Gainclones

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
weidok

Gainclones

Bericht door weidok »

Hallo wie heeft ervaring met Gainclones en hoe klinken ze

Deze lijkt me wel wat
http://jwg.student.utwente.nl/fedde/chill-amp.html

Hier een heel overzicht
http://www.decdun.fsnet.co.uk/gcgallery.html
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

He Weidok,

Er staat op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=90 nog een stukje over de gain-clone.
Misschien dat hier nog wat info voor je opstaat.
weidok

Bericht door weidok »

marten heeft ook weer een nieuwe cloon zag

Er is ook een met buizen uit Australie

JILT ?? kan ff niet vinden
weidok

Bericht door weidok »

Gevonden: Jlti http://members.ozemail.com.au/~joeras/
Oeps het is een hybride zie ik nu

Afbeelding

Hier nog meer Klasse D

http://www.decdun.fsnet.co.uk/gcgallery.html
daniel

Bericht door daniel »

gainclones zijn geen klasse D hoor. Een die chippies zijn gewoon klasse AB als ik me niet vergis!
weidok

Bericht door weidok »

daniel schreef:
gainclones zijn geen klasse D hoor. Een die chippies zijn gewoon klasse AB als ik me niet vergis!
O ik dat de D voor digitaal stond

Wat is klasse D dan ?
daniel

Bericht door daniel »

Klasse D is PWM (ookwel digitaal genoemd). Gainclone is op basis van een geintergreerd chipje met daarin een klasse AB eindtrap.

Daniel
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Volgens mij staat klasse D niet voor PWM.

Als ik me goed herinner wil klasse D alleen zeggen dat de versterker niet met een bepaalde ruststroom staat ingesteld.

Paul.
Paul Jenner
Contacteer:

Of was dat nu juist klasse C ?sjit vergeten .... :(

Paul.
b2

Bericht door b2 »

klasse B is ingesteld juist op het nulpunt in de transfercurve. dus geen ruststroom. maar overgangsverschijnselen als het signaal door het nulpunt gaat.

klasse C is nog slechter. Er moet een nog groter stuursignaal zijn voor de uitgangstransistors in geleiding komen. Dus nog meer overgangsverschijnselen.

klasse AB is klasse B, maar met een kleine voorinstelling die de overgangsverschijnselen rond de 0V wegwerkt.

klasse D is inderdaad pwm.

klasse A is een voorinstelling waarbij de transistor al halverwege het lineaire bereik staan zonder dat er een muzieksignaal wordt aangeboden.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

b2 schreef:
klasse A is een voorinstelling waarbij de transistor al halverwege het lineaire bereik staan zonder dat er een muzieksignaal wordt aangeboden.
Yep, en zo stook ik de kamer warm met binnenkort 4 Aleph 5's
(Ik ben gek)
markje

Bericht door markje »

Klasse D zijn geschakelde eindtrappen, dus die werken niet met een continu in geleiding zijnde eindtor die gedeeltelijk opengegooid wordt naar gelang het vermogen dat ie moet leveren. Een klasse D versterker staat of helemaal open of helemaal dicht. Afhankelijk van de de tijd dat ie open staat of dicht levert ie een bepaald vermogen (hij werkt dus met een duty cycle). De frequentie waarmee hij schakelt is zo hoog, dat het voor het geluid niets uitmaakt.

Het grote voordeel is dat de vermogensdissipatie in de eindtrap en daarmee dus van de totale versterker gelijk staat aan de stroom maal hooguit enkele volts. De spanningsval die normaal gemaakt moet worden (en dus als warmte gedissipeerd moet worden) is er niet. Alleen de standaardspanningsval van 0,6V bij halfgeleiders is er. Dat betekent dat je gigantische vermogens (dan praat je dus over een kiloWatt op een print ter grootte van een bankpas) kunt koelen door de betreffende tor op de bodem van een stalen behuizing te monteren. Het rendement is dus erg hoog, maar het belangrijkste is dat je geen megakoelbak nodig hebt voor een versterker met een groot uitgangsvermogen. Een verterker van 1000W in 8 ohm, vraagt een stroom van iets meer dan 10A. De dissipatie van de eindtrap is bij dat vermogen slechts 6W.... verschrikkelijk weinig dus. Ook als je zou gaan kijken naar de maximale dissipatie, is die belachelijk laag vergeleken met conventionele verterkertechnieken.

Groeten Mark
Paul Jenner
Contacteer:

Maar de algemene teneur is wel dat deze klasse D eindtrappen minder fraai klinken in het midhoog en hoog ?

PAul.
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
b2 schreef:
Yep, en zo stook ik de kamer warm met binnenkort 4 Aleph 5's
(Ik ben gek)
Maak me gek...

Hoeveel watt zijn ze in klasse a...
Leeuwarden

60 W vermogen en ze verstoken 150 W per kanaal...
Leeuwarden

Paul Jenner schreef:
Maar de algemene teneur is wel dat deze klasse D eindtrappen minder fraai klinken in het midhoog en hoog ?

PAul.
Ik dacht gelezen te hebben dat die Hypex modules het juist erg goed doen full range. Op diyaudio worden ze vergeleken met Accuphase. En zelfs als het maar voor de helft als een Accuphase klinkt zou het nog erg goed moeten zijn. Die Hypex mudules zijn trouwens alleen al leuk om de prijs...
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Inderdaad. Alles wat ik over die modules lees wijst erop dat die problemen met class D versterkers voorgoed voorbij zijn. Velen vergelijken de hypex modules met ultra high end versterkers...

Ze zijn trouwens ontworpen door een kerel uit Belgie.
Niet dat dat nu garant staat voor kwaliteit, maar het is toch leuk om te weten :)
Paul Jenner
Contacteer:

Kortgeleden bij een kennis die andere modules gehoord: LC-audio Zapp (?), klasse D. Klonk zeer goed. Veel controle en weinig vervorming met de volumeregelaar in de stand "voorgrond-muziek".
Iemand hier ervaring met die dingen ? Ben er toch wel nieuwsgierug naar geworden. Interessante materie ...

PAul.
Leeuwarden

Op diyaudio staat ook nog wel het een en ander over de Zapp.
Er is inmiddels een speciaal klasse D forum.
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

Paul Jenner schreef:
Iemand hier ervaring met die dingen ? Ben er toch wel nieuwsgierug naar geworden.
Kijk eens op Gydotron.com.
Guido is ook forumlid hier.

Groeten,
K.
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Ik heb die discussie op diyaudio gevolgd. daaruit blijkt wel dat er een paar probleempjes zijn met de ZAP modules. Ze halen niet het niveau van de Hypex modules. Maar ze zijn ook erg goed.
markje

Bericht door markje »

Wat ik er van heb gehoord (horen zeggen dan) klinken ze erg goed. Ik denk wel dat er met conventionele technieken betere resultaten te halen zijn, maar de voordelen (hoog vermogen, creditcard formaat en minimale dissipatie) kunnen zwaarder wegen dan dat, het ligt dus aan je toepassing. Voor actieve hoogvermogens boxen (bv PA) zijn dit soort modules ideaal. Geen megakast meer met met niet te tillen koelblokken. Je voeding bepaald het gewicht.

Ook voor zware subs is het een uitkomst, alleen zul je dan zelf de rest moeten maken (kantelfreq, low cut off, fase verschuiving ed). En niet te vergeten voor meerkanaals versterkers, je hebt relatief weinig ruimte nodig. Ik heb ze alleen helaas nog nooit zelf gehoord, maar de reacties die ik heb gehoord zijn erg goed. Bovendien staat het hele klasse D verhaal nog redelijk in zn kinderschoenen, dus over een paar jaar zullen er zeker flinke verbeteringen zijn tegenover nu.

Groeten Mark
Paul Jenner
Contacteer:

Als ik met zo'n Zapp module ga beginnen zit ik in eerste instantie te denken ze alleen voor het laag in te zetten. Het mag dan natuurlijk niet te duur worden, anders komt ook een Crown K2 uiteraard ook in zicht ...

Paul.
Plaats reactie