Meten, grondvlak methode & MLS
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Meten, grondvlak methode & MLS
ik heb al een tijdje een meetsysteem waarmee ik ook accoustisch kan meten, met pink noise en MLS. de afstand tot de vloer of muur bepaald daarbij (MLS) de onderste te meten frequentie. In het boek van Joe D'A wordt de grondvlak meting aanbevolen: je zet dan de luidspreker op de grond, legt de mic ook op de grond, en elimineert zo de grond reflectie. als ik dit nou in een gymzaal zou doen (kan ik wel een sleutel van lenen denk ik) dan zijn de wanden en t plafond mooi ver weg, en zou ik dus vrij laag moeten kunnen meten met MLS.... of raakt dat in de war als je een grondvlak meting doet?
Een grote zaal is altijd beter dan een kleine kamer, maar waarom niet gewoon buiten?? Lijkt me nog beter!
Als je een grondvlak meeting doet krijg je op een gegeven moment een versterking (half space meeting. Reflecties heb je niet aangezien de mic op de grond ligt) dus krijg je niet helemaal de waarheid te zien. .
Maar ik vraag me af of dat erg is. Aangezien niemand een aantal km boven het aardoppevlakte leeft zonder voorwerpen om zich heen zie ik het nut niet van een dergelijke meeting. Het gaat er uiteindelijk om dat de speaker in jou kamer goed klinkt! En dus ook niet in die sporthal.
Maar ik kan begrijpen dat je het interessant vind om eenvrije veld meeting uit te voeren. Ik ben ook benieuwd wat mijn zelfbouw proto stapel doet...
Als je een grondvlak meeting doet krijg je op een gegeven moment een versterking (half space meeting. Reflecties heb je niet aangezien de mic op de grond ligt) dus krijg je niet helemaal de waarheid te zien. .
Maar ik vraag me af of dat erg is. Aangezien niemand een aantal km boven het aardoppevlakte leeft zonder voorwerpen om zich heen zie ik het nut niet van een dergelijke meeting. Het gaat er uiteindelijk om dat de speaker in jou kamer goed klinkt! En dus ook niet in die sporthal.
Maar ik kan begrijpen dat je het interessant vind om eenvrije veld meeting uit te voeren. Ik ben ook benieuwd wat mijn zelfbouw proto stapel doet...
Buiten lijkt me niet echt verstandig, want er is altijd teveel geluid vanuit de omgeving aanwezig.
Een grote ruimte daarentegen: dan heb je geen buitenlawaai, en kun je de signaaltijd/meettijd een stuk langer maken (lees: frequentie omlaag)
Snap alleen niet wat je bedoelt met "of raakt dat in de war" ?
Je wil juist geen reflecties van alle muren er omheen. Je kunt namelijk alleen maar meten in de tijd dat er geen reflecties zijn. Dus als de muren ver weg staan, dan heb je veel meet-tijd.
Groet, Joris
Een grote ruimte daarentegen: dan heb je geen buitenlawaai, en kun je de signaaltijd/meettijd een stuk langer maken (lees: frequentie omlaag)
Snap alleen niet wat je bedoelt met "of raakt dat in de war" ?
Je wil juist geen reflecties van alle muren er omheen. Je kunt namelijk alleen maar meten in de tijd dat er geen reflecties zijn. Dus als de muren ver weg staan, dan heb je veel meet-tijd.
Groet, Joris
-
Martin HSI
- Ook commercieel actief
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 12:10
- Locatie: Lage Mierde
- Contacteer:
Hallo Allemaal,
zo net een nieuwe account aangemaakt op dit forum.
Vrijeveld meten.
Als je in een ruimte een eind van je luidsprekers meet dan meet je direct en indirect geluid (reflectie's)
Deze combinatie zorgt voor een grillig verloop. (uitdoving door interferentie)
Als je daarintegen dichtbij meet dan krijg je de druk uit de luidspreker te zien die puur de output laat zien en daarbij de omgeving bijna elimineert.
Beide methodes geven niet het plaatje wat je wilt hebben.
Om dus een totaal plaatje te kunnen maken kun je met een tijdvenster werken zodat de eerste en latere reflectie's uit het signaal wordt gehaald.
Dit heeft als gevolg dat de resolutie in het laag afneemt en wordt gesimuleerd.
Bij mijn meetset is er een mogelijkheid om een meting op één meter afstand te combineren met een dichtbij meting.
Maar in de praktijk wordt de basweergave voor een groot deel bepaalt door de ruimte waarin je je bevindt.
Maar in het vrije veld meten is en blijft heel mooi zeker als je waterfalls wilt beoordelen.
Martin HSI
zo net een nieuwe account aangemaakt op dit forum.
Vrijeveld meten.
Als je in een ruimte een eind van je luidsprekers meet dan meet je direct en indirect geluid (reflectie's)
Deze combinatie zorgt voor een grillig verloop. (uitdoving door interferentie)
Als je daarintegen dichtbij meet dan krijg je de druk uit de luidspreker te zien die puur de output laat zien en daarbij de omgeving bijna elimineert.
Beide methodes geven niet het plaatje wat je wilt hebben.
Om dus een totaal plaatje te kunnen maken kun je met een tijdvenster werken zodat de eerste en latere reflectie's uit het signaal wordt gehaald.
Dit heeft als gevolg dat de resolutie in het laag afneemt en wordt gesimuleerd.
Bij mijn meetset is er een mogelijkheid om een meting op één meter afstand te combineren met een dichtbij meting.
Maar in de praktijk wordt de basweergave voor een groot deel bepaalt door de ruimte waarin je je bevindt.
Maar in het vrije veld meten is en blijft heel mooi zeker als je waterfalls wilt beoordelen.
Martin HSI
-
Martin HSI
- Ook commercieel actief
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 12:10
- Locatie: Lage Mierde
- Contacteer:
Je kunt de weglengte opmeten die het geluid nodig heeft om via de wanden terug te komen in de microfoon.
Deze lengte vertaald in msec is het maximale tijdvenster.
Maar ik denk dat je goede resultaten hebt met de afmetingen van een sporthal.
Alleen de hardheid van de ruimte?(galm)
Ik zou het eens proberen.
Je ziet vanzelf de eerste reflectie op je scherm.
Martin HSI
Deze lengte vertaald in msec is het maximale tijdvenster.
Maar ik denk dat je goede resultaten hebt met de afmetingen van een sporthal.
Alleen de hardheid van de ruimte?(galm)
Ik zou het eens proberen.
Je ziet vanzelf de eerste reflectie op je scherm.
Martin HSI
Re: Meten, grondvlak methode & MLS
Hoi,Henkjan schreef:ik heb al een tijdje een meetsysteem waarmee ik ook accoustisch kan meten, met pink noise en MLS. de afstand tot de vloer of muur bepaald daarbij (MLS) de onderste te meten frequentie. In het boek van Joe D'A wordt de grondvlak meting aanbevolen: je zet dan de luidspreker op de grond, legt de mic ook op de grond, en elimineert zo de grond reflectie. als ik dit nou in een gymzaal zou doen (kan ik wel een sleutel van lenen denk ik) dan zijn de wanden en t plafond mooi ver weg, en zou ik dus vrij laag moeten kunnen meten met MLS.... of raakt dat in de war als je een grondvlak meting doet?
Een grondvlak meting kun je probleemloos uitvoeren met MLS. Je kunt inderdaad iets lager in frequentie kijken als je dat doet. Wel is het zo dat de diffractie effecten anders zijn en dat de bafflestep lager begint. De meting die je doet komt dan niet helemaal meer overeen met het gedrag van de speaker vrij op een standaard. Verder, je moet hem dan wel op zijn zijkant op de grond leggen. Als je hem rechtop laat staan krijg je totaal andere looptijdverschillen tussen de units als normaal. Maar misschien wist je dat al
Groetjes, Jeroen
D'apolito legt ook uit waarom je een hoger geluidsniveau meet dan wanneer je de speaker vrijstaand meet. Maar da's niet zo erg, omdat je waarschijnlijk toch niet het absolute SPL van de speakers meet.
Een heel groot nadeel met buiten meten is het verkeer dat je overal in nederland hebt. Ik heb het eens geprobeerd, maar zelfs na vele herhalingen (de software die ik gebruik kan automatisch vele herhalingen middelen) kreeg ik er geen goed resultaat uit. Auto's en vooral vrachtwagens zorgen voor een enorme vervuiling in het laag.
Het beste is idd binnen meten. En als je niet in een sporthal terecht kan, kan je ook gewoon een 1meter meting combineren met een meting die je op 0,5cm van de speakerconus doet.
Ik wilde je een plaatje laten zien hoe ik dat kan met samplechampion, maar er staat niet echt een duidelijk plaatje ervan op de purebits.com website.
Goede nieuws is wel dat ik nu zie dat er weer een nieuwe versie uit is! Hopelijk krijg ik daar de komende dagen weer bericht van, dan kan ik die weer downloaden en er mee spelen
Een heel groot nadeel met buiten meten is het verkeer dat je overal in nederland hebt. Ik heb het eens geprobeerd, maar zelfs na vele herhalingen (de software die ik gebruik kan automatisch vele herhalingen middelen) kreeg ik er geen goed resultaat uit. Auto's en vooral vrachtwagens zorgen voor een enorme vervuiling in het laag.
Het beste is idd binnen meten. En als je niet in een sporthal terecht kan, kan je ook gewoon een 1meter meting combineren met een meting die je op 0,5cm van de speakerconus doet.
Ik wilde je een plaatje laten zien hoe ik dat kan met samplechampion, maar er staat niet echt een duidelijk plaatje ervan op de purebits.com website.
Goede nieuws is wel dat ik nu zie dat er weer een nieuwe versie uit is! Hopelijk krijg ik daar de komende dagen weer bericht van, dan kan ik die weer downloaden en er mee spelen
