Avalon Eidelon vision clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Avalon Eidelon vision clone

Bericht door FrankG »

Zo, maar even een topic openen voor dit parralel lopend projectje voor mijn oudste.
Wat is het? Wel een Avalon Eidelon Vision clone.

Kastmateriaal
MDF Dubbele plaat aan de buitenkant 18mm, dus 36mm dikke wanden
Lood aan de binnenkant en opvult met de bekende boogjes van de WOTW speakers
Buitenkant wordt gefineerd zoals op onderstaande foto

Afmetingen kast
109,2 Hoog
30,4 Breed
43 Diep

Driverbezetting
Hoog Thiel C12/6
Mid Thiel C79/6
Laag Eton 11-581/50

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

En hij is al op weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Mooi project hoor, maar was het niet veel leuker voor zo`n jonge jongen om met iets éénvoudigers te beginnen?
Lijkt mij dat hij er meer van leert als hij met iets simpelers begint, en daarmee op allerlei vlakken te expirimenteren (verschillende behuizingen, filter variaties, verschillende dempingmaterialen en waar deze materialen te plaatsen), nu lijkt het mij een beetje voorgekauwd en er blijft met zo`n goede speaker zo weinig te wensen over :lol:

kevin
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dat komt nog wel.
Dit is trouwens een vrij simpel ontwerp.
En hij wou direct in zijn toekomstige kamer goeie luidsprekers hebben.
Zijn kamer is 6.5 op 4.2m, dus ruimte genoeg.
Hij is al een tijdje aan het meehelpen met de WOTW speakers, dus hij begint handig te worden. Eerst even de smaak te pakken krijgen met een bestaand ontwerp. later kan hij ermee spelen zoveel hij wil.
Volgens mij is dit een goeie basis waar hij kan mee experimenteren.
Goeie stijve kast met een goed afstraalniveau.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Trouwens die 45 graden zagen dat heeft hij gedaan. Mooi resultaat.
De kasten pasten bijna precies in elkaar. Een kleine modificatie en het was gepiept.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo vader zo zoon....gaaf hoor dat ie het al in z'n vingers krijgt. Ik zou zegen: meld hem op het forum aan en laat hem de bouw laten zien/vertellen.. :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Experimenteren met Accuton units? :lol:

Waar ligt de grens als de eidelon basis moet zijn?

Knap dat hij dat allemaal zelf in elkaar weet te zetten! Hij is toevallig geen lid op het forum?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Neen nog niet. ik zal hem deze avond eens vragen :)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dit is hem trouwens, zoals je ziet, geen kleintje meer, althans ik duw hem niet meer om.
Alleen kan hij niet ontsnappen uit mijn houdgreep, nou ja verschil moet er zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

En deze lelijkerd dat ben ik ;D

Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

FrankG schreef:
En deze lelijkerd dat ben ik ;D
Nou ik ben blij voor hem dat hij op z'n moeder lijkt :roll:
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

SARK schreef:
FrankG schreef:
En deze lelijkerd dat ben ik ;D
Nou ik ben blij voor hem dat hij op z'n moeder lijkt :roll:
Dan zijn we al met zijn 2 :lol:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Montana schreef:
Experimenteren met Accuton units? :lol:

Waar ligt de grens als de eidelon basis moet zijn?

Knap dat hij dat allemaal zelf in elkaar weet te zetten! Hij is toevallig geen lid op het forum?

mvg,

Montana
En dat noemen ze een projectje ??

De meesten op die leeftijd zijn al blij met een midisetje.... :oops: :oops:

Vraag me af waar over 20 jaar de grens ligt....?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Vraag me af waar over 20 jaar de grens ligt....?
In of bij Dokkum... :wink:
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking op het andere forum.
14 jaar en dan al zoiets moois bouwen [om mee te experimenteren :!: ]. Ik ben 38 en moet het toch met minder doen.....nou ja ik heb dan ook waarschijnlijk meer dure hobbies :)
Mijn zoontje van 4 kijkt ook graag als ik weer aan het bouwen ben. Hij heeft zijn eerste zelfbouw speakers ook klaar....van karton en speakers van melkdoppen...en trots..
Hij zal op z'n 14de ook wel zoiets willen....of ook een Corvette 8)

Wat heeft hij trouwens aan versterking als er eidelons aan komen te hangen?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Effe op je 14de een stel Eidolons gaan clonen. Ofwel krijgt ie veel zakgeld ofwel wil papa graag een stel eidolons voor de zoon (en zichzelf). :) ...en wie kan papa ongelijk geven. :D
Je hebt 'm met de juiste micro besmet. :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wel dure units om mee te beginnen, maar met zo'n goede begeleiding lijkt het me beslist geen onverantwoorde uitgave. En als je de eerste keer gelijk al zo goed in verstek weet te zagen, lijkt het model mee ook niet te hoog gegrepen.

Het is natuurlijk prachtig als je met zulke kasten later kan zeggen: "kijk, dat waren mijn eerste zelfbouwluidsprekers". (of: "kijk eens wat mijn zoon zelf gemaakt heeft" ;) ).

Ik moet wel zeggen dat ik het zoontje een beetje benijd om een slaapkamer die ruimer is dan mijn woonkamer. 8-[ :)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

mluyben schreef:
Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking op het andere forum.
14 jaar en dan al zoiets moois bouwen [om mee te experimenteren :!: ]. Ik ben 38 en moet het toch met minder doen.....nou ja ik heb dan ook waarschijnlijk meer dure hobbies :)
Mijn zoontje van 4 kijkt ook graag als ik weer aan het bouwen ben. Hij heeft zijn eerste zelfbouw speakers ook klaar....van karton en speakers van melkdoppen...en trots..
Hij zal op z'n 14de ook wel zoiets willen....of ook een Corvette 8)

Wat heeft hij trouwens aan versterking als er eidelons aan komen te hangen?
Ik denk dat hij mijn A52 Parasound gaat krijgen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

rho schreef:
Effe op je 14de een stel Eidolons gaan clonen. Ofwel krijgt ie veel zakgeld ofwel wil papa graag een stel eidolons voor de zoon (en zichzelf). :) ...en wie kan papa ongelijk geven. :D
Je hebt 'm met de juiste micro besmet. :)
Inderdaad deels gesponsort, maar ook deels van zijn eigen zakgeld en werk verdient.
Tja wat doe je allemaal om ze van de straat te houden.
En we beleven er veel plezier aan, ik kan het echt aanbevelen. Hij brengt ook goeie ideeen aan moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Marp schreef:
Wel dure units om mee te beginnen, maar met zo'n goede begeleiding lijkt het me beslist geen onverantwoorde uitgave. En als je de eerste keer gelijk al zo goed in verstek weet te zagen, lijkt het model mee ook niet te hoog gegrepen.

Het is natuurlijk prachtig als je met zulke kasten later kan zeggen: "kijk, dat waren mijn eerste zelfbouwluidsprekers". (of: "kijk eens wat mijn zoon zelf gemaakt heeft" ;) ).

Ik moet wel zeggen dat ik het zoontje een beetje benijd om een slaapkamer die ruimer is dan mijn woonkamer. 8-[ :)
Dat in verstek zagen dat is een trukje dat je moet door hebben.
Al wat je nodig hebt is een goeie geleiding en een goede circelzaag met een goed blad.
De rest is nauwkeurig werken en aftekenen, niet vlug tevreden zijn.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

mluyben schreef:
Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking op het andere forum.
14 jaar en dan al zoiets moois bouwen [om mee te experimenteren :!: ]. Ik ben 38 en moet het toch met minder doen.....nou ja ik heb dan ook waarschijnlijk meer dure hobbies :)
Mijn zoontje van 4 kijkt ook graag als ik weer aan het bouwen ben. Hij heeft zijn eerste zelfbouw speakers ook klaar....van karton en speakers van melkdoppen...en trots..
Hij zal op z'n 14de ook wel zoiets willen....of ook een Corvette 8)
Ik ben het wel met je eens.
Maar ik begeleid ze liever op zo een manier, leren omgaan met geld, budgetten maken, plannen en uitvoeren.
Ik kan gerust zeggen dat mijn kids niet urenlang voor de TV zitten en niet meer vanachter de PC te slaan zijn.
Alles met mate. hhmmmm dat laatste is natuurlijk een beetje scheef in dit geval :lol: :oops:
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik ben het met je eens dat dit veel beter is als van die 'hang' jongeren die je toch veel ziet. Uit verveling drinken en andere dingen doen..
Ben misschien ook wel gewoon jaloers :)
Ach en als ik hem later ook op deze manier [en mezelf] kan helpen lijkt me dit inderdaad een aan te bevelen manier om ze wat bij te brengen over financieen, plannen e.d :D
De Parasound is voor z'n verjaardag of gewoon even tussendoor :wink: , het is natuurlijk ook maar een 2de handsje....
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

mluyben schreef:
Ik ben het met je eens dat dit veel beter is als van die 'hang' jongeren die je toch veel ziet. Uit verveling drinken en andere dingen doen..
Ben misschien ook wel gewoon jaloers :)
Ach en als ik hem later ook op deze manier [en mezelf] kan helpen lijkt me dit inderdaad een aan te bevelen manier om ze wat bij te brengen over financieen, plannen e.d :D
De Parasound is voor z'n verjaardag of gewoon even tussendoor :wink: , het is natuurlijk ook maar een 2de handsje....
:)

De parasound is nieuw aangekocht. Het is een Parasound Halo A52
http://www.parasound.com/halonew/images ... le_300.jpg

Ik heb ook nog de A21 staan daarvan.
Ik het nieuwe huis zullen die waarschijnlijk vervangen worden.
Door wat ben ik nog niet zeker, dat zullen latere testen op de WOTW speaker laten duidelijk worden.

Het blijft in de familie he :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

adopteer mij!!

Denk je niet dat die avalon kloon een behoorlijke partij is voor jouw Jm lab kloon? Misshcien niet in het superlaag, maar daarbuiten :!:

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Montana schreef:
adopteer mij!!

Denk je niet dat die avalon kloon een behoorlijke partij is voor jouw Jm lab kloon? Misshcien niet in het superlaag, maar daarbuiten :!:

mvg,

Montana
Moeilijk te zeggen, het zijn 2 totaal verschillende concepten.
De ene is echt full range en volledig gescheiden opgebouwd , de ander semi full range en niet gescheiden. Ik denk een kwestie van smaak
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”