelde behuizing (nu inmiddels al in gewicht toegenomen tot 25kg.) hun plaats vinden.
Alles wordt met goede bekabeling aangesloten en voordat er ook maar één stekker in het stopcontact zal gaan heb ik mij eerst wel 10 keer verwittigd dat alles op de juiste plek is aangesloten.

Groeten,

Marcel
rho

Bericht door rho »

Marcel,
Wat had je dan verwacht?
Je vraagt ons iets. We geven je raad en uitleg.
Jij legt die compleet naast je neer en doet je eigen zin.
Dan kom je klagen dat er geen kat meer interesse heeft in je onderwerp en dat WIJ de betweters zijn.
Ik BEN een betweter. Ik weet dat. Dat wil niet zeggen dat ik niet in heel veel gevallen juist ben, maar dat er in veel gevallen anderen zijn die een andere mening hebben. Ik doe dan ten minste de moeite om na te gaan of ik ook wel echt gelijk heb. En als ik de anderen niet kan overtuigen laat ik ze ook in hun waarde.
Ja, leg de schuld maar bij ons. Doe jij je zin. Veel geluk met de BMM's.

p.s. Ik weet niet wat een waarde ik aan het gewicht van de behuizng moet hechten als het op klankkwaliteit moet oordelen, maar een kastje van 2kg + heatsinks was volgens mij ruim genoeg geweest. Kwaad kan het niet natuurlijk. Zolang je maar genoeg kan koelen.
sietse

Bericht door sietse »

Marcel,

Ik heb meer het idee dat er werd gewacht op een melding van jou kant, dat er onderdelen zijn binnengekomen en je weer verder kan. Zoals je nu hebt gedaan. Ik vind jou verwijt niet terecht want ik denk dat, ondanks het feit dat je je eigen weg volgt, toch iedereen benieuwd blijft naar hoe het projekt zal verder gaan. En hopelijk met goede afloop. Plaatjes over de vorderingen blijven denk ik ook welkom. Vind ik best leuk.

Sietse
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Beste RHO,

Om maar meteen even iets recht te zetten, ik ben dit onderwerp begonnen met de opnerking dat ik van BMM een versterker wil gaan bouwen en de enige vraag hierin was welke interne bekabeling ik het beste kan gebruiken.
Als dan als antwoord van een heleboel mensen te horen krijg dat er andere en goedkopere versterkers zijn, dan geloof ik dat wel maar dat is niet wat ik wilde weten. Hoe goed die adviezen dan ook bedoelt zijn. Daarnaast leg ik adviezen absoluut niet naast mij neer, als ze maar slaan op hetgeen waar ik naar gevraagd heb. De rest m.b.t. BMM was puur informatief bedoelt. Ik heb in dit forum ook gemerkt dat er maar heel weinig mensen zijn die echt bekend zijn met de producten van BMM en dus eigenlijk ook alleen maar iets kunnen roepen over hun "eigen" ervaringen.
En even terug komen op het gewicht van de versterker, ik insinueer niet dat het gewicht in dit geval iets met de klankkwaliteit van deze versterker te maken heeft en dat doe jij wel.

Het antwoord van Sietse is daarintegen van veel meer waarde, want die is gewoon geinteresserd in de vorderingen van het geheel.

Als jullie het zien als dat ik jullie iets verwijt, dan zal ik dit nuanceren tot het uiten van meer gerichte antwoorden i.p.v. alle goedbedoelde andere adviezen.

Maar ik blijf geinteresseerd in jullie reacties.

Groeten,

Marcel
rho

Bericht door rho »

Wat het gewicht van je behuizng aangaat vroeg ik me alleen af waarom je zoveel moeite erin steekt als je toch niet van mening bent dat dit iets bijdraagt. Het kan natuurlijk zijn dat je lekker aan het spelen was met het design en dat ie daardoor redelijk in gewicht is toegenomen.

Toen ik je antwoorde dat het erg weinig zin heeft van de peprdure connectoren aan te schaffen als je er al van Neutrik hebt negeer je het gewoon. Als je dan toch op voorhand al van plan bent die dure dingen aan te schaffen, waarom vraag je dan zonodig om advies? Of heb je dan toch voor je Neutriks gekozen?

Ik heb constant het gevoel dat je mensen die je advies geven dat je niet graag hoort maar zagers of betweters vindt. Ik kan mis zijn hoor, maar die indruk heb ik wel.

Wat die BMM modules betreft: Je had ze nog niet besteld, dus proberen wij je voor je budget een alternatief aan te raden. Je had het misschien toch eens kunnen overwegen.
Maar goed, die BMM's zijn naar mijn gevoel zeker niet slecht hoor.
Rudy

Bericht door Rudy »

Neem dit nou niet verkeerd ....

Maar die "bedweters" intresseren zich niet in die kabels, daar dit enkel te veel geld kost en geen winst met zich meebrengt, hun kopen ook geen aansluitstekker van +20Euro het stuk ( enkel dat wat ze willen is dat ze goed vast zitten en niet roesten, verguld dus ) . Het enige wat hun intresseerd is dat deze kabels deftige verbindingen maken, dat signaalkabels goed afgeschermd zijn en zo kort mogelijk zijn, hun zorgen er ook voor dat de netspanning zo min mogelijk in de buurd komt van de versterkers en best zelfs afgeschermd van de rest ( geld ook voor de transfo ), hun zorgen er ook voor dat de aarding inorder is zodanig dat ze inorde zijn met eventueele veiligheidsvoorschriften. Denken ook na hoe ze ervoor kunnen zorgen dat het toestel op zich een lange levensduur heeft en liefst nog universeel inzetbaar is zodanig dat "vrienden" deze ook is kunnen proberen of lenen zonder schrik te hebben dat elke moment hun speakers kunnen blowen of de mainfuse erdoor gaat.

Van de moment dat het dergelijke dingen begint boeit het me niks meer, muziekaliteit staat bij mij boven alles, ook boven voodoo stuvf.

/edit
en wat je van een forum kan verwachten, meestal creeren ze meer vragen dan dat antwoorden oplossen.
/edit

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Weet je Rudy, dat van welke kabels, inspelen van luidsprekers en kabels en zo, zal goed bedoeld zijn en moet een ieder maar van vinden wat ie wil.
Jij bouwt nu een versterker en als die klaar is kunnen we het altijd nog over het rand gebeuren hebben, indien nodig.
Dus voort met het project, straks ga ik me nog zitten vervelen.... :D

Sietse
rho

Bericht door rho »

sietse schreef:
Weet je Rudy, dat van welke kabels, inspelen van luidsprekers en kabels en zo, zal goed bedoeld zijn en moet een ieder maar van vinden wat ie wil.
Jij bouwt nu een versterker en als die klaar is kunnen we het altijd nog over het rand gebeuren hebben, indien nodig.

Sietse
Inspelen van luidsprekers lijkt me uiterst zinning, maar inspelen van kabels allerminst. Bij het eerste zijn er zo grote verschillen te meten dat we ze zelfs horen. (waanzinnig! Toch!?), bij het tweede kan je zelfs niks meten (en wat niet meetbaar is, is niet hoorbaar).

Maar laat je door mij niet storen hoor. 8)
sietse

Bericht door sietse »

sietse schreef:

Sietse
Ik laat mij in de war brengen. Marcel is aan het bouwen en niet Rudy...toch ?:oops:
Rudy

Bericht door Rudy »

beiden :D
rho

Bericht door rho »

Iedereen bouwt hier wel iets denk ik zo. :lol:
sietse

Bericht door sietse »

Ja, ok, stom van mij.
Maar om de tijd te doden es even het volgende,
Kijk, het is nu eenmaal zo dat ik net als iedereen steeds ouder wordt ( nog ff en dan 59 ) maar een versterker in een houten kast ? Als ik nou ergens even aan twijfel. Want ik ben opgevoed met het gegeven dat een versterker in een metalen kast moet. Wegens afschermende werking en zo. Dat is tegenwoordig niet meer nodig?
Rudy

Bericht door Rudy »

meer nodig dan vroeger met al die schakelende voedingen en al die gsm's en etc.

Maar ik dacht dat marcel een metalen kast had met daaarrond hout, dus geen probleem ( toch :?: )

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Ja, die van Marcel zit in een metalen kast.
Die van mij niet en ik heb nergens last van. Tot nu toe toch niet.
Ik zie het wel meer gebueren dat er voor een ander materiaal dan metaal wordt gekozen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

47Labs schijnt goede ervaring te hebben met uitgeholde keien :roll:

Afijn je kunt altijd nog een metalen kastje in een houten kastje maken.
sietse

Bericht door sietse »

Dus dat zwarte mat. op de foto's is metaal? Had ik nog niet meegekregen.
Verder prima hoor. Geen gek idee om op die manier een mooi uiterlijk te creeren. Makkelijker dan met metaal als je geen metaalbewerking in de buurt hebt. Op je werk bijvoorbeeld.
@Rho, je zou eventueel alu folie op de bodem kunnen plakken als de versterkerprinten daar tenminste op bevestigd zijn en die aan de 0 van de voeding leggen. Maar dat weet je denk ik zelf ook wel.

Groetjes Sietse
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

OK, het doet mij toch vreugd dat er weer response op dit onderwerp komt.

Wat een knuppel in het hoenderhok gooien al niet teweeg kan brengen. Ik zal nog even erop terugkomen, het is niet mijn bedoeling geweest om mensen te beledigen of af te zeiken, maar ik heb voor mijzelf al iets uitgestippeld hoe of iets vorm moet gaan krijgen en haal uit jullie reacties alle tips waarvan ik denk dat deze voor MIJ nuttig zijn. En natuurlijk is een ieder vrij om zijn mening naar mij te uiten, maar in een heleboel dingen heb ik niet om die specifieke mening gevraagd hoe goed die ook bedoelt is. Mijn vragen zijn voor 90% van de praktische aard over hoe iets moet en waarom iets zo moet.

OK, genoeg gezeikt van mijn kant en nu terug naar de orde van de dag.

UPDATE 26-02-2005

Ik heb vanavond de voedingen gemonteerd op de bodemplaat met behulp van de afstandboutjes en ben langzaamaan begonnen met het bekabelen van deze voedingen, alles in overlengte zodat ik straks,na het monteren van de zijwanden waarin mijn eindversterkers zitten, deze kabels op de juiste lengte kan maken en mooi kan aansluiten op de eindversterkers.Ik heb nog wel even zitten klooien met die verrekte kleine soldeerpinetjes op de printplaat om daar een kabel aan te solderen maar dat heb ik (denk ik) handig opgelost, Ik heb om het pinnetje een adereindhulsje (zonder isolatie) gezet en daarin heb ik mijn te verbinden kabel gestoken. Deze heb ik toen vol laten vloeien met soldeertin met zilver en moet zeggen dat de verbinding zit als een huis.
Waarmogelijk laat ik de kabels gedraaid of getwist naar de verbindingen gaan.
Ben er wel achtergekomen dat ik in mijn achterwand de openingen voor de zekeringhouders te laag heb geboord omdat deze nu niet ver genoeg de kast in kunnen want ze komen tegen een van de ringkerntrafo's aan dus dat word opnieuw boren en de oude gaten afsluiten met afsluitmoer.

Nog even reageren op Sietse, ja het hout zit om een stalen 19" kast heen gemonteerd en is puur voor estethisch doel. Ziet er leuk uit en weinig mensen hebben het, dus op die manier wel iets aparts. Maar ook deze kast is een tijdelijke behuizing omdat ik in de toekomst toch nog naar aparte monoblokken wil en dan ook weer iets in metaal met hout. Ik heb zelf ooit de Flexytable gebouwd dit is een hifi rack met platen MDF (in mijn geval dus MDF) en draadeinden, op basis van dit rack heb ik ook een TV/Video meubel gemaakt, heb ik zelfs een keer mee op HiFi.nl gestaan, en zo is het de bedoeling om ook in die lijn voort te gaan en de monoblokken te bouwen.

Goed luitjes, ik ga weer ff stoppen en zie wel weer of er reacties komen. Groeten,

Marcel
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hallo forumleden, wat ik nog ben vergeten te vertellen, en dat is een tip die ik echt wel terharte heb gnomen van jullie, is dat ik als signaalkabel een goede microfoonkabel van Tasker heb genomen type C-209. Deze omdat hiervan (als een van de enige) de midden kern een dikte heeft van 0,75mm.

groetjes
Marcel
rho

Bericht door rho »

sietse schreef:
Dus dat zwarte mat. op de foto's is metaal? Had ik nog niet meegekregen.
Verder prima hoor. Geen gek idee om op die manier een mooi uiterlijk te creeren. Makkelijker dan met metaal als je geen metaalbewerking in de buurt hebt. Op je werk bijvoorbeeld.
@Rho, je zou eventueel alu folie op de bodem kunnen plakken als de versterkerprinten daar tenminste op bevestigd zijn en die aan de 0 van de voeding leggen. Maar dat weet je denk ik zelf ook wel.

Groetjes Sietse
Dat was mijn orrigineel idee. Bleek niet nodig te zijn. Moest ik later toch nog storingen merken ga ik dat wel doen ja.
Plaats reactie