filter voor 2wegje

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

filter voor 2wegje

Bericht door jago »

Ik ben bezig met het bouwen van een tweeweg speker met voor het hoog een tangband W3-871S http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... ngband.htm en en skytronic 902.426 http://www.skytronic.com/rsc/doc/thielesmall_902127.pdf
ik heb met winISD een 2de orde filtertje berekent. ik heb het overschakel punt op 400hz gezet. dit kom ik uit L1 4.502mH C1 70.337uF L2 0.045mH en C2 0.703uF. heb ik voor de tangband nog een korectie netwerk nodig (heb dit ergens gelezen) is dit een mogelijk filter? Moet er nog iets in het filter?

MVG Jago
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat correctie netwerk zal o.a. afhangen van de afmetingenvan je kast. je zou bijvoorbeeld eens kunnen vergelijken met de CT211 die heeft ook de W3+871S met een breedbander, klikkerdeklik en onderaan de blz staat een link naar de pdf. het filter zelf daarvan is niet te vergelijken, dat is een serie filter, maar als jou kast ongeveer de afmetingen heeft van die kast zou je de RCL kring die voor de W3 zit als startpunt kunnen pakken.
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

mij kastje voor de tangband is 20*13*16 ipv 18*10*10 maar dit kan ik wel verkleinen als da veel moeite bespaart.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

20 breedt ipv 18, lijkt me niet een spectaculair verschil. ik zou t gewoon proberen, maar misschien dat iemand anders nog wat extra advies richting t correctie netwerk kan zeggen?
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

waar moet het corectie netwerk ergens tussen?
Afbeelding

Afbeelding
moet ik al de onderdelen hiervan behouden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat 2e plaatje is dus het correctie netwerkje. deze componenten parallel aan elkaar zetten (zie foto) en dan deze in de draad (+ of - dat maakt niet uit) naar de W3 zetten

Afbeelding
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

dus het netwerk moet paralel met de rest van de liter van het hoog worden aan gesloten.
op de tekening staat er 22 0.33 in welke eenheid staan deze wardes?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

condensator 22 μF, spoel 0.33 mH, weerstand 22 Ω

(kan misschien iemand die nu naast een stapel K+T dit ff controleren met het artikel over de CT211?)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
condensator 22 μF, spoel 0.33 mH, weerstand 22 Ω

(kan misschien iemand die nu naast een stapel K+T dit ff controleren met het artikel over de CT211?)
weet je ook welke K&T ? Spaart zoekwerk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

KLANG + TON 1/2005

Afbeelding

is ook als PDF te koop: klik
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zal ik dat schematje even overtekenen en hier even neerzetten?
Het is een seriefilter en ik denk dat het de conversatie misschien iets vereenvoudigd. Wordt dan wel morgen. Heb vanavond geen tijd.
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

Zal ik dat schematje even overtekenen en hier even neerzetten?
dat zou zeer angenaam zijn 8)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Doe ik morgen even.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

jago schreef:
waar moet het corectie netwerk ergens tussen?
Afbeelding

Afbeelding
moet ik al de onderdelen hiervan behouden?
Heb es even beter nagelezen wat jou vraag is, maar het netwerkje uit het tweede plaatje komt tussen C2 en de tweeter in jou schema van het eerste plaatje.
Van het netwerkje is:
L= 0,33mH
C= 22uF
R= 22 ohm
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

zo als ik het begrijp ziet het er dan zo uit
Afbeelding
als dit juist is kan ik morgen de onderdelen gaan halen en is proberen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bijna raak, klein beetje anders. Mijn fout.
Bijlagen
CT211.jpg
CT211.jpg (4.06 KiB) 4030 keer bekeken
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

okee met wat geluk kan ik er morgen naar luisteren. Als ik alle componenten van het filter vind.
weet iemand wat voor demping ze gebruiken in de ct 211 voor de w3-871s?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

weet iemand wat voor demping ze gebruiken in de ct 211
In de K&T noemen ze 4 matten Sonofil. Geen idee wat dat is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

BAF
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

wat is baf prsies?
over het filter ik had aan een electro hobbyist gevraagt om de onderdelen van het filter. hij vroeg mij nog deze dingen van het filter waar ik niet op kon antwoorden:
-spoelen hebben een bepaalde inductie, maar ze hebben ook een kleine (zeer kleine meestal ) weestand en mijn vraag is of da die weerstand iets uitmaakt?
-die condensatoren moeten wss een hoge spanning hebben wat is de minimumspanning?
op z'n minst 50V?
-die weerstand das nog iets, van hoeveel wat moet die zijn? 5W of 10W
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Je weet wel heel erg weinig af van dat wat je probeerd te doen. Het is denk ik wel verstandig is om de artikelen op de homepage van dit forum es af te struinen. Daar staat ook een artikel over filters en elektronica voor beginners. Dan weet je een beetje beter wat je in je handen hebt. Is wel belangrijk!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

jago schreef:
wat is baf prsies?
een soort wolachtig dempings materiaal
over het filter ik had aan een electro hobbyist gevraagt om de onderdelen van het filter. hij vroeg mij nog deze dingen van het filter waar ik niet op kon antwoorden:
-spoelen hebben een bepaalde inductie, maar ze hebben ook een kleine (zeer kleine meestal ) weestand en mijn vraag is of da die weerstand iets uitmaakt?
Mag je meestal verwaarlozen
-die condensatoren moeten wss een hoge spanning hebben wat is de minimumspanning?
op z'n minst 50V?
150V of hoger
-die weerstand das nog iets, van hoeveel wat moet die zijn? 5W of 10W
Neem de 10Watt versie
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

En, lukt het ?
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

Ik moet de onderdeeltjes nog binnen krijgen.
hoeveel baf moet er in of moet ik dat op het gehoor zoeken.
waar vind je ergens liefst in Antwerpen bas-pijpjes of wat kan ik gebruiken als bassrefelexbuis?

zo
Afbeelding

of zo
Afbeelding

Jago
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het BAF denk ik op gehoor. Antwerpen nog nooit nie geweest. Zit meestal ergens in de ardennen met m'n tentje.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”