Tuurlijk moet je oversampelen. Maar echt filteren zou ik het niet noemen. Het is gewoon een manier om te interpoleren. De vraag is welke neveneffecten dit soort "andere" algortimen hebben. Welk chipje zit er eigelijk in dat Wadia ding? Vast een custom chipje?Pjotr schreef:Dat is wat Wadia doet. Maar voor een spline moet je ook oversampelen omdat je daarvoor net zo goed de tussenliggende stapjes moet berekenen. Spline interpolatie is overigens net zo goed digitaal filteren.
Non OS vs. OS vs. Upsampling DAC's?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Mag ik de heren er even op wijzen dat er slechts 1 juiste manier is om te interpoleren? Je bent niet vrij om zomaar een interpolatie te kiezen.
Lees de afleiding van Shannon voor het theorema van Nyquist er maar eens op na.
Overigens bestaat er een familie aan toegestane filters die geen Inter Symbol Interferentie opleveren, maar dat gaat ten koste van bandbreedte.
Groet,
Jacco
Lees de afleiding van Shannon voor het theorema van Nyquist er maar eens op na.
Overigens bestaat er een familie aan toegestane filters die geen Inter Symbol Interferentie opleveren, maar dat gaat ten koste van bandbreedte.
Groet,
Jacco
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
dekkersj schreef:Mag ik de heren er even op wijzen dat er slechts 1 juiste manier is om te interpoleren? Je bent niet vrij om zomaar een interpolatie te kiezen.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist-Sh ... ng_theoremIn practice, neither of the two statements of the sampling theorem described above can be completely satisfied. The reconstruction process which involves the sinc-functions can be described as ideal. It cannot be realized in practice since it implies that each sample contributes to the reconstructed signal at almost all time points. Instead some type of approximations of the sinc-functions which are truncated to limited intervals have to be used.
Leuk dat er maar een juiste oplossing is, maar zolang die onrealistisch is blijven er natuurlijk meerdere mogelijke benaderingen over.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Daar ga je toch iets te gemakkelijk om met de mogelijkheden die je geboden worden.deepspace schreef:dekkersj schreef:Mag ik de heren er even op wijzen dat er slechts 1 juiste manier is om te interpoleren? Je bent niet vrij om zomaar een interpolatie te kiezen.Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist-Sh ... ng_theoremIn practice, neither of the two statements of the sampling theorem described above can be completely satisfied. The reconstruction process which involves the sinc-functions can be described as ideal. It cannot be realized in practice since it implies that each sample contributes to the reconstructed signal at almost all time points. Instead some type of approximations of the sinc-functions which are truncated to limited intervals have to be used.
Leuk dat er maar een juiste oplossing is, maar zolang die onrealistisch is blijven er natuurlijk meerdere mogelijke benaderingen over.
Er zit maar 1 ding op: die sinc zo goed mogelijk te benaderen. Lange filters dus. Ik ken spline niet goed, maar ik denk dat die zal aliassen en ook inter symbol interferentie zal introduceren.
Rinkelen dus! Er zit niets anders op.
Groet,
Jacco
Tuurlijk mag dat Jacco maar daar ging het even niet overdekkersj schreef:Mag ik de heren er even op wijzen dat er slechts 1 juiste manier is om te interpoleren? Je bent niet vrij om zomaar een interpolatie te kiezen.
Als je daarmee bedoelt een sinc functie? Ga dan eens Googlen op filters voor beeldbewerking. Dan zie je dat er verschillende soorten optimale filters zijn voor verschillende soorten signaalinhoud en de sinc niet altijd even optimaal is.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het was ook zomaar een willekeurige mogelijkheid natuurlijk. Over de bijwerkingen ga ik geen uitspraken doen natuurlijkdekkersj schreef:Ik ken spline niet goed, maar ik denk dat die zal aliassen en ook inter symbol interferentie zal introduceren.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Dat weet ik. Ik zit op mijn werk tegenover zo'n video goeroe. Hij moet in de eerste plaats niets hebben van dat gerinkel en we hebben daar heftige discussies over. Zeker de laatste tijd. Ik heb hem eindelijk zo ver dat inziet dat er een laagdoorlaatfilter-karakter optreedt. En dat je dus bandbreedte opgeeft. Fouten introduceren om andere fouten op te lossen. Dan ben je dus het rechte pad aan het verlaten...Pjotr schreef:Tuurlijk mag dat Jacco maar daar ging het even niet overdekkersj schreef:Mag ik de heren er even op wijzen dat er slechts 1 juiste manier is om te interpoleren? Je bent niet vrij om zomaar een interpolatie te kiezen.![]()
Als je daarmee bedoelt een sinc functie? Ga dan eens Googlen op filters voor beeldbewerking. Dan zie je dat er verschillende soorten optimale filters zijn voor verschillende soorten signaalinhoud en de sinc niet altijd even optimaal is.
Groet,
Jacco
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dit is misschien wel interessant: http://www.ichilab.dnj.ynu.ac.jp/paper/1997l1.pdf Helaas is de meeste info over B-spline filter niet echt openbaar beschikbaar 
-
Guido Tent
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28
- Lid geworden op: vr 31 mar 2006, 11:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik zie een boeiende dsicussie ontstaan over filters, uit de oversampled / non-oversampled zaak.
Mag ik nog 2 voordelen aan niet oversampelen toevoegen ?
1 - Geen digitaal filter, en dus ook geen geinduceerde jitter richting DAC chips
2 - Een lagere klokfrequentie voor de DACs, die het dus rustig aan doen
Mag ik nog 2 voordelen aan niet oversampelen toevoegen ?
1 - Geen digitaal filter, en dus ook geen geinduceerde jitter richting DAC chips
2 - Een lagere klokfrequentie voor de DACs, die het dus rustig aan doen
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Wat je voordelen noemt. Je moet wel erg slechte klokken/loopwerken/voedingen hebben om last van jitter te krijgen. De redbook schrijft iets van 100 ps aan jitter max voor.Guido Tent schreef:ik zie een boeiende dsicussie ontstaan over filters, uit de oversampled / non-oversampled zaak.
Mag ik nog 2 voordelen aan niet oversampelen toevoegen ?
1 - Geen digitaal filter, en dus ook geen geinduceerde jitter richting DAC chips
2 - Een lagere klokfrequentie voor de DACs, die het dus rustig aan doen
Ik heb trouwens ook nog nooit een blind opgezette test gezien waarbij de normaal jitterende speler er eruit gehaald werd.
Lagere klokfrequenties verlaagt de gevoeligheid van DAC's voor jitter. Dus die sacd DAC's zijn relatief vrij gevoelig voor jitter...
Groet,
Jacco
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
... waarmee je lijkt te suggerren dat alle klokken van alle spelers wel goed genoeg zijn en de klok derhalve geen kritisch onderdeel is in een cd-speler. Dat bestrijd ik,dekkersj schreef:Je moet wel erg slechte klokken/loopwerken/voedingen hebben om last van jitter te krijgen.
en Guido ook, schat ik zo
Paul.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Ik zeg dat het kan, maar dat je dan een heel slechte klok moet hebben. Of een slechte voeding. In een beetje serieus product is daar goed over nagedacht en zal het niets uitmaken.Paul Jenner schreef:... waarmee je lijkt te suggerren dat alle klokken van alle spelers wel goed genoeg zijn en de klok derhalve geen kritisch onderdeel is in een cd-speler. Dat bestrijd ik,dekkersj schreef:Je moet wel erg slechte klokken/loopwerken/voedingen hebben om last van jitter te krijgen.
en Guido ook, schat ik zo
Paul.
Groet,
Jacco
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
-
Guido Tent
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28
- Lid geworden op: vr 31 mar 2006, 11:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Wel, in de meeste architecturen verzorgt het digitale filter chippie ook de oversampeling.Dat soort chips met veel schakelende logica genereren veel jitter, waarmee je vervolgens je mooie DAC chip gaat uitklokken.Paul Jenner schreef:Hoi Guido.
Jouw punt twee realiseerde ik me al.
Zou je die eerste kunnen toelichten ?
Paul.
Filter weglaten, wat logica tussenvoegen levert aanzienlijke winst in jitter.
groet
Guido
-
Guido Tent
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28
- Lid geworden op: vr 31 mar 2006, 11:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Hallo Jaccodekkersj schreef:Wat je voordelen noemt. Je moet wel erg slechte klokken/loopwerken/voedingen hebben om last van jitter te krijgen. De redbook schrijft iets van 100 ps aan jitter max voor.Guido Tent schreef:ik zie een boeiende dsicussie ontstaan over filters, uit de oversampled / non-oversampled zaak.
Mag ik nog 2 voordelen aan niet oversampelen toevoegen ?
1 - Geen digitaal filter, en dus ook geen geinduceerde jitter richting DAC chips
2 - Een lagere klokfrequentie voor de DACs, die het dus rustig aan doen
Ik heb trouwens ook nog nooit een blind opgezette test gezien waarbij de normaal jitterende speler er eruit gehaald werd.
Lagere klokfrequenties verlaagt de gevoeligheid van DAC's voor jitter. Dus die sacd DAC's zijn relatief vrij gevoelig voor jitter...
Groet,
Jacco
Het redbook schrijft geen jitter voor, enkel een eis aan de absolute (!) klokfrequentie, namelijk +/- 100 ppm. is dat wat je bedoelt ? Uiteraard heeft dat geen invloed op de klank.
De jitter waarmee de converter chip uitgeklokt wordt, is het belangrijkste, maar daarnaast zijn er vele wegen waarlangs overspraak van bv servo stromen de klokkwaliteit alsnog kunnen beinvloeden. SPDIF aszodanig is al een prima jitter bron (data gecorreleerd, hoorbaar via de diagnose uitgang van de DAC die we ontwikkeld hebben - erg leerzaam)
SACD (DSD) kun je niet vergelijken met PCM, als het om jitter gaat, omdat de converters fundamenteel verschillen. wel zijn DSD converters erg gevoelig voor de klok (zie www.Grimmaudio.com).
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van blinde testen, maar er zijn gelegenheden genoeg geweest waar mensen met stomheid en verbaast hebben zitten kijken hoe ik verschillen klokken liet horen.
Wat men uiteindelijk het mooiste vond is een ander verhaal. dat heeft met smaak en gewenning te maken. wat dat laatste betreft zijn we natuurlijk lang verpest geweest, en zullen we opnieuw moeten gaan wennen aan hoe digitaal klinken kan, dit is een tegenbeweging die haaks staat op al het MP3 geweld van de laatste tijd.
hartelijke groet
Guido
-
Guido Tent
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28
- Lid geworden op: vr 31 mar 2006, 11:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Hallo Jacco,dekkersj schreef:Ik zeg dat het kan, maar dat je dan een heel slechte klok moet hebben. Of een slechte voeding. In een beetje serieus product is daar goed over nagedacht en zal het niets uitmaken.Paul Jenner schreef:... waarmee je lijkt te suggerren dat alle klokken van alle spelers wel goed genoeg zijn en de klok derhalve geen kritisch onderdeel is in een cd-speler. Dat bestrijd ik,dekkersj schreef:Je moet wel erg slechte klokken/loopwerken/voedingen hebben om last van jitter te krijgen.
en Guido ook, schat ik zo
Paul.
Groet,
Jacco
Mijn praktijk toont dat het echt anders is. alles tot en met de Krellen en Wadia's van deze wereld is te verbeteren op klokgebied. Uiteraard speelt de voeding ook een rol, en layout enzo. ook daar kunnen de groten (?) der aarde nog veel van leren.
Wat is voor jou een slechte klok ?
groet
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Er is wel wat meer nodig om mij te overtuigen. Kom eens met wat getallen en rekenvoorbeelden.Guido Tent schreef:Wel, in de meeste architecturen verzorgt het digitale filter chippie ook de oversampeling.Dat soort chips met veel schakelende logica genereren veel jitter, waarmee je vervolgens je mooie DAC chip gaat uitklokken.Paul Jenner schreef:Hoi Guido.
Jouw punt twee realiseerde ik me al.
Zou je die eerste kunnen toelichten ?
Paul.
Filter weglaten, wat logica tussenvoegen levert aanzienlijke winst in jitter.
groet
Guido
Trouwens, als je het "chippie" weglaat dat de oversampling doet en de filtering heb je een DAC gemaakt die lineair interpoleert (staircase interpolation) en bovendien ben je op fs/4 = 11.025 kHz al 1 dB signaal kwijt. Daarboven gaat het snel achteruit. Dat verschil zul je wel horen ja, maar dat heeft niets met jitter te maken.
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
