Vifa Premium 11

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Vifa Premium 11

Bericht door Paul »

Al een tijdje ben ik bezig met de bouw van de Vifa Premium 11. Aangezien ik weinig tijd gereedschap en geschikte werkruimte heb duurt dit allemaal vrij lang.

Momenteel staan ze beiden in de grondverf waarin ze lekker een jaartje mogen blijven staan. Ik ga in die tijd beslissen of ik deze vifa ga uitbreiden naar een 3weg of ga vervangen door een wat groter (en onvermijdelijk veel duurder) 3 (misschien 2?) weg ontwerp met gesloten laag.

De kasten hebben een front van 50 mm mdf, de andere wanden zijn van 30 mm en bedekt met een laagje van 4mm loodbitumen. De kast is op 1/3 van de hoogte voorzien van een enkele bracing. Voor de bassreflex heb ik een koperen buis gebruikt met 50 mm binnendoorsnede en 1mm wanddikte.

De filters zijn het standaardontwerp zoals op www.audiocomponents.nl uitgevoerd met tritec spoel voor de woofer en mkp plus voor de tweeter. Als bekabeling naar het filter dat onderin de voet zit heb ik teflon afgeschermd zilver van speakerenco gebruikt.

Enkele (slechte telefoon) foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Indrukwekkend!

Ik vind het erg mooi uitgevoerd. Veel beter kan het niet worden voor zo'n Vifa. Goede en mooie kast, filter met eersteklas producten. Heel erg mooi!

Wowly
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Zo Paul! Ziet er goed uit!! :shock:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuke speelse vorm van de kast Paul. Ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ziet er goed uit :!:

Stoot je de luidspreker vaak om dat je een deurstopper tegen de muur hebt zitten :twisted:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Netjes :!: Ik had alleen de kabel netjes proberen te verwerken in de standaard, of eraan gemaakt. :wink:
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

ziet er bekend uit die vorm 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

nou je het zeg :twisted:

Wowly
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Zit er goed uit, zelfs in de grondlak. De woofer mischien aantal graden verdraaien zodat de boutjes symmetrisch tov de kast zitten..?
Rob.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Dank voor alle positieve reacties!

De vorm is inderdaad niet echt origineel, maar elke keer dat deze voorbij zag komen vond ik hem weer mooi. De afgeschuinde achterkanten maken ém dan weer net even anders :wink:

De bekabeling blijft in afwachting van de definitieve afwerking lekker zo hangen, de speaker blijft dan ook nog redelijk te vervoeren.

Mbt de gaatjes, komt bij de definitieve afwerking helemaal goed!
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Mooi gemaakt Paul :lol: ..



en beter Goed gejat dan slecht zelf bedacht :shock:
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

buiten dat 'ie er best leuk uit ziet. Is het frees werk niet wat "groot" uitgevallen? Of lijkt dat maar zo?

zoiets:

Afbeelding

Kan je je eigen speakerranden nog opvullen?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je hebt groot gelijk dat je die vorm hebt gekozen hoor! Ik vind het waarschijnlijk de mooiste van allemaal!

Wowly
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

@Fireman,

dat heb je heel goed gezien, ik was te ongeduldig om een proefstukje te maken :oops:

Ik zit zo in zo wel met een dilemma; sinds het begin van de bouw van deze speakers is de rest van m'n set zo opgewaardeerd dat een speaker uit een wat duurdere prijsklasse helemaal niet zou misstaan erin....

Vooprlopig ga ik tijd en geld steken in een paar fraaie behuizingen voor m'n versterkers en ondertussen lekker luisteren naar de set. En dan zien we wel weer.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Volgende keer dan maar even de tijd nemen. Desnoods kom ik je wel helpen of kom je bij mij langs.

Heb je nog steeds de aleph's ?? Die ga je in een nieuw jasje steken? heb je al wat voorbeelden daarvan?

Hier wat voorbeelden van mijn freeswerk.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bij die middelste zie je dat de tweeter erin ligt. Daar hou ik rekening met een vulling ( tochtstrip oid ) welke alles geheel afdicht en waarmee alles op niveau wordt gebracht. Geheel gelijk aan het front dus. Dit was met de 9700 twetter in mijn eVe's. Nu heb ik die ringradiator ingefreest en deze is ook iet wat dieper. Van de week even "opvullen" en voila. super stak afgewerkt.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De alephs heb ik zeker nog, ze bevallen uitermate goed. Het uiterlijk kan wel wat fraaier vind ik zelf. Ik ga kijken in hoeverre de kant en klare behuizingen van www.rt-audio.nl toepasbaar blijken.

Daarnaast ga ik me eens bezig houden met de akoustiek van mijn kamer, na wat simpele experimentjes ben ik ervan overtuigd dat hier veel, heel veel winst valt te behalen.

Een volgend project wordt zeker zorgvuldiger afgewerkt, ook wil ik het krimpen en uitzetten van het mdf daarin ondervangen want dat lijkt hier niet helemaal goed te gaan komen.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Daar heb ik wel wat voor. Een aantal speakers terug heb ik mijn kasten geheel verstek gemaakt. Absoluut 0 naden ( behalve de ribben dan ) Maar dat was rete strak. De volgende ( klein project tussen door ) worden ook weer geheel verstek.

Zie:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Waarom heb je dit bij je huidige speakers eigenlijk niet gedaan? Het lijkt mij inderdaad best wel dé manier nl.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Paul schreef:
Waarom heb je dit bij je huidige speakers eigenlijk niet gedaan? Het lijkt mij inderdaad best wel dé manier nl.
Omdat mijn huidige speakers ca 7 graden naar achter hellen. En probeer dan maar eens alles in elke graad passend te maken. Ik kan een hoop. Maar dat zag ik echt niet zitten.

wie weet een volgende uitdaging.
Gesloten