Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Aha! De Pannenkoek trafo. Deze of een soortgelijk stond laatst nog bij S&C Groningen meende ik...
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg hoe verhouden zich de standaard UcD modules eigenlijk t.o.v dit OEM spul: http://stereophile.com/amplificationrev ... ndex4.html
Pjotr

Re: UCD in het zweeds

Bericht door Pjotr »

weidok schreef:
ucd in zweden nu nog een vertaling..
maar de plaatjes zijn mooi

http://sjostromaudio.com/ucd400_review.pdf
Laten mooi zien dat ze van elektrisch mooi layouten geen kaas hebben gegeten; Voedingsdraden, speakerdraden EN notabene de ingangskabel in 1 kabelboom. Kun je er nog zulke mooie WBT's of Furutech terminals op schoeven, het blijft fout!

En de voeding helemaal aan de andere kant van de kast zodat je lekker lange voedingsdraden krijgt? Dat kan toch ook wel beter, alhoewel dat niet zo'n groot minpunt is als die kabelboom.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bekende trafo en kast inderdaad, die heb ik vorig jaar nog zien staan in Groningen, toen was Hypex net verhuisd naar hun nieuwe pand. Dus deze versterker is inmiddels al wat ouder, niettemin een wel zeer plat kastje.

De CI (Channel Islands) versterkers gebruiken gewoon standaard UcD modules en hun eigen voedingen. Op de foto's kan je een batterij Panasonic M-series condensatoren zien zitten. Ik weet overigens niet of dit foto's zijn van een prototype of het product zoals het verkocht wordt, deze foto's circuleren namelijk al wat langer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Rudy

Bericht door Rudy »

Laten mooi zien dat ze van elektrisch mooi layouten geen kaas hebben gegeten; Voedingsdraden, speakerdraden EN notabene de ingangskabel in 1 kabelboom. Kun je er nog zulke mooie WBT's of Furutech terminals op schoeven, het blijft fout!
De reviewer is niet de maker van dat kaste wat ter beschikking stond van te test, welke beschikbaar gemaakt was door hypex zelf.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Ik moet je gelijk geven, maar zoals ik al schreef is dit een oudere versterker die ruim een jaar geleden in elkaar is gezet, of anders lijkt hij heel sterk op 't kastje wat ik vorig jaar heb zien staan bij Hypex. Niettemin kan de bekabeling netter, maar kom je wellicht wat lastig weg in 't interieur, veel ruimte heb je niet iig. Gezien de in 't artikel gepubliceerde meetgegevens presteert hij gelukkig nog prima, ervanuit gaande dat dit kastje gemeten is.

Ps. welkom terug Rudy, long time no see, miss me? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Re: UCD in het zweeds

Bericht door Jan-Peter »

Pjotr schreef:
weidok schreef:
ucd in zweden nu nog een vertaling..
maar de plaatjes zijn mooi

http://sjostromaudio.com/ucd400_review.pdf

En de voeding helemaal aan de andere kant van de kast zodat je lekker lange voedingsdraden krijgt? Dat kan toch ook wel beter, alhoewel dat niet zo'n groot minpunt is als die kabelboom.
De versterker is gebaseerde op een van de eerste batches UcD400. Het idee was het maken van een hele kleine platte kleine +/-2x400W versterker, en niet zozeer met de allerbeste Audiophiele eigenschappen. Dan hadden we het wel anders gedaan.

De versterker circuleert nog wel daar in Denemarken, ik had ze al aangeboden om een nieuwere versie te sturen. Maar ze waren al tevreden.....

Qua metingen maken de nieuwere versies erg weinig uit, qua klank is er toch wel het een en ander op vooruit gegaan :P

Met zo'n dikke trafo in het midden is het erg lastig om de draden anders te leggen. Deze manier van bedraden gaf de laagste instraling van de trafo. En vergeet niet de HF emmissie van de UcD400 is erg laag, het is dus echt geen enkel probleem om de luidspreker draden parallel te laten lopen met de ingangskables. Op de print zitten ze ook vlak naast elkaar.

Vergeet niet dat de ingangstrap van de UcD modules allemaal gebalanceerd zijn.... ;)

Jan-Peter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach Jan-Peter,

Geen noodzaak tot vergoelijking. Het zal best dat de units weinig HF-straling hebben maar dat is ook niet het punt. Sterk varierende voedingssromen en luidsprekerstromen in het audiofrequente gebied stralen gewoon magnetisch in op het ingangskabeltje. Kun je beter vermijden. Een gebalanceerde ingang compenseert dat dan wel maar alleen als de unit ook zorgvuldig gebalanceerd aangestuurd wordt.

Voor hetzelfde geld zet je de trafo helemaal aan de zijkant en de voedingsmodule vlak bij de UcD modules. Komen ook de aardpunten een stuk beter te liggen.

Het is gewoon geen slimme voorbeeldfoto en zou hem toch vervangen door een betere.
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Layout UcD kast en een lans breken voor XLR.

Bericht door Bruno »

Zo'n platte kist bedraden is altijd een compromis. Zeker met zo'n pannenkoektrafo. Dat ding heeft een gigantisch lekveld op de plaats waar de draden uitkomen, omdat de "taartpunt" waar geen wikkelingen liggen veel groter is dan bij een trafo van normale proporties.
Dat lekveld is ook veel groter dan dat van de aansluitdraden zelf.

En dan ga je eens kijken. Wat kunnen we en wat kunnen we niet. Alvast moet de trafo weggekeerd van de versterkers, want de oppervlakte van de printlayout kan niet oneindig klein en zo'n aardvlak doet bij laagfrequent niet veel. Met andere woorden: een print is altijd veel gevoeliger voor magnetische instraling dan een kabeltje.

Okee, en waar zet je de voedingsprint dan. Nou je kan die natuurlijk tussen de trafo en de versterkers zetten (trafo aan de kant) maar hoe de kabels tussen de trafo en de voeding dan gaan liggen zie je zo al komen, met al die laadstromen en zo dwars door de kast (ja want de aansluitingen van de trafo gaan dan ook weggekeerd staan van de voeding!) Dus niet.

Wat dan weer niet kritisch is, is de ingangskabel. Dat is een afgeschermd getwist paar met een differentiele ingang eraan. Een getwist paar vangt nauwelijks magnetische velden op, omdat de lusjes om en om liggen. Dus dat is dan geen zorg.

Blijft over de speakerdraden en de voedingsdraden. Je mag eens uitrekenen wat de koppelfactor is bij 20kHz en lager, dus dat zit ook wel snor. En als er iemand tijd had gehad om de speakerdraden bij elkaar te twisten was het nog beter geweest.

Dus, weten wat je kan doen en wat je niet kan doen, heet niet "vergoelijken". Dat heet "engineering".

Je hebt het ergens over "aardpunten beter leggen". Jammer genoeg zijn er alleen foute en meer foute plaatsen om te aarden. We moeten ons audiosignaal dus niet refereren aan de aarde.

De praktijk om voor de nulreferentie van ons kostbare audiosignaal dezelfde geleider te gebruiken als die welke de chassispotentialen uitmiddelt, is totaal idioot. Er is namelijk geen enkele goede oplossing voor "aardpunten" die goed blijft tot voorbij de audioband. En dat is ook voor niet-klasse D versterkers belangrijk, want een audiotoestel kan ook last krijgen van straling van elders (GSM masten, Lopik enz)

De hoogfrequentpraktijk zegt: alles meteen aan het chassis aarden bij binnen en buitengaan. Ongebalanceerde audiotechniek zegt: per toestel alles centraal aarden op één punt en elk toestel zwevend maken. Ja dat noemen ze nou een conflict. En dan zie je dus overal condensatortjes verschijnen tussen cinch klemmen en chassis om dus "hoogfrequent op lokaal te aarden en laagfrequent op de steraarde". Euh ja en daartussen? En is 20kHz al ergens tussen laagfrequent en hoogfrequent? Enz. Zo ga je geen goeie audio maken.

Zoals je zelf al aangeeft, is vervuiling van de signaalreferentie een belangrijke oorzaak van kwaliteitsverlies. Dus, als je de signaalreferentie apart maakt en gebruikt om het signaal "tegen af te meten", heb je geen last meer van aardstromen die je audio verzieken.

Differentiele ingangen zijn dus een kwestie van gezond verstand. Je hebt een aarding, en die dient om rotzooi af te voeren en op te ontkoppelen. En je hebt een signaalreferentie waar je net zo voorzichtig mee omspringt als met het signaal zelf. Dat is niet vergoelijken. Dat is een probleem oplossen.

Ik wil hiermee niemand "in 't ongelijk stellen". Wel wil ik zoveel mogelijk mensen overhalen om ook differentiele verbindingen te gaan gebruiken, want sinds ik dat gedaan heb, is mijn muziekinstallatie onvoorstelbaar transparant en ongekleurd gaan klinken.

En verder, maak je je voor ons maar niet ongerust. Als je een vermogenomzetter met amperestromen met harmonischen tot 200MHz storingsvrij krijgt, weet je bij 50Hz ook wel waarop je moet letten 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste Bruno,

Het was niet als aanval bedoeld. Dergelijke foto's hebben altijd een voorbeeldfunctie en in die context plaate ik mijn opmerking.

Zo'n pannekoektrafo is natuurlijk leuk maar hebben idd een mi onnodig groot strooiveld en gaan bovendien nogal inefficient met koper om ivg met een toroide van normale proporties met vierkante ijzerdoorsnede.

En wat aarde aangaat: Het gaat natuurlijk om de returnstromen die spanninkjes over de aardverbinding veroorzaakt. Kun je mi toch beter zoveel mogelijk vermijden dan dat door de CMR op te laten vangen en dat geldt eveneens voor de inductieve koppeling van de voedingsstromen/luidsprekerstromen naar de ingangskabeltjes.

Een wat andere layout kost niets dus waarom zou je het laten?

Zo zou ik de "open" kant van de trafo idd vanaf de elektronica leggen en dan de laagspanningdraden linksom van de trafo leggen naar de voedingsmodule die dan bij de UCD's komt. Ingangs XLR's naast elkaar direct ter hoogte van de UcD's en de LS aansluitingen verderop.
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Bruno »

Hoi,

Maakjegeenzorgen. Ik voel me niet rap aangevallen. Als ik aangevallen word, reageer ik gewoon niet.

Je voorstel van alternatief kastopzet is uiteraard prima, maar het maakt veel minder uit dan je zou denken. Je kan 't zeker niet meten, noch in de brom, noch in de vervorming, en in de klank verwacht ik ook geen verschil.

(aan de andere kant, als je wat mooiere condensatoren inzet hier en daar... nou...)

Maar ja, of het kastje op die foto een goed voorbeeld is... Laat me zeggen, zonder die trafo zie ik er niks fout mee :P en om daarom nou deze foto uit 't collectief geheugen te wissen is ook wat overdreven.

Cheers,

B.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Layout UcD kast en een lans breken voor XLR.

Bericht door jeroen_d »

Bruno schreef:
Wel wil ik zoveel mogelijk mensen overhalen om ook differentiele verbindingen te gaan gebruiken, want sinds ik dat gedaan heb, is mijn muziekinstallatie onvoorstelbaar transparant en ongekleurd gaan klinken.
Hoi Bruno,

Heb jij ook differentiële uitgangen op je CD-speler en zo niet, heeft het dan nog veel zin om differentiele ingangen te gebruiken indien je je speler direct op je UcD module aansluit (met alleen een passieve volumeregeling vlak voor de UcD en ingebouwd in dezelfde behuizing als waar de UcD in zit). N.B. ik heb de versterker dubbel mono opgebouwd.

Groet, Jeroen
sietse

Bericht door sietse »

Bruno schreef:
Ik wil hiermee niemand "in 't ongelijk stellen". Wel wil ik zoveel mogelijk mensen overhalen om ook differentiele verbindingen te gaan gebruiken, want sinds ik dat gedaan heb, is mijn muziekinstallatie onvoorstelbaar transparant en ongekleurd gaan klinken.
Bruno, zie je ook kans om dit schematisch te laten zien? Het zit er in dat ik weer ga proberen een versterker te bouwen, maar ben een beetje de weg kwijt. Bovendien zijn nieuwe benaderingen zeer welkom.
Bruno

Bericht door Bruno »

Mijn DAC's (dat zijn er intussen wel een paar) hebben allemaal gebalanceerde uitgangen die bovendien symmetrisch zijn. Onder gebalanceerd is te verstaan: de impedantie van pennen 2 en 3 zijn identiek. Als er dan storingen ontstaan, worden die door de twee leidingen precies gelijk opgepikt, zodanig dat er geen verschilspanning ontstaat.

Symmetrisch wil zeggen dat pennen 2 en 3 ook effectief allebei signaal voeren en ten opzichte van aarde symmetrisch zijn. Dat hoeft niet. Tenslotte kan het aardpotentiaal aan de ontvangende kant anders zijn (daarom gebruiken we net zo'n verbinding!) en dan klopt de symmetrie toch niet meer.

Wat je dus moet hebben is een "differentiele ingang" en "gebalanceerde uitgang". Als je spreekt over een gebalanceerde ingang weet iedereen natuurlijk ook wel wat je bedoelt. De meesten noemen 't gemakshalve zo, behalve de mensen die de electronica ontwerpen.

Een differentiële ingang kijkt toch alleen naar het verschil. Het is dus een fabeltje dat je de twee draden symmetrisch zou moeten sturen. Wat wel belangrijk is, is dat de ontvanger echt alleen maar naar het verschil kijkt.

Je mag dus ook een gebalanceerde uitgang van een ongebalanceerde maken door het bronsignaal aan pen 2 te koppelen en pen 3 aan de aarde van de bron met een impedantie die gelijk is aan die van de bron. Dus, stel dat je ongebalanceerde CD speler hebt waarvan de uitgang uitgekoppeld is met 47uF in serie met 100ohm. Dan monteer je in de kast een mannelijke XLR, waarvan pen 1 hard aan chassis gaat, pen 2 naar de audio uitgang en pen 3 met 47uf+100ohm naar de printaarde zo dicht mogelijk bij de uitgang.
Et voilà, gebalanceerde uitgang. Je ziet ook meteen waarom het de gewoonte is pen 2 "hot" te noemen en pen 3 "cold" ipv positive en negative.

Werken met gebalanceerde cq differentiele leidingen en passieve regelaars is behoorlijk lastig. De enige bruikbare oplossing is met een stappenschakelaar met per kanaal 2 echt heel nauwkeurig gematchte delers. Dus als je met een potentiometer het volume regelt, kan je geen volledig gebalanceerde keten maken. Je kan wel nog steeds de signaalreferentie apart houden van de aarde, door de zaak met microfoonkabel te bedraden en de potentiometer alleen maar op te nemen in de 2 signaalbanen en niet in de mantel van de kabel. En aan de ingang moet je dan maar noodgedwongen ongebalanceerd. Maar in elk geval heb je dan toch meteen alle denkbare en ondenkbare aardproblemen binnen het chassis opgelost, en dat is ook wat waard.
sietse

Bericht door sietse »

Ik geloof dat er ergens bij mij een lampje gaat branden. Je gebruikt dus 3 polige connectoren en als het goeie lampje bij mij nu brand is dit toch niet nieuw maar wordt het al langer toegepast?
Bruno

Bericht door Bruno »

sietse schreef:
Bruno, zie je ook kans om dit schematisch te laten zien? Het zit er in dat ik weer ga proberen een versterker te bouwen, maar ben een beetje de weg kwijt. Bovendien zijn nieuwe benaderingen zeer welkom.
D'r is een hoop op het net te vinden ivm het gebruik van gebalanceerde cq differentiele verbindingen.

www.dself.dsl.pipex.com/ampins/balanced/balanced.htm (link werkt vandaag vanaf hier niet, maar dat zal wel weer in orde komen zeker?)

Als je even de reclame voor ingangstrafo's negeert, weet je met deze ook al wat:
http://www.jensentransformers.com/an/an003.pdf

In elk geval zitten er op de UcD modules gewoon differentiele ingangen die je zo aan een XLR connector kan knopen en daar ben je dan meteen vanaf. Feitelijk is 't moeilijkste een minimalistische volumeregeling met gebalanceerde I/O. De rest is nogal redelijk te doen.
sietse

Bericht door sietse »

Bedankt, heb de hele zomer nog om plannen te maken en na te denken. :D
Bruno

Bericht door Bruno »

sietse schreef:
Ik geloof dat er ergens bij mij een lampje gaat branden. Je gebruikt dus 3 polige connectoren en als het goeie lampje bij mij nu brand is dit toch niet nieuw maar wordt het al langer toegepast?
Ahem :)

Alle studio's zijn zo bedraad. Er is ook een hoop high end apparatuut met dit soort aansluitingen, zij het dat er nogal wat tussen zitten die compleet verkeerd ontworpen zijn. Vooral de ingangen dan. Maar: als 't goed gedaan is, verdwijnen plots een hoop van die bizarre zaken als kabels die verschillend klinken en zo. Zit je ineens naar muziek te luisteren ipv naar kabels.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt Bruno voor je heldere antwoord op mijn vraag. Het blijkt dat ik eigenlijk zelf al je laatste oplossing heb geïmplementeerd, bovendien was het met mijn stappenregelaar eenvoudig om dual mono te blijven door de massa in de volumeregeling van beide kanalen gescheiden te houden.
sietse

Bericht door sietse »

Bruno schreef:
sietse schreef:
Ahem :)

Alle studio's zijn zo bedraad. Er is ook een hoop high end apparatuut met dit soort aansluitingen, zij het dat er nogal wat tussen zitten die compleet verkeerd ontworpen zijn. Vooral de ingangen dan. Maar: als 't goed gedaan is, verdwijnen plots een hoop van die bizarre zaken als kabels die verschillend klinken en zo. Zit je ineens naar muziek te luisteren ipv naar kabels.
Als ik inderdaad weer ga bouwen, denk ik, dat ik het bedradingsschema op dit forum zal plaatsen. Vooral de aarding van de diverse versterkers. Het plan is vooralsnog dual mono eindtrappen en een voorversterker die ook z'n eigen voeding zal hebben. Vooral deze laatste zal zoveel mogelijk "aarde technisch" van de rest gescheiden blijven, hoewel het allemaal in 1 kast wordt samen gebouwd. Maar dat komt dan tzt wel ergens naar voren in een topic.
Tot dan dus maar.. :wink: hoop ik.... :-$ niet verder vertellen.. [-o<
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Hier een simulatie van de PSR van het standaard 12V voedinkje op de UcD180AD. Bovenste is zonder elco en onderste met een extra elco van 100uF/63V (ESR=0,25 ohm) achter de 1K weerstand.

Afbeelding

Ruimt dus behoorlijk op.

Hier de PSR van de AD8620:

Afbeelding

Met die extra elco'tjes komt er dus niet veel meer van de voeding in het signaal terecht.
Ik heb dit uitgevoerd. Klinkt prima, externe voeding met opamps klinkt niet beter. Zoals je ziet heb ik nu wel de module gekanteld, zodat warmte-ontwikkeling van de transistor onder de elco's gemakkelijk naar boven kan ontsnappen. Ook die 30uH spoel, die best warm wordt, zit nu dichter bij de gaten boven in de kast en kan nu zijn warmte beter kwijt.

Afbeelding
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leuk Jeroen ;) Neem aan dat je voor het groundpunt van de elco's wel het nulreferentiepunt van de ingang/op-amps hebt genomen? Dat zit nogal tricky op de print gelayout.

Overigens zie ik dat de PSRR in mijn simulatie negatieve waarden heeft (het is de demping tov van de power rails}. Om de grafiekjes op te kunnen tellen moet de simulatie dus nog wel geinverteerd worden. De extra PSSR van het elco'tje compenseert dan voor de aflopende PSSR van de op-amp. Maar dat had je waarschijnlijk al wel door ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:wink:

Ik heb voor het nulpunt het punt genomen dat Hypex zelf aanbeveelt voor het aansluiten van een externe opamp voeding. Dat punt is tevens het nulpunt waarop de twee kleine MKT-tjes zijn aangesloten en die de zeners ontkoppelen. Dat leek me wel geschikt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja dat klopt, dat is dat punt wat op de doormetalisering uitkomt. Het punt waar het blikje van de spoel aan gesoldeerd zit, zit aan het powerplane van de uitgang en dat moet je dus NIET hebben.
Mischa

Bericht door Mischa »

Is het mischien mogelijk om een foto te maken met presies aangegeven waar die elko,s moeten komen incl de + en - .
Plaats reactie