wat ik nou nieuwsgierig naar ben: hoe dit t beste te doen? of misschien beter geformuleerd: wat hebben "we" al eens met succes toegepast? of vinden we t niet nodig? als ik naar de ontwerpen in de H of K+T kijk zie ik soms een duidelijke BSC (soms een 2½ weg oplossing, soms een corectie in t filter), maar vaak ook helemaal nix. de theorie snap ik (denk ik... bafflestep correctie? Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: dat is gewoon verplicht voor een goede luidspreker.
Baffle step correctie
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Baffle step correctie
in een ander topic is gezegd
), maar wat werkt nou in de praktijk?
Leuk dat je hier een topic over opent. Ik weet dat het verschijnsel bestaat, ik heb er ooit wel eens over nagedacht maar niet lang genoeg. Ik heb ook wel een idee wat het precies voor moet stellen maar heb ik het ook goed?
Wat ik er tot nu toe van weet (of het nou waar is of niet weet ik niet). Is dat de baffle step op de plaats zit waar de afstraling van de totale luidspreker overgaat naar een bolvormige afstraling. Onder deze grens plant het geluid zich in alle richtingen voort zonder ook maar iets te merken van de baffle. Boven deze grens 'ziet' het geluid de baffle en door reflecties zorgt de baffle dat het geluid niet of minder naar achter wordt gestraald en juist meer naar voren wordt gericht. Gevolg hiervan is dat het geluid boven de grens een hoger akoestisch vermogen heeft dan het geluid onder deze grens, dus meer herrie in en rond om de sweet spot.
Klopt dit verhaaltje een beetje, of slaat het als een l*l op een drumstel?!
Wat ik er tot nu toe van weet (of het nou waar is of niet weet ik niet). Is dat de baffle step op de plaats zit waar de afstraling van de totale luidspreker overgaat naar een bolvormige afstraling. Onder deze grens plant het geluid zich in alle richtingen voort zonder ook maar iets te merken van de baffle. Boven deze grens 'ziet' het geluid de baffle en door reflecties zorgt de baffle dat het geluid niet of minder naar achter wordt gestraald en juist meer naar voren wordt gericht. Gevolg hiervan is dat het geluid boven de grens een hoger akoestisch vermogen heeft dan het geluid onder deze grens, dus meer herrie in en rond om de sweet spot.
Klopt dit verhaaltje een beetje, of slaat het als een l*l op een drumstel?!
Zal effelinkje geven, ga het effe niet zelf uitleggen 
http://trueaudio.com/st_diff1.htm
Daar staat het mooi en correct uitgelegd, als je daarnaast iets concreet wilt weten dan vraag je dit maar, maar dan wel met de vermelding tot welke systeem ( 2 weg, 2 1/2, 2 weg + baswoofy , 3weg, 3 1/2 weg ). En vraag ze nou niet allemaal he, tis weekend voor iedereen
Rudy
http://trueaudio.com/st_diff1.htm
Daar staat het mooi en correct uitgelegd, als je daarnaast iets concreet wilt weten dan vraag je dit maar, maar dan wel met de vermelding tot welke systeem ( 2 weg, 2 1/2, 2 weg + baswoofy , 3weg, 3 1/2 weg ). En vraag ze nou niet allemaal he, tis weekend voor iedereen
Rudy
Re: Baffle step correctie
Oja, en ik zal al een geheimpke verhullen, 90% van de op het internet en boekjes te vinden 2 1/2 weg systemen zijn GEEN baffle step correction maar simpelweg een tweeweg met een extra woof om er wat meer gevoel in te pompen.
De volgende daarin tegen is er WEL 1tje, een zeldzame maar prachtige
nu het raadsel, zoek de 5 verschillen
http://home.hetnet.nl/~geenius/Auriga.html
Rudy
De volgende daarin tegen is er WEL 1tje, een zeldzame maar prachtige
nu het raadsel, zoek de 5 verschillen
http://home.hetnet.nl/~geenius/Auriga.html
Rudy
Ik heb de uitleg gelezen.. erg leerzaamRudy schreef:Zal effelinkje geven, ga het effe niet zelf uitleggen
http://trueaudio.com/st_diff1.htm
Daar staat het mooi en correct uitgelegd, als je daarnaast iets concreet wilt weten dan vraag je dit maar, maar dan wel met de vermelding tot welke systeem ( 2 weg, 2 1/2, 2 weg + baswoofy , 3weg, 3 1/2 weg ). En vraag ze nou niet allemaal he, tis weekend voor iedereen
Rudy
Zelf gebruik ik een bsc circuit met een luchtspoel 1,8 mH
de kast met de Fostex breedbander is 25 cm breed volgens trueaudio zou de spoel ca. 1 mH... moeten zijn
moeten zijn...
Wat is je R2? Is in de praktijk natuurlijk niet een nette weerstand, maar de impedantie van de spreekspoel. Dat is een weerstand in serie met een niet-lineaire inductie.
De theoretisch bepaalde bafflestep komt in het algemeen redelijk goed overeen met de praktijk. Actief werkt het meteen goed, passief moet je goed rekening houden dus met de luidsprekerimpedantie.
Groetjes, Jeroen
De theoretisch bepaalde bafflestep komt in het algemeen redelijk goed overeen met de praktijk. Actief werkt het meteen goed, passief moet je goed rekening houden dus met de luidsprekerimpedantie.
Groetjes, Jeroen
R is 6,8 ohm Impendantie speaker 7,1 Ohmjeroen_d schreef:Wat is je R2? Is in de praktijk natuurlijk niet een nette weerstand, maar de impedantie van de spreekspoel. Dat is een weerstand in serie met een niet-lineaire inductie.
De theoretisch bepaalde bafflestep komt in het algemeen redelijk goed overeen met de praktijk. Actief werkt het meteen goed, passief moet je goed rekening houden dus met de luidsprekerimpedantie.
Groetjes, Jeroen
Andere bsc netwerkjes hebben vaak ook kleinere spoelen
klopt vrij aardig met formule kastbreedte
ik ken het, en ook weleens mee gewerkt. Het werkt goed, veel meer valt er niet over te zeggen.
Hetzelfde geld voor die enorme spreadsheet van het frd consortium.
Je kan er wat mee spelen, kijken wat de effecten van plaasting van drivers en breedte van baffle zijn.
Uiteindelijk heb je niet zoveel "knoppen om aan te draaien" en kan je dus niet zoveel doen met deze plaatsing ed. Het echte oplossen van het bafflestep probleem (en andere problemen die het gevolg zijn van de plaats op de baffle) zal toch met het filter moeten gebeuren.
Hetzelfde geld voor die enorme spreadsheet van het frd consortium.
Je kan er wat mee spelen, kijken wat de effecten van plaasting van drivers en breedte van baffle zijn.
Uiteindelijk heb je niet zoveel "knoppen om aan te draaien" en kan je dus niet zoveel doen met deze plaatsing ed. Het echte oplossen van het bafflestep probleem (en andere problemen die het gevolg zijn van de plaats op de baffle) zal toch met het filter moeten gebeuren.
Een van die problemen is zgn baffle diffractie, oftwel de verstooiing die optreedt bij de randen van de baffle. Deze kun je minimaliseren door royaal afgeronde hoeken te maken, een cm of 5 zoals Revel het doet. Of de hoek royaal afkanten op 45 graden zoals je bij Avalon ziet.Raymond schreef:Uiteindelijk heb je niet zoveel "knoppen om aan te draaien" en kan je dus niet zoveel doen met deze plaatsing ed. Het echte oplossen van het bafflestep probleem (en andere problemen die het gevolg zijn van de plaats op de baffle) zal toch met het filter moeten gebeuren.




