Mag het een onsje meer zijn meneer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Mag het een onsje meer zijn?

Ja
21
51%
Nee
2
5%
Goeie hemel...
18
44%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

SJEES :!:
Ik las in de HH dat die Scan Speak D3004/660000 voor 240,- zeuro's p/s de toonbank overgaan :-&
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

SARK schreef:
Ik las in de HH dat die Scan Speak D3004/660000 voor 240,- zeuro's p/s de toonbank overgaan :-&
Dat is niet lullig... ik had nog geen retail prijzen gezien. Ik heb namelijk als 'bedankje' voor de hulp bij de organisatie van een meeting tussen DIY'ers en een aantal medewerkers van Tymphany eenmalig de kans gekregen om af fabriek te kopen... anders had ik lekker de kat uit de boom gekeken en de tweeters niet blind uitgeprobeerd.

We zullen zien of ze het geld waard zijn. Maar de documentatie belooft veel! Dezelfde constructie als de ringrad, met het gedrag van een 3/4", maar de dome van een 1" tweeter.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Update

Bericht door Martijn M »

DIY_Freak schreef:
Ik heb m'n handen en armen beschadigd en bijna Voor ik verder ga moet (als in 'doe ik graag') er eerst een andere dipool het licht gaan zien, met o.a. de SLS12 en de HDS205 Exclusive. Meer daarover later!
.
Dát spreekt mij dus wel aan! Komt daar een apart topic voor? Ik zit al een tijdje te denken aan een dipool met diezelfde units. Wat ga je gebruiken voor het hoog?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Er staat in de HH ook bij:
Frequentie-curve: Ongelooflijk: Perfect lineair, extreem breedbandig en een enorme gevoelgheid van bijna 95dB.
Waterval: Beter gaat niet!
THD bij 90dB: Extreem lage vervorming vanaf 1,5Khz
THD/V: Overtuigende belastbaarheid reeds vanaf 1,5kHz.

Leuke tweeter!!! :shock: :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

rho schreef:
Er staat in de HH ook bij:
Frequentie-curve: Ongelooflijk: Perfect lineair, extreem breedbandig en een enorme gevoelgheid van bijna 95dB.
Waterval: Beter gaat niet!
THD bij 90dB: Extreem lage vervorming vanaf 1,5Khz
THD/V: Overtuigende belastbaarheid reeds vanaf 1,5kHz.

Leuke tweeter!!! :shock: :D
:shock:
en dat voor een softdome
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: Update

Bericht door DIY_Freak »

Martijn M schreef:
Dát spreekt mij dus wel aan! Komt daar een apart topic voor? Ik zit al een tijdje te denken aan een dipool met diezelfde units. Wat ga je gebruiken voor het hoog?
Wellicht de Neo8, maar als het ontwerp het toelaat de nieuwe HDS tweeter.

Het ontwerp wordt als het goed is gepubliceerd, dus de details kan ik jammergnoeg niet kwijt, anders krijg ik dikke ruzie met de redacteur :lol:
rho schreef:
Er staat in de HH ook bij:
Ik heb zeker liggen slapen... normaal gris ik die dingen uit de winkel voor ze in de schappen liggen, maar de laatste uitgave heb ik nog niet. Meteen even shoppen straks.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Martijn M schreef:
rho schreef:
Er staat in de HH ook bij:
Frequentie-curve: Ongelooflijk: Perfect lineair, extreem breedbandig en een enorme gevoelgheid van bijna 95dB.
Waterval: Beter gaat niet!
THD bij 90dB: Extreem lage vervorming vanaf 1,5Khz
THD/V: Overtuigende belastbaarheid reeds vanaf 1,5kHz.

Leuke tweeter!!! :shock: :D
:shock:
en dat voor een softdome
Vandaar dat hun besluit ook was: Een overtuigend pleidooi voor tweeters met een softdome.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Update

Bericht door rho »

DIY_Freak schreef:
Martijn M schreef:
Dát spreekt mij dus wel aan! Komt daar een apart topic voor? Ik zit al een tijdje te denken aan een dipool met diezelfde units. Wat ga je gebruiken voor het hoog?
Wellicht de Neo8, maar als het ontwerp het toelaat de nieuwe HDS tweeter.

Het ontwerp wordt als het goed is gepubliceerd, dus de details kan ik jammergnoeg niet kwijt, anders krijg ik dikke ruzie met de redacteur :lol:
rho schreef:
Er staat in de HH ook bij:
Ik heb zeker liggen slapen... normaal gris ik die dingen uit de winkel voor ze in de schappen liggen, maar de laatste uitgave heb ik nog niet. Meteen even shoppen straks.
Als je'm niet meer kan vinden dan probeer ik op 't werk wel een scan te maken van de test van de tweeter. (Duitse versie!)

Hmmm, een Neo8 in dipole....lijkt me erg leuk.

In welk blad gaat ie gepupliceerd worden dan? (dan weet ik waar ik naar moet uitkijken :) )
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: Update

Bericht door DIY_Freak »

rho schreef:
Als je'm niet meer kan vinden dan probeer ik op 't werk wel een scan te maken van de test van de tweeter. (Duitse versie!)
Dank je, maar ik heb 'm reeds gehaald. Geen zuinige bewoordingen van de heren bij HH!
Hmmm, een Neo8 in dipole....lijkt me erg leuk.

In welk blad gaat ie gepupliceerd worden dan? (dan weet ik waar ik naar moet uitkijken :) )
Laat ik dat nog even voor me houden. Als het zover kun je er gerust vanuit gaan dat ik dat hier en daar melding van maak :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Update

Bericht door rho »

DIY_Freak schreef:
rho schreef:
Als je'm niet meer kan vinden dan probeer ik op 't werk wel een scan te maken van de test van de tweeter. (Duitse versie!)
Dank je, maar ik heb 'm reeds gehaald. Geen zuinige bewoordingen van de heren bij HH!
Hmmm, een Neo8 in dipole....lijkt me erg leuk.

In welk blad gaat ie gepupliceerd worden dan? (dan weet ik waar ik naar moet uitkijken :) )
Laat ik dat nog even voor me houden. Als het zover kun je er gerust vanuit gaan dat ik dat hier en daar melding van maak :D
Prima.
Ga je er een kit van maken of wordt het een commerciele speaker als ie af is?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

DIY kit uiteraard. Het moet wel leuk blijven! :lol:

Groet,
DIY_Freak
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

DIY_Freak schreef:
DIY kit uiteraard. Het moet wel leuk blijven! :lol:

Groet,
DIY_Freak
Zo hoor ik het graag. :D
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Kleine update: de L26 die heel lang op het lijstje heeft gestaan moet het veld ruimen voor de HDS205 Exclusive. Met pijn in het hart moet ik erbij zeggen: ik ben erg gecharmeerd van een metaalconus op lagere frequenties. Er is erg veel te zeggen voor een conus die zeer stijf en relatief licht is. De L26 was in het verleden ook gekozen om zonder problemen/stress een mooie overgang op zo'n 80Hz aan te kunnen bij hogere SPL, in dipool uiteraard. Onder de 100Hz wordt de L26 snel beter dan de HDS wanwege de stijve conus en het grotere oppervlakte + lineaire uitslag. Maar in het middengebied is de HDS de betere driver. Vergelijkbare tweede orde vervorming, maar de hogere orde vervorming neemt echt een duik in het midden. Dat betekent wel dat de overgang van de XXLS12's hoger moet komen te liggen dan oorspronkelijk gepland was, maar die ruimte is er. Mogelijk dat het huwelijk tussen de poly M15 in het kritieke middengebied ook beter uitpakt dan met de alu L26, wie weet?

Shameless plug: Twee van de L26 hebben inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden, dus grijp je kans... schitterende (sub)woofer in een gesloten kast!

Voorlopig ben ik met de HDS205 in een ander dipoolontwerp bezig die al eerder genoemd is. Hopelijk kan ik vandaag de complete kastconstructie afronden. Als dat ontwerp af is, kan MAHOMEZ gestart wordt in z'n definitieve vorm. :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Zowel de HDS205 als de L26 zijn zeer interessante drivers. Als de HDS mooier speelt in de hogere bas-regionen (laag midden) dan lijkt me dat eigenlijk wel de juiste keuze. In de lagere frequenties is het menselijk oor toch erg ongevoelig voor vervorming.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

DIY_Freak schreef:
Shameless plug: Twee van de L26 hebben inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden, dus grijp je kans... schitterende (sub)woofer in een gesloten kast!
:shock: :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hoe staat het met dit project?


Het was toch niet `n onsje te veel he :wink:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

CarloPJB schreef:
Hoe staat het met dit project?


Het was toch niet `n onsje te veel he :wink:
Qua 'tijdsplanning' wel, dat mag geen geheim meer zijn...

Er is een XXLS12 uit het ontwerp gesneuveld, min of meer door een verhuizing... Waar ik hiervoor woonde had ik een vrij grote verhoogde vloer (+/-50cm) gebouwd waardoor de totale speaker in 1 lijn boven op elkaar kon staan naast de verhoogde vloer (met luisterplek!) zonder dat de tweeter te hoog kwam te zitten. Dat is nu anders. Een derde 12" woofer maakt de speaker gewoon te hoog voor een standaard kamer en opstelling. De baskast voor de 12" woofers is inmiddels aangepast. Uit de hand zagen of rommelen met zaag/freesgeleiders zou op z'n misnt lastig zijn geweest, maar gelukkig kon ik een festool zaagtafel lenen. Zeer aangenaam stuk gereedschap mag ik wel zeggen...

De L26 is vervangen door de HDS205 exclusive. Ik heb net een paar Neo3 ontvangen en er is een extra paar neo8 onderweg. Ik ga de neo's vergelijken met de Seas M15 en Scanspeak 6600 combi. Qua prijsverschil een lachertje, maar wie weet hoe het goedkope duo van B&G uitpakt in een dipool speaker. Bijomend voordeel, mocht er iemand zo gestoord zijn als ik en deze dipool willen nabouwen, is dat de Neo's gewoon nog verkrijgbaar zijn. De Seas M15 is inmiddels 'discontinued' en de SS6600 die ik in m'n bezit heb is van de eerste productie run: een veel hoger rendement dan de huidige revisie en niet meer verkrijgbaar. Er bleek teveel uitval tijdens de QC te zijn (aanlopende spreekspoel door zeer krappe afstanden), waardoor er is besloten de toleranties op te rekken, met een val in rendement als compromis. Of de curves verder wel gelijk zijn, weet ik niet, maar dat is niet te verwachten, waardoor het bestaande filter aangepast zou moeten worden indien de nieuwe 6600 gebruikt zou worden.

In ieder geval hebben een paar andere projecten (weer...) voorrang op het moment, dus ik verwacht dat er voorlopig maar mondjes maat updates komen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”