Fineren lijkt moeilijker dan dat het in werkelijkheid is, is mijn ervaring. Je kan met "echt" hout fineren, maar da's idd wel lastig om goed te doen. Er zijn echter ook fineren te krijgen op een papieren onderlaag, in meubelplaat formaat. Die zijn echt heel fijn om mee te werken. Ikzelf heb een setje speakers met
decoflex gefineerd (is een merk, er zijn vergelijkbare in de handel).
Je kan dit over een kleine straal buigen, dus je kan zo over de afronding van je speakers heen fineren. De rest van de hoeken moet je dan wel strak houden (en niet afschuinen). Daarna eerst één oppervlak fineren en de overstaande randen afsnijden en gelijk schuren met het oppervlak. Daarna het 2de oppervlak fineren en die ook afsnijden en schuren. Je je ziet dan als het goed is helemaal geen naad meer.
Er zijn allerlei soorten lijm in de handel. Ikzelf heb het met contactlijm gedaan. je kan daarmee op je gemakkie de oppervlakken insmeren. Daarna goed laten drogen en het fineer aanbrengen. Dit moet je in 1x goed doen, want het zit in één keer vast. Ik heb er plastic folie tussen gedaan, op die manier kon ik eerst het fineer goed op de plek schuiven en daarna het folie ertussenuit trekken. Werkte prima
Afwerken kan met lak en beits, naar eigen smaak. Als je al een mooie kleur fineer hebt, hoef je er alleen een blanke beschermlaag overheen te doen. Als je een zijdeglans lak/beits (vind ikzelf mooier over hout dan (hoog)glans. Glans vind het beste passen bij een dekkende verf op MDF) doet, hoef je je niet zoveel zorgen te maken over stofjes: die zijn niet erg zichtbaar en je kan ze er ook nog eens uitpoetsen, mocht je dat willen.
Expirimenteer eerst wel op een stuk fineer dat je over hebt, welke rollers en grofte van schuren het beste resultaat geven. Als je te fijn schuurt, wordt het oppervlak bijna "waterdicht" waardoor je lak/beits niet goed verwerkt kan worden. Ook zit er veel verschil in welke roller je bij welke beits/lak kan gebruiken. Da's best even wat gepruts waard, heb ik bij mijn laatste project ontdekt