Gefineerde speakers hoogwaardig afwerken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

Gefineerde speakers hoogwaardig afwerken

Bericht door rho »

Ik ga eens een poging doen om een stel speakers te fineren. Tot nu toe heb ik altijd ofwel gelakt ofwel met voorgefineerd multiplex gewerkt.
Ik denk dus dat ik een donkere houtsoort ga gebruiken met een mooie tekening in. (zoals Bubinga of Palissander Santor of iets in die aard)
Nu vraag ik me af hoe je zo'n fineer op zeer hoogwaardige wijze kan afwerken. Als je b.v. naar speakers zoals de B&W signature reeks kijkt dan zie je een zeer glad en een redelijk glanzend oppervlak.
Afbeelding Toch ziet het er niet uit alsof het vernist is. Het lijkt een beetje op een soort glaslaag die dun over het oppervlak van de speaker is gelegd.
Is zulke afwerking als DIYer realiseerbaar?
Zo ja: Hoe doe je dat dan?
Zo nee: Is olieën een optie of blijft het fineer dan erg/te kwetsbaar?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Olieën blijft kwetsbaar.

Je kunt bij de keukenmaker de lak halen die hun gebruiken voor hun fineer te beschermen. Deze blijft mat, en is waanzinnig sterk, én goedkoop!

Of je kunt bij baptist wat halen of evt glitsa (ei-glans)

Wowly
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik heb mijn TL's met glitsa afgewerkt, op een matzwarte "jean de boefie"
verf. het werd er in ieder geval stukken beter van, en het verwerkt zich makkelijk.

Ik denk dat fabrikanten, toch beschikken over apparatuur, waarmee een subliem resultaat te behalen is. iets wat een doorsnee DIYér niet heeft.
Enkelen daargelaten dan.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Heeeel veel dunne laklagen aanbrengen en tussendoor beetje opschuren.
Krijg je al een aardig glad resultaat. Maar blijft moeilijk. Polijsten kan daarna eventueel nog of op de oude manier: Politouren (heel oude techniek).
rho

Bericht door rho »

Het grootste probleem bij het vernissen is dat er altijd wel ergens stof in komt te zitten. Zou je dat er met polijsten nog uit krijgen?
Welke middeltjes kan ik best gebruiken om te polijsten? Ik heb hier nog een stel Cyburgs needles staan waar ik het eens op kan testen. (ze zijn hoogglans zwart geverfd)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zou je niet in een spuiterij er een paar lagen blanke lak overheen kunnen laten spuiten? Lekker hard, en ook nog erg mooi. Maar je zult vast niet iedere lak kunnen gebruiken lijkt me.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Polijsten kan met iedere polijstpasta, ik gebruik zelf altijd Commandant4, wat ze veel gebruiken voor auto's

Wat Edo zegt is erg belangrijk, tussendoor steeds opsschuren. Als je de laatste met waterproff schuurpapier doet en een klein beetje water eronder wordt het extreem glad, maar een beetje mat. Met wat polijstmiddel krijg je spiegeleffect, en je zult vrijwel niets meer zien van enige stofjes. Dikke muggen worden lastiger natuurlijk..... :wink:

Foolproof, zelf de betere autorestaurateurs polijsten de lak altijd na.....

Wowly
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Goede spuiterij werkt erg goed...worden ook piano's gespoten in hoogglans...super strak, maar neem wel wat geld mee wan tgoedkoop is het niet.
Wat wil helpen bij lakken is een met plastic bespannen frame boven je werkstuk hangen. Kleine stofje kunnen door statische electriciteit aan het plastic blijven hangen...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Grappig, want de 2 componentem plastic Coating van Rustin wordt ook speciaal door pianobouwers inNL gekocht vanwege de hardheid en de glans.

Ik heb dit spul gekocht voor mijn monitor, om deze te lakken. Kijken hoe het werkt, al houd ik de oppervlakte wat ruwer.

Wowly
Fineermannetje
In memoriam †

Bericht door Fineermannetje »

Polijsten kan heel goed, je moet echter wel de juiste lak hebben die hard genoeg is, bijvoorbeeld de ijssel dd lak, dit is een 2componentenlak, welke niet verbrand of zacht wordt van het polijsten.

Een laag of 4 opbrengen en tussentijds telkens minimaal met 380schuren.

Laatste laag uit laten harden, ongeveer 3 dagen, dan schuren met 1500waterproof en vervolgens met cutting compount van 3M polijsten.

Als dat gedaan is kun je nog met high gloss finidsh van 3M nog uitpoetsen en strak dat dat dan is!

wel een echte polijstmachine gebruiken anders gaat het niet.

Spuiten kan ook maar dat is inderdaad erg kostbaar!
rho

Bericht door rho »

Het mag zeker en vast niet te duur worden. Het is maar een probeersel wat ik ga doen. Eigenlijk een speaker om eens wat met fineer te werken. Geen high-end project waar wel aardig wat kosten aan de kast mogen gedaan worden alvorens dat bedrag absurd wordt t.o.v. de kosten van de speaker-units zelf.

Ik denk dus maar met hoogglans-vernis te werken.

Als me het fineren goed lukt kan ik "all the way" gaan bij een volgende mega project. :D
Fineermannetje
In memoriam †

PM me even wat je nodig hebt, ik kan alles leveren. zal een mooi prijsje maken.

Het beste kun je Lignaflex pakken, fineer met papieren rug zie wowly zijn topic of die van mij op htforum.nl

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37154.0

Ik hoor het wel
rho

Bericht door rho »

Je hebt een PM. :)

Ik ga toch eens proberen met commandant denk ik? Maar heb je daar echt een polijst-machiene voor nodig of kan je het ook met de hand?
Fineermannetje
In memoriam †

Je hoeft dan in ieder geval niet meer naar de sportschool om je armen te trainen :wink: :twisted:
rho

Bericht door rho »

Misschien eerst gaan trainen om het met de hand te kunnen doen? :? :wink: :lol:
Raymond

Bericht door Raymond »

Fineren lijkt moeilijker dan dat het in werkelijkheid is, is mijn ervaring. Je kan met "echt" hout fineren, maar da's idd wel lastig om goed te doen. Er zijn echter ook fineren te krijgen op een papieren onderlaag, in meubelplaat formaat. Die zijn echt heel fijn om mee te werken. Ikzelf heb een setje speakers met decoflex gefineerd (is een merk, er zijn vergelijkbare in de handel).

Je kan dit over een kleine straal buigen, dus je kan zo over de afronding van je speakers heen fineren. De rest van de hoeken moet je dan wel strak houden (en niet afschuinen). Daarna eerst één oppervlak fineren en de overstaande randen afsnijden en gelijk schuren met het oppervlak. Daarna het 2de oppervlak fineren en die ook afsnijden en schuren. Je je ziet dan als het goed is helemaal geen naad meer.

Er zijn allerlei soorten lijm in de handel. Ikzelf heb het met contactlijm gedaan. je kan daarmee op je gemakkie de oppervlakken insmeren. Daarna goed laten drogen en het fineer aanbrengen. Dit moet je in 1x goed doen, want het zit in één keer vast. Ik heb er plastic folie tussen gedaan, op die manier kon ik eerst het fineer goed op de plek schuiven en daarna het folie ertussenuit trekken. Werkte prima :)

Afwerken kan met lak en beits, naar eigen smaak. Als je al een mooie kleur fineer hebt, hoef je er alleen een blanke beschermlaag overheen te doen. Als je een zijdeglans lak/beits (vind ikzelf mooier over hout dan (hoog)glans. Glans vind het beste passen bij een dekkende verf op MDF) doet, hoef je je niet zoveel zorgen te maken over stofjes: die zijn niet erg zichtbaar en je kan ze er ook nog eens uitpoetsen, mocht je dat willen.

Expirimenteer eerst wel op een stuk fineer dat je over hebt, welke rollers en grofte van schuren het beste resultaat geven. Als je te fijn schuurt, wordt het oppervlak bijna "waterdicht" waardoor je lak/beits niet goed verwerkt kan worden. Ook zit er veel verschil in welke roller je bij welke beits/lak kan gebruiken. Da's best even wat gepruts waard, heb ik bij mijn laatste project ontdekt :)
rho

Bericht door rho »

Ervaring met vernissen heb ik wel. M'n laatste speakers zijn gebouwd met voor-gefineerd multiplex. Ik heb ze met een zijdeglans vernis afgewerkt. Ik heb geen roller maar de borstel gebruikt. Het resultaat is naar mijn smaak erg mooi. (je kan ze zien op de luisterdag in Breda)
Nu zou ik toch ook eens met hoogglans willen werken (zoals de voorbeeldfoto van B&W).

Op een oefenstukje proberen is zeker geen slecht idee.

Ik denk toch met witte houtlijm te gaan werken. Ik bouw een pers met draadstangen.
Plaats reactie