Andere kast scan speak reference monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Mooi stukje fineer. Is het in het echt ook zo wit?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dit is wel de kleur ja, heel licht, ik wil het ook zo licht mogelijk houden. daarom ga ik de techniek van Erik van de Voorst toepassen, die met dat danish oil heeft gedaan: http://www.baptist.nl/shop_prod.asp?g=5 ... 0&s=6&t=49
Dan krijg je echt hele mooie diepe tekening!

Ook heeft hij voorbewerkt met een goedje dat de fineer nog beter beschermt, een soort tweecomponenten iets.

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb gevonden wat ik bedoelde, het is rustin coating van te voren opbrangen.

Hier de Url van het topic van erik waarin hij uitlegt hoe het in zijn werk gaat.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=8497.2450

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vandaag nog heel even kunnen werken. Ik heb de kasten gschaafd om zo spiegelgladde oppervlakken te verkrijgen waar ik de 4 mm MDF op ga verlijmen, alvorens ik ga fineren.

Helaas heb ik een beetje dom geweest, om te schaven op een kopse zijde waardoor een stukkie MDF wegsloeg aan de front-zijde (waar dus géén 4mm MDF plaatje op wordt verlijmd ivm de uitfresingen). Dat wordt dus plamuren...

Voor de zijkanten moet ik even iets verzinnen, omdat daar de breedte te groot is voor het schaafmes. Misschien even naar een profi gaan die een breder schaafmes heeft.

Gr

Wowly

PS: O ja, geen plastic coating, deze werd vooral gebruikt als filler, en aangezien mijn fineer geheel glad is dus niet nodig.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, weer het een en ander kunnen doen:

1: beide standaards zijn nu dichtgelast en geslepen zodat de lassen niet meer te zien zijn. Volgende stappen: plamuren, primer erop spuiten en daarna de lak rollen (matglans steenrood)

2: alle zijden zijn nu geschaafd en 100% recht zodat de plaatjes 4 mm mdf erop kunnen worden gelijmd. De zijden zijn nu alleen even ver van het gat van de tweeter af (dit was eerst niet zo, dit scheeld enkele mm, maar als je facetten gaat zagen komt het eruit dat het niet exact is, tenminste als je de hoeken van de facetten symmetrisch houdt)

Het schaven van de voor-, boven- en onderzijde heb ik zelf gedaan, echter de zijwanden zijn 36 cm breed, en zo breed is het mes van mijn vaders schaafbank helaas niet, dus dit heb ik vandaag laten doen bij een houtgroothandel.

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Laatste nieuws, ik heb het filter van Fineermannetje overgenomen. Dit is beter dan mijn huidige filter, namelijk met koperfolie en tritec in het hoog ed

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... 05.new#new

Ik heb tritec in het laag en voor de rest standaard filter......

Iemand nog behoeft aan een aangepast filter voor de refmon, namelijk mijn oude?. Af te halen na een luisterdag die nog moet worden georganiseerd, ik wil wel weten hoeveel verschil het is natuurlijk 8)

Wowly
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

Wowly schreef:
Laatste nieuws, ik heb het filter van Fineermannetje overgenomen. Dit is beter dan mijn huidige filter, namelijk met koperfolie en tritec in het hoog ed

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... 05.new#new

Ik heb tritec in het laag en voor de rest standaard filter......

Iemand nog behoeft aan een aangepast filter voor de refmon, namelijk mijn oude?. Af te halen na een luisterdag die nog moet worden georganiseerd, ik wil wel weten hoeveel verschil het is natuurlijk 8)

Wowly
Ik wil dat verschil ook wel horen dan :)

effe een linkje met welke componenten er in zitten. Misschien kan ik ze dan als nog gebruiken TZT.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

In mijn huidige filter zit alles standaard erop, behalve de grote spoel in het laag is een tritec. Ik heb overigens nog wel losse audyn-cap-plussen liggen voor de refmon!

Ik neem de twee filters mee op de luisterdag, fineermannetje heeft mogelijk een goede locatie in Breda!

Gr Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Update;

Net terug van de werkplaats. Ik had een kleine afwijking in de facetten van de refmon, links rechts was niet 100% gelijk. NU dus wel. En dat met een handschaaf!! Helemaal vlak, wat is dat toch een fijn apparaat!

Het ging maar over mm's, maar ja, 't moet goed of anders helemaal niet.

Dus luitjes: facetten: gewoon zagen en daarna vlak maken met een scherpe handschaaf, werkt volmaakt!

Kasten zijn nu symmetrisch. Ik zal morgen een picje posten als ik er de tijd voor vind,. dan zie je wat ik bedoel 8)
Groetjes

(opgeluchte) Wowly
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

zoiets:

Afbeelding

wordt dit:

AfbeeldingAfbeelding

Ik heb het helaas moeten doen met een schuurmachientje (blok) af en toe het randje geraakt en dat is toch wel zonde. Maar je moet er wel op letten. Anders zie je het niet echt.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hier een update, nadat fineermannetje en ik gisteren to 1 uur s'nachts hebben zitten fineren Very Happy

Ik had de kasten eerst voorgewrkt door er 4 mm MDF tegenaan plakken. Volgende x doe ik HDF, is gewoon steviger. Mijn facetten waren niet volmaakt recht links en rechts (de uints zaten wat meer naar links dan naar rechts. Goed voor de volgende x, de ronden voor de speakers pas frezen als de fineer er pas op zit!
Ik heb dit gedaan meteen scherpe handschaaf. Dit werkt perfect, mits met wat ervaring in het hanteren van de handschaaf. Nu waren ze volmaakt symmetrisch!(zoals te zien op de derde foto!, krijg DAT maar eens voor elkaar!)
Bijlagen
ze zchaaf
ze zchaaf
netjes op elkaar he?
netjes op elkaar he?
voorwerk3.jpg (24.55 KiB) 3389 keer bekeken
de materialen
de materialen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Petje af, ik weet hoe moeilijk het is die facetten exact gelijk te krijgen.
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

jeroen_d schreef:
Petje af, ik weet hoe moeilijk het is die facetten exact gelijk te krijgen.
Dat is het mooie van zelfbouw; het blijft handwerk. Op een gegeven moment is het alleen maar te meten. Zag jij de verschillen ook? Zoja, dan moet je wel.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Toen zijn we gisterenavond aan het fineren gegaan.

Methode: contactlijmmethode

Wat blijkt, het bedrijf van fineermannetje (the onearmed bandit) heeft TNO onderzoek laten doen wat de beste manier was om paperback fineer te plaatsen op hout. Wat bleek, contactlijm, mits de lijmkam (no 1) in een hoek van 45 graden wordt gehouden, verreweg de sterkste methode. Dit zal ik straks gaan merken. Lees verder.... De lijmkam zorgt voor een perfecte verdeling van het contactlijm (in mijn geval, bisonkit contactlijm) zodat straks bij het aanrollen alles perfect wordt verdeeld. Het maakte niet uit wélke contactlijm, als de kam maar in 45 graden werd gehouden!
Knoeien kan ook met de lijm, wasbenzine haalt het weer weg, indien voorzichtig wordt gewerkt.

Stap 1: kijk op de vel fineer hoe je de luidspreker gaat bekleden met het gegeven fineer. We hebben gelet op de "watering" van het fineer, wat straks na behandeling door de Danish Oil heel mooi wordt opgehaald. We hebben die een beetje als een pijlvorm gebruikt, dwz, de watering is wat schuin. Doordat de stroken hout die verlijmt zijn op het papier (paperback fineer weet je nog?) 15 cm breed zijn en we een vel van bijna 1,5 meter breed hebben hebben ze de stroken naast elkaar op het papier gelegd en vervolgens verlijmd. Hierdoor staat de watering van het papier ahw een stel boze wenkbrouwen schuin naar elkaar toe. Het midden van de kast wordt ook het midden van twee verlijmde stroken fineer op papier. Snappen jullie het nog? Anders moet je het maar zien op de foto's (lastig) of op de luisterdag :D

stap 2: beslissen van de volgorde. Wij hebben gekozen eerst de achterzijde te doen, daarna het front, de twee zijfacetten en de bovenzijde en bovenfacet in één geheel (geeft een heel apart effect, anders dan de gangbare avalonstyle kasten)

Stap drie: het te verlijmen vlak vlak schuren (was al gedaan) en de contactlijm erop gieten. Deze uitstrijken met de lijmkam. Hier komt wat handigheid bij kijken. Vooral de zijranden van de te verlijmen panelen moet goed voorzien worden van de juiste hoeveelheid contactlijm natuurlijk. Dit lukt niet door met de zijde mee te strijken. Dan loopt de contactlijm er gewoon overheen. De truc is een beetje (niet teveel!) contactlijm aan die zijde van de kam te doen (de zijde welke zodadelijk de kleine hoek van de kam (de 45 graden hoek) maakt) door wat contactlijm te pakken van de "plas" contactlijm die in het midden op het vlak ligt. Dan vervolgens de kam volledig OVER de rand (haaks erop dus) te trekken zodat de lijmkam in zijn geheel van de kast wordt gestreken. Dan vervolgens vliegensvlug de kam terugbrengen naar het midden, zodat de overtollige lijm die nog aan de kam kleeft er niet af valt en mooi op het te verlijmen vlak wordt terug gebracht. Contactlijm is in de vorm waarin ze het in de bouwmarkt verkopen erg taai. Snappie?

Stap 4: het vel fineer aan de achterzijde met lijm bezetten zoals is gebeurt met het overeenkomstige vlak van de kast. het vel heb je van tevoren ruim afgesneden, en evt met potlood het midden aangegeven (dwz, waar de 2 15cm brede houtstroken tregen elkaar aan liggen).
Hier niet dwars over de rand vegen met de kam, maar wat lijm aan de binnenzijde van de kam (de zijde die 45 graden komt te staan op het fineer) aanbrengen met de "plas" contactlijm in het midden op het vel, en de parallel aan de rand van het vel te plaatsen en vervolgens naar het midden toe strijken. Het kleine stukje wat je niet voorziet op die manier wordt niet gebruikt, want dat is namelijk de overwaarde van het vel fineer (het overschot, van het te ruim afnsijden van het fineer)

Stap 5: WACHTEN tot de lijm is opgedroogd (als je er met je vingers aankomt plakt het niet of nauwelijks, het voelt droog aan, en zo ziet het er ook uit. Als het te vochtig is in de ruimte (meer dan 50%) dan droogt de lijm niet goed (ziet er wel zo uit) en krijg je later de befaamde blazen onder je fineer!!

Stap 6: rolletjes pvc op het vlak leggen waarop het fineer komt, waarop je het vel fineer legt met de papieren zijde naar de kast toe (duh). NU moet je goed gaan postioneren!! Met de witte houtlijmmethode is dit fijner, want dan kun je nog als het vel al op de kast ligt postioneren. Met de contactlijmmethode moet je dit dus VAN TEVOREN doen, en dat is wat lastiger. een goed timmermansoog is gewenst (die van fineermannetje was beter dan de mijne, de naden lagen nagenoeg perfect op elkander!)
Dan aanduwen in het midden tussen twee pijpjes, daarna de pijpjes langzaam wegrollen en het vel fineer met de pinkpalm aanduwen en aanvegen op het kastvlak. Fineermannetje heeft hier mooie foto's van staan op dit forum en het HTForum. Daarna aanrollen met een fineerroller. Kostbaar ding, ik kon die fineermannetje gebruiken...
Goed oppassen bij de randen, dat je niet uitschiet. Overigens kan het paperback fineer heel veel hebben (kwam ik achter :oops: )

Stap 7: bijnsnijden van de randen (fineermannetje heeft echt suicidale snijtechniek, die iedere keer achteraf perfect blijkt te zijn :shock: ) en daarna het schuren van de rest van het vel fineer haaks op het vel. Hier zie je meteen hoe ongelofelijk sterk die contactlijmis, je kunt proberen het vel van de kast af te krijgen met het schuren (je duwt sons ahw het vel van de kast af als je haaks op het vel op en neer schuurt), maar het zit al na het aanrollen muurvast!!!! Waanzinnig. Dit bereik je dus NIET met witte houtlijm, welke altijd enigzins elastisch blijft, in grote tegenstelling tot contactlijm.......

Deze stappen doe je ieder keer opnieuw voor ieder vlak, en met de avalonstyle facetten maak je het hezelf heel moeilijk (opmerking van fineermannetje: o, leuk, facetten.....lol)

Het bovenste vlak en het bovenste facet hebben we in een geheel gedaan. Voornamelijk omdat de zeer kleine hoek bijna onmogelijk mooi is te krigen met (paperback) fineer. Het papier onder het fineer heeft een ietsie andere kleur dan het fineer zelf, waardoor je aan de kopse zijde als je heel goed kijkt twee lagen ziet, een papier en fineerlaag. Dit is een nadeel van paperback fineer. De voordlen zijn echter veel en veelgroter, dus dit nam ik ter harte. De hoek wat afgerond door het iets te schuren, en daarna het fineer er zéér strak overheen getrokken bij het aanduwen voor het rollen. Daarna fors aangerold. We hebben de kasten afgelopen nacht op de facetten gezet zodat deze zwakke verbinding goed werd aangeduw tijdens het verharden van de contactlijm. Vanmorgen zat het als gegoten!!!, geen kiertje te zien! Leve contactlijm (was dus niet gelukt met elstische houtlijm). Het resultaat is dus een aparte kast, met die bovenzijde die naar beneden knikt, het lijken wel gefronste wenkbrauwen, gaaf!! Als je voor de kast zit zie je de bovenzijde niet, en zijn het rechte facetten, maar als je opstaat geeft het een apart effect :D

Nou, een heel verhaal toch nog. Ik ben behoorlijk handig, maar was toch erg blij dat Fineermannetje erbij was. Dennis, nog eens vanaf hierzo, dat iedereen het kan lezen, WERELDKLASSE jongen! Héél erg bedankt!!!

Als krans om fineermannetje zijn kwaliteiten zal ik hier een paar foto's plaatsen welke zijn vakmansschap laten zien. Oja, als je denkt, waar is zijn linkerarm...die is er niet! En dan toch fineren he! :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: (gewoon absurd zo goed)
Bijlagen
Helaas heeft mijn digatale camera geen goede macro, maar hier zie je hoe straks het erop zit. Als je met je hand erover gaat voel je zelfs geen bobbeltje! De contactlijm die je ziet op het bovenste facet wordt weggepwerkt met wasbenzine, als je lijm enkel
Helaas heeft mijn digatale camera geen goede macro, maar hier zie je hoe straks het erop zit. Als je met je hand erover gaat voel je zelfs geen bobbeltje! De contactlijm die je ziet op het bovenste facet wordt weggepwerkt met wasbenzine, als je lijm enkel
DE suicidale snijtechniek van fineermannetje, mijn hart stond regelmatig stil.....Iedre keer dacht ik, nou heeft ie weer teveel weggesneden....
DE suicidale snijtechniek van fineermannetje, mijn hart stond regelmatig stil.....Iedre keer dacht ik, nou heeft ie weer teveel weggesneden....
Met de frees aan de gang om de overtollige fineer weg te frezen. er blijft nog een randje over welk je wegschuurt
Met de frees aan de gang om de overtollige fineer weg te frezen. er blijft nog een randje over welk je wegschuurt
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, en nu ga ik lekker de zijkanten fineren!

Whiiiiiiihoeoeoeoe!!

Wowly
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

GROTE klasse mannen. Heel mooi verslag van jullie werk en een zeer mooi resultaat als ik het zo zie.

=D>
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Onearmed bandit, dat vind ik wel een zeer toepasselijke bijnaam, wie verandert z'n nick even hier op 't forum :)

Goed verslag mannen, maar volgende keer met foto's graag, dan is alles echt helemaal duidelijk, ook voor de beginner.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, net de onderzijde gefineerd.

Het leek wel of de contactlijm wat was uitgedroogt. Hij was een stuk stroperiger dan gisteren. Dat werkte eigenlijk niet lekker. Gelukkig zitten de onderkanten er heel erg goed op. Ik laat ze een nachtje rusten, en morgenavond werk ik ze af zodat ik de zijwanden erop kan gaan zetten. De avond dáárna ga ik de zijkanten bijwerken en de kasten een klein weekje laten staan.

Ik ga waarschijnlijk toch de kasten in Glitsa lakken. Dit schijnt heel erg sterk spul te zijn, en de kast is nu erg kwetsbaar. Danish Oil verminderd de kwetsbaarheid een beetje, maar niet erg veel. Dus die gaat terug naar de leverancier en er wordt een pot glitsa aangeschaft.

kan ik de luidsprekers met goed fatsoen meenemen naar de luisterdag 27 mei :D

Wowly
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Poeh zeg. 8)
Petje af hoor.

Ik zou hem ook knijpen als iemand even uit de losse hand ging werken. :lol:
Fineermannetje
In memoriam †

Bericht door Fineermannetje »

Ja, het was erg gezellig. Met zijn 2en gaat de tijd veel sneller en doe je gewoon veel meer in die tijd.

Wel jammer dat ik de zijkanten niet meer mee kon doen :cry: maar 1 uur was toch wel laat genoeg, was om 2:30uur thuis :shock:

Wowly, heb je de zittingen al uitgesneden? mooi werk! :twisted:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dennis,

Je bent voor mij nu de vleesgeworden onearmed bandit, proficiat dat je zo vlug weer je hobby oppakt, complimenten hoor!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Fineermannetje, jij......!

Nee ik heb de zittingen nog niet uitgesneden $#%$^%, je weet dat ik dat uitstel (zo lang mogelijk :D )

Jammer he, dat je de zijkanten niet kon doen......... :twisted:

Die ga ik misschien nog vandaag doen, anders maandag (morgen de hele dag weg)

Oeioe, wat ziet het er toch mooi uit, als al die facetten mooi zijn geschuurd!

Wowly
Fineermannetje
In memoriam †

Bericht door Fineermannetje »

Ik ben heel blij dat jij blij bent :wink:

misschien dat ik volgende week zaterdag nog kom om die zittingen te frezen en met je vader te overleggen? 8)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Lijkt me oke, nog ff met de wederhelft checken.

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

euhhh, ik kom er net achter dat het de 13e is en dat is mijn verjaardag, hihi. Maar je bent vrij om te komen, hebben we tenminste vlaai enzo :D

Ik heb nu álle zijden gefineerd, de zijwanden waren de laatste.

Nou waren we er al achter dat de facetten heel kwetsbaar waren, en dat danish oil geen bescherming biedt. Ik heb gebeld met Baptist, en zij vertelden mij de 2-componenten kleurloze lak te gebruiken. Ervoor nog de danish oil opbrengen, een laagje welke ik een beetje moest afschuren. Daarna dus de blanke lak van Rustin zelf. Deze wordt gebruikt door top-piano-bouwers in nederland komen speciaal voor deze plastic couting omdat hij héél erg sterk is en niet krast en waanzinnig blinkt. Mocht ik het teveel vinden blinken, dan deden de pianobouwers met een bolletje staalwol en wat was het glimmende eraf polijsten zodat ie zijdeglans werd. Glitsa werd afgeraden omdat het niet geschikt zou zijn om kasten mee te lakken (was wel heel erg goed voor trappen enzo).

Ik laat de kast eerst wat blinken, kijken hoe dat bevalt, anders maak ik hem alsnog zijdeglans.

Vanavond misschien de kasten helemaal afwerken, en als mijn koppijn niet doorzet de filterkasten produceren.

Ik ga de bekabeling doen mbv speakon 4-pole pluggen (haakse) en zilverdraad. Waar kan ik dat laatste goedkoop krijgen? Iedere hobby-iste (oorbellen enzo..) vertelt me dat het erg goedkoop kan maar waar?
Dan nog teflon tube's enzo.

Welke dikte zal ik gebruiken (voor hoog en voor laag?)

Wowly
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”