Je leest er veel over, en veel mensen hebben een favoriet. Maar wat zij nu de feiten?
Waarom zou een non oversampling DAC zoveel beter zijn dan de andere twee, en waarom zou een upsampling DAC zoveel beter zijn dan een oversampling type? En zo zijn er nog een aantal andere combinaties te verzinnen...
Er woeden op bijvoorbeeld DIYaudio vaak lange discussies over waarom het een beter zou zijn dan het ander, maar een zinvolle einconclusie is er nooit. Het eindigt altijd in een moddergevecht
Dus: hoe zit het nu? Wat zijn de grote verschillen, hoezwaar wegen ze, en wat is dan technisch de beste oplossing?
Zelf ben ik meer van het oversampling kamp. Ik zal zelf even aangeven waarom ik denk dat je daar het beste resultaat in kan krijgen, jullie kunnen daar dan op inhaken, corrigeren, voor gek verklaren, andere mening laten horen, enz...
Oke, dus waarom oversampling DAC (in het kort):
1. Het analoge filter komt ver buiten het hoorbare bereik te liggen, en hoeft niet zo stijl te zijn, dus minder fase problemen.
2. Synchrone oversampling zorgt niet voor afrondingsfouten. Algoritmes zijn dus relatief simpel. Simpelste is denk ik wel samples kopieeren en dan een digitaal low pass filter om noise shaping te doen.
3. Eenvoudige synchronisatie op de clock door de synchrone oversampling.
Graag hoor ik wat jullie erover denken! Altijd leuk om hier een discussie over te hebben
