Vraagt u maar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ovni

Bericht door ovni »

Leeuwarden schreef:
Zal ik hier een apart topicje over openen?
Ja is goed,

Titel buizen voortrap voor je ucd ofzo.

Weidok , wa is dat?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ger, dat is deze http://www.autocostruire.com/catalog/pr ... cde6052680

Heeft een gain van 1 en dat is mij te weinig. Overigens heb ik van Weidok begrepen dat ze nog een andere versie hebben die (nog) niet op hun site staat.

Anyway, zullen we over dit onderwerp verder praten op deze plek: viewtopic.php?p=39911#39911
sietse

Bericht door sietse »

In de aanloop naar een volgend experimenteer project, hopelijk met goede afloop, zit ik me iets af te vragen. Je kan nl 4 woofers op twee manieren serie parallel schakelen. Ergens in mijn achterhoofd zit nog een stelling dat 2 woofers parallel beter werken dan 2 in serie. Zou het verschil maken?
Bijlagen
vier woofers.jpg
vier woofers.jpg (10.34 KiB) 3532 keer bekeken
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik stem voor het linkse plaatje
sietse

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
Ik ook, maar dat is gevoelsmatig. Ze zitten volgens mij dan wel beter par. geschakeld.
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

sietse schreef:
Henkjan schreef:
Ik ook, maar dat is gevoelsmatig. Ze zitten volgens mij dan wel beter par. geschakeld.
Het lijkt mij ook, en anders zal het er vast niet minder op worden ! Dus gewoon zoals links doen. Ben eigenlijk wel benieuwd of het ook nog uit maakt.
sietse

Bericht door sietse »

sietse schreef:
In de aanloop naar een volgend experimenteer project, hopelijk met goede afloop, zit ik me iets af te vragen. Je kan nl 4 woofers op twee manieren serie parallel schakelen. Ergens in mijn achterhoofd zit nog een stelling dat 2 woofers parallel beter werken dan 2 in serie. Zou het verschil maken?
Dit heb ik er over kunnen vinden.
Citaat:

Door de combinatie van meerdere gelijke luidsprekers wordt het noodzakelijke effectieve membraamoppervlak vergroot.
De toepassing van meerdere gelijke luidsprekers voor lagetonenweergave in plaats van 1 overeenkomstige grote luidspreker is zelfs gunstiger.Aan de ene kant stijgt het membraamoppervlak van een luidsprekersysteem met het kwadraat van de membraamdoorsnede, maar aan de andere kant neemt de massa met ongeveer de derde macht toe. Bij gebruik van meerdere lagetonenluidsprekers worden de luidsprekers op zich minder belast wat vanzelfsprekend een kleinere intermodulatie vervorming ten gevolge heeft.

Volgende citaat:

Wanneer het mogelijk is, moet bij het combineren van meerdere luidsprekers de voorkeur worden gegeven aan parallelschakeling. Zeer doelmatig is wel de parallelsschakeling met meerdere lagetonenluidsprekers. De impedantie van 1 afzonderlijke luidspreker neemt in de buurt van de grondfrequentie van het systeem vaak toe tot een hoge waarde, zodat er een foutieve aanpassing ten opzichte van de versterker ontstaat. Door parallelschakeling kan de resulterende impedantie lager worden gehouden.
Caratje
Contacteer:

Bericht door Caratje »

sietse schreef:
Als de woofers identiek zijn, zou het geen verschil moeten maken, maar als je de positie in de kast in rekening neemt zijn ze wellicht niet (andere positie in TL bv) verschillend... Dan geeft de linkse wellicht een 'beter' uitgemiddelt geluid, maar of dat beter is, is weer afhankelijk van wat je wil.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
sietse schreef:
Wanneer het mogelijk is, moet bij het combineren van meerdere luidsprekers de voorkeur worden gegeven aan parallelschakeling. Zeer doelmatig is wel de parallelsschakeling met meerdere lagetonenluidsprekers. De impedantie van 1 afzonderlijke luidspreker neemt in de buurt van de grondfrequentie van het systeem vaak toe tot een hoge waarde, zodat er een foutieve aanpassing ten opzichte van de versterker ontstaat. Door parallelschakeling kan de resulterende impedantie lager worden gehouden.
Dit is denk ik niet de verklaring voor dat het linkerplaatje beter is dan het rechterplaatje. De totale impedantie van beide plaatjes is gelijk en dat geldt ook bij de resonantiefrequentie.

Maar ik denk wel dat het linkerplaatje beter is omdat zelfs zonder de versterker erop de woofers al beter gedempt zijn. Mét de versterker erop zou het niet mogen uitmaken, maar dan moet de versterker wel ideaal zijn.
sietse

Bericht door sietse »

Maar ik denk wel dat het linkerplaatje beter is omdat zelfs zonder de versterker erop de woofers al beter gedempt zijn
Ja, je komt met die verklaring ook in de buurt van KF in 1982. Het begin van de PP's. Twee parr. geschakelde units doen het beter dan wanneer ze in serie staan. Ook schijnen ze beneden de 100 Hz elkaars "akoestische kortsluitdip"op te vullen. ( moet ik weer gaan opzoeken wat dat ook al weer was :? ) . Maar goed, ik ga wel es even wat proberen als ik er aan toe ben.
Ik kan er verder eigenlijk maar weinig over vinden.
sphere

Bericht door sphere »

Volgens mij is Tony Gee het niet eens met de uitspraak dat meerdere "kleintjes" beter zijn dan een grote. Of in zijn geval, meedere kleintjes ipv twee grote.
sietse

Bericht door sietse »

sphere schreef:
Volgens mij is Tony Gee het niet eens met de uitspraak dat meerdere "kleintjes" beter zijn dan een grote.
Ik meen dat die uitspraak hier niet voorkomt, tenzij ik iets heb gemist. Eerlijk gezegd weet ik dat ook niet. Maar als je twee parr. zet, halveerd de uitslag bij een zelfde toegevoerd vermogen. Daardoor zouden ze samen ook sneller in de weergave worden. Ze leggen een kortere weg af om de zelfde frequentie weer te geven. Als ik nu lieg, lieg ik "in commissie" want ik heb dat gelezen.
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

sietse schreef:
sphere schreef:
Volgens mij is Tony Gee het niet eens met de uitspraak dat meerdere "kleintjes" beter zijn dan een grote.
Ik meen dat die uitspraak hier niet voorkomt, tenzij ik iets heb gemist. Eerlijk gezegd weet ik dat ook niet. Maar als je twee parr. zet, halveerd de uitslag bij een zelfde toegevoerd vermogen. Daardoor zouden ze samen ook sneller in de weergave worden. Ze leggen een kortere weg af om de zelfde frequentie weer te geven. Als ik nu lieg, lieg ik "in commissie" want ik heb dat gelezen.
Dat de uitslag kleiner word klopt als 2 woofers parr. worden gezet. Maar dat betekend toch niet dat de frequentie eerder word gehaald? Of zoals jij het zegt sneller in de weergave. Ze leggen op een lager vermogen een kleinere afstand af. Maar toch niet een andere frequentie? Misschien heb ik het een beetje krom geformuleerd, maar ik hoop dat je mij snapt. Ik weet ook niet of dit klopt, maar wat jij zei lijkt me wel erg vreemd. De uitslag heeft immers niks met de frequentie te maken...
Groeten Jan-Willem
sphere

Bericht door sphere »

sietse schreef:
sietse schreef:
Dit heb ik er over kunnen vinden.
Citaat:

Door de combinatie van meerdere gelijke luidsprekers wordt het noodzakelijke effectieve membraamoppervlak vergroot.
De toepassing van meerdere gelijke luidsprekers voor lagetonenweergave in plaats van 1 overeenkomstige grote luidspreker is zelfs gunstiger.Aan de ene kant stijgt het membraamoppervlak van een luidsprekersysteem met het kwadraat van de membraamdoorsnede, maar aan de andere kant neemt de massa met ongeveer de derde macht toe. Bij gebruik van meerdere lagetonenluidsprekers worden de luidsprekers op zich minder belast wat vanzelfsprekend een kleinere intermodulatie vervorming ten gevolge heeft.

Volgende citaat:
[knip]
Daaro.
sietse

Bericht door sietse »

@ Jan Willem, ik begrijp wat je schrijft en de uitslag heeft inderdaad niks met de frequentie maken. Maar verders ben ik er ook geen expert in want dan zat ik niet in m'n boeken te graven. :wink:
Maar als dat soort theorien gunstig uitpakt dan is dat prima en knutsel ik gewoon verder, hopende dat het klopt.

@ sphere, ik weet niet of ik je snap, maar dat vet gedrukte gaat over het verschil met gelijke luidsprekers en niet een vergelijk van meerdere kleintjes t.o.v. een grote. Of ik interpreteer dat verhaal niet goed?
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik vind dat op zijn minst een dubieuze uitspraak hierboven. Ik denk dat één grote weldegelijk beter is dan twee kleinere. Misschien dat het niet in alle gevallen zo uitpakt. Maar om nu generaliserend te stellen dat meerdere kleintjes altijd beter zijn dan 1 grote lijkt me onzin.

Paul.
sietse

Bericht door sietse »

Paul Jenner schreef:
Ik vind dat op zijn minst een dubieuze uitspraak hierboven. Ik denk dat één grote weldegelijk beter is dan twee kleinere. Misschien dat het niet in alle gevallen zo uitpakt. Maar om nu generaliserend te stellen dat meerdere kleintjes altijd beter zijn dan 1 grote lijkt me onzin.

Paul.
Hoi Paul, Het gaat er volgens mij om of 1 12" speaker het beter doet dan 2 12" speakers. Verders weet ik het ook niet en verwacht ook niet dat meerdere kleine units beter zouden werken dan 1 grote, al was het alleen al doordat de kleinen niet zo diep zullen gaan als een grote. Normaal gesproken dan. Maar we zullen zien wat mijn vierpitters gaan doen t.o.v. de driepitters. Duurt nog wel ff.
edit: 12" even als voorbeeld genomen.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

volgens mij is er verwarring over het verschil "een aantal kleine speakers" tov "één grote speaker"

Met meer kleine speaker tov één kleine speaker verminderd de uitslag voor dezelfde geluidsdruk (zoals gezegd is en ook logisch is) en het voordeel hiervan is dat luidsprekers een lagere vervorming hebben bij kleinere uitslag.
Dit geld dan dus ook voor de grotere speaker die ook minder uitslag hoeft te maken om dezelfde geluidsdruk te produceren.

En of het dan beter is om één grote te hebben ipv meerdere kleine (om het zelfde oppervlak te krijgen) is volgens mij meer een kwestie van smaak. Natuurlijk hangt het dan ook af van watvoor speaker het is, want geen grote is (wat eigenschappen/geluid betreft) vergelijkbaar met een kleine.

Ik zie wat dat betreft ook liever een grote die 'moeiteloos' het zelfde doet als een aantal kleine die je ziet 'werken' om het zelfde te doen.
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

FYI:

een 30 cm woofer heeft een oppervlak dat nog altijd zo'n 12 % groter is dan twee 20 cm woofers ...

Paul.
sphere

Bericht door sphere »

sietse schreef:
@ sphere, ik weet niet of ik je snap, maar dat vet gedrukte gaat over het verschil met gelijke luidsprekers en niet een vergelijk van meerdere kleintjes t.o.v. een grote. Of ik interpreteer dat verhaal niet goed?
Lijkt me niet, er staat duidelijk "1 overeenkomstig grote." Dat betekent niet 1 10" t.o.v. 3 10" (bij voorbeeld).
RUben

Bericht door RUben »

SSassen schreef:
Gewoon plaatstaal gaat ook prima, bv. 0.5, 0.8 of 1-mm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heb het gedaan met een aria2, maar dat staal wordt net zo magnetisch.
Gelukking was het tijdelijk zo'n groene rand bovenin mijn tv :P
mluyben

Bericht door mluyben »

Aria2 van Visaton?
Vreemd...
TI100 en KE25SC zijn afgeschermd dus hier hoef je niets aan te doen.
Apparition

Bericht door Apparition »

Hey sander
wat een vet initiatief!!!

Ik had een aantal algemene vragen, zou je deze kunnen beantwoorden, het liefst met een simpele beredenering en misschien wat simpel rekenwerk, of links zodat ik een begin heb om de wat complexere dingen te leren.

Wat is precies het voordeel van een D'Appolito opstelling?
Wat komt er bij kijken?
waar moet het aan voldoen? wat is het verschil met een MTM opstelling? Hoe te filteren? Waar op te letten?

kortom een hoop vragen, maar ik ben van plan in de toekomst hiermee te gaan spelen

thnx
RUben

Bericht door RUben »

mluyben schreef:
Aria2 van Visaton?
Vreemd...
TI100 en KE25SC zijn afgeschermd dus hier hoef je niets aan te doen.
Ik heb de gewone W100s (aria2 light dus), ik had er gewoon niet bij nagedacht toen ik ging bestellen..
mluyben

Bericht door mluyben »

RUben schreef:
Ik heb de gewone W100s (aria2 light dus), ik had er gewoon niet bij nagedacht toen ik ging bestellen..
Aha..dat verklaard :D
Dus bij jou hielp die plaat niet, of eerst wel maar later niet?
Heb je er uiteindelijk compensatie magneten opgeplaatst?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”