Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ja, om een buis echt goed te laten klinken zal je toch een solid-state trucendoos open moeten trekken, anders krijg je 't typische 'warme buizengeluid' en da's nu net niet de bedoeling lijkt mij. Had ik al geroepen dat m'n Velleman ook evt. te koop is?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Tja Jan,
Met buizen zit je ook gelijk vast aan de bijbehorende cultus
SS of Tubes in de voeding is ook weer zoiets: De 1 vind zus en de ander vind zo. Is ook iets wat je zelf moet uitvlooien. Het hangt ook nogal af van de topologie van de amp, de ene is meer gevoelig voor voedingstoestanden dan de ander.
Die Aikido vind ik trouwens wel een goede candidaad voor wat je wilt. Maar ja, zo vind ik zelf buizen niet op printen thuis horen
Met buizen zit je ook gelijk vast aan de bijbehorende cultus
Die Aikido vind ik trouwens wel een goede candidaad voor wat je wilt. Maar ja, zo vind ik zelf buizen niet op printen thuis horen
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ook goedemorgen Peter,
Een oplossing voor de voeding zou kunnen zijn dat ik iets kant en klaar van Thel koop. (dat is dan vooral om het makkelijke...).
Over het "warme buizengeluid". Een lastig onderwerp. Zoals Sander eerder al opmerkte kan een buis net zo goed klinken als een transistor. Een van de dingen met een buis wat mij erg leuk lijkt om eens mee te experimenteren is het gebruik van verschillende buizen. Dat gaat bij een buis m.i. makkelijker. Maar misschien zit mij dat ook "tussen de oren". Ik weet het niet. Op zich stuit een warm buizengeluid mij niet tegen de borst maar het moet wel binnen de perken blijven..
Peter, dat gevoel van jou dat buizen niet op een PCB horen heeft dat ook nog een technische reden? Of is dat het idee van oudsher p2p werken? Ikzelf heb grote voorkeur voor een PCB. Dat is voor mij veel overzichtelijker.
Jan
Een oplossing voor de voeding zou kunnen zijn dat ik iets kant en klaar van Thel koop. (dat is dan vooral om het makkelijke...).
Over het "warme buizengeluid". Een lastig onderwerp. Zoals Sander eerder al opmerkte kan een buis net zo goed klinken als een transistor. Een van de dingen met een buis wat mij erg leuk lijkt om eens mee te experimenteren is het gebruik van verschillende buizen. Dat gaat bij een buis m.i. makkelijker. Maar misschien zit mij dat ook "tussen de oren". Ik weet het niet. Op zich stuit een warm buizengeluid mij niet tegen de borst maar het moet wel binnen de perken blijven..
Peter, dat gevoel van jou dat buizen niet op een PCB horen heeft dat ook nog een technische reden? Of is dat het idee van oudsher p2p werken? Ikzelf heb grote voorkeur voor een PCB. Dat is voor mij veel overzichtelijker.
Jan
vergeet de volgende 'voor' niet:SSassen schreef:Voor:
Je blijft als echte audiofiel trouw aan buizen en gebruikt dus ook buizen in de voeding.
Tegen:
Met solid-state valt met eenvoudige middelen een voeding te maken die vele malen betere regulatie, rimpelonderdrukking, etc. heeft dan welke buizenvoeding dan ook.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Een buizengelijkrichter heeft en grotere inwendige weerstand dan solid-state, waardoor ie een vriendelijker belasting vormt voor de trafo, met wat minder hoge piekstromen.
Buizengelijkrichter heeft geen (of in ieder geval veel minder) last van hoogfrequente rommel.
Hoogspanning zal langzaam opkomen (wel afhankelijk van het type gelijkrichter), waardoor je geen standby-stand hoeft et implementeren. Veel beter voor de levensduur van je buizen.
Overigens mag je dat nadeel even uitleggen. Aangezien buizenvoedingen vrijwel altijd ongereguleerd zijn: waarom zou een ss met daarachter x condensatoren en y smoorspoelen beter zijn dan een buis met daarachter dezelfde condensatoren en smoorspoelen?
groot voordeel van solid-state is toch wel de omvang en efficiency
Die reden is puur technisch. Esthetisch hoeven ze voor mij niet bovenop een kast te staan en miogen ze van mij best verstopt in de kast zitten. Met buizen heb je doorgaans met grotere en zwaardere componenten te maken die je beter stevig direct op een chassis kunt schroeven. Maar nog belangrijker is de thermische belasting van een print: Buizen worden knap heet en het uitzetten en krimpen bij opwarmen en afkoelen is iets wat printen en met name de soldeerverbindingen niet leuk vinden.Leeuwarden schreef:Peter, dat gevoel van jou dat buizen niet op een PCB horen heeft dat ook nog een technische reden? Of is dat het idee van oudsher p2p werken? Ikzelf heb grote voorkeur voor een PCB. Dat is voor mij veel overzichtelijker.
Jan
Met name 2/ en zeker 3/ vind ik toch wel grote voordelen die pleiten voor een buisgelijkrichter boven silcium dioden.daniel schreef:1/ Een buizengelijkrichter heeft en grotere inwendige weerstand dan solid-state, waardoor ie een vriendelijker belasting vormt voor de trafo, met wat minder hoge piekstromen.
2/ Buizengelijkrichter heeft geen (of in ieder geval veel minder) last van hoogfrequente rommel.
3/ Hoogspanning zal langzaam opkomen (wel afhankelijk van het type gelijkrichter), waardoor je geen standby-stand hoeft et implementeren. Veel beter voor de levensduur van je buizen.
Heb die Tubalizer gehoord tussen een sonyps1 speler een eendaniel schreef:zal wel een schakelvoedingkje in zitten. Of juist die 12V voor wat extra vervormingPjotr schreef:Ja dat zg ik ook in dat linkje van Kees. De vraag is of Jan dat ook wil, want die amp heeft geen spanningsversterking en dat is soms toch wel handig voor de 2V_piek die de UcD nodig heeft voor maximale uitsturing.
Weet jij trouwens hoe ze die "Tubulator" ( wat een naam) op alleen 12V voeding laten lopen? Op 12V B+ lijkt mij sterk.
italianse T amp en ondanks de misschien "negatieve"
en meningen hier klinkt dat buisje verrekte goed....
Hoe het ook werkt... maakt mij niet uit..
de weergave wordt nog plastischer... ruimtelijker..
O ja verschillen in buizen waren goed waar te nemen
een of ander miltaire buis vond ik het prettigst klinken..
en daar gaat het om....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Er bestaat ook nog een Tubalizer versie van Aksa: http://www.aksaonline.com/products/products_tlp.html
Ben benieuwd naar de THD metingen van dat ding....weidok schreef:Hoe het ook werkt... maakt mij niet uit..
de weergave wordt nog plastischer... ruimtelijker..
Overigens kun je zo'n buisje best op 12 volt anodespanning laten lopen, het zal niet bepaald lineair zijn maar gezien de beschrijvingen ("add that warm tube sound etc. etc...." ) is dat ook helemaal niet gewenst.
En als je er dan ook nog 4V_pp uit wilt krijgen voor een UcD is het helemaal een "warm" feestKT88 schreef:Ben benieuwd naar de THD metingen van dat ding....weidok schreef:Hoe het ook werkt... maakt mij niet uit..
de weergave wordt nog plastischer... ruimtelijker..
Overigens kun je zo'n buisje best op 12 volt anodespanning laten lopen, het zal niet bepaald lineair zijn maar gezien de beschrijvingen ("add that warm tube sound etc. etc...." ) is dat ook helemaal niet gewenst.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Da's die dubbele 6SN7, toch?
SRPP in een kathodevolger......tja, zou ik moeten horen.
Ik ben zelf een beetje teruggekomen van het klakkeloos SRPP-en, mu-followen en kathodevolgers erachteraan, ook al zijn ze white.
Een simpele GKS met uitgekiende onderdelen doet het naar mijn smaak minstens zo goed, zo niet beter dan al die veel-buizers.
E.e.a. vereist natuurlijk wel een doordacht samenwerken met de rest van het systeem, dus korte kabels, hoge ingangsimpedantie van de eindtrap en een volumepot of stappenschakelaar die liefst hoger in waarde ligt dan 50 kohm.
Verder een heel goede voeding.
Maar goed, da's mijn recept, en het is zo verrekte moeilijk om op basis van een schemaatje gerichte uitspraken te doen over de klank.
SRPP in een kathodevolger......tja, zou ik moeten horen.
Ik ben zelf een beetje teruggekomen van het klakkeloos SRPP-en, mu-followen en kathodevolgers erachteraan, ook al zijn ze white.
Een simpele GKS met uitgekiende onderdelen doet het naar mijn smaak minstens zo goed, zo niet beter dan al die veel-buizers.
E.e.a. vereist natuurlijk wel een doordacht samenwerken met de rest van het systeem, dus korte kabels, hoge ingangsimpedantie van de eindtrap en een volumepot of stappenschakelaar die liefst hoger in waarde ligt dan 50 kohm.
Verder een heel goede voeding.
Maar goed, da's mijn recept, en het is zo verrekte moeilijk om op basis van een schemaatje gerichte uitspraken te doen over de klank.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ooops, sorry!
Een White kathodevolger is een bepaald type kathodevolger, waarbij een DC koppeling plaatsvindt met de voorgaande trap (dus geen koppelcondensator).
Een kathodevolger is een schakeling waarbij men op de kathode het signaal afneemt, en de anode rechtstreeks aan de plus ligt.
Geeft geen spanningsversterking, maar impedantie omvorming (hoog in-laag uit).
Een GKS is een Gemeenschappelijke Kathode Schakeling, een van de basisschakelingen in de buizentechniek.
Het signaal wordt aangeboden aan het stuurrooster, afgenomen aan de anode met anodeweerstand en koppelcondensator, terwijl de buis wordt ingesteld met een kathodeweerstand en eventueel ontkoppelcondensator.
Dan de derde ook maar: geaard rooster, waarbij het rooster aan ground ligt en op de kathode wordt ingegaan.
Komt in audio vrijwel niet voor, althans niet in "kale" vorm.
In cascode zit die verstopt, dat is een combinatie van GKS en geaard rooster.
Een White kathodevolger is een bepaald type kathodevolger, waarbij een DC koppeling plaatsvindt met de voorgaande trap (dus geen koppelcondensator).
Een kathodevolger is een schakeling waarbij men op de kathode het signaal afneemt, en de anode rechtstreeks aan de plus ligt.
Geeft geen spanningsversterking, maar impedantie omvorming (hoog in-laag uit).
Een GKS is een Gemeenschappelijke Kathode Schakeling, een van de basisschakelingen in de buizentechniek.
Het signaal wordt aangeboden aan het stuurrooster, afgenomen aan de anode met anodeweerstand en koppelcondensator, terwijl de buis wordt ingesteld met een kathodeweerstand en eventueel ontkoppelcondensator.
Dan de derde ook maar: geaard rooster, waarbij het rooster aan ground ligt en op de kathode wordt ingegaan.
Komt in audio vrijwel niet voor, althans niet in "kale" vorm.
In cascode zit die verstopt, dat is een combinatie van GKS en geaard rooster.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ook al heb wel mijn aanmerkingen op printplaten, je zou best met zo'n Aikido kit kunnen beginnen denk ik. En als je het ziet zitten zou je hem ook zonder print kunnen "hard wiren". Dat is iig heel erg leerzaam.Leeuwarden schreef:Thanks! Ik ben bang dat ik nog veel te leren heb...
Of toch maar een bouwpakketje...
Afijn er zijn genoeg links met voorbeelden gegeven daarvan door Duck.
Ken ik niet ... wat kost ie in euri's ???Leeuwarden schreef:Er bestaat ook nog een Tubalizer versie van Aksa: http://www.aksaonline.com/products/products_tlp.html
maar Thel heeft wellicht ook mooi spul ???
In de playstaion bouwen ze dit setje:
http://www.experience-electronics.de/en ... _ps1_s.htm

Uhh... een White kathodevolger (de naam is naar meneer White en heeft niets met verf ozi te makenKT88 schreef:Ooops, sorry!
Een White kathodevolger is een bepaald type kathodevolger, waarbij een DC koppeling plaatsvindt met de voorgaande trap (dus geen koppelcondensator)
Een White kathode volger is meer iets voor pulseversterkers maar voor audio? Alhoewel het kan natuurlijk wel als je dat goed optimaliseert al ben ik bang dat dat niet fraai gaat klinken. Ben er wel ooit eens iets van iemand op het internet van tegengekomen voor een lijntrapje.
Ik heb die white wel eens gezien in een otl hoofdtelefoonversterkertje. Moet ie het best goed doen (eentje van Morgan Jones dacht ik). Staat op de nominatielijst om nog een keertje te bouwen.Pjotr schreef:Uhh... een White kathodevolger (de naam is naar meneer White en heeft niets met verf ozi te makenKT88 schreef:Ooops, sorry!
Een White kathodevolger is een bepaald type kathodevolger, waarbij een DC koppeling plaatsvindt met de voorgaande trap (dus geen koppelcondensator)) is niet noodzakelijkerwijs DC gekoppeld hoor en wat in de Aikido zit is zeker geen White volger. Dat is gewoon een kathodevolger met een soort van stroombron in de kathode.
Een White kathode volger is meer iets voor pulseversterkers maar voor audio? Alhoewel het kan natuurlijk wel als je dat goed optimaliseert al ben ik bang dat dat niet fraai gaat klinken. Ben er wel ooit eens iets van iemand op het internet van tegengekomen voor een lijntrapje.
Die Aikido zou voor mij daarvoor een alternatief zijn. Heb er nog niet veel over gelezen, maar het concept ziet er wel simpel uit. Volgens John Broskie is die ingangstrap trouwens juist geen SRPP (vraag me niet wat 't dan wel is...).
Hallo Daniel,daniel schreef:Die Aikido zou voor mij daarvoor een alternatief zijn. Heb er nog niet veel over gelezen, maar het concept ziet er wel simpel uit. Volgens John Broskie is die ingangstrap trouwens juist geen SRPP (vraag me niet wat 't dan wel is...).
Een SRPP wordt doorgaans uitgekoppeld op de kathode van de bovenste buis waar de impedantie laag is. Bij de Aikido is het op de anode van de onderste buis. De bovenste buis fungeert daarmee als een anodeweerstand van de onderste. Het idee er achter is dat de niet-lineairiteit van de bovenste buis compenseert voor de niet-lineairiteit van de onderste buis. Dat is ook geen exclusief idee van Broskie maar bestaat al veel langer.
En idd zie ik na wat Googlen aardig wat White volgers voorbij komen in audioland. Maar toch hoofdzakelijk op die plekken waar een heel lage uitgangsimpedantie gewenst is zoals in Headphone amps. Het blijft een tegengekoppelde constructie. M.i. heeft dat voor een simpele lijn amp geen voordeel t.o.v. een goed opgetuigde gewone kathodevolger. Maar ja, je zou ze naast elkaar moeten horen.
Ook niet goedkoop, maar met buisjes en gebalanceerd en een pcb kit:
http://audionotekits.espyderweb.net/line.html
Of het wat is? geen idee.
http://audionotekits.espyderweb.net/line.html
Of het wat is? geen idee.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik die van Welbornlabs erg lelijk er uit zien. De combinatie van een led display, een paar buisjes aan de bovenkant, aluminium en hout geeft mij het idee dat de bouwers geen keuze konden maken tussen klassiek en modern. Of het ook nog een beetje klinkt, geen idee.
Die audio note pre-amp ziet er erg mooi uit, maar is erg uitgebreid. Ziet er ook nog vrij ingewikkeld en dus duur uit. Is die Velleman toch niet iets voor je? Ik denk dat met de tips van Sander het een prachtig dingetje kan worden!
Overigens gebruik ik nu ook een buizen voorversterker i.c.m. een gainclone eindversterker en dat bevalt me erg goed. De buizenversterker die ik gebruik is een oud klasse ontwerp van mijn vader waar ik ondertussen de inputschakeling heb verbetered en nieuwe elco's heb geplaatst. Ik heb de schema's er nog wel van, dus misschien is dat ook nog wel wat. Volgens KT88 was het vergelijkbaar met de Velleman Kit.
Die audio note pre-amp ziet er erg mooi uit, maar is erg uitgebreid. Ziet er ook nog vrij ingewikkeld en dus duur uit. Is die Velleman toch niet iets voor je? Ik denk dat met de tips van Sander het een prachtig dingetje kan worden!
Overigens gebruik ik nu ook een buizen voorversterker i.c.m. een gainclone eindversterker en dat bevalt me erg goed. De buizenversterker die ik gebruik is een oud klasse ontwerp van mijn vader waar ik ondertussen de inputschakeling heb verbetered en nieuwe elco's heb geplaatst. Ik heb de schema's er nog wel van, dus misschien is dat ook nog wel wat. Volgens KT88 was het vergelijkbaar met de Velleman Kit.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik denk dat de foto van die meneer met platenspeler onderaan die pagina wel aangeeft waar je je geld aan uitgeeft. Dit zijn puur buizenversterkers voor de buizenliefhebber, ik vraag me af of dat de bedoeling is? Zo te zien kunnen al deze ontwerpen wel een opfrisser gebruiken, triplex en houten kasten is zo '40, om over de rest nog maar niet te spreken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Hi Sander,
Ja lekker "retro"
Je had een opmerking dat een je een pre eigenlijk niet mag horen. Dat heeft me aan het denken gezet. Ik heb ooit eens geprobeerd om ipv mijn Thel pre mijn toenmalige Marantz CD 80 rechtstreeks op mijn toenmalige Thel eindtrappen aan te sluiten. Ik hoorde geen, absoluut geen verschil. Dat zou kunnen betekenen, ik zeg het voorzichtig, dat mijn pre misschien wel heel goed is. Als ik om me heen kijk vind ik de kits qua prijs/prestatie niet erg overtuigend overkomen. Naar aanleiding van een opmerking van Peter ben ik eens goed gaan kijken naar de prive site van Bas Hornyman waar hij een fotoserie van de bouw van een Aikido pre heeft staan. P2p. Lijkt me toch best spannend om eens te proberen. Ziet er ook niet overdreven duur uit om eens mee te experimenteren... Als het me niet bevalt gaat ie de verkoop in en val ik gewoon weer terug op mijn Thel. Ik herinner me plotseling dat ik ook nog een zakje onderdelen heb liggen voor een BoZoS van Pass. Maar vooreerst hebben de UcD's mijn prioriteit!
Jan
Ja lekker "retro"
Jan
