Hoi Rudy,
Linkwitz is zelf juist iemand die altijd probeert de relatie te leggen tussen metingen en wat je hoort.
Hij heeft het hier over
hoorbare kleuring. Vooral als je reflecties hebt. Als ik hem dan vraag wat hij vind van mijn ervaring reageert hij ontwijkend. Dat geeft toch te denken? En hij reageert op zich wel. Net als John Kreskovsky. Die noemt alleen de resultaten 'anecdotal' en hij heeft daar tot op zekere hoogte gelijk in. De resultaten zijn namelijk afhankelijk van hoe de luisterruimte gedempd is. Er zijn echter ook veel goeroes die enthousiast reageren, zoals Dave Dal Farra. Allen hebben nog nooit zo'n experiment gedaan. En juist de goeroes wijzen het op zich niet af, dat gekke experiment met identieke drivers.
Mocht je denken dat ik niet gemeten heb, dan post ik hierbij de meetresultaten die ik al weer een aantal maanden geleden heb opgenomen van de eerste en derde orde Butterworth filters. Ook Linkwitz heeft deze resultaten kunnen zien. Zo op het oog beroerd en je zou denken dat Linkwitz gelijk heeft met zijn bewering van hoorbare kleuring.
Hij is hier blijkbaar niet trouw geweest aan zijn eigen filosofie, dat je metingen moet verifiëren via luistertesten.
Hieronder dus metingen van het derde orde Butterworth filter op 2000 Hz, beide units in fase aangesloten. Direct hieronder, het eerste plaatje, geeft het akoestische resultaat van het textbook 3de orde actieve Butterworth filter. Blauw is amplitude, groen is fase.
Vervolgens de som van deze signalen, vrijwel exact gelijk aan de enkele breedbander behalve de fasedraaiing natuurlijk.
Dan het afstraalgedrag, eerst de verticale hoeken van -60, -45, -30, -15 en 0 graden. De dip zit bij -15 graden.
Dan het afstraalgedrag naar boven, van 0 tot 60 graden. Hier zit de dip bij 60 graden omhoog de ruimte in en neemt het amplitude niveau toe met een maximum bij slechts 15 graden omhoog (60 cm boven luisterplek bij 2.40 m afstand tot de box).
Ter vergelijking hieronder nog even het plaatje van de enkele unit, met verticale hoeken 0, -15, -30, -45 en -60 graden. Het is een klein beetje anders on-axis omdat je alleen de bovenste unit ziet, terwijl bij de gefilterde versie beneden 2000 Hz met name de diffractie-effecten van de benedenste unit zichtbaar zijn. Maar het gefilterde plaatje met negatieve hoeken lijkt er, behalve de dip rond 2000 Hz, off-axis toch verdacht veel op!
Tot slot: het gemeten resultaat is precies wat je verwacht, een maximale geluidsdruk bij 2000 Hz die off-axis 3 dB hoger is dan on-axis en te vinden is 15 graden boven de luisteras. Verder een dip bij -15 graden, ook precies wat je verwacht bij 3de orde BW met drivers in fase. Maar dat is ook de grap van het experiment. Door identieke breedband drivers te gebruiken doen de elektrische filters precies wat je theoretisch van ze verwacht, ook in het akoestische domein.
Groetjes, Jeroen