Onze artikelen en op en aan merkingen daar over.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

Weet je Rudy, je zult wel gelijk hebben, maar Jeroen wil nu van mij een filter zoals IK er nu aan zou beginnen. Dan gaat hij mij weer verder praten met metingen en zo, waarna ik dan weer de eigenzinnige hoop te blijven. Punt is hoop ik, dat het verschil in aanpak duidelijk wordt. Ouwerwets zonder computer en met. Het laatste weet ik dan ook nog niks van. Ook al is het minstens 30 jaar geleden dat ik me met zo'n kastje heb bezig gehouden. Doet er niet toe, we willen een soort informatie verhaal proberen te creeren.
Die weerstand is prima zo. Goedkoop uittesten hoeveel je moet dempen. Kan later wel aangepast worden, voorzover je dat nodig vindt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi sietse,

Prima, wat je zegt is precies de bedoeling. Ik probeerde in te haken op jouw verhaal van wat je meer zou kunnen als je metingen kunt doen en software om een filter te ontwerpen.

Wat de opmerkingen van Rudy betreft tav jouw filter, ik ben het helemaal eens met de eerste. Niet met de tweede. De serieweerstand verbetert het impedantiegedrag van de tweeter totaal niet. Dat werkt pas als je een weerstand of correctienetwerkjes parallel aan de tweeter zet. Ik gebruik juist liever een weerstand zoals sietse dat heeft gedaan, omdat de tweeter dan een behoorlijk goed gedempte resonantiekring ziet. Zonder die weerstand ziet de tweeter een zeer hoge filterimpedantie op F0 en is daarmee qua demping helemaal van zichzelf afhankelijk.

Groetjes, Jeroen

P.S. DIY_Freak, de meetdata van vifa en peerless zijn ook zeer betrouwbaar hoor. Doen niet onder voor die van seas.
Rudy

Bericht door Rudy »

jeroen_d schreef:
Hoi sietse,
Wat de opmerkingen van Rudy betreft tav jouw filter, ik ben het helemaal eens met de eerste. Niet met de tweede. De serieweerstand verbetert het impedantiegedrag van de tweeter totaal niet. Dat werkt pas als je een weerstand of correctienetwerkjes parallel aan de tweeter zet. Ik gebruik juist liever een weerstand zoals sietse dat heeft gedaan, omdat de tweeter dan een behoorlijk goed gedempte resonantiekring ziet. Zonder die weerstand ziet de tweeter een zeer hoge filterimpedantie op F0 en is daarmee qua demping helemaal van zichzelf afhankelijk.
read my post :)

Het FILTER werkt zo beter !!!

Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

lees jij mijn post. niet dus. een serieweerstand voor de tweeter verbetert de impedantie van deze niet, maakt hem slechts hoger maar niet minder complex of ohmser (behalve als je hem zeer groot maakt maar dat kan niet), en verbetert dus ook niet de werking van het filter.

groetjes, Jeroen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi sietse,

Zie hieronder het resultaat, dat ik met jouw filter en mijn opgemeten data uit het ontwerp programma krijg. Ik heb voor de weerstand Rx een waarde van 3.9 ohm gekozen. Het is goed dat je niet, zoals de theorie zou aangeven bij een tweede orde filter, de tweeter in tegenfase hebt aangesloten. Het tweede plaatje geeft aan wat er dan zou gebeuren.

Afbeelding

Als jij naar zo'n karakteristiek zou luisteren (blijft natuurlijk een beetje gissen dit), wat zou je dan willen veranderen aan je filter? Je krijgt natuurlijk nu al veel meer informatie als je normaal zou hebben, want dan hoor je alleen de totaalkarakteristiek van de zwarte lijn. Met deze plaatjes weet je nu precies wat je filter per driver teweeg brengt :wink:

Groetjes, Jeroen

P.S. let niet op de naam millennium. die was ik vergeten te veranderen in de vifa. ik heb wel echt de data van de vifa tweeter gebruikt. in het volgende plaatje zal ik het aanpassen...
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

He Jeroen,

Ik was lekker bezig op de computer, en heb voor de gein het gemaakte filter van Sietse eens in LSPcad gezet.

Tweeter normaal zoals in schema:
Afbeelding

En tweeter inverted aangesloten:
Afbeelding

Dit is dus precies het tegenovergestelde van jou grafiek.
Zou daar een verklaring voor kunnen zijn?

Groet,
Edo
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi sietse,

Ik zal je nog wat helpen met informatie die je normaal niet hebt. Hier zie je wat je filter doet op de luidsprekerklemmen. Je ziet die bult waar rudy het over heeft als gevolg van de HDS 134 impedantie. Het geheel lijkt totaal niet op een 2de orde Butterworth karakteristiek zoals je die netjes berekend had.

Afbeelding

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
He Jeroen,

Ik was lekker bezig op de computer, en heb voor de gein het gemaakte filter van Sietse eens in LSPcad gezet.

Tweeter normaal zoals in schema:
Afbeelding

En tweeter inverted aangesloten:
Afbeelding

Dit is dus precies het tegenovergestelde van jou grafiek.
Zou daar een verklaring voor kunnen zijn?

Groet,
Edo
Hoi Edo,

Dat is gissen. Mijn HDS 134 zit in een klein kastje, baffle 162x304mm. Ik meet een volledige bafflestep van 6 dB met een lichte bult tussen 1000 en 2000 Hz als gevolg van diffractie. Verder lijkt jouw data de juiste fase te ontberen en alleen die van het filter mee te nemen, niet die van de drivers zelf ook erbij. Verder lijkt de tweeter een veel te hoog rendement te hebben in jouw data. Waar heb je die eigenlijk vandaan? Ook lijkt het of je de luidspreker impedantie helemaal niet hebt meegenomen in je simulatie. En als laatste: wat heb jij voor waarde voor Rx genomen, die van mij was 3.9 ohm.

Groetjes, Jeroen
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Blijft lastig en gissen ja. Maar goed, viel me zo op.
Denk dat er iets met de fase tijdens de FRD meting iets niet is meegenomen. Dat geeft ook gelijk de vraag over de data: tijd geleden een keer gemeten. De data van de tweeter zit inderdaad wat te hoog, die komt dan ook van internet. Maar goed, ging even om die dip/bult.
Rx was trouwens 4,7 Ohm.

Groetjes,
Edo
Rudy

Bericht door Rudy »

wat maybe helpt is toch de filter uittellen op die 16ohm op die 2500 hz, zodanig dat je ook een verzwakking teweegbrengt tussen 1000...2000 hz omwille van impedantiedalingen dat het filter daar ook al intreed, deze is tricky, maar je kan hiermee ook de ( zeer hoog frequente ) bsc mee inbrengen in het filter, maar zoals ik al zei very tricky.

Jeroen, de de impedantie van het systeem bij twee weerstanden word WEL meer resistief, imo gaa ik het er hier in deze thread niet meer over hebben daar het niets met de kwestie te maken heeft.

Rudy
sietse

Bericht door sietse »

jeroen schreef:
Hoe zou jij nu verder gaan als je bijvoorbeeld een akoestische 2de orde Linkwitz-Riley laagdoorlaat filterkarakteristiek op 2000 Hz wilt maken met dit boxje?
Heb een schakelingetje voorgesteld en ben er automatisch van uitgegaan dat de tweeter 8 ohm was. Bij 6 ohm zou het voor de tweeter kunnen zijn L 0,54 mH en C 7,4 uF
Linkwitz heb ik niets van. Ik heb gewoon, zoals ik altijd doe, de gegevens uit mijn verhaal gebruikt.
jeroen schreef:
Ik kies expres geen hogere orde filter omdat volgens mij sietse het liefst zo slap mogelijke filters maakt.
Dat klopt. Zo zal ik ook nooit een speaker kopen als ik daarvan heb gezien in een publikatie, dat er een hoop onderdelen bij moeten om het ding in de rails te houden.
jeroen schreef:
Butterworth karakteristiek zoals je die netjes berekend had.
Ik heb ook deze waarden gewoon uit mijn verhaal geplukt. Ik reken altijd zo weinig mogelijk. Als ik een keuze heb gemaakt, is het voor mij verder uitproberen, Daar heb ik dan alleen mijn oren voor, want meetapp. heb ik niet. En meestal lukt het wel.

Kijk, je wilde weten hoe ik het doe. Maar dat wil niet zeggen dat ik jullie methodes niet zal gaan bekijken en wil weten hoe dat werkt. Dus is het leuk dat men mij en misschien ook anderen verder helpt en dat we een soort van werkinstruktie of zo zouden kunnen ophoesten.
En het feit dat ik verhalen zit te schrijven, wil nog niet zeggen dat ik onslieveheer ben. Want die heeft het al eens een keer op schrift gesteld, zodat ik dat weer kan doorgeven. :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok sietse,

Nu terug naar jouw oorspronkelijke vragen over waarom je meetapparatuur en ontwerpsoftware zou moeten hebben. Als je nu de informatie ziet die je daaruit krijgt, vind je dan ook niet dat je veel beter inzicht hebt in wat je aan het doen bent met je filter? En dat je dan ook veel beter verband kunt leggen met wat je hoort en zou kunnen verbeteren?

Ik ben namelijk bang dat jij, als je in het echt met deze drivers aan de gang zou gaan, na een aantal frustrerende pogingen gewoon alle onderdelen eruit haalt en het met een enkele spoel en condensator gaat proberen totdat het een beetje klinkt.

Hieronder het resultaat als na optimalisatie. Boven de akoestische respons per driver en van het gehele systeem. Onder de elektrische respons van het filter op de klemmen van afzonderlijk midwoofer en tweeter. De configuratie van het filter is precies zoals jij het hebt gekozen, maar de waardes zijn heel anders. Het laagdoorlaatfilter is een luchtspoel van 2.2 mH van 1.4 mm draaddoorsnede en de condensator is 10 uF. Het hoogdoorlaatfilter heeft een serieweerstand van 1.8 ohm, een condensator van 5.6 uF, een luchtspoel van 0.18 mH draaddoorsnede 1 mm.

Wat ik nog wel aan de configuratie heb toegevoegd, is een Zobel netwerkje parallel aan de tweeter, 6.8 ohm en 1.8 uF in serie.

Het lijkt mij zeer stug dat jij gehoormatig op dit soort waardes uit zou komen. Maar je ziet hoe mooi het resultaat in de grafiek is en ik weet uit ervaring dat dit zeer zuiver klinkt. Gehoormatig hoef je dan alleen maar te optimaliseren door bijvoorbeeld de tweetercondensator een beetje groter of kleiner te maken en ook een beetje te spelen met de serieweerstand. Of bijvoorbeeld iets minder bafflestep compensatie te doen door in het laagdoorlaatfilter ipv 2.2 mH een waarde van 1.8 mH te nemen (of zelfs 1.5 mH maar dan moet je ook weer aan de condensator gaan sleutelen).

Afbeelding

Wat ik nu in de optimalisatie heb bereikt, is akoestisch gezien niet meer een 2de orde linkwitz-Riley filter, maar een 4de orde Linkwitz-Riley filter. Dit gebeurt heel vaak in de praktijk als je gewoon een rechte baffle wilt, niet naar achteren hellend of verspringend om zo het akoestisch centrum van de tweeter meer in lijn te brengen met dat van de woofer.

Nog even het volgende omdat jij Linkwitz filter niet blijkt te kennen: Een 2de orde Linkwitz akoestische karakteristiek komt overeen met de elektrische karakteristiek van 2 eerste orde filters in serie. Een 4de orde Linkwitz akoestische karakteristiek komt overeen met de elektrische karakteristiek van 2 tweede orde Butterworth filters in serie. Beide filters hebben op het overnamepunt per driver -6 dB, staan precies in fase en tellen dus op tot 0 dB. Een tweede orde Butterworth zal nooit goed klinken omdat er een 3 dB bult op het overnamepunt ontstaat.

Je ziet dat voor de akoestische 4de orde linkwitz karakteristiek slechts een elektrisch 2de orde filter nodig is. De rest doen de drivers zelf.

In de volgende post zal ik het elektrische filter geven om wel een 2de orde filter akoestisch te bereiken. Daarbij is dan een schuine baffle nodig zodat de tweeter ca. 2 cm achter de woofer staat.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Arg Jeroen je cheat :)

Je gebruikt zowel het filter op 12..16ohm ( 2500Hz, correct btw :) ) als ook de bsc correctie tussen 800...2kHz ( waar de impedantie ziodanig dus lager is, dus filter weer actief ;) , ik denk wel dat je hun dit effe moet uitleggen :D

Wat ik eigenlijk wou zeggen, probeer eens een rc keten over je woofer met een weerstand van pakweg 16ohm en een condensator, godja, probeer maar wat :) , maar niet met de gewoone 8.2 ohm weerstand. Hierover heb ik liggen nadenken na men eerste tweewegje af was, en heb nooit de zin gehad om het effectief uit te proberen.

Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Rudy,

Ja, door de spoelwaarde juist te kiezen corrigeer je meteen voor bafflestep. Ook iets waar je theoretisch niet goed uitkomt, dan zou je een spoel met een parallelweerstand gaan uitrekenen. In de praktijk helemaal niet nodig, zie mijn resultaat en vele andere ontwerpen bijv. de scan speak reference monitor.

Groetjes, Jeroen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi sietse,

Hierbij de 2de orde akoestische variant. De tweeter moet hierbij dus 2 cm achter de woofer worden geplaatst en in tegenfase worden aangesloten.

Het filter is elektrisch eerste orde geworden. Dit wordt gevormd door de 1.5 mH spoel en de 8.2 uF condensator. De 1.8 ohm weerstand dempt de tweeter wat. Alle andere componenten zijn slechts ter compensatie van de impedantie van de drivers.

Afbeelding

Hieronder de akoestische en elektrische response. De akoestische response benadert in het overgangsgebied van 800 tot 8000 Hz de 2de orde Linkwitz karakteristiek heel goed.

Afbeelding

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En dan nu de akoestisch eerste orde variant! Onderstaande karakteristiek benadert eerste orde voldoende om, behoudens schommelingen die samengaan met de rippels in amplitude, volledig faselineair te zijn! Het is een variant die ik niet zou toepassen, aan het elektrische filter kun je zien dat de tweeter veel te hard moet werken. Maar, deze speaker kan blokgolven weergeven! Voor wie dit belangrijk vindt en bang is dat ie luistermoe zou worden van fasevervorming. Ik vrees echter dat de vervorming van de tweeter hier tot luistermoeheid gaat leiden.

Afbeelding

Het filter is als volgt: Voor de midwoofer slechts een spoel van 1 mH, verder helemaal niets daar. De tweeter wordt aangestuurd via een weerstand van 2.7 ohm en een condensator van 15 uF. Parallel over de tweeter staat een RLC seriekring met R = 5.6 ohm, L = 0.33 mH en C = 15 uF.

De tweeter is uiteraard in fase aangesloten en is 3 cm achter de woofer geplaatst.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Goedzo Jeroen,

Jou post van vandaag is bezig mij tot nadenken te stemmen. Ik herken er dingen in zoals het verspringen van de baffle. Zoals je het nu uitlegt, begin ik het een beetje volgen en dat is de bedoeling. Ik heb hier nog iets liggen voor een gesloten kast. Wel oud maar toch.
Nu zou ik nog willen weten hoe dat meten gaat. Ik heb er wel iets over, maar dat stamt uit de 60 er jaren, in een meetkamer vol tandenschuim.

Misschien is het verstandig dat een van de beheerders nu jou post uitselecteerd en alvast even op een rijtje zet en bewaard. Het begint nu een aardig verhaal te worden, vind ik.

Edo noemt wel vaker lspcad. Wat is dat precies ?

Sietse
Rudy

Bericht door Rudy »

Jeroen,

je compenseerd zelf deze baffle al, bij elke speaker die een oplopende impedantie heeft word dit pseudo automatisch gedaan, daarom dat zo zelden tweeweg systemen met 1ste a 2de order filters dit hebben, enkel bij 3de en 4de order filters word dit een probleem en is het wel noodzakelijk.

Enkel als je een rc-netwerkje over de woofer steekt moet je weer beginnen prullen met die bsc compensaties. Of niet dit kies je natuurlijk altijd zelf he :)

btw, hebben jullie veel data van speakers in lsp workshop ?

Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi sietse,

Bedankt voor de Goedzo Jeroen :D

Als je wat meer over metingen wilt weten, dan stel ik voor dat je een nieuw draadje opent.

Ik zal even niet posten, ben twee weken op vakantie, maar er zijn genoeg anderen die hier ervaring mee hebben en ik hoop dat zij je verder willen helpen. In feite is hoe te meten ook een heel mooi onderwerp voor een artikel...

Groetjes, Jeroen
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

sietse schreef:
Edo noemt wel vaker lspcad. Wat is dat precies ?

Sietse
LSPcad is een hulp/simulatie programma wat kan helpen bij het samenstellen van een kast en/of filter.
WinISD is b.v. een programma waar je bij invoer van speakerdata een kastinhoud krijgt. Grafisch zie je precies wat er gebeurd. Dit is freeware.
LSPcad is niet freeware en ziet er ook wat beter uit dan WinISD. Kan ook een stuk meer.
Neem maar eens een kijkje op http://www.ijdata.com/

Groet,
Edo
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En hierbij dan het laatste voorbeeldje, geen schuine of verspringende baffle, tweeter in tegenfase aangesloten, 2de orde Butterworth laagdoorlaat en 3de orde Butterworth hoogdoorlaat. Doordat de akoestische curves asymmetrisch zijn, krijgt de tweeter meer vertraging dan de woofer. Hierdoor worden de akoestische centra weer deels gelijkgetrokken. Dit is dus een mooi alternatief voor het 2de orde akoestisch Linkwitz-Riley filter als je geen schuine of verspringende baffle wilt.

Afbeelding

Op basis van de filterexperimenten die ik met DIY_Freak heb gedaan en de luisterervaring met mijn eigen 2-weg monitors, verwacht ik dat deze laatste filtervariant het beste klinkt...

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Ok Jeroen,

Bedankt zover. Ik zal eventueel een draadje openen, tenzij iemand anders dat doet. Ik zal er even mee wachten, omdat ik anders met een beetje veel bezig ben. Prettige vakantie.

Sietse
sietse

Bericht door sietse »

Hallo allemaal,

Nou zou het leuk zijn als iemand de nodige info heeft over dat Linkwitz-Riley gebeuren. Liefst als word.doc. Samen met wat hier aan post is binnengebracht kan het een waardevolle aanvulling zijn voor het filterverhaal.
Best mogelijk dat ik erdoor uit mijn "veilige, beschutte, stoffige" zolderkamer kom, om het grijze stof tussen mijn oren te laten wegblazen. Alhoewel het eigenlijk helemaal niet opvalt onder die grijze bedekking op m'n kop. :D
sietse

Bericht door sietse »

En er is een artikel toegevoegd op de home page over zelfbouwen en zo. :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”