De eerste van de Daytons?

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Bericht door arjank »

Ok, ik heb effe de speaker mee naar de meetruimte genomen en met een onderste grensfreq. van 94 hz gemeten (1024 meetpunten). Het resultaat zie je hierbeneden. (woofer axiaal gemeten!)
Natuurlijk moest ik dichterbij dan 1meter afstand meten omdat mijn ruimte niet zo groot is (afstand nu 20cm)
Je ziet dat er tussen de 1000 en 2000 hz weinig mis is met het freq. verloop. Die resopiekjes in het hoog storen absoluut niet (liggen ca. 20db lager dan wat de magnetostaat produceerd). Ik had daar in het beginsel een LCR kringetje voorgezet, maar in de luistertest was er totaal geen verschil hoorbaar. M.a.w. gewoon weglaten.

Afbeelding
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Netjes Arjank, dat zijn metingen zoals ik ze gewend ben en wat je mag verwachten van zo'n woofertje nadat de demping ok is en de kast van enige mate van facetten is voorzien. Ik heb niks gezegd :mrgreen: .
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

vigier schreef:
jeroen_d schreef:
arjank, die meting is met een erg lage resolutie genomen. Lijkt wel minder dan 500 Hz per meetpunt. Dan zie je die dippen van Joris, die met 100 Hz resolutie meet natuurlijk niet. Hij heeft 10 meetpunten tussen 1000 en 2000 Hz, jij maar 1 en dan eentje net ervoor en erna.
meet ik maar met 100 Hz resolutie? DLSA heeft toch een veel hogere resolutie bij 51kHz en 4096fft-lengte? Het FRD-bestand heeft punten om de 12,5 Hz, maar dat is natuurlijk wel met smoothing gedaan (1/6 octaaf)...

Groeten, Joris
Joris, je kan de FFT lengte wel hoger nemen, maar als je naar de impulsrespons kijkt zie dat dat alleen maar resulteert in een langer tijdvenster. Bij FFT = 512 wordt het tijdvenster 10 msec en bij FFT = 4096 wordt die lengte 80 msec. Natuurlijk geeft dat een veel hogere resolutie. Maar, als je het tijdvenster noodgedwongen met marker 1 en 2 tot 3,5 msec beperkt om reflecties buiten te sluiten in het meetresultaat, verlaag je helaas deze resolutie weer en kan je net zo goed met FFT 512 meten. Dat is makkelijker want op een tijdvenster van 80 msec stel je die markers niet zo makkelijk in. En dan zet ik geen smoothing aan. Ziet er ietsje ruiseriger uit dan, maar ik heb gemerkt dat smoothing de nauwkeurigheid niet ten goede komt.
arjank

Bericht door arjank »

Netjes Arjank, dat zijn metingen zoals ik ze gewend ben en wat je mag verwachten van zo'n woofertje nadat de demping ok is en de kast van enige mate van facetten is voorzien. Ik heb niks gezegd .
Thnx! Ik had inderdaad misschien geen meting moeten plaatsen met die smoothing om verwarring te voorkomen, maar ja.

Trouwens, mijn nieuw FAST boxje wordt erg leuk. Ik kan niet wachten deze een keer te demonstreren (op de volgende DIY bijvoorbeeld)
Zie topic viewtopic.php?t=2144
vigier

Bericht door vigier »

@ArjanK: die curve ziet er een stuk netter uit dan bij mij inderdaad! Dat wil ik er ook van maken :) Ik ben weer wat gaan knutselen, en heb nu bij 1 speaker aan de binnenkant vierkante balkjes in de voorste hoeken (tussen front- en zijplaten) gelijmd. Deze liggen nu te drogen.
Als dit gedaan is, dan ga ik een poging wagen ze zo af te ronden als bij de speaker op de foto (wat ik trouwens een bloedmooie speaker vind, zeker met dat fineer).

@Jeroen: weer wat geleerd! Ik had die links nog niet gelegd, maar het viel wel altijd op dat als ik naar 4096 overschakelde, de time-data-pagina oversprong naar 80ms.
Als ik klaar ben met het omgebouwde front, dan maar eens kijken hoeveel meter rondom de meetopstelling ik vrij kan maken (zo lang mogelijke meet-tijd)

Groeten, Joris
vigier

Bericht door vigier »

Hoi,

hier weer een update! Ik heb afgelopen weekend de tweede behuizing onder behandeling genomen, en deze is mooier afgerond geschuurd dan de eerste. Metingen waren intussen al met de eerste gedaan, en afgelopen week zijn vanuit Rotterdam de filtercomponenten gearriveerd.

Het is een 3e orde filter geworden, rond de 2500 Hz. Verzwakker voor de tweeter, en voor de woofer een RC combinatie (parallel aan de woofer) om de impedantiecurve wat de compenseren in het hoog, en een RL combinatie (serie met de woofer) om de SPL curve wat vlakker te maken.

Gisterenavond een klein beetje geluisterd, klonk al best aardig, maar ik was toen de R van het RL filtertje vergeten te solderen. Dus er was een gat tussen laag en hoog.

Vanavond ook het tweede filter gesoldeerd (beide op de MDF plaatjes die ik eerst voor de zijwanden van de luidspreker had aangeschaft), en net even kunnen luisteren.
Ik hoorde geen vreemde geluiden en het nummer dat ik luisterde (Mood Indigo van Anouk) klonk in mono al heel aardig.

Van de week nummer 2 ook maar eens afmaken, en de boel in stereo gaan beluisteren....

Groeten, Joris
Gesloten